Depression iFokus

Depression

Etikettövrigt
Läst 5519 ggr
Calcifer
3

[x] Hur mår ni idag?

Precis som titeln lyder. Hur mår ni idag? Ni kan dela med er av bara några enstaka ord eller en längre text, det är helt upp till er. Det sitter ett x i titeln ifall att någon mår riktigt dåligt och vill skriva om det. Naturligtvis är det ju bara roligt om ni har en bra dag och skriver om det. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

• Redigerat 2024-01-15 13:09 av Calcifer
Calcifer
1

Själv mår jag rätt pissigt idag. Huvudvärk, mensvärk, hungrig, röksugen så jag vill slita ut håret med rötterna och nästan slut på toalettpapper. 😬

Ack vilken kul lördag. 🙄

[Undertaker]
1

Skit. Sömnbrist, ångest och allmänt inte direkt trevliga tankar.

Lona
1

Samlar mig till gänget. 🙁
Inte bra alls, kan inte sova men vill inte vara vaken, är både ledsen och har ångest förutom att jag är en otroligt ful människa som ingen någonsin skulle kunna tycka om.
Möjligen umgås de med mig för att de tycker synd om mig.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
0

Usch, vad tråkigt att vi är flera stycken som inte fått sömn.

#3: Du är absolut ingen ful människa!

Själv har jag börjat skaka av cigg-sug men trots att jag rivit igenom hela lägenheten hittar jag inte så mycket som en enda cigg någonstans. Helt sjukt att man ska skaka och känna sig desperat efter nåt sånt…

Kunde jag ta sms-lån skulle jag fan göra det omedelbart för jag står inte ut.

• Redigerat 2023-08-05 13:48 av Calcifer
Denna kommentar har tagits bort.
[Zefirka]
1

#3: du är inte ful alls! Oavsett vad är du den finaste människan man kan vara på insidan. Det är insidan som räknas, men ändå är du vacker på utsidan också, även om du inte tycker det. 🩵🩵🩵

[Zefirka]
0

#0: skit. En dålig dag bara :)

[Mulka]
0

Såååå trött, mycket ångest och har upptäckt en dålig grej och är sur på pappa för att han inte bryr sig om viktiga saker.

Pilspets
0

Hemskt.
Misslyckat självmordsförsök igår men jaja. Känns som att alla avskyr mig. Är väl så oxå.

Calcifer
1

#9: Jag avskyr dig då inte åtminstone :)

[Mulka]
0

#9: jag hatar absolut absolut inte dig heller!

• Redigerat 2023-08-06 07:59 av [Mulka]
[Mulka]
0

Mår inte alls bra. Ångest. Tappat bort medicinen. Kraftiga impulser att hoppa ut genom fönstret då jag är i ett höghus.
Jag orkar inget men vågar inte visa för pappa eller säga något.

• Redigerat 2023-08-06 07:59 av [Mulka]
Vixxen
3

Så tragiskt att vi är så många som mår skit på olika sätt och får lite eller ingen hjälp alls…

Underbart att vi mitt i vårt eget dåliga mående ändå kan ge varandra lyftande kommentarer! ❤️👍❤️

[Zefirka]
1

#9: jag hatar inte dig!

[Undertaker]
2

En väldigt jobbig dag. Mycket resande och annan stress. Somnade på golvet när jag kom fram och sov nog fram tills 18:00. Stel efter 3 timmar på golvet. c.c

Men något positivt har hänt! Har råkat hitta en person som jag kommer bra överens med och som hittills varit bra på att få mig på andra tankar.

Calcifer
1

Spränghuvudvärk och tristess.

Zadeira
0

Sov uselt inatt, först drömde jag att jag hade sömnparalys men vaknade i drömmen och sen fick jag sömnparalys på riktigt och vaknade helt uppstressad och orolig. Vill verkligen bara få sova ordentligt en hel natt. Det är ju i perioder när jag har det såhär som suget efter tabletter kommer som en jäkla ångvält. Inbillar mig att jag kan ju köpa bara tio stycken så får jag sova några nätter, men vet ju också att det aldrig kommer bli "bara en karta". Bläää.

Calcifer
0

#19: Åh jag vet vad du menar. Jag är så med alkohol. "Jag kan ju bara dricka en gång nu så jag får sova" men som du säger blir det aldrig bara en gång. Är starkt som tusan av dig att stå emot suget. Det vore så enkelt att snubbla för sömn är ju verkligen nåt man blir helt vansinnig av att inte få tillräckligt av.

