Serotonin tråden #1
Här kan ni dela bilder som får er att må bra.
Kanske en söt djurbild ni tagit? Eller en vacker solnedgång? Färska bullar? Naturen? Någon video ni hittat? Någon låt på Spotify?
Dela gärna!
#1 Såg först två bresande bakben och det var ju gulligt… Insåg att det ena är ju ett öra och sen nosen😆
#3: Haha nä brukar inte ta bilder på deras rövar. 😂
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Zeb slappar på köksbordet
#7 Fin utsikt men alldeles för långt ner till marken😬 Höjder inget för mig.
Fick ett litet care package idag som kom perfekt. Te och soppa som ju är enkelt att få i sig när man är sjuk. Så himla snällt. Och popcorn köper jag typ aldrig själv. Och mjukt tunnbröd! Och katterna Fick lite tonfisk hon vet att de gillar det.
Men alltså gud så tejpat det var! Var som att bryta sig in i en bank. 😂
#10: Kanske bra det, så att inte allting trillade ut när du vände på lådan. Tonfisk och popcorn är nog ingen god blandning. 😁
Fast det kanske är gott att dryga ut soppan med popcorn. 🤔😄
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#11: Jag hatar fisk i alla former (nåja, grillad lax kan gå ner). Så tonfisken går bort ändå 😂
Har missuppfattningen om att serotonin fungerar såhär spritts till svenska internet nu också. Det är inte serotonin utan främst dopamin och oxytocin som ger positiva känslor av att bl.a. titta på gulliga bilder.
#13: Handlar inte om glädje här, för det finns det en annan tråd, utan mående.
En må-bra tråd så att säga.
Serotonin är en signalsubstans i nervsystemet som påverkar bland annat sinnesstämning och känslor. Serotonintransportörproteinet 5-HTT anses ha en central funktion vid Depression då det pumpar bort serotonin från hjärncellernas synapser och därmed reglerar mängden aktivt serotonin i hjärnan.
Tog bort
- Redigerat 2025-03-12 11:14 av TccT

Så lugnande med en kopp matcha.
#16: Gud vad jag saknar matcha från Japan. Där finns det matcha typ allt. Alltså kitkat matcha, pocky matcha osv. 🤭
#17: Har sett det i asiatiska butiker här med faktiskt! Kostar dock alltid så mycket i dessa butiker.
#18: Ja och några sådana har vi inte här. Att beställa online är ju vansinnigt dyrt också.
#14: Mycket av det som nämns i tråden är sådant som man får utsöndring av andra må bra-ämnen av, inte serotonin. Teorin om att serotonin har en direkt koppling till Depression är för övrigt väldigt osäker, och har på senare år mer eller mindre ogiltigförklarats. Det finns eg. inga vetenskapliga belägg för den.
#20: Men herregud. Vem bryr sig? Det där är så himla löjligt att ens argumentera om. Passar det inte behöver du inte skriva i tråden eller på sajten öht. Ett ord till om det där och du får skrivförbud en vecka!
#22: vilka sötnosar!
Ja eller hur
Sally- vitsvarta min favoritkatt😍dock en riktig jägare Svanslös
Lotta- den mörkare lite sprattlig men älskar henn också
- Redigerat 2025-03-31 10:57 av [GTBLovesAnimals]
Coolt
#28: Du kan skapa en egen tråd där du kan dela din fakta om ett ämne.
Inte alla trådar är för det första faktabaserade, för det andra se #14. Vad andra känner är inte din sak att bestämma och denna sajt har både trådar för att hjälpa folk med Depression och trådar som är betydligt mer fokus på fakta.
Passar sajten inte dig behöver du inte vara här.
#28: Hejsan hoppsan där drog vi på oss skrivförbud en vecka.
#30: Snyggt jobbat av dig 👍 den där är bara trubbel och inget att bry sig om.
Jag har egentligen inget på den här sajten att göra men kom i kläm med den där som tror sig veta och ha koll på allt och alla trots sin låga aktivitet men ändå komma in och inbilla sig veta en massa.
Jag hoppas funktionen att kunna välja vem som får kommentera ens inlägg införs det är uppenbarligen ett behov för trollen är allt för många så den funktionen skulle sitta alla tiders fint 😎
Ta hand om er och jag hoppas ni alla som har det tufft och jobbigt får må bättre och känna glädje och styrka inom er 🤗