Onykter person
Jag var nere i affären och ställde mig i kön för mitt ärende. Före mig stod en person som lade upp sina varor på rullbandet. Hen hade köpt bröd, mjölk och ett flak öl. Inget jag dömer utan bara ett stillsamt konstaterande om vad jag fick för känsla. Hen snicksnackade med servicepersonalen i kassan.
Utifrån det jag hade fått en föraning om så blev det tydligt på sättet hen lade ner sina varor i påsen, att hen var onykter. Inte märkbart, men tillräckligt för att jag skulle se det.
Jag gjorde mitt ärende och fick sen se när jag gick ut ur affären att personen skulle köra hem. Herregud, hur ska det gå, tänkte jag?
På väg hem kände jag sån förtvivlan och vördnad för personen.
Jag är väl medveten om att jag inte kan göra något utan personens tillåtelse. Men jag kände så i alla fall. Jag är ju ändå en människa som känner för mina medmänniskor.
Så många som just nu, i denna stund, ska åka hem, äta det som är inhandlat och sen dricka i sin ensamhet. Som jag inte kan hjälpa, inte ens nå fram till.
- Redigerat 2024-06-12 15:00 av [trädkrona]
…så du lät en rattfyllerist köra iväg?
Tog du åtminstone regnummer och tipsade Polisen?
Jag förstår inte hur du kunde känna vördnad?
/Maria
Man fotar reg.numret och ringer polisen. Det görs absolut utan personens tillåtelse, det kan rädda liv.
Jag håller med de andra. Jag hoppas verkligen att du hörde av dig till polisen och om inte är det något du borde ha på ditt samvete mer än något annat. Du kände ju till och med oro över hur det skulle gå!
Självklart är det synd om de som har problem med alkohol och andra droger, men de som riskerar att skadas eller till och med dödas av rattfyllerister då?
Att blanda in polisen ÄR att göra något, även för personen i fråga. Man behöver ett knäpp med fingrarna och ett uppvaknande för att kunna göra en vändning.
Jag ringde själv polisen för inte så länge sen då ett par skolungdomar körde väldigt vårdslöst och stod och driftade runt runt runt runt mitt i en fyrvägskorsning så att däcken skrek och det rök som om bilen skulle börja brinna.
Jag hoppas att de fick sig lite smäll på fingrarna och fick skämmas inför klasskamrater, lärare och sina föräldrar och förhoppningsvis lär sig att inte vara så idiotiska så att det blir ÄNNU farligare i framtiden.
Den här personen kan skada både sig själv och andra och sånt måste anmälas sen förhoppningsvis tar personen emot hjälp för sina alkoholproblem.
Onykter bakom ratten det finns inget försvar det är omdömeslöst och kör man full har man tappat kontrollen på både sitt drickande och man blir farligt för både sig själv och sina medmänniskor det är riktigt allvarligt.
Jag dömer inte folk som dricker. Då jag själv kämpat med alkohol. Men det är stor skillnad på att förstöra sitt eget liv genom sitt drickande och att utsätta andra för livsfara. Visst du kan inte hjälpa personen på så vis, men att notera reg nr och ringa polisen borde du ha gjort. För andras skull.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Sånt här gör mig mörkrädd, helt ärligt.
Du ser att personen är onykter. Du ser att personen sätter sig bakom ratten.
Du känner oro och gör…ingenting?!
Jag förstår att inte alla är bekväma med att konfrontera personen direkt men att ringa polisen är väl en självklarhet här? Tydligen inte.
// Harley
#7: Nä en konfrontation kan ju bli direkt farlig om det vill sig illa. Vissa blir ju väldigt aggressiva när de dricker. Men ringa polisen är ju inget som kan slå tillbaka på en själv.
Om personen så vant handlade och sen satte sig i bilen kan jag garantera att det hör till vardagen och inte var en one off. Då är det ännu viktigare att anmäla.
#0 Det här blev ett klantigt inlägg.
Vet inte vad du vill få ut av vad du skrivit? Vill du visa på vilken varm medkänsla du har för någon annan?
Isåfall misslyckades du totalt genom att glömma alla andra som kan råka illa ut av denna människa.
/Maria
#0:
Jag skulle ha stoppat personen när denne gick till bilen och säga högt: OM du sätter dig i bilen så ringer jag till polisen 👮♀️ jag ringer till polisen ändå , jag har redan skrivit upp ditt teg nr, om du själv tycker att du kan köra så kan du ändock skada andra.