Zadeira
0

#20 Jag tror att just den där insikten om att "bara en" är verkligen något som kommer efter flertalet återfall och missar. Det är liksom då man inser att det blir aldrig "bara en". Och det är just den känslan jag försöker hlla fast vid, att jag vet att det inte funkar med "bara en" för det kommer dra igång något mer. Vissa saker måste jag avstå helt. Men det suger just när det är sömnen som blir lidande, för sover jag dåligt blir jag också så mycket svagare för just sug och den mörka spiralen.

[Mulka]
0

Jag sov inte heller bra. Idag hade jag planerat att vara hemma, men istället måste jag iväg på ett läkarbesök låg bara och hade huvudvärk och ångest hela natten. Igår försökte jag nästan ta livet av mig. Mamma är helt hopplös, hon blir arg när jag skär mig och jag hatar när folk blir arga men jag kan inte sluta självskada.

Calcifer
0

Dåligt. Sov inte bra och har sån sjuk ångest. Kan inte hämta ut mina sömnisar så lär inte sova bättre inatt. Och är såklart så hungrig att jag inte kan sluta gråta. Jag hatar mitt liv så mycket. Varför varför varför. Jag orkar inte mer alltså. 😭😭

[Vargnatten]
4

Jag måste säga att ni är fantastiska allihop som skriver i den här tråden för ni är öppen och i en gemenskap som binder er samman i svåra stunder när ni behöver varandra.

Jag har inte dom problem som ni har men jag har medkänsla och jag önskar er allt gott för det är ni alla så värda så ta hand om er allihopa ❤️

Calcifer
0

Fått recept på sömnisar som jag trodde men hatar att jag inte har råd att hämta ut. Jag vill få sööööömn ju. 😭

Less på att vara hungrig hela tiden också och känns så sjukt ovärdigt att inte ens ha toapapper nu.

Skitliv.😢

Calcifer
0

Idag mår jag om möjligt ännu sämre. Huvudet exploderar av hunger och börjar dessutom känna mig förkyld. Sov helt värdelöst eftersom jag inte har råd att hämta ut min medicin. Känner mig ledsen och trasig. 😭

[Undertaker]
0

Sovit för lite på senaste så nu har jag en trevlig yrsel oavsett vad jag gör… Måste på något vis lyckas sova mer men det går ju inte.

Zadeira
0

Jag vill inte ens prata om mitt möte hos psykiatrin igår, det har gett mig total känsla av meningslöshet.

[Zefirka]
1

#24: så fina ord 🩵

Vixxen
0

Var och pratade med kurator/terapeut idag och det gav noll. Totalt noll.

• Jaså, mår du dåligt?
    Det blir nog bättre ska du se.

Blä!
Orkar inte kämpa med varenda grej som ska ordnas. Mår skit!

[Mulka]
0

Trött och sur, fick inte sova inatt utan låg och drömde mardrömmar om hästen och gubben (se inlägget häst 😓 på djurskydd iFokus) och vaknade i en stekpanna typ lite då och då. Sedan börjar snart skolan och jag kommer inte att klara av den. Mamma vägrar inse att jag ligger efter i alla ämnen och inte är jättebra i skolan ändå, vi ska få nya lärare och de kommer stanna i Max ett halvår, precis som alla andra.

Calcifer
0

Mår fruktansvärt. Knappt någon sömn och när jag till slut slumrade in så var det vidriga mardrömmar för hela slanten. Och känner mig så förtvivlad över att jag inte fick mina pengar idag heller, vet inte alls hur jag ska överleva helgen som det ser ut nu. Bara gråter och gråter och är så fylld av ilska och ångest att jag orkar inte mer. Varför måste jag vara så trasig för???

Försökte gräva fram pant igår för att kunna hämta ut mina sömntabletter men det gick inte särskilt bra då jag redan pantat i princip allt. Ugh. Jag vill ha mat, jag vill ha sömn, jag vill slippa all denna ångest…

Zadeira
0

Blev lack som fan igår efter mötet med psykiatrin. Fixade hem sömntabletter och känner mest att "bleeeh", då kan man fortsätta sitt destruktiva leverne utan att nån lägger sig i.

[Zefirka]
0

#30: vad idiotiskt! Jag förstår hur det kan kännas

Calcifer
2

Mår mycket bättre nu, åtminstone. Kommer få sömn inatt då jag har medicin nu, så det ser jag fram emot. Ätit också så känner mig mätt. Och jag har toapapper igen haha.

[Undertaker]
0

Jag mår okej idag. Var sjukt trött men sov precis några timmar och då släppte den värsta yrseln som orsakats av sömnbristen.

