[x] Hur mår ni idag? (Del sju)
Ny tråd då gamla låstes!
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
- Redigerat 2025-01-20 09:18 av Calcifer
Jag svarar här:
Tack fina undertaker och tarotstollan. Nej tyvärr är det inte aktuellt att sluta röka. Sist jag var helt utan cigg i flera dagar slutade det med sådan ångest att jag tog en överdos på mina mediciner och hamnade på akuten. Tänker inte riskera det igen.
Tuggummi är inte en dålig idé för de flesta men för mig är det just att ta ciggen det fysiska med det som är så svårt att bli av med. Jag slår igång musik i lurarna och tar en cigg och stänger av resten av världen helt. Det blir som en 4 min paus från allt som får mig att må så dåligt.
Jag vill sluta röka och planerar att göra det. Men inte förrän dagen då jag är mer stabil. För känns inte värt innan det och känns för farligt.
Idag mår jag bättre. Fick sova efter jag hade ätit och tack gode gud inga mardrömmar heller. Skumma drömmar yes, men det är inga problem. Ska strax dricka lite te med den mjölk jag fick igår.
Också stor kram undertaker hoppas du får behålla medicinen nu! Vet hur det är när man bara kräks upp den. 😬
Jag kan bara instämma med både Tarotstollan och Undertaker du gör det strongt som kämpar så Calcifer det ska du ha en stor eloge för och vad gäller rökning så vet du bäst själv det kan ingen annan veta åt dig och ingen annan än du har att göra med det heller.
Jag kan inte sätta mig in i din situation eller andras här inne på sajten men jag förstår att mår man dåligt så ska man inte behöva möta såna motsättningar som att andra vet bäst lite psykologisk måste man vara och ta hänsyn till människor som mår dåligt oavsett det är en fysisk eller en psykisk sjukdom.
Jag lackade till rejält på oförståndet och när jag ser sånt får jag svårt att hålla tyst jag måste försvara för man sparkar inte på dom som ligger man stöttar och du har vart så öppen med det här på flera sajter så det kan knappast ha gått någon förbi.
Hoppas innerligt att allt ordnar sig för dig att du får styrkan och hälsan och ekonomin blir bättre och du gör det kanonbra kämpar för dig men även stöttar andra har jag sett det är både stort och fint gjort av dig 🤗
#1: Saker som mat, sömn och friskluft må inte trolla bort problemen, men det gör enligt mig så stor skillnad på hur illa man mår. Man har liksom en bättre bas att utgå ifrån om kroppens grundbehov kan uppfyllas.
Skönt att höra att du fick en lugn natt. Hjälper huvudet att tänka lite klarare.
Jag hade själv beteenden, OCD saker som påverkade mig negativt, jag inte kunde sluta med när jag mådde som sämst. Just då det hjälpte mig hantera ångesten till viss del. Även om det nu inte är samma som rökning så förstår jag att du inte vågar i dagsläget. Kämpar man med psykisk ohälsa lär man sig ändå väldigt bra hur man själv fungerar och vad som behövs för att hålla sig vid liv. Och det kan andra inte bedöma.
#2: Precis, och även om man inte förstår allt så kan man göra sitt bästa för att stötta. I alla fall tänka på HUR man uttrycker sig. Men finns flera som är på Calcifers sida gällande det hela och det är skönt att se. iFokus är ju får många ett stöd och lite av ett andra hem.
Jag uppskattar era ord väldigt väldigt mycket. Jag känner mest att det är inte mitt jobb att övertyga någon om att jag inte överdriver, ljuger, hittar på eller nåt annat. Tror man det så får man göra det. Jag orkar inte. Har viktigare saker att lägga den lilla lilla energi jag har på.
Idag tex ska jag diska 😅
Har precis diskmedel så jag kan diska två gånger till innan fredag så ska stordiska idag såni princip allt är rent, sen gör jag det igen på onsdag. Då klarar jag mig. Ork till nåt annat har jag inte. 😉
#5: Vi andra har ett behov av att de ska förstå dock. :P
Nej men jag gillar mest inte när folk bara antar att de vet bättre. För under alla år jag har kämpat så har jag lärt mig att även om andra tror de vet och menar väl så… kan det ibland göra skada. Kanske inte för dig men för någon annan som mår dåligt och läser det hela.
