[x] Hur mår ni idag? (Del tio)
Ny tråd - hur mår ni idag?
Gamla tråden finns här:
https://depression.ifokus.se/discussion/1612527/x-hur-mar-ni-idag-del-nio
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tack pyttis.
Jag har ätit kvällsfika på avdelningen och tagit medicin och ska krypa till kojs. Tidigt men är så trött att det spelar ingen roll direkt.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#1: Skönt att du ändå orkar skriva - hoppas att du får en god natt och ta allt i små steg så kommer du snart igenom den här skiten oxå.
Hoppas att du får sova gott. Viktigast är ju att du får en utredning och hjälp, kanske de kan ge dig lite extra hjälp med det psykiska.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Hoppas det blir bättre Calcifer!
Mår skit, vill bara sova.
Trött på detta ätande för att sockret rasar så fort på mig.
Sa till dem idag att eftersom det de vill göra härnäst inte går att göra här så får de skicka hem mig idag. Jag vägrar ligga inlagd här när jag mår bra i vad som kan vara flera dagar helt i onödan. Totalt vägrar. Har inte ens fått all min medicin. Så sa till läkaren nu vid ronden att kan ni inte säga med garanti att jag är i livsfara om jag åker hem så gör jag det.
Har fortfarande inte råd med det dock så i värsta fall får jag väl lifta eller nåt.
Kort uppdatering:
Hemma! Trött och kall och har blåmärken över hela armarna efter alla prover. Det är inte över än, står på antibiotika och ska på magnetröntgen på onsdag och fler prover på fredag. Men här i stan åtminstone. Sen får vi se om nåt behöver göras eller ej.
Katterna har saknat mig lika mycket som mig och nu ska det gosas!!!!! ❤️❤️❤️
Tack ni som följt mig på resan!
Illa att vara borta från kissarna men säkert otroligt skönt att få komma hem igen - hoppas att det räcker med en antibiotikakur - oavsett får du ta en paus i eländet och gosa med dina katter.
Skönt att du är på benen i allafall.
Inte mått sämre på många år. Nu går det inte att se film på min ipad längre. Så kan inte se film, spela, kolla serier, sova till Youtube…
Kan inte längre göra nåt om dagarna så mina tankar kommer ta kol på mig. Kul. Kul. Kul. Värdelöst liv.
Jag gick och lade mig i natt 01.30 och kom upp 21.30 i kväll!
Sovit i ca 20 timmar! 😴
Trevlig Midsommar!
- Redigerat 2025-06-21 00:05 av Tarotstollan
#9: Om det känns okej så lägg ut i en lokal FB- grupp att du behöver hjälp med din dator. Finns ofta många som kan och vill hjälpa till. Det har hänt i min lokala grupp att folk har fått hjälp med sina datorer.
Mvh
Mig
#11: Den här gamla datorn går det inte att fixa. Nya? Kanske. Men bara om jag får reda på magiskt vad som är fel i den och sen ramlar över en säck pengar att beställa nya delar för. Inget någon kan hjälpa mig med gratis. Den måste lämnas in. Närmaste stället är två timmar bort. Så. Omöjligt.
Inte kunnat ens se film då paddan inte heller fungerar som den ska. Legat i sängen hela dagen och stirrat upp i taket med livsfarlig ångest.
#12:
Kanske du kan hitta någon annons nånstans där någon nästan ger bort en mindre, tillräckligt fungerande bärbar dator? Eller säljer väldigt billigt.
Men akta så du inte blir lurad bara… Säkert en hel del lurendrejerier på annonssidor nu för tiden… Kan jag tänka mig.
#13: Eftersom min budget är 0 är det omöjligt. Jag har frågat men med inga som helst resultat.
I förrgår dog mobilen, så nu har jag ingen telefon heller. Det gåt bra….
Mår mycket bättre, då vädret blivit bättre för mig. Sol, moln och lite blåst 17 grader, perfekt med andra ord.
Varmt och äckligt nu igen.
Skulle gått ut och handlat och även gått till apoteket då en medicin är slut som jag behöver, men jag orkar inte i värmen.
Får se om jag orkar i morgon.
Ja här har vi 25-30 grader från typ 8 på morgonen fram till midnatt. Herregud man dör verkligen. Jag somnar inte förrän det blivit svalt i lägenheten trots fläkt så det är ju typ inte förrän vid 3-4 på morgonen. Sen vaknar jag vid 8 och är alldeles blöt av svett.
Har inte sovit en blund i natt för det är varmt och jag haft vidrig klåda.
