Depression iFokus

Depression

Etiketterbehandlingövrigt
Läst 122 ggr
Calcifer
2025-09-03 14:11
0

När läkare leker apotekare...

Nu är jag bara irriterad, så ventilerar lite. Har ni liknande erfarenheter så är det såklart bara att dela med er av dem om ni vill!

I söndags släpade jag mig till apoteket, då min ångestdämpande var slut. Matt i hela kroppen och solen gassade så blev alldeles svettig. Dessutom är det uppför hela vägen, och några bussar går det inte på söndagar. Kommer fram till slut och tar en lapp och träffar sen apotekaren. En trevlig kvinna jag träffat många gånger då det bara finns två apotek i stan och jag ju är där flera gånger i månaden.

Ber om min medicin och hon säger att tyvärr. Den kan jag inte ge dig i 10mg, för den är helt restnoterad. I alla tillverkare, i alla storlekar. Så jag har den inte och den går inte att beställa, på andra apoteket finns den inte heller. Du måste ringa i morgon och be om recept på 5mg, för det kan jag hjälpa dig med!

Okej, kändes ju jäkla surt, men inte hennes fel. Jag tackar och går hem, arg och ledsen. Men inte så mycket att göra åt. Ringer samma dag och lämnar meddelande om nytt recept på just 5mg. Jag förklarar såklart situationen och säger också att har de några frågor, så kan de ringa. Meddelandet är det ju ingen som hör förrän tidigast på måndag så kan inte göra annat än att vänta.

Hela måndagen kollar jag receptlistan online, men inget nytt recept. Samma sak hela tisdagen. Varit utan medicin nu sen i lördags. Känner mig så nedstämd och ångesten verkligen kväver.

Så ringer idag en av sköterskorna från psyk. Varför har jag inte fått nytt recept? Jo, för min läkare skickar tillbaka meddelande och säger "den är inte alls restnoterad, hon får inget nytt recept, hon får hämta ut det hon har."

Sköterskan säger då att hon gick in och kollade, och jodå. Den medicinen i styrka 10mg ÄR restnoterad. Så hon skickar tillbaka meddelande till läkaren om det. Hon ringer bara för att jag ska veta vad det är som händer och varför det dröjer, och säger att jag ska hålla koll på internet för att se när det trillar in.

Det gör det några timmar senare. Och vad står det då i notering om receptet?

"Enbart ett uttag, får inte förnyas. 10mg är tydligen restnoterat."

TYDLIGEN?! Tydligen restnoterat?! Men vafan?

Alltså, jodå jag fick ju nytt recept, men alltså för guds skull! Har apoteket sagt att den är restnoterad, har sköterskan sagt det, vafan ska då läkaren säga att det TYDLIGEN är det?! Det tar fem sekunder att kolla, och jag VET att de KAN kolla. Men ändå ska det tydligen vara så fruktansvärt besvärligt att göra det.

Är inte första gången det händer heller. En gång fick jag recept på en medicin som inte funnits i det märket på typ 10 år. På apoteket säger de såklart det, och säger även att de kan inte byta ut det till något annat, utan jag måste ha ett nytt recept på nya tillverkaren för att det ska fungera. Det tog en jäkla massa samtal och bråkande för att få det fixat också. Just för att den läkaren också ansåg sig ha bättre koll än de på apoteket SOM JOBBAR MED DETTA!

Läkare må vara bra på att välja vilken medicin jag behöver eller ska prova. Men de har så jäkla dålig koll på vad som faktiskt finns tillgängligt och vad som är restnoterat eller t.o.m. inte ens existerar längre. Jaja men ha dålig koll då, men ni kan väl för fan lyssna när ni får det påpekat för er? Där vet ni faktiskt inte bäst!

När jag hämtade ut receptet idag så var det samma kvinna på apoteket så hon kände igen mig speciellt när jag sa "nu har jag äntligen fått nytt recept!" Och så sa jag vad läkaren sagt. Hon skakade på huvudet, speciellt när hon läste noteringen, och sa just att det är så tråkigt när läkare inte kan lyssna eller kolla upp, när någon berättar för dem att denna medicin finns inte. Suckelisuck.