[Mulka]
0

Vill bara dö. Detta året är kanske mitt sista måste jag säga. Orkar verkligen inte. Mina tabletter funkar inte heller, ligger bara och vrider mig i mardrömmar på nätterna. Vaknar halv 6 när klockan är ställd på sju. Försöker att varva ner ångesten ibland, men inget kallt vatten eller ASMR podd hjälper mig.
Vaknar minst 1 gång på natten i en pöl av svett. Jag rispar upp mina armar och slår mitt huvud mot väggen och tror att jag kan lugna paniken men jag kan inte .

91Marran
0

#35: Jag är så glad att det går framåt för dig! Hoppas att allt ordnar upp sig snart. :)

Mvh
Mig

branden
0

Riktigt riktigt dåligt. Mina tankar skrämmer mig för allt jag kan tänka på är självmord och att skada mig själv ordentligt på något sätt. Är inne på nionde dagwn av att inte äta, jag försöker men hittills varje gång jag försökt så får jag panikångest även om det ksk bara är ett äpple.

Zadeira
1

#35 Alltså att äta, sova och kunna sköta hygienen gör en sån himla stor skillnad ändå även om man inte tror det.

[Zefirka]
0

#39: du dricker väl något?

beklagar av att du mår så dåligt. Du borde få i dig något,försök.

[Zefirka]
2

#37: låter inte roligt. Förstår hur det kan kännas. Men nej, det får inte vara ditt sista år! Vad kommer vi göra utan dig?

branden
0

#39 dricker klarar jag men inget annat.

[Mulka]
0

#43: Du verkar verkligen inte må bra. Men du är så värd att få leva ett bra liv! Försök att äta något. Självskadetankar och liknande är mer än jobbigt, var jag i din situation så skulle jag söka hjälp AKUT.

branden
0

Känns inte som att jag är värd det. Är alltid ensam. Är en stor börda för alla och gör alltid fel.

Zadeira
1

Idag är faktiskt en ok dag. Jag köpte ju hem tabletter efter mötet med den där nya samtalskontakten jag inte trivdes med. Sysselsatte mig hela helgen med att passa Morris, som är en ängel när man inte mår bra och bara lägger sig tätt intill med sin nos mot ens kind.
Nu har jag gjort mig av med tabletterna och egentligen är det värsta nu att man bara sitter och undrar vad som hänt om jag hade tagit dem. Hade det gått bra? Hade jag kunna sköta sömntabletter normal denna gången?
Mycket funderingar kring det.

Bokade däremot in en av alla mina andra hundar i helgen. Då tänkte jag ta Molly. Om jag bara kan få lite mer rutin på saker så skulle Molly kunna vara här mer, för faktum är att det hjälper mig att hålla de dumma tankarna lite lugnare.

Calcifer
0

Yrvaken efter en tupplur där jag hade vansinniga mardrömmar så känner mig inte direkt lugn.

Börjar känna mig stressad igen. Jag har mat för idag och en bit in i morgon. Men ändå känner jag mig så förtvivlad över att jag fortfarande inte fått arvet. Liksom, om jag inte får det så måste jag klara mig till den 25e innan jag får pengar från fk. Och tills dess har jag absolut ingen mat som kommer räcka. Det är så jävla jobbigt att vara i den här situationen och jag hatar det. Gråter typ hela dagarna pga det. Fan också.

I morgon ska jag hämta ut zopiklon och jag tror att jag kanske har tillräckligt med pengar på kontot, men är inte 100. Fan också.😭

TccT
0

#46 Starkt jobbat med tabletterna👍 Hoppas det går bra med hundarna nu.

Calcifer
0

Men nä 😭😭😭😭😭😭

Skulle dricka lite av min apelsinjuice och råkade välta ner den på golvet poof så exploderade förpackningen och 2 liter juice spiller ut på köksgolvet. Det var det enda "nyttiga" jag unnat mig på veckor. Min kropp vrålar efter vitaminer och grönsaker och frukt. Men då det inte är särskilt mättande för mig har jag valt bort det.

Bröt ihop totalt och fick en panikattack som fan.

Nu ger jag upp jag har fan blivit suicid av att ha sån panik över pengar. Finns en nyöppnad smyckesbutik en kort promenad bort som har öppet till kö 18. Får ta med smyckena jag ärvt efter mamma och se om några av dem är värda nåt. Det gör så ont i hjärtat och jag lär väl gråta hela tiden men vet inte vad annars jag ska göra. Desperationen efter pengar knäcker mig. Jag vill köpa grönsaker att äta och jag vill ha ny apelsinjuice. Det låter säkert patetiskt men min kropp vrålar verkligen efter något nyttigt. Jag orkar inte stå emot längre snart vill bara dö nu.

