Depression iFokus

Depression

Etiketterbehandlingdepression
Läst 511 ggr
[Undertaker]
2

Att börja med antidepressiva

Jag tänkte ta upp det nu på fredagen. Och då jag själv inte har erfarenhet av det hela, enbart andra mediciner som påverkar hormoner på olika vis, så är min tanke mest att man nog vill börja med någon mild variant? Någon med få biverkningar?

Det ända jag vet är att jag är känslig för mediciner som påverkar min hormonbalans och finns biverkningen att man kan bli depressiv/må sämre så har jag hittills haft oturen att åka på den. 😅

Men ni som har erfarenhet: Vad för sorter finns det som jag kanske kan passa på att läsa på om nu innan fredagen? Mest så att jag och min terapeut tillsammans kan diskutera igen vad vi tror kan vara värt att testa/börja med?

Fridaaaa
2

När man börjar med det så första 1-2 veckorna mår nästintill alla lite sämre innan det vänder. Det är mer ovanligt att inte göra det.

fluoxetin och setralin är 2 vanliga som många börjar med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
1

Jag får noll effekt på Sertralin, däremot har jag okej erfarenhet av Venlafaxin och bra erfarenhet av Mirtzapin 😁

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

91Marran
0

Lamotrigin har hjälpt mig mycket. Men det är en humörstaberliserande medicin.

Mvh
Mig

Calcifer
1

Och i kontrast kan jag säga att mirtazapin nästan tog död på mig med sina bieffekter. Inte psykiskt utan fysiskt, då jag blev helt ostabil på fötterna och extremt förvirrad och nästan klev rakt ut framför en bil…

Voxra och citalopram har jag käkat förutom de som är nämnda ovan. Anafranil äter jag nu.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Undertaker]
0

Det jag läser ur det hela är att jag nog inte bör börja med medicinen under en period som jag vet att jag måste vara välfungerande fysiskt (och psykiskt…)

Men tack för alla svar!

Heddiz
0

Enligt min erfarenhet som har provat flera olika antidepp är dom inte funkar bra alls.
Utan tvärtom så mår du bara sämre..Eller/och så kan du bli mer apatisk..Man ska väl inte må sämre eller bli mer apatisk av ett läkemedel!?

Det finns ju andra, mycket bättre alternativ till antidepp för den som vill..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
4

#6: Läkemedel kanske inte är rätt väg för alla men det är inte okej att få det att låta som om det är en dålig idé. För många kan det vara det som ger dem någon livskvalité öht.

Fridaaaa
4

#6 För mååååånga hjälper det väldigt bra. Ditt påstående stämmer på enstaka individer men inte överlag för de flesta.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Nephi
0

#4: Använde du Mirtzapin till dag eller kväll då?
Jag har dem till natten då de även hjälper mot ångest 😅

Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls

Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎

Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕

Calcifer
1

#9: På dagen. Blev inte trött av dem bara yr och förvirrad.

Heddiz
0

#5: Du skrev ju själv att du mådde sämre först -vilket dom flesta gör- och det kanske inte alla vill/kan göra innan dom EV mår bättre..
För det är ju inte säkert att man mår bättre, utan man kan må sämre av vissa av dessa mediciner.
Ok då får man prova en ny medicin och den kan ju funka efter ngr veckor eller månader eller inte alls..

Så med andra ord visst kan det funka efter ett tag, men det kan också ta lång tid innan man hittar rätt medicin som funkar eller så kanske man mår ännu sämre av medicinen eller så kanske ingen av dom funkar.

Enligt TS sista inlägg så lät det inte som att hen hade tid eller lust till att ev må sämre, för att ev må bättre sen, iaf inte just nu..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
5

#11: Man får vara ärlig kring sin egen erfarenhet med diverse mediciner men det kan vara direkt livsfarligt att få det att låta som om man ska vägra ALL medicin. Det är verkligen inte okej och nu sätter jag ett stopp för fler sådana kommentarer.

Crucio
3

#11: Det är långt ifrån så att man alltid mår sämre i början när man tar antidepp, oftast är det snarare så att det bara tar ett tag innan man känner effekt. Håller med Calcifer att det är väldigt problematisk att försöka avråda någon från att ens prova medicin då det för många kan vara nödvändigt, om inte annat så i.a.f. under en kortare period. Jag klarar mig inte utan Sertralin, har försökt fasa ut och sluta flera gånger och då blir jag självmordsbenägen och slutar helt att fungera.

Sajtvärd på Skrivlust

Crucio
2

#0: Sertralin är den medicin man brukar börja med att testa, och med en låg dos brukar man inte få några svårare biverkningar. Den vanligaste är nog rastlöshet. Jag skulle ta upp det med läkare snarare än terapeut dock, särskilt om det är just en terapeut och inte en psykolog, eftersom de är mycket kunnigare när det gäller mediciner.