Min ork dog också. Tjock dimma så har huvudvärk. Ska fly från jobbet hyfsat tidigt och sedan vila lite innan jag pluggar. Sömnbristen gör mig lite segare dessutom.
Vi får nog båda ta en lugn kväll och vila upp oss lite.
Fuck vad jag hatar när andra talar om för mig att de tydligen vet exakt hur min ekonomi ser ut som om de har någon jävla tillgång till mitt bankkonto. Åt helvete med sånt. Och att bli dömd för att man gör vad man måste för att överleva. Var nästan på bra humör tänkte t.o.m. spela lite men nu mår jag skit igen.
#7: Gör dig en te och gosa lite med en frivillig katt.
Det är jobbigt att andra alltid ska berätta hur man "ska leva" för att allt "ska funka" utan att de har koll på hur man lever och alla saker som flyter in. Förstår att det sabbade humöret, hade känt samma.
#8: Jag ska slänga mig in i Cult of Lamb. Jag rage-diskade hälften av disken så lyckades väl bli av med lite ilska så. 😅
#9: Disk-terapi. Nytt koncept.
#10: Haha if it works it works. xD
#12: Om du tror det hjälper dig så stöttar vi beslutet.
Håller gärna kontakt via andra plattformar om möjligt.
#13: Får se hur jag gör, just nu ska jag äta och fortsätta kolla på serien.
Jag håller med, om det är bäst för dig så stöttar vi såklart.
Du kommer bli saknad om du lämnar iallafall.
Tack vad ni är fina!
Nu känns det lite bättre. Badat, sitter i myskläder och tjocksockar, druckit te, och moddar Stardew för att kunna spela en stund. Läste lite i badet också, en Bröderna Hardy bok jag inte läst tidigare som jag fick gratis genom en grupp på facebook. Sen ska jag diska färdigt (bara bestick och en skärbräda kvar) och därefter känner jag mig nöjd med dagen och kommer krypa ner i sängen.
SPELAR DU STARDEW VALLEY?! Vad kul!!!
Såna här varma vintrar bidrar till otroligt mycket klimatångest hos mig. Vilket gör att jag mår ännu pissigare än vanligt. Har inte varit utomhus på evigheter och jag tror snö och kyla hade hjälpt mig att komma ut. Men icke, tyvärr.
#17: Ooooooja! Spelat en massa år!
#18: Vi ska få lite kallare till veckan men har bara haft några dagar med extremt kallt
Vi har också bara haft några dagar med snö och kyla. Det är så synd. Hatar klimatförändringar. Det får mig också att bli orolig över sommaren. Hur varm kommer den bli? Och hur torr?
Något positivt är att jag för första gången på ett sätt ser fram emot sommaren. Jag har funnit en ny hobby och vill göra det under sommaren. Och jag vill bada. Det känns skönt men också jobbigt för jag vet inte hur jag ska orka till sommaren.
#21: Vi har snö och har haft kallt av och till. Men bara några dagar där det varit kallare än minus 20. Det kan vi ha av och till i flera veckor annars.
Ja samma här.
Sov rätt okej men drömde helt sjuka drömmar. Idag känner jag mig stressad av någon anledning. 🤔
För mig har drömmarna bara blivit sjukare ju sämre jag mår.
Har försökt att hålla mat nere idag men mår så sjukt illa nu. Vet ej hur länge jag orkar. Men jag förstår samtidigt att illamåendet försvinner ju längre jag kan hålla mig. Jobbigt. Behövde också väga mig idag vilket inte är kul. Jag kollar inte siffrorna men ändå. Det känns dock mindre jobbigt att väga mig nu än förut, jorden går inte under vare sig jag gått upp eller ned.
I övrigt mår jag dåligt och har tappat hopp om att bli bättre när jag mått så här så länge. Söker inget ”jo det kommer bli bättre, håll ut”.
#25: Tänker inte erbjuda något "jo det blir bättre" för det är knappast nåt jag kan lova. Jag känner samma hopplöshet själv. Klart man kan hoppas det blir bättre, dock.
Nu är det ju av tvärtemot anledning men jag kollar inte heller siffrorna när jag väger mig hos läkare. Jag vet redan att jag är tjock jag behöver ingen påminnelse. Jag märker hellre på kläderna om jag gått upp eller ner, i stället för att ha en specifik vikt i skallen jag ska må dåligt av.
Jag känner samma, siffran på vågen äter upp mig inifrån, då är jag hellre glatt ovetande. Inte glad kanske men ovetande iallafall.