Så hur ska du ha det ?? 😱😱
HH 🙂
En annan sak till er alla.
Om ni visste hur många människor som sätter sig i bilen efter tex , midsommarafton då dem druckit hela natten ,
Det är hemskt att tänka på. 😱😱
Midsommar är snart . .
Jag går inte på fester med alkohol och barn är med. Fy. . Fan . .
HH 🙂
Jag får erkänna att jag inte riktigt heller förstår vad du hade för syfte med inlägget. Speciellt på denna sajt. Är det extra synd om personer som är deprimerade om de kör rattfull menar du? För det håller jag verkligen inte med om.
Känner man på riktigt vördnad för sina medmänniskor så tar man också ansvar för vilka konsekvenser sånt här kan få och man anmäler för allas vår säkerhet ute i trafiken nykter som onykter alla har rätt att färdas och vistas säkert.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/trafiksakerhet/sakerhet-pa-vag/rattfylleri/
Googlade efter de dystra siffrorna och hittade detta:
50-70 personer dör varje år på grund av alkohol och andra droger i trafiken.
Över 1000 människor skadas svårt varje år, bara pga rattfylleri.
Källa: Motorförarnas Helnykterhetsförbund
Hur ironiskt är det att ett sånt här inlägg (#0) kommer samtidigt som polisen har en insatsvecka mot just rattfylleri?
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/nationell/2024/juni/insatsvecka-mot-rattfylla/
// Harley
- Redigerat 2024-06-12 16:41 av Herveaux
#14:
Håller med dig! Det är fruktansvärt , , vilka siffror .
😱😱😱
HH 🙂
#15: Verkligen. 😢 En person i veckan mister livet pga något så fruktansvärt onödigt. Oavsett om man har ett missbruk eller bara har tagit ett par glas på en middag eller fest - ge f-n i bilnycklarna. Det är inte svårare än så.
// Harley
#16:
Håller med dig till 100% .
Hoppas att mina vänner tänker på det när dem ska ha fest till midsommaren.
HH 🙂
Visst hade jag kunnat konfrontera, men det är lätt och säga men något annat i verkligheten.
Som Calcifer är inne på så kan det bli värre. Och jag är den som inte vågar ta en sån konfrontation.
Något annat som jag inte nämnde i mitt inlägg var att när vi stod och väntade på vår tur i kön så vände sig personen om och tittade på mig, vars blick jag fann obehaglig.
När jag gick ut ur affären så hade jag bråttom för jag ville komma hem. Det som skedde i kön var ytterligare en anledning till min brådska. Så i all hast kom jag antagligen inte på att jag skulle ha tagit registreringsnummer och ringt polisen. Men det kan jag ju försöka ha i åtanke nästa gång.
Dock oavsett, så hade inte det kunnat hindra personens hemgång i sin bil. Det hade kunnat ske en olycka trots att jag hade ringt. Och jag tänker att den som väljer att köra onykter är ändå den som är ansvarig för sitt handlande.
Min tanke med inlägget var att jag behövde ventilera om det som hade hänt.
Det är lätt när man läser någons inlägg att bilda sig sin egen uppfattning utan att kanske för en stund, vänta och tänka efter om det ändå kan ha funnits en anledning till TS handlande.
Det är lätt också att lite leta efter andras inlägg och där projicera ut sin egen skit med att hitta en syndabock. Särskilt också om det sker i grupp där man triggas av varandras reaktioner.
Nu har jag i alla fall delgett orsaken till mitt handlande och jag hoppas det kan bli lite tydligare nu.
- Redigerat 2024-06-12 17:25 av [trädkrona]
#18: Fast det är inte för den fulla personens skull man anmäler, utan för de oskyldiga människor som kan råka ut för dem. Körde de full så pass öppet och utan tvekan och utan att ha kommit från fest så är det varken första eller sista gången de kör full…
Det är därför man anmäler.
Sen finns en annan aspekt och det är att om det blir en större utredning och personen kommer på att det var jag som anmälde. Jag bor på en liten plats och det känns inte trevligt ur den synvinkeln.
#18: Jag tyckte det framgick i mitt inlägg att det finns andra sätt att agera, som att ringa polisen. Tittar man på hur många som har nämnt att polisen borde ha larmats så är det inte direkt en långsökt idé utan något de flesta har i 'muskelminnet'. Ser man något som är fel eller alarmerande, tillkalla hjälp.
Hur vet du hur långt bort en polispatrull var i den stunden?