Jag orkar inte mer det är fan över nu. Skulle ta lån om jag kunde men kan inte. Har inte tillräckligt bra kredit för sms lån. Har ingen annan att låna av heller. Kommer inte överleva om inget förändras om jag inte får något hopp. Jag kan inte. Känner bara att det är bäst om jag inte finns mer.

Jag orkar inte mer.

Calcifer
0

Jag får strunta i sömntabletter för jag är så nära ett farligt sammanbrott. Jag måste gå till affären och köpa någon slags grönsak eller frukt annars överlever jag fan inte. Har redan suttit med rakbladet i handen och velat använda det. Jag som mådde okej ändå när jag vaknade och nu har det slagit slint helt.

Skulle döda för pengar känns det som…

91Marran
0

Se om du hittar lådor med grönsaker där det står, för bra för att slängas. Lådorna brukar vara billiga och ha helt okej innehåll.

Mvh
Mig

Calcifer
0

#51: Tyvärr finns inget sådant på vår lokala affär. Jag har redan frågat dem kring produkter med kort datum och det kan finnas ibland på ett ställe i butiken men aldrig sett grönsaker där. Det är mest köttprodukter eller typ färdigrätter och sådant. Och det är fortfarande utanför min budget. Tack för tipset annars, önskar att det fanns dylikt här.

Calcifer
0

Jag tror att anledningen till varför jag blir så fruktansvärt instabil av det här är för att av all jävla skit som jag dealar med ska det verkligen vara fucking pengar som gör att jag till slut ger upp och avslutar allt? Liksom PENGAR???? Just nu känns det som om jag inte ens kommer överlev natten.

Zadeira
0

Totalcrasch och kaos idag. Orkar inte gå in närmre på det men mycket är min mammas totalt oförstånd till beroende (trots att hon hellre själv valt att fortsätta röka även om hon fick fem miljoner för att sluta).

Ledsen som fan för plötsligt står jag utan hjälp nånstans, ska slussas ur min psykiatri utan ny plan (trots kvarstående borderline, Depression, ätstörning, missbruksproblematik) och slussas ur missbruksvården för jag anses ren och stabil nog nu när jag skött mina åtaganden i 4 månader. Kan inte fortsätta göra något fysiskt på Hundverksamheten som jag vill fören jag fått vård för min kropp och övervikt, för jag kan fan inte röra mig längre.

Och just nu står allt på den fina "vi vet inget fören semestertiderna är helt över"-eggen och balanserar.

Har inte haft tankar på att avsluta livet på länge, men gud nu är det alternativet inte alls långt bort längre.

[Mulka]
0

Jag orkar inte leva så pass mycket att jag inte vet var jag ska ta vägen. Var nära ett självmordsförsök igår. Snart börjar skolan. Så trött på alla människor just nu. De beter sig så barnsligt. Jag kommer inte att orka ta skolan på allvar, jag kommer inte ens klara av att komma dit hela tiden. Mamma är fortfarande fast på att hennes lilla tildemulkegull är bäst på allt, i alla ämnen.

Calcifer
0

Har gråtit hela natten och inte fått någon sömn alls. Är så hungrig att jag mår illa och har bara några få cigg kvar. Det här går inte längre jag står inte ut. Jag vill äta nåt. Jag vill hämta ut medicin.

Jag vill inte finnas mer jag orkar inte…

Zadeira
0

Nu har insikten kommit att mamma kan ta sig i röven. Ringde för att jag håller på och storstädare köket och inte våga klättra i stegen på de övre hyllorna. Mamma: "Varför måste du ändra där då? Var det inte fint nog?" Eller vågar du inte för att du tagit tabletter och kommer falla!?" Allt med den där tonen att hon vet bäst. Nej, jag har inte tagit tabletter men sedan jag nådde en bra bit över 100 kilos-sträcket (för flera månader sedan då jag samtidigt slutade klättra på ostabila hemmapallar) ställer jag mig inte gärna och balansrar i ett vitrinskåp.

Calcifer
0

Jag är färdig jag är trasig och jag kommer aldrig mer tillbaka. Jag orkar inte mer och har rivit sönder lägenheten för att hitta någon som är cigg. Men detblir inget. Jag ger upp. Mitt liv är totalt jävla värdelöst fucking ALOLO½
JAG FUCKOING ORKAR INTE. JAG ORKAR INTE VARA GYNGRIG HELA JÄVLA DAGEN OCH CUIGGEN ÄÄR BORTS. FUCJ NMT USELESS LIFE IM NOT GONNA BE PART OF TRGW FUCK EVERYHHIMHB

LIVET. SLUT. TACK FÖR DEN HÄR TIDEN

Zadeira
0

Totalt tappat vettet. Ryckte ut allt i köket och kör en storstädning. Trots att min fibrovärk varit grövre än vanligt. Bara för arr slippa sitta med skittankar. Nu ser här kaos ut och lagom till det ska påblras sättas in DÖR min ork helt.