#27: Låter som det inte kan skada för tillfället att inte veta exakta siffror om det bara skulle göra mer skada och skapa mer hets.
Exakt. Mina föräldrar vet siffrorna och det gör läkarna med. Det behövs inte för mig att också veta. Iallafall inte just nu.
#29: Nä det håller jag nog med om. Onödigt att trigga dig själv. Så länge de vet det är det viktiga. Hoppas verkligen du får behålla maten. ❤️
Tack, verkligen. Det hoppas jag med och det kommer den nog. Men illamående är jag verkligen. Vet ej om det är av ångest eller mat i magen, eller båda.
Jag har iallafall stark sömnmedicin som jag hoppas hjälper mig att somna tidigt så jag slipper det här. Den brukar inte hjälpa så bra men bättre än utan iallafall. Det är så konstigt att man går runt hela dagen och är så trött och vill bara ligga i sängen, men sen när det blir natt så kan man inte sova. Jag tycker det är otroligt märkligt iallafall.
#31: Kroppen är trött men hjärnan finner ingen ro. Jag har haft faser då jag inte sovit vissa nätter eller bara 2-4 timmar under månader men huvudet kunde inte lugna sig.
Finns medicin som kan hjälpa mot illamående. Kanske något du kan ta upp. Kan vara ett stöd och göra livet behagligare för tillfället. Som någon som allt för ofta mår illa flera dagar i sträck så vet jag att det inte är roligt och påverkar livet en hel del.
Men kämpa på! Du gör helt rätt med att inte kolla på siffran om du vet att den triggar. Det är ett moget och starkt beslut du tagit. Du kan verkligen vara stolt. :)
Jag har tyvärr en väldigt hyperaktiv hjärna som bara spinner och spinner. Det är iofs något jag gillar ibland, då jag får många nya idéer hela tiden. De blir dock nästan aldrig gjorda :(
Jag har prövat medicin mot illamående men det var inget som hjälpte speciellt mycket, tyvärr.
Tack ^^
#31: Håller med undertaker att det skadar inte att fråga om du kan få nåt för illamåendet. Att äta när man mår illa är ju tortyr för vem som helst liksom. Då är det ju det sista man vill göra, oavsett varför man mår illa.
Sen känner jag igen det där med sömnen. Jag har ju insomnia och ibland kan jag vara så trött att jag fysiskt inte ens orkar hålla i mobilen och jag svimmar om jag försöker typ gå till affären. Och ändå så kan jag inte sova. Helt ologiskt.
**
Haha ojdå vi svarade samtidigt. Strunta i första stycket!
Har du pratat med dem om att hjärnan inte låter dig vila ordentligt? Ibland finns det medicin man kan ta som hjälper den att varva ner lite. Behöver inte vara någon stark medicin.
- Redigerat 2025-01-21 21:25 av Calcifer
#33: Finns receptfria och receptbelagda, kanske värt att fråga vad för alternativ som finns. Annars kan något lugnande/ångestdämpande vara värt ett försök. Även där finns växtbaserade och receptfria men de är nog inte starka nog. Finns olika sorter beroende på hur och vad exakt för problem man vill motverka. Prata med läkare som är kunnig inom området är dock det bästa där.
Jag har ätit all olika adhd medicin men det hjälpte inte så mycket. Men min mor tror att jag mådde för dåligt för att få effekt från medicinen så hon vill att jag ska pröva igen när? Om? Jag mår bättre. Jag har typ tappat hopp för medicin när inget någonsin hjälpt.
Just nu äter jag någon antidepp, ångestdämpande och några andra. Jag har inte testat så många olika av de dock.
#36: Problemet med medicin är ju att det kan ta ett tag innan man hittar rätt. Det tog många år innan jag hittade en kombination som åtminstone fungerar okej. Nu ska jag ju eventuellt utredas för ADD och då kanske det blir någon mer medicin men jag vet inte.
Ja det är ju så, men jag har inget tålamod att hitta rätt. Skönt iallafall om du ska utredas!
#38: Nä det där med tålamod är inte lätt.
#38: Det är en tuff resa och jag förstår att du inte har tålamodet. Tyvärr tar medicinerna oftast mer än en månad för att nå full effekt och så måste man ju ofta testa runt och leta rätt kombination och dos… Viktigt är att kommunicera med läkare, psykolog, psykiater, etc. kring vad du upplever och vad du känner att du har ett behov av. Har du svårt att förklara kanske dina föräldrar kan hjälpa.