Lite ont i huvudet också men det kan ju bero på sömnbrist.
Äter och dricker te just nu, får se om jag kan sova lite sen.
Det är runt 28 grader och lite molnigt + att det viftar lite i träden emellanåt.
Här är det dåligt. Skulle börjat sitta hundvakt idag och fått betalt dagvis denna veckan fram till fredag då jag får pengar av fk. Nu blev det så att killens mamma kunde ha hunden just denna vecka när hon är på besök. Nog förstår jag att de gärna sparar pengar om de kan, så inte som att jag är sur på dem eller nåt.
Men jag hade planerat in i minsta detalj att få pengarna att räcka till just idag. Så nu är jag utan mat och toapapper fram till fredag och har sån jäkla panik.
#20. Så jädra typiskt när du planerat hur du skulle klara dig.😞
Själv känner jag knappt hur jag mår, det är bara vidrigt varmt och jag kan knappt sova, äta, tänka, komma ihåg att ta mina mediciner och är så trött!
Hjärnan stänger av mellan varven och jag kommer inte ihåg vad det är jag skall göra.🥵🥹😖😩🤪🥴
Nu är det lovat svalare och regnigt fram igenom och jag väntar på det och hoppas att hjärnan kan börja jobba igen.
#21: Ja, för en gångs skull hade jag verkligen planerat in i minsta detalj så pengarna skulle räcka exakt fram till när jag skulle få in mer. Ofta är det mitt eget fel att pengarna tar slut fortare än jag skulle vilja, för att jag planerar dåligt. Men så den gång jag verkligen lägger ner tid och energi osv på att få det att gå ihop så faller det ändå. Återigen, inte sur på ägarna, för de sparar ju 500kr på att hans mamma tar hand om hunden i stället, men känns så jävla typiskt.
Värmen här är brutal också, och ja hjärnan får bluescreen ibland av det. Nu hjälper det ju inte att jag inte kan äta heller eller att jag är nere på sista rullen toapapper och har total panik dygnet runt…
Men vad är det frågan om!
Där sitter jag utanför ica och äter glass i skuggan och väntar på bussen hem. Och vad händer? En jävla fågel skiter mig i skallen!!!
Jag funderar på om man kan stämma någon för det här…
Nu måste jag gå och tvätta håret…
#23: Ta det lugnt det innebär tur när fåglarna skiter på en! ☝️
#23. Inte trevligt nej! Jag har råkat ut för det också, dock inte i huvudet utan på axeln på min nya jacka!👿
Har dock ingen tur utan har i stället blivit utlåst från min dator trots att jag skrivit rätt lösenord hundra gånger.
FAN!
#26: Det är som när man skriver in lösenordet på sitt konto men lösenordet är fel. Så man får göra reset och då dyker det upp ett ”Du kan inte välja samma lösenord som du redan har.”
Jag ska då ha mer terapi igen. Kul… Men jag behöver det för att jag klarar inte att leva med mitt huvud.
I alla fall så har jag äntligen sparat undan nog för nya piercings. Så det blir kul. Lite nya hål i kroppen är aldrig fel.
Sönderstressad. Ska inte börja sitta hundvakt så kul kul kul. Fyller år i morgon och det är skit det med. Hatar mitt liv.
Så tråkigt att du inte får vara hundvakt och då tjänat lite pengar.
Säger GRATTIS i alla fall i förskott!🎉🎈🎈✨
Här är inte så kul heller, samma skit dag ut och in!
Inte sovit en blund i natt och fick gå upp när larmet tjöt att jag var låg, har precis nu ätit frukost! Känns som att det är mitt i natten för mig.
Skall försöka städa lite i skiten här, det ser ut som i en svinstia som man brukar säga. Plocka papper och sortera sådant som kan gå till återvinningen.
Måste ut senare i kväll och handla lite pålägg, trist med bara sallad och grönsaker på mackorna och dessutom behöver jag ha något annat att äta i helgen och kissen skall väl ha något lite också.
#29: Tråkigt att du inte får sitta hundvakt. Ångrade de sig?
Mvh
Mig
#30: Tack!
#31: Sambons mamma kunde ändra skift på jobbet så att hon kunde ta hunden i stället. De sparar ju pengar på det så förstår att de valde det. Känns så jobbigt bara. Jag hade verkligen behövt extra pengar. Jag ligger i skuld redan och kan knappt betala av på dem och det går aldrig runt månaden ut.
#32: Inte för att vara elak men det är lite ruttet av dem. Först lova dig en inkomst och ett jobb för att sen ändra det.