Calcifer
0

Livet är över jag orkar inte mer
Mitt liv är inte värt nåt
Att ibte kun äta är jag färdig med.

Calcifer
0

Ramlade ihop pch gallskrika slå mig själv i huvudet så gott jag kan.

Nu är det nog att ge upp.

Jag vägrar en svältig dag till

[Mulka]
0

Känner mig helt förstörd, vaknade klockan 4. Vill bara somna och aldrig vakna igen, jag är så golvad så att jag vet inte vart jag ska ta vägen.

Calcifer
0

Allt blir bara värre känns det som. Helt trasig i hjältat.
Svälter, är desperat efter medicin, och är bara genuint förstörd.

Anonym
Anonym
0

#67: okej, jag förstår.

[Mulka]
0

Hoppsan, tryckte i anonym.

[Mulka]
0

Försökt förstå hur man tar livet av sig, googlat och läst men allt smärtfritt verkar omöjligt. Jag orkar inte mer ångest, skolan börjar och jag pallar inte sociala sammanhang. Inte alls. Men jag kan inte isolera mig från alla andra människor, så funkar det inte. Jag vill inte träffa någon alls. Jag får aldrig sova på natten, det finns inte någon annan lösning.

[Mulka]
0

Ringde bris. Han som svarade ställde konstiga frågor, var alldeles för hurtig och förstod inte att jag mår dåligt alls.

Calcifer
2

#70: det är aldrig smärtfritt att ta sitt liv. Det finns många myter om det men nej. Det är inte smärtfritt.

Zadeira
4

Är genuint tacksam för mina kontaktpersoner på Soc. Idag pratade vi om att jag i slutet av månaderna inte ens kan hämta medicin eller äta alltid, så nu när jag inte längre får busskort betalt (eftersom jag är klar med min behandling) kommer jag bli helt isolerad. Då sa min kontaktperson att hon skulle skriva in att det i behandlingsplanen ingår ett månadskort inom min stad eftersom jag framgångsrikt avslutat behandlingen men behöver ett busskort för att kunna hålla vid drogfriheten genom att inte isoleras hemma. Hon är fantastisk!

Calcifer
0

Vi kan inte få arvet just nu. Min andre morbrors gode man har inte skrivit under papperen. Nästa torsdag skulle advokaten jag pratade med ringa upp då har den som hade hand om bouppteckningen kommit tillbaka.

Men vad gör jag nu då? Hur ska jag överleva tills den 25e? Verkar ju som om vi inte får arvet fören tidigast veckor efter det. Satansjävla pisshelvete.

FAN. Jag överlever inte till den 25e. Är väl lika jävla bra att lägga sig i nåt hål någonstans och ge upp. Jag orkar inte mer, bara motgångar hela tiden. När man fucking till slut övervinner telefonskräcken så möts man av det här. HELVETE.

Nu kom gråten också som ett brev på posten.😭😭😭

• Redigerat 2023-08-17 11:57 av Calcifer
Zadeira
1

#74 Så fruktansvärt surt! Tyvärr så är det verkligen så med pengar, det spelar ingen roll vart de kommer ifrån eller vilken inkomstkälla man har, man kan verkligen inte räkna med dem fören man har dem i handen (eller på kontot) och faktiskt betalat det som ska betalas. Jag önskar jag kunde låna dig mer för jag vet att det hade gjort så himla gott för dig och att du faktiskt inte ens kan äta ordentligt, men sitter inte jättemycket bättre till själv nu i mitten av månaden.

Jag hade lite kontanter nu efter sommarens hundpassande, och fick en faktura som ska betalas på nätet. Ja, vad fan hjälper kontanter när man får en faktura som betalas över nätet? Tack och lov kunde ju min kille ta den och jag ge honom kontanterna. Inte ens banken tar ju kontanter.

Samtidigt får man inte få in några extra pengar på kontot när man sitter hos kronis utan att de tar dem, så jag kan inte gärna ta betalt för vovvarna över Swish för då ryker de direkt. Fast nu vill jag ju egentligen inte ens ha betalt för vovvarna, men folk verkar tycka man gör dem en sån himla stor tjänst istället för att de fattar att det är de som gör mig en stor tjänst som lånar ut pälsklingarna.