Och sedan ta en dag i taget. Det är en tuff resa att ta sig framåt med psykisk ohälsa. Försök att finna små och enkla saker som ger dig lite glädje, det hjälper. Hitta små saker du kanske kan se fram emot. Lite allt som liksom ger en något att längta efter på ett bra sätt brukar kunna underlätta lite grann.
Mår helt okej nu såhär mitt i natten. Haft en trevlig och mysig kväll. Kollat på Alice in Borderland och spelat lite Call of Duty Black Ops för att få ut lite aggressioner med pang pang. Nyss ätit middag och är dags att krypa i säng, oavsett om jag kan sova eller ej.
Jag sov dåligt inatt men behöll maten i magen! Det var jag ändå stolt över. Tyvärr så fortsattes inte det idag och det började med att jag inte fick behålla min morgonmedicin, vilket egentligen inte var med meningen.
Idag känner jag mig ändå okej, kan vara för att jag relapsade, vilket såklart inte är bra. Men ändåååååå.
#42: Ta en dag i taget bara. Igår lyckades du behålla maten och det är jättebra. Idag gick det snett men ny kula i morgon bara!
Har ont i huvudet idag och fryser men annars mår jag okej. Skulle gått ut med boendestöd men de dök inte upp. När jag skickade sms så fick jag svar att de kommer inte idag för de har utbildning. Kunde de ju sagt till om innan jag drog på en massa kläder och gick ut men jaja. Bokade tvättid iaf.
Nu ska jag äta sen se Nosferatu så inte en dålig dag som så. Enda jag har i kylen är falukorv och mjölk ser så löjligt tomt ut haha. Men på fredag smäller det!
#42: Man gör framsteg och baksteg under läkningen, det hör till. Visst lyckades du inte hålla saker nere idag, men igår lyckades du. Och idag spydde du bara en gång. Försök att se det positiva och se framstegen. Att läka är en lång process.
#44: Falukorv är något svenskt som jag verkligen saknar.
#46: Så sjukt praktiskt att alltid ha hemma. Går att äta med potatis och pasta i olika former, har man passerade tomater kan man göra gryta och äta med ris. Det slinker liksom nästan alltid ner och tar inte lång tid att fixa heller.
#47: Ja och korvstroganoff är en av mina favoriträtter men det blir inte samma utan falukorv.
#48: Nä det kan jag tänka mig. Visst är jag lite less på korv för det är typ det enda jag ätit på en jäkla massa månader. Men ja det går ju åtminstone att variera.
Tack för stöd ^^
Orkar inte kolla vem som skrev vad när men Calcifer, om du fortfarande känner att du mår sämre av iFokus så ta en paus. Vi kommer att sakna dig något otroligt men du ska naturligtvis tänka på dig. Eller kom bara till de trådar/sajter du vill? Fast du kanske mår sämre av såna här trådar också iofs.
Jag röker inte men jag tröstäter, ångestäter, ångesthandlar, godisvräker, kalla det vad ni vill. Vid mitt senaste djupa skov gick jag upp 30 kg på ett halvår, totalt betydligt mer än så. Det var skit samma, är man ändå fulast i världen men kämpar för sitt liv så spelar det liksom ingen roll.
Nu har jag gått ner de där kilona men vet att de väntar runt hörnet vid nästa skov.
Det är det däremot ingen annan som begriper. "Nu när du är smal måste du ju må mycket bättre!" "Nu kommer du ju aldrig bli så tjock igen", "Så duktig du är!"
Det handlar inte om min vikt, det handlar om att överleva och då äter jag MASSOR.
Just nu är jag ledsen, har ångest, går omkring i min ostädade lägenhet och är sämst i världen på allt. Har i alla fall varit ute på en rejäl promenad med världens bästa Lasse så nu kan jag ta en Vit Vän (dvs Stesolid el Atarax), dra täcket över huvudet och hoppas att jag tycker lite bättre om mig själv och livet när jag vaknar.
Förresten, "skumma drömmar" måste vara en kombination av skumgodis och småkakor? 🤔😉😄
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#51: Jag tänkte jag provar att hålla mig till mest mina egna sajter, eller andra lugna och fina sajter, så länge. Så kanske det fungerar bättre. Orkar inte med när andra ska tala om för mig hur mina känslor och hjärna fungerar. Som om jag inte vet bäst själv.