Mvh
Mig
#33: Jag hade nästan fått hopp om att jag äntligen skulle kunna fixa min speldator och kunna spela igen istället för att ligga i sängen dygnet runt. Men nope.
Kan du inte sätta upp lappar om att du vill bli hundvakt, det kanske är någon som behöver den hjälpen och inte tänkt på det innan?
Förresten, har du fått svar på dina prover och någon hjälp av läkaren?
- Redigerat 2025-08-02 21:43 av Tarotstollan
Känner mig lite dåsig, har sovit i ca 19-20 timmar natten till i dag.
Har varit uppe några timmar nu och ätit "frukost".
Hade så ont i kroppen och var extremt trött efter varit ute och handlat i går kväll, så jag ramlade i säng vid 22.15.😮
Minns inte när jag kom i säng så tidigt någon gång, måste varit när jag var jättesjuk för minst 20-30 år sedan!
- Redigerat 2025-08-02 21:49 av Tarotstollan
Min semester var inte återhämtande då vi hade besök. Har nu varit konstant trött sedan semestern, så i 4 veckor nu. Fy fan vad jobbigt det är att känna sig sliten oavsett hur länge man sover. Dessutom gör min partner just nu inget i hemmet så om inte jag städar så blir det en svinstia.
#35: Jag har gallstenar och de sa att de alltid erbjuder operation för att ta ut gallblåsan i det läget. Men då skulle jag behöva sluta röka samt gå på dietpulver i typ 8 veckor. Något jag gjort en gång för typ 12 år sen och nästan dog av det för det förstörde mig psykiskt. Nog för att det vore smart att sluta röka både med tanke på hälsa och ekonomi, men jag tänker inte sätta livet till för det, vilket jag i nuläget skulle göra. När jag vill självskada tar jag en cigg i stället, det är bokstavligen det enda som fungerar för att jag inte ska ta sönder min kropp.
Sen de där dietpulvren… Jag kräktes upp 90% av dem och fick i mig KANSKE 100-200 kalorier om dagen. Det var ett helvete och jag kunde inte kliva ur sängen ens för att gå på toaletten om jag inte kröp dit. Vägrar gå igenom det igen.
Eftersom op är valfritt så väljer jag nope.
#38: Kan man behandla gallstenar på andra vis? För redan om man är psykiskt frisk vore ju den behandlingen långt ifrån behaglig.
Jag känner direkt dessutom att det, i alla fall för min del, nog skulle kunna uppmuntra mig till att utveckla en ätstörning om jag bara får leva på pulver.
#39: Nä alltså generellt vad jag förstår får man inte besvär bara av stenar. Men detta var ju typ femte gången detta hände på två år och första gången de tog reda på vad det berodde på. Så jag hade ju fått en inflammation. Då fick jag antibiotika. Operation erbjuder de mest för att d får man ju garanterat aldrig mer problem. Men jag ligger inte som hög risk eller så.
Nja diet behöver du bara gå på om du är riktigt överviktig. Alltså jag vill såklart både sluta röka och gå ner i vikt. Men det ska ju ske på ett mer hållbart sätt i så fall. Och för att jag psykiskt är så stabil att jag kan klara det. Min läkare sa t.o.m. att det lät rätt farligt, just med tanke på mitt psyke.
Ångest. Kan inte äta för jag mår illa av ångesten och jag hatar att spy. 3 timmar kvar på jobbet och sedan ca. 2 timmar att investera i en uppgift från plugget. Därefter kan jag krascha.
Inte sovit en blund. Har städat istället, det behövdes men jag hade mer än gärna sovit istället.😫
Sämre månad än vanligt, pga att det sket sig med hundpassningen. Redan slut på käk. Gött gött gött. Får se hur jag klarar mig till den 25e. Redan huvudvärk som satan pga det. Blä.
#43: En kanske dum idee, men ibland har butiker gratis produkter? Gratis cola eller liknande. Kanske kan du reda ut om det finns något erbjudande i trakten just nu?
#44: Här har jag aldrig sett något liknande. Och jag håller ju alltid ögonen öppna efter deals och sånt. Det enda som känns nåt åt samma håll är att på lidl när man handlar för vissa summor så låser man upp gåvor i appen. Tyvärr hämtade jag ut min senaste gåva för flera veckors sedan och nu finns det inget sådant. Sen är det typ ofta en liten burk energidryck, en citron, en liten chokladbit, eller liknande. Bättre än inget såklart, men ja, tyvärr har jag ingen gåva upplåst just nu.
