Depression iFokus

Depression

Etiketter: övrigtpositivitet
Läst 113 ggr
[trädkrona]
6

Möte vid de gula pratbänkarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På olika platser i Sverige har gula ”Pratbänkar” ställts ut i syfte att uppmärksamma och hjälpa människor att komma ur psykisk ohälsa. De finns i bland annat Göteborg, Malmö, Västerås, Östersund, Ängelholm, Helsingborg och Katrineholm.
Fyll gärna på med fler städer.

Väldigt fint initiativ! Speciellt med tanke på att nätet inte alltid hjälper människor att komma ur sitt värsta mående. Man behöver verkliga möten för att inte glömma bort sin omvärld och för att kunna bryta sig loss från sina murar som hindrar en att bryta sig loss.

Jag kom på en idé att man skulle anordna mindre träffar vid dessa pratbänkar.
Tanken med min idé är att det inte ska finnas några krav som kan hindra en att komma dit. Här är några förslag på vad som kan underlätta.

– Korta (eller längre om man vill) möten på 2 personer där man helt förutsättningslöst möts och samtalar kring de ämnen som finns på förslag vid bänken för att sen gå åt skilda håll.

– Möjlighet till att vara anonym med att bara nämna sitt iFokus-namn eller inte alls.
Om det sen känns tryggt så väljer man själv hur man vill göra.

– Att man på förhand är tydlig om sina rädslor och eventuella svårigheter för att kunna genomföra detta möte.

– Skapa en chattgrupp efter den stad man befinner sig i så att man där kan stämma träff.

Jag skulle gärna vilja prova Pratbänken, men p.g.a. väldiga rädslor så hindrar det mig. Men om vi är fler med samma eller liknande problematik så kanske det kan hjälpa oss allesammans. 😊 Jag vill så gärna komma ur min isolation!

Känns detta intressant för någon? 😊

• Redigerat 2024-05-16 14:48 av [trädkrona]