Tänker för mycket
Jag vet inte om jag börjar bli Deprimerad eller vad jag har för problem. Men den senaste tiden har jag börjat tänka väldigt mycket. Särskilt på livet, vi är här i ca 100 år och sen dör vi, det känns så extremt meningslöst. Vad är poängen?
Vi lånar egentligen allt som vi kämpar så extremt hårt för. Alla våra saker, vårat hem, bilen m.m. Sen efter 100 år så får någon annan våra saker.
Någon mer som har såna här tankar?
Det är fullt normala och rimliga funderingar och tankar kring livet. Det som kan ställa till det är om tankarna tar över för mycket och att du börjar leva efter tanken att "allt är meningslöst". Vid Depression blir det lätt så att man tappar meningen med allt och tycker att det inte känns värt något. Då är det viktigt att försöka hitta motivation och glädje igen för att inte fastna i en nedåtgående spiral.
Man kan också vända på det: om jag nu ändå dör om 100 år, varför ska jag INTE leva livet så fullt ut som möjligt? Varför ska jag INTE fylla den med saker som känns meningfulla medan jag gör dem? Varför ska jag sitta och sörja det som aldrig har varit eller aldrig kommer att bli när jag faktiskt kan göra något just nu? Varför ska jag tycka att saker är meningslösa när jag dör, det är ju nu jag lever och det är ju nu jag ska göra saker som har mening för mig.
#1: Håller helt med. Det är viktigt att ta hjälp om man inte lyckas reda ut det snabbt själv.