Min partner är underbar. Jag är dödstrött och på jobbet sedan 07:20.
Han ringde mig.
"Ska jag köpa en fikon-tårta som du kan hämta hos bageriet efter jobbet?"
Jag svarar med ett förvirrat "Ja".
"Adjö." och så lägger han på.
Det var tydligen allt han ville veta.
- Redigerat 2025-08-19 12:50 av [Undertaker]
Var ute och handlade i går och som vanligt vidrigt tungt att släpa hem dels i Fido/shoppingvagnen och en extra kasse fullastad.
Sovit i ca 14 timmar och nu har jag som vanligt värk i hela kroppen och svårt att andas.
Värken gör ju att jag mår sämre än vad jag egentligen skulle göra.
Ändå lite glad för att jag har mat hemma att äta.
Jag mår inte bra idag. Allmänt känns det som om min medicin inte verkar hela dagen på senaste tiden. Och inte gör lika mycket.
Fast är jag 3-4 timmar sen med den (hänt en gång senaste månaden) så mår jag ännu värre. Då har jag dödsångest och vill bara känna smärta eller få försvinna föralltid.
- Redigerat 2025-08-20 07:50 av [Undertaker]
#48. Är det exakt samma mediciner? Har du ätit något som påverkar medicinen?
Du kan ju alltid kolla i FASS eller i bipack sedeln om det står något särskilt om medicinen som du kanske inte sett.
Prata med läkaren och säg som du känner.
#49: Jag dricker inte och konsumerar inget som bör påverka dem annars. Inga mediciner som ska kunna påverka dem.
Men ska snacka med läkaren nästa gång vi ses.
Permanent huvudvärk och illamående av hunger. Klarar knappt av att ta mig ur sängen nu.
Har gråtit typ dygnet runt senaste dagarna. Helt utmattad och färdig med livet om det är så här man ska ha det permanent hungrig. Nu vill jag ha måndag mer än allt.
Jag orkar inte. vil dö. fan vad allt suger idag. Hatar det. vill bara hem. vill bara ligga i sängen och böla. bara bort. Bort föralltid.
Igår var första dagen denna månad som jag haft ork att städa och göra något roligt efter jobbet. Idag är jag lite tröttare men borde ändå ha ork kvar att göra något jag gillar.
Även om det ibland känns som att vi vill dö, så är det egentligen inte det vi vill innerst inne!
Vi vill bara ha en förändring till det bättre för oss, där vi orkar leva våra liv så som vi vill.❤️
Utan att andra skall lägga sig i hur vi kommer dit, förutom om vi skadar andra levande väsen och oss själva.
Frågan är bara hur vi vill leva och hur vi skall ta oss dit?
Kan det hjälpa att skriva ner det på ett papper och få andra att förstå genom att läsa det pappret?
Kan vi själva förstå vad vi skriver och kunna göra dessa förändringar i våran takt och kan de tillåta oss att göra det i våran takt?
Ibland kan det ta år innan vi ens kan börja att ta första steget.
Andra vill att vi skall springa igenom dessa förändringar för att det skall gå så fort som möjligt, så vi kommer någonstans enligt dem och deras tidräkning.
Själva vill vi kanske röra oss framåt som en snigel och sen backa bakåt som en Vinthund i full speed, för att sen efter några veckor kanske röra oss framåt som en snigel igen.
Ett steg i taget kan vara för snabbt för vissa av oss.
Nu skall jag gå och diska tre saker, exakt tre saker. Det är vad jag orkar och skall göra i dag!
Ha en så trevlig helg ni orkar!❤️
Fy vilken värdelös dag. Slut på ångestdämpande, och eftersom de är narkotikaklassade kan jag bara hämta ut nya samma dag de är slut. Det är söndag, så inga bussar går. Stekande sol och uppför hela vägen och jag är så utmattad att jag knappt orkar hålla upp huvudet. Men så tvingar jag iväg mig ändå. Tar evigheter att ta mig dit trots att det bara är lite över 1km till apoteket.
De har inte min medicin. Alls. 10mg styrkan går inte att få tag på eller beställa och finns inte på sjukhusets apotek heller. Inte i någon storlek, eller tillverkare. De kan bokstavligen inte göra nåt. Det enda jag kunde göra var att ringa och lämna meddelande till psyk och be om nytt recept fast på 5mg, för de finns. Så har gått hela jävla vägen totalt i onödan. Inte bara det, men jag kunde inte ta min dagliga dos ångestdämpande och mådde fruktansvärt. Sen såklart när jag sitter på en bänk och försöker att inte gråta ser jag att jag har fått ett hål i byxorna. Precis på skrevet. Alltså inte mellan benen så det inte syns, men på framsidan. Men satan i helvetet.