Att en olycka hade kunnat ske även om du ringt, ja den risken finns alltid. Saken är den att chansen också fanns att förhindra en ev olycka eller i värsta fall dödsfall med ett enkelt telefonsamtal.
Jag behöver ingen mobb eller 'herd mentality' för att tycka, tänka och yttra mina åsikter. Har jag något att säga så säger jag det oavsett hur många som är med eller emot mig.
#20: Är du den enda på orten som äger en mobiltelefon?
Hur en främling skulle kunna koppla en anmälan till just dig förstår jag inte men får väl hoppas andra på orten har mer civilkurage och törs göra en anmälan om samma situation uppstår igen.
// Harley
- Redigerat 2024-06-12 17:45 av Herveaux
Jag bor i en pytteliten stad. Det går hur fint som helst att ringa anonymt.
Hur vet du att personen ifråga var onykter och inte hade en neurologisk funktionsnedsättning av andra orsaker?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#20: Så det är bättre att någon av dina grannar blir ihjälkörda?
#18: Personligen ser jag inte svaren i tråden som att leta syndabockar tvärtom jag ser sunda inställningar till alkohol och trafik och jag ser reaktioner som är helt befogade för hur det är har vi alla ansvar som vi måste ta i våran vardag och det går att göra anmälan helt anonymt och här tänker jag både på den berusades säkerhet samtidigt som jag tänker på medtrafikanters säkerhet.
Säkerheten är A och O och ska i alla lägen gå först. Kanske är jag hård i den här frågan men jag har många år bakom mig med säkerhetsarbeten inom brandförsvar sjöräddning, tågkörning och när det kommer till säkerhet för alla människor oavsett man är onykter eller inte säkerheten tummar man aldrig någonsin på för varje liv är värt att rädda sen spelar det ingen som helst roll hur påverkad en person är det handlar hela vägen om att rädda liv och i såna här situationer kan vi rädda både medtrafikanter men också en person som inte har kontrollen över sig själv att sätta sig onykter bakom ratten även den personen kan vi rädda från en olycka eller död om vi ingriper och tar vårt ansvar som medborgare.
#25:
Riktigt bra skrivet av dig , Vargnatt!
Håller med dig till 100% ,
Skulle jag se en person här på Ica som va lite rund under fötterna och skulle sätta sig i sin bil och åka, då skulle jag sätta stopp för det.
Precis som du skriver så har man ett ansvar som med människa.
Ring polisen om ni skulle se något som ni misstänker är farligt för omgivningen.
Alla kan fara illa. 😊😍
HH 🙂
Ja, som sagt, vill man spela med sitt eget liv så gör det då. Men att utsätta oskyldiga människor för det där spelandet med liv och död är inte okej för fem öre.
Men man ska först vara säker på att personen verkligen är onykter - det räcker inte med att man har motoriska problem och pratar för mycket.
#28: Inte alltid man kan chansa. Är personen spiknykter och blir stoppad av polis så händer ju inget.
#29: Men om man har neurologiska skador ska man vänjas sig vid att bli kollad av polis eller bli misstänkt som onykter - med ursäkten att det inte händer ngt?
#30: Detta kan handla om en extremt kort tid man har på sig att reagera. Kanske är personen inte påverkad av nåt, och då är det klart man ska låta dem vara. Men vågar man chansa? Å andra sidan har jag aldrig hört talas om att personer med neurologiska skador stoppas av polis var och varannan dag så det kan ju inte vara direkt ofta de ses och antas vara onyktra. 🤷♀️
#31: Vad vet du om det - har du haft en neurologisk skada?
#32: Och ungefär där lägger jag ner den här diskussionen för med dig går det inte att föra ett normalt samtal. Du får fortsätta med någon annan, jag har bättre saker för mig att göra som typ pilla navelludd. Ha're gött.
Om man ens bara misstänker att en person kör onykter så ska man ringa polisen direkt. Är man orolig för "upptäckt" så ringer man anonymt, det brukar aldrig vara några problem.
Jag jobbar inom akutvården och har jobbat både på akutmottagningen och IVA. Så många gånger jag har fått in patienter som har råkat ut för rattfyllerister. Det har ibland varit riktigt svåra skador och även dödsfall. Det är fruktansvärt.
#34:
Det är verkligen fruktansvärt att se detta.
Jag jobbade på geriatrik och rehab i 2 år, där fick jag med se olyckor.
Hemskt , en kille hade blivit påkörd av en man som kört på fyllan.