Zadeira
1

Jag har huvudvärken från helvetet idag, men nu har i alla fall Molly, lillvovvan, kommit. Eventuellt kommer gammelgubben (Mollys "gammelmorbror") också över ikväll. Allt är lite bättre med hund i lägenheten, även om det samtidigt ibland känns överväldigande att ansvara för nån annans djur när man inser att sist man duschade var så längesen att man inte ens minns det.

Calcifer
0

Mår illa av hunger och gråter igen. Jag hade bröd trodde jag Men öppnade den nya påsen och såg mögel. Helvete också. Två dagar till pengar… slut på cigg också och bara förtvivlan idag. I morgon bör jag få höra angående arvet när vi kan tänkas få det. Känner mig så jävla desperat alltså.

Känns nästan värst typ dagarna innan pengar. Man räknar minuterna verkligen.

Blir ingen sömn för mig innan tidigast fredag nu det känner jag på mig. Inte utan mat och cigg.

91Marran
0

#77: Äter du havregrynsgröt? Ett tips på billig och mättande mat.

Mvh
Mig

91Marran
0

#78: Jag tycker att du ska vara kvar. Jag brukar läsa dina kommentarer och inlägg.

Mvh
Mig

Calcifer
1

#79: Ja, om jag har socker eller dylikt att äta med och mjölk till. Men det får vänta tills nästa gång jag får pengar det med, men har inte tänkt på det tidigare så kan ju definitivt skriva upp det att köpa framöver. :)

5.67 kr på kontot så har inte riktigt råd, och haha, tyckte det var humor att det blev just 567 därför jag skrev ut det. x'D

Calcifer
4

#82: Tror inte det stämmer alls att det är många som ogillar dig. Någon säkert för så är det ju alltid oavsett vem man är eller var man är. Alla kan inte gilla en. Men på det stora hela uppskattar nog många dig jag vet att jag gör det och tycker du varit duktig inne på vänskap t.o.m. med det faktum att du var medis på en värdlös sajt innan jag kom in!

Tycker du verkligen att det vore bäst för dig att lämna så ska du såklart göra det. Men du kan ju prova ta en paus ett tag bara annars? Se efter hur du verkligen känner? Inte stressa liksom. :)

Zadeira
1

#82 Även om många här inte gillar dig så är det minst lika många som faktiskt verkligen gillar och uppskattar att ha dig här på iFokus. Fokusera på de personerna här som är bra för dig. Sen är det aldrig fel att ta en paus från internet eller helt enkelt bara dra ner tiden man sitter och göra annat man mår bra av.

Calcifer
6

#85: Tror nästan varenda värd på iFokus har förståelse för det. När det kommer till kritan är iFokus något vi driver för att det är kul och vi vill. Betalt får vi ju inte direkt. Då ska man heller inte se det som ett jobb där man har ett faktiskt ansvar att sköta det man ska och har sagt eftersom man får ersättning för det. Man ska se det som nåt man gör för man vet att andra får nåt positivt från det, men även för att man själv får det. Får man inte längre något positivt från det så är det helt okej att ta en paus eller kliva bort helt.

Calcifer
0

Mår värre än värst. Arvet dröjer och finns inte mycket vi kan göra. Kan ta flera månader innan det blir löst pga en hel del problem som ligger totalt utom vår kontroll. Hemlöshet är väl nästa och att vara hungrig är något jag kommer få vara länge, länge. Mat blir ju sista prion av allt per månad, och den budgeten blir inte mer än några hundringar som allra mest.

Gråter hysteriskt, haft en rejäl panikattack som var fruktansvärd, tog min sista cigg för att försöka lugna mig och fick sedan en panikattack eftersom jag insåg att det blir inte mer cigg fören i morgon nu och jag VET att det borde vara en sista prio men för mig fungerar de som ångestdämpande och jag är redo att klösa sönder mig och bara vråla av ångest pga det.

Helt ärligt så känner jag att nu har jag nått gränsen för vad jag överlever. Jag klarar inte mer än så här, det är liksom inte möjligt. Jag kommer inte göra nåt förhastat ikväll eller så, men året ut kommer jag nog inte finnas för det går helt enkelt inte längre. Jag är hellre med mamma.

Tarotstollan
0

Jag mår skit men inte lika mycket som många av er gör.

Jag är trött och sover ca 10-12 timmar per dygn om jag kan somna, annars blir det några minuter - 3 timmar, sen vaken lika länge och sen kanske jag kan sova lite till.
Märker att min hjärna tar stryk av det, svårt att komma ihåg saker och ibland tar det flera timmar att komma på vad saker heter eller någons namn som jag mycket väl vet vad de heter i vanliga fall.
Har en massa minnes lappar liggandes överallt men hittar dem aldrig när jag behöver dem!🥲
Är ledsen nästan hela tiden men kan inte gråta och även om jag ibland gråter lite så hjälper inte det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Zadeira
1

Idag har jag varit och fått förnyat sjukskrivningen hos min psykiater. Att få hjälp från fler instanster pga problematik som stäcker sig över fler instanser är fan rörigt. Psykiatrin vet inget om hur VC tänker, VC vet inte hur Socialtjänsten tänker. Socialtjänsten är den som försöker hålla ihop det men blir lidande av de andsras brister.