Efter över 1 timme har jag lyckats ta mig hem, trots att det var nedför hela vägen. Huvudet exploderar och jag svettas som en gris. Tio minuter senare fryser jag arslet av mig trots att jag är nerbäddad i sängen under två filtar och ett täcke och har bytt till torra kläder och dessutom dragit på mig en tjock stickad tröja. Alltså vafan jag orkar fan inte. Ligger död i sängen med tårar som bara rinner men har ingen ork till att snyfta. Orkar inte äta eller dricka nåt heller. Ringde in och förklarade för psyk men vem fan vet om de kommer fixa det eller inte. Ibland får jag ju bråka som satan för att få medicinen jag behöver och stått på i flera år.
Nu har jag försökt sova i flera timmar för jag är så jävla trött men naturligtvis är det omöjligt då jag kvävs av ångest. Gött. God dag, trevligt, härligt liv.
Ja fy 👿, hur vissa dagar är för oss!
Har du inga andra lugnande tabletter att ta till?
Det finns ju örter man kan göra te av eller köpa som Kamomill, Lavendel osv.
Även ört tabletter finns ju att köpa på apoteket utan recept men de kanske inte hjälper någonting när du är van att ta så starka preparat?
Men de kanske kan hjälpa till lite…?
Jag vaknade i dag av en vidrig mardröm om min diabetes, hade hjärtklappning och ångest, jag kunde knappt andas och det tog säkert en timma innan jag mådde så pass att jag kunde somna om.
Passade på att äta lite under tiden my fy f.. som jag mådde.
Jag önskar så att det fanns någon typ diabetes person/coach som man kunde ringa då när man mår som allra värst och jag bara tänker att det är inget liv att ha det på detta viset.
Sen kunskapen man har att man skall ha detta resten av hela livet gör ju inte saken bättre!🥹
Nä, tyvärr är det ingenting annat som fungerar. Även dessa som ju är narkotikaklassade fungerar bara till en viss del. Jag har alltid ångest, oavsett, men de brukar kunna ta bort det värsta åtminstone till viss del. Har andra mediciner att ta för sömn, men ingenting just för ångest. Men idag har varit en så värdelös dag och ångesten för kraftig att jag tog mina sömntabletter för många timmar sen och visst somnade jag. Sen vaknade jag en liten stund senare och kan inte somna om igen vad jag än gör. Vilket ju är rätt vanligt, men lika irriterande för det.
Är det sömntabletter eller insomnings tabletter du har?
Ont i huvudet och mår illa. Får se om jag klarar 8-9 timmar på jobbet eller flyr vid lunch.
#59: Båda delarna.
Jag frågade om jag kunde få insomnings tabletter men det var helt stopp p. g. av min diabetes.
Så vissa gånger när jag skall sova, så får jag helt enkelt vara vaken tills jag blir så trött att jag kan somna oavsett vad klockan är.
Ibland äter jag och då brukar jag bli sömnig.
#62: Melatonin hjälper inte för dig? Det är ju receptfritt inom EU. Fast man kanske bör undvika det om man har diabetes?
#62: Jag önskade att min puckade kropp och hjärna fungerade så. Det går ju ibland 60-70 timmar utan att jag får ens ett ögonblick av sömn, och då börjar jag hallucinera och skit och det är så jäkla läskigt. Jag är så trött att jag kan inte ens lyfta armen för att klia mig på näsan och ändå somnar jag inte. Helt orimligt.
#63: Om man kan ta det med diabetes så är det ju värt att prova tänker jag. För mig fungerade det tyvärr inte alls, men kanske Tarotstollan har bättre lycka!
#63. Har faktiskt ingen aning men vad jag kunde läsa så vad det väldigt mycket restriktioner för att ta dem, dessutom max i fyra dagar.
Tror inte det skulle hjälpa mig med min dygnsrytm.
#65: Oj, intressant. Min partner har melatonin via sin läkare (vi bor ju inte i EU) och han har fått det utskrivet i flera år nu. Dessutom får han ta flera vid behov. Men sådant ska man enbart göra med läkarens godkännande.
#62. Har du sömnapné?
Har de kollat dig för det?
#65. Min mamma hade lätta insomnings tabletter men å andra sidan så hade ju hon en normal dygnsrytm och hon hade diabetes också.