Han fick fängelse , ,
Varför ska man sätta sig i en bil när man har druckit alkohol ?
Man kan väl lämna bilen och ta en taxi hem , har man inte råd kan man väl ringa efter en vän som hämtar en.
HH 🙂
Problemet är ju just att man inte bara beter sig fumligt för att man druckit och har svårare att hantera en bil - men man har också väldigt lätt att hitta orsaker till varför det är okej att köra full.
"Det är inte så långt", "Jag har ju åkt den vägen en miljon gånger", "Jag känner mig ju nykter i princip" osv.
Nu har jag ju aldrig kört onykter, jag har inte ens körkort eller bil, men inte fasiken fattade jag alltid smarta beslut när jag drack. Aldrig så det skadade någon annan eller ens störde någon annan, men… typ saker som "åh men det är ju en jättebra idé att städa köket nu när jag druckit höhö" och sen vaknar man dagen efter och har typ halvt städat och det ligger en trasa som är alldeles sunkig mitt på golvet och står en kastrull bredvid av någon anledning eller nåt annat riktigt idiotiskt.
Men är faktiskt riktigt glad för att jag aldrig haft tillgång till bil när jag fortfarande drack. Säger inte att jag skulle kört rattfull, men risken hade ju varit betydligt större att jag tänkte just "jamen jag ska ju bara lite snabbt till coop" typ.
Självfallet ska man inte köra onykter men utifrån den beskrivning som getts finns det inget som säger att att personen är onykter utan att det defekta är ngt annat.
Är det ok att gå på folk med så vaga påstående eller är det självklart att man om man har en neurologisk defekt och handlar folköl på affären ska bli misstänkt för att vara onykter?
#37 Hela min uppenbarelse beter sig som berusad. Ibland mer och ibland mindre.
Jag har full förståelse för att man antar att alkohol ligger bakom mitt beteende.
Jag hade också haft förståelse för om någon stoppat mig från att köra bil.
Jag ser blickar många gånger då jag rör mig bland människor men jag fattar varför.
/Maria
#37: Vi har förstått nu att du anser att det är bäst att hålla käften och inte göra nåt ifall man misstänker en rattfylla, du behöver inte fortsätta med det struntet. Vi har även förstått att du anser att vi som tycker man ska ta det säkra före det osäkra för att inte riskera oskyldiga människors skador eller dödsfall är på någon slags häxjakt på varenda kotte som beter sig lite udda eller pratar mycket. Det idiotiska spåret kan du också lägga ner.
Kom med nåt annat att tillföra diskussionen eller kliv ur den om du bara tänker säga samma sak hundra gånger till fast med andra meningsuppbyggnader!
#38: Jag kan ju också verka berusad när jag inte sovit på några dygn men måste ta mig till tex affären för att är kris med nåt. Det har faktiskt varit någon som frågat lite försiktigt om jag är okej ibland, vilket jag har full förståelse för. Nu kör jag ju inte bil, men är ju ute och går bland trafiken så en del kanske tycker det ser lite osäkert ut.
#30 Hur ska man som icke medicinskt utbildad veta säkert? Kanske den som har det neurologiska tillståndet inte heller borde köra?
Och är det inte bättre att ta det säkra före det osäkra i alla fall? Det borde ju bara vara för den som blir stoppad att köra vidare om allt är okej, ingen större skada skedd då.
"I'm too old for this shit."
- Redigerat 2024-06-14 14:47 av Syntium
#30: Egentligen är det här väldigt enkelt har man inte alkohol i kroppen och blir stoppad pga sjukdom så finns ingenting att dölja och personen får köra vidare utan problem.
Tyvärr finns sjukdomar som kan se ut som en människa är berusad men sånt reder snart ut sig och oavsett sjukdom eller inte är det ingen som är bekväm med att bli stoppad av polisen men har man inget att dölja finns ju ingen som helst anledning till oro då ställer man bara upp och får köra vidare sen.
Jag har inte körkort men jag minns när drogtester infördes när jag körde tåg dom flesta av oss blev upprörda så även jag men det kom efter med mig jag kör nyktert jag har inget att oroa mig för och jag fick gå av tåget några gånger för att blåsa och slå en drill sen fick jag istället en stund rast och kaffe innan tåget var tillbaka igen det blev istället något positivt fullt betald paus lite pinka blåsa lite sen var det klart för så enkelt är det och det går fort sen får man köra vidare oavsett det är ett tåg eller en bil.