Tack och lov skriver Psykiatern alltid ut mediciner och sjukskrivning. Det är hans bit och han gör det på rullande band, men små försök att i alla fall kolla så medicinerna gör som de ska fortfarande.

VC gör inte alls mycket, men nu är jag i väntan på en remiss att ens få undersökt om jag kan vara aktuell för en GBP. Men det är ju inget akut så får vänta till september.

Soc försöker hålla alla mina bollar i luften. Deras fokus är ju på mitt föregående missbruk, men för att de ska kunna hjälpa mig med det måste alla de andra bitarna falla på plats. De är lite som navet där det andra kretsar, och de får man inte tillräckligt stöd från de andra instanserna.

Hade jag kunnat önska hade mina två personer på Soc gärna fått vara alla andra personerna också. För det är verkligen de som jobbar med helheten, inte bara
"här har du medicin" eller "gå ner 50 kilo så blir det bra" DE är noga med att verkligen vilja kolla hur vi ska göra och vem vi måste slå på.

Calcifer
2

#90: Blir du godkänd för en GBP så om det är nåt jag som gjort en som gått åt helvete 10 år senare verkligen vill understryka: KRÄV hjälp att få ordning på den underliggande orsaken till varför det gick så långt att du behövde en GBP till att börja med. De är jäkligt bra på att fixa den, se att man gör framsteg (vilket man gör i början utan undantag) men sen släpper de en och lägger inga resurser på det. Har man då noll hjälp eller insikt till att arbeta med anledningen till varför man gick upp i vikt i början så är risken enorm att man hamnar där igen förr eller senare. Absolut inget jag säger för att skrämma, utan för att varna. Önskar någon hade sagt det till mig då kanske det hade varit totalt annorlunda nu.

Så du inte blir en nästa mig (och alldeles för många andra) som gör en, ser hela deras liv förändras till något så otroligt positivt där man vågar tro att man nästan fått ett helt nytt liv, och sen kommer det tillbaka, anledningen till varför man ens behövde en op, och sakta sakta så finner man sig till slut tillbaka där man var. Och då känner man sig en miljon gånger värre.

Läs också så mycket du kan av andras historier kring det, på bloggar eller forum eller där du kan. Inte bara lyssna på sjukvården. För många får uppfattningen av att man i princip inte "kan" hamna på ruta 1 igen, men det kan man, mycket lättare än vad man tror. Läs både från de där det gått bra och för de där det inte gjort det.

Det är mitt tips som kommer från det bästa stället!

Zadeira
0

#91 Pratar gärna mer om gastric med dig personligenen om det. Jag är helt jävla lost på fetto-grejen nu och har bm,i över 62.

Calcifer
0

#92: Gör det, jag svarar på alla frågor du kan tänkas ha och kan visa bilder på före, efter, och nu om du vill se liksom viktresan.

Zadeira
0

#93 Tar det gärna i privat meddelande. Tycker du det funkar här på iFokus eller har du nån bättre sidan till sånt?

Calcifer
0

#94: Helt ok med båda delarna. Beror helt på vart jag befinner mig när jag svarar då jag sällan använder iFokus på mobilen höhö. Är jag alltså dödstrött och inte behöver skriva en lång text så sms fungerar fine. Men är jag lite piggare och det är mer lång text och dylikt så här på iFokus. Men vi kan ju alltid bara växla emellan efter behov. x'D

Zadeira
0

felskrivet

• Redigerat 2023-08-25 17:30 av Zadeira
Draken
3

#90: Jag har nyligen gjort en GBP, opererades i mars i år. Jag blev godkänd för 3 år sedan, med ett BMI på 54. Men pga pandemin som var då och sedan mitt psykiska mående, stressen och utmattningen genom sonens missbruk så fick jag vänta 3 år innan jag faktiskt fick operation.

Nu har jag gått ner 40 kg sedan Oktober ifjol, och jag mår bättre än jag gjort på väldigt länge.

Är det något du undrar eller om du bara vill prata, så hör av dig antigen privat eller ställ frågor i tråden.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

• Redigerat 2023-08-28 10:01 av Draken
Calcifer
0

Hade en utmattad dag men inte hemsk. Tills det var dags för min dagliga måltid. Märkte att jag måste ha lämnat falukorven framme så var bara att slänga. Nu har jag två paket nudlar och en halv limpa kvar som ska räcka till den 25e. Gött alltså.

