Depression iFokus

Depression

Etiketterövrigtdepression
Läst 129 ggr
[Mulka]
3

När allt är för mycket (x?)

Ibland känner jag bara att varför lever jag ens för jag mår skit, ingen lyssnar på mig och allt är bara jobbigt. Jag vill bara lägga mig ner och dö men det kan jag inte och då får jag ångest över det istället.

Jag orkar ärligt talat inte mer jag vill bara dö och slippa allt och alla. Jag har fortfarande självskadetankar/självskadebeteende och får panikattacker varje dag. Jag ligger ofta och gråter på ett toagolv i skolan och vill ringa till mamma men jag vet att min lärare står och lyssnar utanför dörren. Jag kan inte prata med mamma som tycker att jag överdriver eller med bup som inte gör ett skit. Vår skolkurator är knäpp i huvudet och min psykolog ifrågasätter allt jag säger på ett extremt otrevligt sätt. Jag kan inte prata med någon och nu har mamma bestämt sig för att jag mår ”mycket bättre ”.

Sindri
2

Har du bara en förälder? Ingen släkting eller så som kan stötta dig?
Har någon försökt reda ut varför du mår som du gör? Det behöver inte bara vara psykiskt, det kan finnas rent fysiska orsaker till depressioner.
Brister i kosten, att hjärnan "kopplar fel" och annat.
I puberteten och förpuberteten händer också så otroligt mycket med kroppen, och så klart blir hjärnan påverkad av det. Det rasar nog ett antal hormonstormar i din kropp nu, och det är jättejobbigt för både kropp och själ.
Det måste vara möjligt för dig att få träffa en annan psykolog. En del behöver avverka några stycken innan de hittar rätt. Inget konstigt med det.
Du måste prata med någon som "ser" dig.
Till ungdomsmottagning får man gå när man fyllt 12. Om du ringer 1177 tror jag att de kan hjälpa dig att boka tid.
Ringer du Bris eller jourhavande ibland och pratar?
Kan du få utlopp för din ångest genom att skriva, måla eller något annat uttryck? Det botar inte men kan lätta på trycket.
Känner du till Anders Hansen?
Han har skrivit en bok som heter Depphhärnan för unga. Den kanske finns på ditt bibliotek. Han har också skrivit och pratat mycket om depressioner. Googla.
Ibland är det lättare att leva med avigsidorna om man förstår varför.
Att du mår såhär nu behöver inte betyda att du är kroniskt Deprimerad, det kan mycket väl växa bort.
Men annars kan du lära dig leva med det. Winston Churchill som var en stor statsman och spelade stor politisk roll blev ofta ansatt av vad han kallade sin "svarta hund".
Du kommer att kunna leva ett "normalt" liv, du kommer att kunna vara lycklig, men du behöver hjälp att lära dig domptera din "svarta hund".
När du orkar så kämpa på, var envis och bråkig och ge dig inte. Bestäm dig för att du är värd att kämpa för.

Denna kommentar har tagits bort.