Sajtvärd på Skrivlust

[Undertaker]
2

#6: Det finns enstaka individer som det absolut inte funkar för. Har även pratat med en person som ingår i den kategorin och han tycker med att det är bättre och försöka och veta. För hjälper medicinen så räddar det mer eller mindre mitt liv.

Och jag har nu i snart 5 år tackat nej till antidepp för att jag har velat finna andra metoder. Men nu inser jag att det nog är dags att testa antidepp som stöd för att underlätta och möjliggöra andra former av hjälp.

Visst är jag öppen för alternativ med. Kanske saker som kan hjälpa bra utöver den medicinska behandlingen. Men inte i denna tråd.

Jag har testat växtbaserade receptfria ångestdämpande och sömntabletter men tyvärr är effekten inte stark nog.

Jag har redan haft en medicinsk resa för att hitta ett läkemedel som hjälper och redan där även åkt på saker som inte funkat. Även där har jag alltid haft mer besvär den första månaden och först sedan vetat om det hjälper. Var det en kul resa? Nej. Men mår jag bättre med den medicin vi fann i slutändan? Ja. Jag fick tillbaka en del av livet för att jag slapp vara mer eller mindre förlamad av smärtor och slapp spendera dagar i badrummet framför toaletten för att jag hade så ont så att jag behövde spy.

#11: Visst är jag medveten om att man mår sämre. Min ena kommentar var mer ett konstaterande att jag inte bör testa en ny medicin precis innan tentaperioden eller andra tidpunkter då jag vet att jag måste må så bra som det nu är möjligt för mig.

[Undertaker]
1

#14: Hon är utbildad psykolog men jag går i terapi där. Över en läkare måste det ändå gå. Men här brukar psykologer ge rekommendationer som läkarna sedan diskuterar igenom med en och sedan skriver ut. Skulle jag gå direkt till en läkare skulle jag skickas till en psykolog först för att få en bedömning kring om jag har ett behov, etc. 😅

Heddiz
1

#12: Var har jag skrivit att man ska vägra ALL medicin!?
Ingenstans. Jag skrev tvärtom att det finns alternativ, vilket läkarna vet vad jag menar..Sen beskrev jag bara hur just antidepp funkat på mig..

Däremot har andra alternativ/
andra mediciner som läkare skrivit ut till mig funkat bra och utan att jag mått dåligt första tiden.

#15: TS. Det var inte växtbaserade mediciner jag menade när jag skrev andra alternativ.
Jag pratar ff om "riktiga" mediciner som bara läkare skriver ut.

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-10-23 18:59 av Heddiz
[Undertaker]
0

#17: Och vilka?

Crucio
0

#16: Ok. Undrade eftersom terapeut inte är en skyddad yrkestitel och de inte har legitimation, m.a.o. en separat yrkesgrupp från psykologer. Either way så är det tydligen olika på olika mottagningar, för under alla år som jag gått på antidepp så har det alltid varit något som man specifikt diskuterar med läkare.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2024-10-24 07:46 av Crucio
[Undertaker]
0

#19: Jag bor ju inte i Sverige så vi har ett annat system till viss del.

Heddiz
0

#18: TS. Det finns många olika alternativ till sk antidepp..Det vet din läkare om redan, eller han borde veta det åtm om han är en bra läkare.
Fast dom flesta läkarna brukar kanske inte skriva ut dom medicinerna förrän man har provat allt annat typ..
Varför vet jag inte riktigt när dom funkar så snabbt, dom har räddat massor med människoliv och fortsätter rädda människoliv dagligen.
Vilket jag fattar att även SSRI har gjort, alltså räddat personer..Skillnaden är att dom medicinerna jag pratar om hjälper dig på en gång och du mår mycket bättre och du mår inte sämre i ngr veckor/månader innan dom funkar för dom funkar oftast inom ngr timmar eller dgr beroende på vilken medicin du tar..
Jag har nog fått prova alla mediciner som finns under dom senaste 20 åren på marknaden mot Depression, ångest, värk, sömnsvårigheter och stress..

Det var inga mediciner jag fick på en gång utan att ha provat flera olika SSRI, verkningslösa värkmediciner, sömntabletter, osv, osv under lång, lång tid först!? När inte SSRI och andra mediciner funkade alls, så gick jag tillslut till en privat läkare som sista hoppet..Vc här var helt värdelös och struntade totalt i sina patienter..Hade jag fortsatt hos vc med mina "problem" så hade jag inte fått den hjälp jag behövde. Då hade jag med stor sannolikhet varit död nu..
Hos min nya privatläkare så fick jag hjälp med ALLT, som mediciner som äntligen funkade både psykiskt och fysiskt, men även annat…

OBS! Nu säger jag inte att det är fel att prova SSRI! Så ingen missuppfattar mig igen.. För som ni säger, bara för att det inte funkade på mig så kan det ju funka bra på TS. 🤔
Är du TS ok med att kanske? må dåligare en vecka för att sen må bättre så för all del kan du prova SSRI.. Dom flesta mår ju bättre efter ett litet tag, trots allt har jag hört.. Så det blir ju med all sannolikhet bättre ganska snabbt..
Och vet man att det blir bättre så känns det ju lättare!