Jag tror dom flesta som lider av dom sjukdomarna som kan misstas för onykterhet i trafiken är väl medvetna om det här och dom vet dom är nyktra så dom har inget att oroa sig för men jag hade en kollega han såg ut som en alkis men var inte honom plockade dom av många gånger från tåget efter att trafikanter anmält sin oro men där var inte sjukdom det var bara hans utseende men han var snabbt tillbaka bakom spakarna igen så enkelt avklarat var det testerna visade att han var helt godkänd att framföra tåget så varför komplicera mer än vad som behövs och oavsett utseende sjukdom så reder polisen ut det är deras jobb.
Detta hittade jag på Transportstyrelsen hemsida,
Jag ger er denna info. Sen skriver jag inte mer om detta ämne.
HH 🙂
#41: Ja precis, man skall ta det säkra före det osäkra. Man kan inte veta säkert som medicinskt utbildad heller. Jag har inte vetat säkert att en person har kört i fyllan, men om jag har sett att en bil beter sig konstigt i trafiken så har jag ringt polisen och bett dem kolla bilen.
#42: Jag blev stannad en gång då jag skulle skjutsa hem äldsta sonen ganska sent på natten. Det var mörkt och det regnade så jag körde lite osäkert och ojämnt eftersom sikten var dålig. Rätt vad det var så började det blinka blått bakom mig, jag körde in till sidan och en trevlig polis kom och knackade på rutan. Jag fick blåsa och det var inga problem. Jag fick köra vidare på en gång.
Jag blev vare sig sur eller kränkt av detta. Jag kör alltid nykter så jag hade ingenting att dölja. Jag tycker det är bra att andra trafikanter är uppmärksam och anmäler om oro uppstår.
#44: Håller absolut med dig. Jag skulle också hellre blåsa många gånger "i onödan" än att jag eller någon annan blir påkörd av någon rattfull.
Jag tycker också man skall vara strängare med medicin och bilkörning, där borde läkarna ta mer ansvar.
Jag skulle heller inte ha något emot att vara tvungen att göra ett test för att få förnya mitt körkort efter - säg 80 år. Det har hänt flera olyckor där äldre drabbats av förvirring och trampat på gasen istället för bromsen.
#44: Jag blev stannad en natt när jag körde moped hem från jobbet skaffade en moped för att slippa åka nattbussar med fyllon och sånt skit eftersom jag inte har körkort men då var det inget blåsa mitt bakljus hade slutat fungera något polisen såg och uppmärksammade och det märkte inte jag och plötsligt har jag blåljusen bakom mig när jag hade kanske hundra/tvåhundra meter hem och dom konstaplarna hade nog väntat sig en 15 åring bakom styret istället tog en gammal tant av sig hjälmen och körde i tåguniform så det blev ett riktigt gott skratt där från både mig och dom trevliga konstaplarna 😂
Jag måste säga att jag inte förstår om människor blir kränkta och har man inget att dölja ja men bara ställ upp gör inget konstigt eller drastiskt det är för allas vår säkerhet det är något jag innerligt önskar att människor förstod och som du skriver Draken du fick blåsa och köra vidare konstigare än så är det inte men vi ska komma ihåg att det är dom som har något att dölja dom reagerar starkt och det är dom som vi ska sätta dit och komma åt så vi får slut på rattfylleri 😎
Det här blev en väldigt bra tråd tycker jag för här ser man hur många av oss som tar ansvar och förstår allvaret i vad rattfylleri kan innebära det är inte enbart död det kan handla om handikapp för livet som en annan människa orsakat genom sin omdömeslöshet i onyktert tillstånd både för sig själv och sina medtrafikanter.
Det här är en oerhört viktig fråga att ta upp hur viktigt det är att vi alla tar ansvar i trafiken och det gäller alla oavsett det är bilförare, cyklister eller gångtrafikanter vi bär alla ett gemensamt ansvar för varandras säkerhet.
#46:
Mycket bra skrivet .
Jag håller med dig .
HH 🙂
#47: Tack snälla du 😎
Detta hände alldeles nyss.
Sitter nere på torget. Så kommer en otroligt packad äldre man fram. Säger om jag köper några öl åt honom på systemet så får jag en hundring. Nog för att jag behöver pengar men direkt sa jag att nej det tänker jag inte göra. Nähä det gick inte sa han och gick.
Det finns en anledning till att man inte får köpa mer alkohol när man redan är full.
#45: Ja precis.
#46: Mycket bra skrivet …👍
#49: Bra gjort.