Jag är ju nattuggla och sitter ju uppe till långt in på mornarna, jag har lite lätt försökt att börja med att försöka komma i säng före kl. 5 men har inte tagit det så allvarligt ännu.
Men jag skall fortsätta testa och jobba på det.
#67: Flera gånger och det har jag inte.
Dygnsrytm vet jag inte ens vad det är. På vintern är det lättare att hålla koll på om det är natt eller dag då det blir mörkt osv. På sommaren är det ofta jag gissar fel på tiden med upp till 8-10 timmar.
Jag mår inte bra. Men har terapi nästa tisdag så det är i alla fall bra.
#70: Håller tummarna för att det går bra att "överleva" tills dess!
Jag är så trött och bara vill sova. Känns som att jag sakta är på väg in i väggen igen.
Vet att jag borde gå upp och äta och ta insulin men jag orkar inte bry mig innan sockret är nere på jättefarliga nivåer.
Sitter nu och försöker få i mig "frukosten"!
Skulle gått ut och hämtat roliga paket men jag orkade inte, jag bara sov.
Är så trött på den här tröttheten, varför blir den inte bättre?
Här har jag nog aldrig skrivit förr. Men känner mig så deppig som jag inte känt på länge. Varför kan allt inte bara funka? Men det är en ganska naiv önskan.😶
#74. Så tänker jag också. Man har det ju svårt ändå med sjukdomar och andra problem, kan saker och ting inte bara funka!😫
Har ni, Calcifer och Tarotstollan, hört talas om sömnstörningar som N24, Delayed sleep-wake disorder, eller andra dygnsrytmsstörningar? Jag har en sömnstörning som heter Irregular sleep-wake rhythm, det finns dock ingen direkt motsvarighet i det svenska diagnossystemet, så på papper har jag bara "ospecifierad dygnsrytmsstörning." Jag har förvisso inte kunnat få hjälp, men bara att veta att det faktiskt finns en diagnos för ens sömnproblem och att veta att det inte bara är att man har dålig disciplin och bara behöver "ta sig upp på morgonen" gör att man känner sig mindre kass. Det och att kunna prata med folk som har samma eller liknande diagnos/er.
För mig låter det som att du har samma grej som mig Calcifer, och att du Tarotstollan har Delayed sleep-wake.
Sajtvärd på Skrivlust
#76: Jag vet redan att nåt är totalt fel, för det är inte normalt att sova så lite som jag gör. Vad det kallas eller beror på spelar ingen roll för min del då alla läkare jag pratat med vägrar sätta någon som helst diagnos oavsett. Att det skulle ha med dålig disciplin eller att jag "bara" måste tvinga mig att göra x eller y att göra vet jag redan inte stämmer för fem öre. Jag har sovit som en kratta hela livet, dvs 37 år. Så länge har man inte att göra med nåt "bara". Men då jag redan får den enda hjälp de är villiga att ge mig, dvs sömntabletter, så finns det inget att göra åt saken.
#77: Nej, men jag vet av erfarenhet att när det gäller sömn så lägger folk ofta skulden på personen och menar att det bara är göra det ena eller andra så kommer ens sömn fixas, och för mig har det hjälpt att ha en diagnos som jag kan nämna när folk börjar hålla på så. Man får också bättre tips av andra som har dessa typer av diagnoser än man någonsin får av sjukvården och man känner sig mindre ensam. I vissa andra länder är de bättre på det här med sömnstörningar men i Sverige får man som du säger sällan någon hjälp utöver sömntabletter. :/ Jag har försökt få en sömnutredning i många år, men det är bara "dina sömnproblem är p.g.a. din Depression." Ok, varför förändras inte sömnproblemen när jag mår bättre eller sämre då? Suck.
Jag skulle inte heller ha fått någon diagnos om jag inte kommit med denna info själv, det var inte tal om någon sömndiagnos förrän jag kunde visa upp den jag nu har och att jag stämmer in på alla kriterier.