Jaja, nu har jag medicinen och har nyss tagit min dos. 10mg bör de få in innan detta recept är slut så det är ju skönt. Men alltså att det ska vara som att dra tänder ibland…

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
2025-09-03 14:14
1

Din läkare är ett svin. Förlåt, men så beter man sig inte. Mina läkare är alla snabba med att fixa recept. Apoteken här får dessutom ge ut lägre doser här, i alla fall har jag fått lägre doser när de inte haft min dos så har jag fått ta två istället.

Min gyn förnyade ett recept trots att jag glömde/missade att jag skulle behövt komma förbi på en kontroll innan hon förnyar det. Så fick nu ett engångsrecept så att jag kan hämta medicinen i alla fall.

Calcifer
2025-09-03 14:18
0

#1: Och då är detta den bästa läkare jag någonsin haft i denna stad. Så det säger ju en hel del. Hon ordnade det åtminstone, men så irriterande att de ska låtsas veta bäst.

Här får de byta storlek på förpackning, men inte styrka på medicin. T:ex jag har recept på 10mg 2x25 tabletter. Har de då inte två förpackningar med 25 tabletter, så får de byta ut till en med 50, eller fem med 10, osv. Jag har zopiklon på recept, 2x30 tabletter. En gång fanns det inte några sådana lådor, då fick jag en på 50 tabletter och en på 10 tabletter i stället. Så sånt går åtminstone bra.

[Undertaker]
2025-09-03 14:21
0

#2: Ja, andra askar/storlekar har jag fått en hel del. De verkar alltid bli något nytt i hur de uppnår mängden man ska ha.

Lite surt ändå att den bästa läkare man haft ska vara en som tydligen inte förstår allvaret…

Calcifer
2025-09-03 14:25
0

#3: Ja det är frustrerande. Jag ska träffa henne den 30e, då ska jag ta upp det med henne. Inte argt, men så hon vet. Har ändå haft henne i typ 5-6 år nu så känner henne tillräckligt väl att jag känner mig bekväm med att inte bara sitta tyst.

[Undertaker]
2025-09-03 14:29
0

#4: Ja, det är nog bra att ta upp det!

Crucio
2025-09-03 15:42
0

Har nyligen läst om hur länge apotekare pluggar, och förstått hur mycket mer kunniga de är om mediciner jämfört med läkare. Visste inte att de läser 5 år och att deras kunskap när det gäller mediciner är så pass mycket större än den genomsnittliga läkaren att det främst är deras ansvar att se till att doser och kombinationer av mediciner blir rätt och att ingen får farliga sådana.

Men det är nog många läkare som har svårt att erkänna att de har fel och att någon annan vet bättre om något inom deras område. Så jävla illa att låta det drabba patienterna. Om en apotekare säger något om en medicin ska ju läkarna bara rätta sig efter det, men det är säkert jättejobbigt för dem. :')

Är det din fasta läkare, eller kan du byta så att du kanske slipper detta nästa gång?

Sajtvärd på Skrivlust

Calcifer
2025-09-03 15:59
0

#6: Tänker inte ens försöka byta. För det första finns det knappt några läkare här, och jag har redan slussats mellan så jäkla mycket läkare redan genom åren. Sen är detta ändå den bästa läkare jag haft på många många år. Den jag hade innan henne var helt dum i huvudet. Inte ens bara min åsikt, det räckte med att man nämnde hans namn med lite kritik till för att varenda kotte inom både vård och runtikring skulle få en igenkännande blick i ögonen. För han hade fått mängder med klagomål och fick ändå jobba kvar, långt efter han borde gått i pension.

Han strulade med mina recept på livsfarliga vis och gjorde helt som han ville utan kommunikation. Fick ringa typ 2-3 gånger minst varje gång för att få det recept jag skulle ha med rätt dos osv i stället för nåt han tydligen bestämt sådär från ingenstans utan att ens prata med en. Något han dessutom fortsatte med långt efter jag faktiskt hade bytt läkare. Var flera gånger efter möten med honom jag gick direkt till receptionen och sa "nu får du gå och hämta en sköterska eller nåt, vem som helst, läkaren har inte lyssnat på ett ord jag sagt och jag går inte hem förrän det här är fixat". De reagerade inte ens, det var inget nytt, så de gick bara och hämtade någon annan som sen var tvungen att övertala läkaren åt mig att göra sitt jäkla jobb.