Det jag pratade om var nog mer om du skulle råka vara en person som inte SSRI funkar på alls (som mig), då kanske du bör kolla vad det finns för alternativ..

Men vad du än väljer, se till att du träffar en BRA läkare..Det är A och O för att du ska få en bra vård och bli tagen på allvar.

Vill du TS ff veta namnen på dom olika medicinerna som kan hjälpa dig och inte din läkare kan hjälpa dig att tala om vilka dom är..Så kan jag skicka dig ett PM om det istället om du vill..
För jag vet inte om man får skriva ut förslag på olika bra mediciner här som verkligen funkar. Det som kanske funkar (som tex ssri) är ok att skriva om, men det som verkligen funkar är inte alltid ok att göra "reklam för" för vissa av någon konstig anledning.

OBS igen! Inte för att avråda dig TS från ta SSRI!
Utan bara om SSRI inte skulle hjälpa och din läkare låtsas som han inte förstår vad du menar för andra mediciner som hjälper bättre eller om du vill prova annat istället.. Det är ju upp till dig vad DU vill och tycker.
Vad jag eller andra här tycker bör du ju ta med en STOR nypa salt.. 😉

The more I love my Dog
"Mark Twain"

• Redigerat 2024-10-24 20:01 av Heddiz
[Undertaker]
7

#21: Jag förstår inte varför du inte kan skriva ut namnen. Är det medicin man kan få utskriven så ser jag ingen anledning till att så aktivt undvika att skriva vilka. Varför delar du inte bara namnen så att de som är intresserade kan få läsa på?

Calcifer
5

#22: Nä jag förstår inte heller. Är det lagliga mediciner finns det ingen regel som säger att man inte får skriva ut dem. 🤷‍♀️

[Undertaker]
1

Imorgon eftermiddag har jag en läkartid där det hela ska diskuteras igenom. Minns inte vilken sort jag ska få börja med.

[Undertaker]
0

Escitalopram är det jag ska börja med.

Calcifer
0

#25: Den har jag aldrig hört talas om faktiskt. Men hoppas det går bra!

[Undertaker]
0

#26: Den är tydligen den man brukar börja med här.

5mg i en vecka, därefter ska de göras massa tester igen (fick ta blodprov och annat idag) och sedan 10mg. Max dos är 20mg.

Calcifer
0

#27: Okej. Förhoppningsvis blir det rätt på en gång. Alltid spännande när man hör talas om en ny medicin xD

Crucio
0

Escitalopram är rätt vanlig här också, även om Sertralin är den man brukar börja med här. Tror att jag har provat den men har tappat räkningen på alla jag har testat.

Sajtvärd på Skrivlust

Calcifer
0

#29: Jaså? Jag har ätit massor med antidepp trodde jag hört talas om de flesta men denna är helt främmande för mig. Spännande!

[Undertaker]
0

Dag tre idag. Har till och från en svag känsla av illamående/yrsel. Inte ofta. Dessutom är jag lite känsligare för att åka tåg, bil, buss. Utöver det känner jag nog av rastlösheten som man skulle åka på under det första veckorna.

Annars är det inga biverkningar eller effekter som jag enbart kan koppla till medicinen.

Calcifer
0

#31: Det låter ändå överkomligt hoppas jag.

[Undertaker]
0

#32: Ja, än då kan jag inte klaga. Hoppas det fortsätter hyfsat lugnt.

Calcifer
0

#33: Vad skönt!

[Undertaker]
1

Valde att fortsätta på 5mg i alla fall till den 06/12 när min nästa läkartid är.

I sig mår jag bättre. Ingen konstant ångest längre. Har även enbart haft en ångestattack och en panikattack senaste veckan. Vilket är skönt då det var något jag fick dagligen igen nu på slutet.
Tog det dock även sakta förra veckan. Denna blir mindre skonsam så vi får de hur det går.

Biverkningar har jag nu enbart mindre aptit. Den är inte helt praktisk för någon som alltid varit underviktig. Samt att den är blodförtunnande och det märkte jag nu i helgen när min förkylning orsakade näsblod. 😅

[Undertaker]
5

Jag mår bättre! Visst är jag långt ifrån frisk men jag har inte konstanta självmordstankar och jag klarar att ta tag i saker. Jag har mer energi igen och sover bättre då jag inte har konstant ångest.

Lona
3

#36: Men vad härligt! Hoppas att det funkar nu - om inte annat så visar det ju att det går att behandla farmakologiskt även om ni kanske behöver testa lite olika preparat för att hitta rätt.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com