Sajtvärd på Skrivlust
#78: Det fungerar säkert jättebra på en del ställen, har tyvärr lärt mig här i stan att det är totalt lönlöst att få annat än "svåra sömnstörningar" inskrivet i journalen. Jag spenderade åratal med att ta med utskrifter av diagnoser på olika sömnproblem som finns i just USA, tex, men blev både ignorerad, förlöjligad och dumförklarad. Så för dem spelade det ingen som helst roll att jag mötte alla/många kriterier för den ena eller andra diagnosen när de inte fanns accepterade här i Sverige. Till slut gav jag upp för jag orkade helt enkelt inte. Nu när någon ny börjar med sina förslag på hur jag "borde" kunna fixa sömnen säger jag helt enkelt till på skarpen att jag provat varenda sak som man kan prova, och att ingenting har någonsin fungerat, och jag inte har tålamod till att sitta och lyssna på samma förslag jag hört i 20 år inom vården. Nämner jag nåt om sömnutredning är det inte heller någon som vill lyssna på det örat. Till slut är det liksom bara att inse att de aldrig kommer göra nåt åt det förutom vad de redan gör och inte kommer skriva något annat än just svåra sömnstörningar i min journal avsett vad jag säger eller kommer med för information.
- Redigerat 2025-09-16 12:08 av Calcifer
#76. Nej, det visste jag inte, så det var intressant.
Tror att eftersom jag är nattuggla så har jag tvingat på mig det här själv mest för att jag inte bryr mig om vad klockan är utan har oregelbunden tid när jag går och lägger mig och när jag går upp.
Det skulle nog bli bättre om jag försökte lägga mig på mer bestämda tider.
Jag var "mer normal" när jag var yngre.
Dessutom allergi klåda som alltid kommer på kvällar och nätter gör ju inte saken bättre.
- Redigerat 2025-09-16 12:35 av Tarotstollan
Vilken förbannad jävla dag.
För en gångs skull har jag mat, om den räcker fram till den 25e vet jag inte, men jag känner mig inte dödligt stressad över det åtminstone. Däremot har mina läppar gått åt helvete igen. Svider så jag vill gråta och är alldeles illröd runt hela käften. Av erfarenhet vet jag att det bara finns en enda salva som fungerar, som kommer i pyttesmå tuber, och kostar nästan hundra spänn styck. Jag har inga jävla hundra spänn, vad fan ska jag göra det gör så jävla ont. 😭
#81. Har du allergi eller är det p g av alla mediciner du äter?
Jag använder mest vaselin och olika cerat, har även testat försvarets hudsalva men tycker den är så tjock.
Har du testat den?
#82: Inga allergier och har ingenting att göra med mina mediciner. I vanliga fall använder jag försvarets och den fungerar perfekt. Men detta är inte ett vanligt fall. Inte bara för att läpparna är illröda och gör ont, men det är runt hela munnen, så det ser ut som om jag smetat läppstift över hela jäkla käften. Det finns bara en enda salva som fungerar när det är så här illa.
Det blir bara värre och värre. Smörjer med de salvor jag har hemma så smärtan avtar i typ 5-10 minuter, men sen gör det lika ont igen. Är nära att slita ut håret av frustration. Äta är ju en mardröm också för att öppna munnen gör att allt brinner som eld, och får jag minsta matbit mot läpparna känns det som om jag sitter och käkar lava.
Det går bra nu…
#79: Jag fattar inte varför man inom vården i Sverige är så ovilliga att medge att det faktiskt finns dygnsrytmsstörningar som dessa. Här verkar det vara att antingen så har man insomnia eller så "sover man för mycket p.g.a. Depression." Att det finns forskning som visar att dygnsrytmsstörningar faktiskt är en grej (och att det finns flera officiellt accepterade diagnoser som har med det att göra) verkar de skita i, och att hitta vårdpersonal som vet något om det har i.a.f. inte jag lyckats med so far. Suck.
Sajtvärd på Skrivlust
#85: Sen har jag märkt att varje gång man träffar en ny person, trots att man testat nåt 100 gånger redan, så blir det direkt "ok, du måste prova x, för jag lovar att då kommer du kunna sova bra sen!" Men som om. Var det så jäkla enkelt hade jag väl för fan redan sovit bra! Speciellt när det jag får höra mest är "men om du kliver upp och går och lägger dig samma tid så kommer du till slut bli så trött att du somnar jättelätt!" Men som om jag inte redan försökt det två miljoner gånger! Och det fungerar ALDRIG! Har aldrig gjort. Jag blir så less på att de hellre föreslår korkade idéer som man redan försökt med i stället för att helt enkelt säga "nej då vet jag faktiskt inte riktigt om det finns något mer att testa" eller nåt. Stå för att ni inte vet i stället…
#86: Lol, ja, alltid den. En psykolog frågade mig "har du någonsin testat att gå upp samma tid i två veckor?" … ja, man har haft skola och ibland såklart också helger när man har behövt gå upp tidigt? "Fixa din dygnsrytmsstörning genom att hålla en bra dygnsrytm". Tack, hade inte tänkt på det.