Och jag vet vad du menar. Jag äter inte mer när jag mår dåligt, men jag äter sämre. Jag orkar inte fixa mat, dvs laga den, så det blir ju mikromat, mackor, chips, kakor, osv. Saker man inte behöver stå vid spisen och fixa. Och sån mat är alltid onyttigare såklart. Nu har jag så kasst med pengar dock att jag sällan unnar mig sånt utan det är mest pasta, korv, mos, osv. Senaste gången jag unnade mig choklad var häromdagen, men då betalade jag inte för den utan fick en sån där liten kinder chokladbit gratis på lidl som gåva då jag hade handlat för en viss summa sist jag var där.
Känner igen det där också. Är inte ledsen idag, men är trött och less, så orkar inte heller städa som jag borde. Diska vill jag men diskmedlet är slut.
#51: Jag vet att det inte var det här det handlade om riktigt men jag känner verkligen igen mig i att ha gått tillbaka till mer eller mindre normalvikt och då tror alla att jag mår bra. Det väcker en sådan stor ilska i mig när jag dagligen kämpar för mitt liv. Jag är inte längre normalviktig och då förstår kanske folk att jag inte mådde så bra som de trodde. Jag kan också tycka att jag ibland mådde bättre ju längre ifrån normalvikt jag var. Det kan ju vara att jag är och var sjuk och ser det ifrån den vinkeln såklart.
Men det jobbiga är ju att jag då känner att jag måste bli sjukare och längre ifrån normalvikt för att folk ska förstå.
Det blev en liten mini rant :P
Vi förstår såklart om du vill ta en paus Calcifer, eller sluta helt. Men för nu låter det bra att bara hålla sig till de sajterna så vi inte förlorar dig helt!
Ska fara och simma med skolan imorgon… Gillar inte alls det. Att fara och simma själv/med mina föräldrar är helt okej.
Alltså, det är (delvis) inte själva simningen som är problemet, utan snarare att jag inte gillar att ha på mig baddräkt + att jag hatar att dyka.
Men ja, iallafall kommer vi från och med nu ha vår gymnastiklärare som simlärare. Hon är jättesnäll, så på det sättet känns det inte lika jobbig.
Insåg också just att jag aldrig har gillat att simma med skolan. Kan bero på att vi i lågstadiet hade några simlärare som inte var särskilt trevliga… Och sedan så har jag aldrig varit särskilt bra på att simma.
Dessutom känner jag att jag har en början till halsont… Men har inte riktigt tid att bli förkyld just nu. Har ett prov på måndag, och sedan nästan hela februari fullproppat med jag vet inte hur många prov och förhör, + att jag får betyg i slutet av februari.
Känner att det här blev ett väldigt långt klagomål, men ja😅
#55: Jag som alltid varit som en fisk tyckte inte ens om att bada med skolan. 😬
Men det går nog bra ska du se!
Jag är jätterädd just nu. Jag råkade skymta min egna kompis arm här om dagen, hennes självskadebeteende var mycket värre än jag trodde. Min andra kompis har dessutom varit nära att dö ett flertal gånger senaste månaden (medicinskt!!) då hennes kropp mer eller mindre gett upp. Idag sa hon att den 8e juni är hon död. Jag ska berätta för någon, jag ska bara våga.
Utöver det, tydligen har jag gått ner en massa kilo. Asså jag har ätit mindre men främst för att jag saknat aptiten då jag varit sjuk sedan juli. Igår åt jag normalt igen.
Calificer, jag förstår dig till 100% om du tar en paus eller slutar helt men jag kommer sakna dig och du är alltid varmt välkommen tillbaka.
#57: Det är väldigt vanligt att man går ner när man varit sjuk. För ja man brukar ju inte ha aptit som vanligt. Men det jämnar nog ut sig snart nu när du äter som vanligt igen :)
Och jättebra att du tänker berätta för någon. I värsta fall kan du ju skriva en anonym lapp och tex lägga på en lärares kateder när ingen ser eller i en förälders brevlåda eller så. Där det passar liksom.
Jag tror jag bestämt att jag stannar men håller mig till vissa sajter helt enkelt.
Idag mår jag bra för fick pengar inatt. Har storhandlat och ska strax ta bussen hem. Är lite trött dock sov alldeles krokigt så jag vaknade flera gånger.
