Depression iFokus

Depression

Etiketterbehandlingsymtom
Läst 167 ggr
[Mulka]
0

Akut! Rädd för medicinen

Jag tar melatonin sedan en tid men nu vet jag inte om jag ska ta det längre för det hjälper inte det känns snarare som att det gör saken värre. Vaknar varje natt av ångestattacker, mardrömmar och migrän. Jag vågar inte ta medicinen mer men vet inte vad jag ska göra och klantig som jag är så kollade jag på en läskig serie nu på kvällen och jag drömmer ofta om vad jag ser/läser så nu är jag väldigt orolig att melatoninet ska trigga igång något och jag avskyr mina ångestattacker och att ha så kraftig huvudvärk att det känns som att huvudet sprängs. Vad ska jag göra !?!?!

Calcifer
1

Du ska prata med den som förskrev dig melatonin eller den som rekommenderade det och berätta allt detta och agera utefter deras rådgivning.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mulka]
0

#1: tack.

Äppelsnäckan
2

Om du får det utskrivet via t.ex. BUP så be din förälder ringa så att ni kan få en tid där så snabbt som möjligt för du ska ju inte behöva må sådär, speciellt inte om du misstänker att medicinen på något sätt förstärker det. Det skulle ju kunna vara en ingångsfas, eller så är det inte det, jag har ingen aning, det har din läkare koll på! Men du ska absolut inte behöva lida så se till att få tag i BUP eller vilka du nu fick det utskrivet av. 🌺

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

[Mulka]
0

#3: tack 🌺

[Undertaker]
3

Melatonin är ju de ämne kroppen själv producerar för att man ska bli trött. Läkemedlet hjälper en om kroppen inte producerar nog eller vid rätt tillfälle sv olika själ. Det är ett läkemedel man brukar ta vid behov vilket för vissa kan vara varje natt medan för andra varannan.

Jag har inte koll på om det kan ge sådana biverkningar men råder dig att börja med att läsa på förpackningen! Som sagt så är det ett ämne kroppen redan skapar.

[Undertaker]
2

Snabbt googlande ger följande: Framförallt en för hög dos kan ge huvudvärk, men i sig är det en möjlig biverkning. Dessutom avrådes tydligen personer med Depression att ta melatonin då det bland annat kan ge liknande besvär som du beskriver.

Calcifer
0

Min sömn blev en miljon gånger värre av melatonin.

[Mulka]
0

#6: Ojoj… nämen… dessa läkare sa flera gånger att jag hade en Depression innan de skrev ut melatoninet… skitkompetenta typer…

[Mulka]
0

#7: uppenbarligen funkar det inte alltid så bra som man kan hoppas 🤦🏼‍♀️

Calcifer
2

#9: Jag gissar på att de valde att ge dig melatonin eftersom det inte är en medicin på samma sätt som t:ex zopiklon eller stilnoct då det är riktigt tunga mediciner man inte gärna ger till barn (om man gör det alls). När man är så pass ung finns det inte direkt en massa alternativ när det gäller medicinering kring sömnen, då man inte gärna skriver ut vad som helst till yngre. Men melatoninet ska ju inte göra det värre heller, gör det det så måste man hitta en annan lösning.

[Mulka]
0

#10: fattar.

[Mulka]
2

Har i alla fall pratat med mamma nu. Om melatoninet, att jag mår allmänt dåligt och min andra sjukdom. Det var skönt.

Calcifer
3

#12: Bra, du behöver vuxnas stöd för att navigera dig igenom det här. Inte bara ditt mående generellt, men även kontakten med psykiatrin för att du ska kunna få rätt hjälp. Tyvärr är de alldeles för duktiga på att inte lyssna på en bara för att man är "liten", men om man har uppbackning av sina föräldrar så brukar det vara enklare.

[Mulka]
0

#13: ja, tyvärr. 🤦🏼‍♀️😊