Den läkare jag har nu är en miljon gånger bättre, på de år jag haft henne är detta första gången det funnits ett problem. Skulle jag försöka byta lär jag väl få vänta nåt halvår på att det ska finnas någon. Tror vi har typ 2-3 stycken fasta läkare som jobbar här, resten är AT läkare man träffar en gång som sen försvinner och aldrig ses igen. Jag orkar inte försöka få någon bättre läkare.

Crucio
2025-09-03 16:50
0

#7: Nä då förstår jag att du inte vill byta. Men vilket jävla stolpskott. Har hört om flera sådana fall där läkare har massor med klagomål och ibland har begått rena tjänstefel, och ändå får vara kvar. Jag fattar inte vad de har för hållhake på sina chefer som inte blir kickade, eller är det en sådan läkarbrist att man kan bete sig hur som helst i det yrket nu för tiden. Usch. :/

Det säger något att de utan protest gick och hämtade någon för att diskutera med honom. Jisses.

Sajtvärd på Skrivlust

Calcifer
2025-09-03 18:56
0

#8: Totalläkarbrist. Samma med psykologer. De hade två. Den ena var inkompetent och efter två år där han hjälp mig med ingenting sa han "nu känns det som om vi mött alla dina mål så detta är vårt sista möte". Hade inte hjälpt mig med ett piss. Vi diskuterade inte ens VARFÖR jag behövde hjälp av honom. Så jag gick hem och ringde mamma och bara storgrät. Sen när jag ville ha en ny så sa psyk vi kan inte hjälpa dig med detta. Vi skickar dig till Habb. Som efter ett möte sa vi kan inte hjälpa dig med detta, så de skickade tillbaka mig till psyk. Som skickade mig till Habb. Som skickade tillbaka mig till psyk. Så var det ju månaders väntetid dessutom mellan alla möten och när jag blev skickad till fram och tillbaka.

Nu har jag en samtalskontakt som försöker och är snäll, men som samtidigt inte förstår. Men orkar inte försöka byta eftersom jag fick vänta typ tre år på att få henne. Hon försöker, men ja, hon förstår inte riktigt.

När jag med tårar i ögonen för sista gången gick till receptionen och sa ni måste ge mig en annan läkare, jag orkar inte mer. Så fick jag den jag har nu. Som inte bara lyssnar, men också förklarar de olika medicinerna. Jag gick t:ex då på en rejält farlig dos Xanor. Både kortvärkande (skulle ta 3 om dagen) och samtidigt ta en långverkande på morgonen och en på kvällen. För den som inte har erfarenhet av dessa så kan jag säga att den dos jag fick var överdriven bort om rim och reson. Min nya läkare förklarade varför man inte ska gå på den om man inte måste, då den typ mer eller mindre klänger sig fast i hjärnan, vilket gör att det är extremt svårt att sluta med utan fruktansvärda konsekvenser. Så den läkaren var arg och vi fick långsamt fasa ut och byta till nåt bättre för min ångest. Hade jag vetat hur fruktansvärt farligt det kan vara att fasa ut dem just för att de verkligen nästan tar ett enormt tag om hjärnan, så hade jag aldrig börjat med den. Men gamla läkaren sa ingenting om det. Men att ge mig zopiklon i rätt dos var däremot nåt han hatade. Brukade få ett 30 paket, med ordination att ta två till natten. Uttagsintervall 15 dagar. Perfekt! Sen ändrade han till en förpackning på 10 tabletter. Uttagsintervall 10 VECKOR. Vilket en femåring kan räkna ut aldrig räcker. Om jag inte slickar på tabletterna en i taget eller nåt annat korkat. Fix det ordnat efter flera samtal.

Nu jobbar han åtminstone inte där längre, tack gode gud.

91Marran
2025-09-03 19:54
0

Jag skulle ha ett recept på en medicin. Fick på de andra medicinerna men inte det som jag behövde. Hörde av mig när jag varit på apoteket så sköterskan på psyk skulle prata med läkaren så det skulle lösa sig under dagen. Fick kontakt igen efter en dag. Skickade meddelande på 1177. När jag ringde efter fem dagar och talade om mitt problem så blev det fart på sköterskan och jag fick mitt recept fort. Nu förnyar jag alltid via 1177. Har en ny läkare nu som har hjälpt mig när jag har varit där.

Mvh
Mig