#56: Tack Calcifer😊
Men jo, det gick jättebra. Vi hade en uppvärmningslek, och sen simmade vi 8x25 meter. Det var allt. Så inte särskilt farligt så här i efterhand.
#60: Skönt att det gick bra!
Mvh
Mig
#60: Härligt att det gick fint till slut!
Jag hatar min diabetes! Är så trött och ledsen. Sov 20 timmar till idag, sov mellan 00.00 - 20.00 nu i kväll. Var ju uppe och gav katten mat hade toa besök och vatten drickarpaus förstås.
Sitter och petar i mig en sallad från i går och en köpt Broccoli - Bacon paj.
Dricker te och mår bara skit…😢
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2025-01-27 02:05 av Tarotstollan
Jag mår jätteilla. Både illa som i illamående men också som i dåligt.
Stora kramar till alla som behöver det. ❤️
#65: Tack!
Måendet idag är på botten .
#65: stor kram till dig våram fina Sajtvärd! ❤️
Jag mår okej…? Jag känner mig inte tom för en gångs skull. Oron över mina kompisar finns fortfarande kvar dock, den av de jag är mest orolig för pratar faktiskt med en vuxen har det visat sig. Men hon pratat anonymt och vägrar berätta vem hon är eller prata med hennes föräldrar. Jag pratade med en annan av hennes kompisar idag som vet mer än vad jag vet. Vi kom tillsammans överens om att i slutet av februari berättar vi för hennes föräldrar oavsett vad hon säger. Självklart hade jag berättat tidigare men det är så jobbigt eftersom hon förlorar förtroendet och vi eventuellt förlorar henne som en vän. Vi valde även att vänta eftersom vi vet att hon har kontakt med en annan vuxen. Men det gnager lite ändå, även fast det "bara" är en månad.
Så ledsamt att det är så många människor som mår så dåligt runt oss.
Vad skulle hjälpa dem att må bättre?
Mår skit själv, sover nästan hela dagarna och är uppe mest under nätterna, det känns lugnt då och ingen som stör mig.
Tyvärr äter jag en massa skräp under nätterna och det är ju inte särskilt bra för mitt socker…men vad 17 skall jag göra då ångesten kväver mig långsamt….😩
#67: Jättebra att ni tänker ta tag i det i februari. Det är vansinnigt tungt att behöva berätta för någon annan hur dåligt vissa vänner mår. Men ibland måste man så gott man kan, oavsett om de kanske blir arga eller så.
#68: Usch förstår vad du menar. Varför är det så att när man är vaken på natten så äter man allt onyttigt som existerar i hela världen typ… på dagen har jag aldrig sug efter godis eller kakor eller snabbmat. Men på natten då jäklar…
Är rätt sliten. Har en huvudvärk som kommer i vågor och gör så ont att jag mår illa. Bleh.
Fy 17 för huvudvärk, hoppas du mår bättre nu.
Kan få lätt huvudvärk nu men kommit på att det oftast är när mitt socker är högt, så jag vet ju att det släpper när sockret går ner eller om jag tar insulin.
Vaknade med skyhög ångest. Drömde jobbiga drömmar och sådär så det påverkar ju.
Fick ingen sömn inatt trots upprepade försök så hjärnan är mos och dagen lär bli hemsk.
Skall gå och lägga mig nu och hoppas på att få sova.
#75: Håller tummarna för dig. Jag ska slå igång nån dum skräckfilm eftersom jag ändå inte kan sova.
#76. Två timmar fick jag sova, sen vaknade jag av att jag rev mig på benen så jag riskerade att ta hål på huden.
Sen spred det sig så nästan hela kroppen kliade…😬🤪😵💫
Så nu sitter jag här och väntar på att en ny allergi tablett skall börja verka, så jag kan somna om. Jag är så trött så jag bryr mig inte vad klockan är, bara jag får sova….😫😫😫
#77: Nä vet hur det. Till slut sover man närsom bara man får sömn.
Hoppas ni får sova.
Jag har inte kräkts på fem dagar, det är mitt rekord. Ändå mår jag inte bättre. Inte för att jag direkt trodde att jag skulle må bättre men lite kanske.
#79: Men du grattis ändå! Så jäkla bra gjort vad stolt jag är och glad för din skull även om du inte kan känna dig glad för din egna skull! Och snubblar du Så upp igen och nu vet du att minst fem dagar klarar du ju och det är enormt!!!