Det värsta jag har varit med om relaterat till detta dock var en handläggare på Arbetsförmedlingen som sa att jag inte har fått hjälp för att jag inte har försökt nog mycket. Han hade inte frågat ett skit om hur eller om jag har försökt få hjälp. Fatta att säga det till någon du inte känner. Jag skällde ut honom och var så arg att jag nästan blev hysterisk, för jag har kämpat i över tio år med att få hjälp på alla sätt, inkl. att vara arg, och att då få en sådan kommentar från en främling blev bara för mycket. Jag bytte handläggare efter det.
Sajtvärd på Skrivlust
- Redigerat 2025-09-20 16:52 av Crucio
#87: Den kan jag slå. En läkare frågade varför mina föräldrar inte hade fixat min autism. En annan frågade om jag provat gå ut och dansa för att sova bättre. Hur såna människor ens får arbeta inom så känsliga yrken är helt vansinnigt.
*
Gud idag sitter jag och försöker inte dö av hur läpparna och munnen brinner. Det gör så fruktansvärt ont jag blir fan tokig. Hur jag ska stå ut till torsdag vet jag fan inte.
Började tänka på min samtalskontakt jag hade. Vi pratade om ångest i bil. Hon sa att jag skulle ha med vatten att kyla mina handleder med. Hon tyckte också att jag skulle ställa bilen och gå en runda. Hade henne två gånger och hon var inte utbildad för samtal. Första samtalet tog 7 minuter med pauser under samtalet. Hon gav ingen respons på mina svar eller det jag nämnde. Förutom detta då. Förklarade att jag bodde utanför stan så jag har inte möjlighet att stanna var som helst som i stan.
Mvh
Mig
#89: Tackar gudarna för att min samtalskontakt faktiskt är riktigt bra och trevlig att ha att göra med. Ska ut på promenad med henne i morgon och jag ser fram emot det.
#91: Ja båda personerna var äldre. När jag rätt spydigt sa att man inte kan "fixa" autism så backade han och sa typ "nej alltså, jag menade mer varför dina föräldrar inte jobbat mer med dig kring din diagnos". Mhmm, det var verkligen det du sa…
Försökt distrahera mig från smärtan och elden runt munnen genom att dra mig själv i håret och bita mig i armarna. Gött gött gött. Vet inte om jag kommer klara mig till torsdag utan att göra permanent skada på mig själv för jag står inte ut. Så jävla irriterande att när jag för en gångs skull har mat så är det nåt annat som går åt helvete. Vad fan ska salvan vara så jävla dyr för och varför ska tuben vara så jävla liten. Fan.
Finns det ingen annan billigare salva som har samma komponenter som den du behöver?
#94: Inte vad jag vet. Finns en liknande som är billigare och kommer i större tub, men den har jag redan och den hjälper inte. Den mildrar svedan i några minuter typ, sen är det lika illa igen. Och den gör inte att rodnaden ger med sig heller.
Har du testat is?
#96: Hjälper för stunden men så fort läpparna torkar gör det extremt mycket ondare än det gjorde innan. Jag har testat allt som jag har tillgång till, inklusive en hel del olika salvor och lotions osv. Kommer tappa förståndet innan torsdag men men.
Trött och mår illa. Ångesten är jobbig. Har senaste veckan oftat haft flera timmar där jag verkligen inte klarart annat än att ligga runt och vara lat. Jag har velat göra saker men det har känts så tungt och överväldigande. Jag känner att jag slösar tiden jag skulle kunna ägna åt saker jag gillar. Men jag verkar inte ha orken att göra något.
#98: Urk jag vet vad du menar. Man vill göra saker, men alltså… det går fan inte man är så jäkla trött. Blir helt handlingsförlamad typ.
Jag mår bra nu, efter att ha bokat en tid för ett nytt recept för mina antidepp. Har medicin för en knapp månad kvar.
När jag ringde sa jag direkt varför jag ringde och vad för medicin det gällde. Hon frågade genast hur mycket jag har kvar.
"Oh, super bra ju! Du är ute i god tid! Många ringer när de har haft slut i några dagar redan." Så nu känner jag mig stolt över att jag tog tag i det hela i god tid. Nästa vecka ska det fyllas på. Skönt.
Jag var livrädd att medicinen skulle hinna ta slut för att det inte skulle finnas nog tider nu runt jul. Ska även be om blodprov för att se om mina vitamin D värden fortfarande är så låga.