(X) Självskada
!Obs: Tråden pratar VÄLDIGT öppet om sjävskada. Känner du att du kan triggas eller få ideer så läs ej!
(En fråga jag kom att tänka på nu när vi närmar oss varmare tider igen.)
Har du självskadat(/självskadar du)? Är det något du funderat på att försöka?
Självskada omfattar ju betydligt mer än bara att skära sig, men jag tycker att det ibland känns som om andra former gärna glöms bort eller ignoreras.
Självskada kan innebära att man aktivt väljer att avstå från en måltid eller en sötsak för att man gjort något "fel" eller vill straffa sig av andra skäl. Det kan även vara att man slår mot objekt, håller sig vaken om nätterna, etc.
Det finns många former av självskada andra inte ens kan se. Former som inte lämnar spår och kan göra det ännu svårare att förstå allvaret med någons mående.
Man får även gärna dela sin historia. Hur det började eller hur man kom in i det hela så att säga eller hur man tog sig ur. Kanske om man fortfarande kämpar med behovet, etc.
Beskriv aldrig vad ni gör i detalj. Slår ni er till exempel ska ni inte skildra hur. Tråden är mer tänkt för att dela lite hur personerna tänker. Lite i ett "utbildande" syfte. Just då jag upplever att självskadebeteende gärna misstolkas.
- Redigerat 2024-05-17 09:14 av [Undertaker]