Tack 😭
#81: När jag jobbade på att sluta självskada så klappade jag mig på axeln först efter varje avklarad timme. Sen dag. Sen vecka, osv. Snubblade ibland men jag försökte igen och till slut så! Att inte ge upp oavsett bakslag är så otroligt duktigt!
Självskada har jag inte ens försökt sluta med…
Men tack för tips iallafall!
#83: Det tar du den dag du är redo. Kanske om en vecka eller om tio år. En sak i taget! Enda anledningen till att jag nämnde det är för att jag inte kämpat med en ätstörning på det sätt du har så det enda jag kan jämföra med är när jag försökte sluta självskada.
Stressa inte, allt kan du inte göra på en gång! Var stolt över det du klarar, i stället för att må dåligt över det du inte är redo att tackla än. ❤️
Jag förstår! Tack för allt stöd ❤️
#86: Min vikt är onyttig åt andra hållet. Jag är mycket större än jag borde vara. Men jag har lagt det på hyllan för tillfället. Det viktigaste nu är att orka igenom vardagen så bra som möjligt. Att gå ner i vikt är inte en prio nu. Att ta tag i allt på en gång är lite väl. ❤️
Jag känner också det. Just nu fokuserar jag på att vila och att försöka äta.
Min familj är väldigt fokuserade på min vikt medans jag försöker hålla ut så att de inte ska behöva begrava mig. Jag ska få hjälp med allt men de verkar inte förstå. Jag kommer hålla ut till sommaren iallafall, jag är så otroligt badsugen. Man måste väl se fram emot något annat än bara döden. Oj vad mörkt det blev.
#88: Nämen du hur härligt är inte det! Behöver inte finnas någon intelligens kring det.
Ja jag har orkat komma ut och kallbadat men det är inte samma.
#78. Somnade 12.30 och vaknade 19.50. Precis lagom till Mello började.😄
#91: haha hurra!
Fick nyss reda på att min ena kompis gått ner 2 kg på mindre än en vecka…jag tror inte att vi kan vänta tills slutet av februari….
#93: Nej det tror inte jag heller. 🌸
De senaste två dagarna har varit röriga och kaotiska…
En person jag har skrivit (y) med råkade nämna för min kompis som mår dåligt (z) att jag är orolig för z. Z fattade då att jag och Y har haft kontakt (hon har inte vetat om det innan) och pratat om henne med varandra. Z blev inte alls så arg som vi trodde hon skulle bli utan bad istället bara om att få läsa vad vi skrivit. Z läste igenom våran chatt och såg att vi tänkte berätta för någon i slutet av februari eller tidigare om inget förbättras…Hon bad oss att inte berätta för hon ville berätta själv och hon lovade oss att försöka äta mer igen. Igår åt Z faktiskt mer än vad hon gjort den senaste OCH behöll maten (jättestolt över henne). +att hon åt idag med. Igår kväll berättade även Z att hon funderar på att berätta för en trygg vuxen hur hon mår. Hon har tidigare skrivit med den här personen fast anonymt. Så, det blev bättre än jag trodde! Frågan är bara om hon fortfarande kommer lita på oss nu…
#95: Håll koll så hon faktiskt berättar för någon och blir bättre på "riktigt" så att säga. Vissa när de förstår att folk märkt nåt så kan de tyvärr bli bättre på att gömma det om de inte är redo att kämpa för att bli bättre.
#96 Tänkte precis samma sak.
#96: Vi är flera som har koll på henne, att hon behåller maten efter att hon ätit till exempel.
Vi har koll på om hon berättar för den här personen hon har skrivit med och hon verkar verkligen vilja må bättre. Sedan har vi självklart inte 100% kolla hela tiden, till exempel när hon är hemma men vi försöker vårat bästa. Vi ska berätta i slutet av Februari ändå om hon inte har berättat än då.
Om hon skadar sig har vi även relativt bra koll på, inte 100% men kanske 70% (vilket är jättelågt men ändå.) Hon skriver nämligen till Y i en delad anteckning varje gång hon gör nåt + att vi ser de områden där hon håller på.
Jag tror faktiskt att hon kan ha blivit motiverad att må bättre för att jag samt en annan gemensam kompis som oxå mått dåligt verkligen försöker aktivt just nu att må bättre.
Tråden är i princip slut nu så här är nästa:
https://depression.ifokus.se/discussion/1605854/x-hur-mar-ni-idag-del-atta