Tarotstollan
3

#98. Så tråkigt. Köp knäckebröd och ha på lager, det håller längre än limpa i alla fall.
Jag har alltid mitt bröd i kylskåpet för att det skall hålla längre.

Natten har varit vidrig, hade så ont i kroppen och magen eftersom jag var ute och ansträngde mig i flera timmar i går. Så trots att jag sov så kändes värken igenom sömnen. Nu är det lite bättre men mår ändå inte bra. Så trött och irriterad.

Calcifer
0

#99: limpan ligger i frysen. Har inga pengar till knäckebröd.

Calcifer
0

Dags att ge upp

Tarotstollan
2

Solsken i dag men sovit dåligt, ca 3 timmar.
Skall till läkaren om några timmar, känns konstigt på en lördag men så är det.

Irriterad extra nu eftersom jag skulle försöka äta lite och plockar fram en helt ny förpackning med ost och det visar sig att 1/3 är möglig!
Den var ju inte ens öppnad!

[Undertaker]
0

Illamående. Härligt.
Känner därför ångest. Ska iväg och träffa en bekant samt äta men då jag mår illa så vågar jag nog inte konsumera annat än en dryck.
Ska på hemvägen passa på att träffa min vän kort.

[Mulka]
2

#101: nej ge inte upp ❤️❤️❤️
Jag vet att jag låter hopplös nu men håller alla tummarna och tårna för att det ska lösa sig för dig, och jag hoppas att jag inte är den enda 🫶🫶🫶

Calcifer
0

La sista pengarna på nåt som inte fungerar. Redo att ge upp nu. Tack för mig.

Har inte råd att ersätta heller. Fuck. 😭😭😭😭😭😭😭😭

Calcifer
0

Pengarna slut. Ska överleva till den 25e. Yahoo. Tur man är fet.

Zadeira
1

Idag känner jag att jag jobbar i motvind med allt jag gör. Så nu tänker jag inte göra mer idag mer än sitta och glo på skärmen, det kan jag väl inte misslyckas med i alla fall?

91Marran
0

#105: Vad blir det för djur? Vill också ha fler djur.

Mvh
Mig

Tarotstollan
0

Hade ett dåligt möte med läkaren i går, det varade bara i 15 minuter och jag hann bara fråga några enstaka frågor.
Hon skulle skriva ut nya recept och det var väl i stort varför jag skulle träffa henne så hon fick kolla hur jag mådde innan hon skrev ut recepten.
Jag vill bara ha svar på alla mina frågor och det fanns det ju som vanligt inte tid till.
Hon bryr sig inte så mycket om min diabetes utan inriktar sig på allt det andra.

Zadeira
3

#111 Kan du inte boka en tid till en sköterska istället för att få svar på frågor? En läkare har tyvärr ganska ont om tid och är det bara avsatt en kvart för receptskrivning är det det man får göra. En diabetssköterska brukar vara den som håller koll på allt annat, så om du är tydlig med att du behöver boka ett möte för att du har frågor om din diabetes är det större sannolikhet då de har mer tid att avsätta åt sånt.

Tarotstollan
0

#112. Det har kommit en ny diabetes sköterska dit nu, för den jag har gått hos har slutat. Så jag skall snart få en kallelse till den nye, läkaren ville också att jag skulle komma dit extra och prata om sådant som dietisten hade skrivit i journalen när jag var där i november. Det hade de väl "missat" eftersom det varit strul med diabetes teamet där uppe.

Det är ju svårt för dem också när inte tiderna räcker till och patienten har många olika "sjukdomar" att prata om.

Zadeira
0

#113 Du kanske kan ringa 1177 också och fråga.

Calcifer
0

Nu ger jag upp. Orkar inte vara hungrig mer. Fuck it.

Calcifer
0

Ringt om ekonomiskt bistånd i krissituation, blev direkt nekad. Ringt svenska kyrkan, fick nej där med. Tre veckor utan käk? Glöm din dröm, det får vara bra nu. Nästa månad kommer jag ha lite extra pengar tack vare ett lån från en vän från typ nästan ett år sen, men tills dess… Ha, nä, jag orkar inte. Tack för mig.

Tarotstollan
0

Jag mår illa och är ledsen.

Tarotstollan
0

#114. Det är så svårt att formulera frågor så de förstår, då jag inte ens vet vad eller hur jag skall fråga.
Svaren blir ändå det samma: Jag måste äta mindre och fler gånger om dagen och röra på mig.
Inget av det som jag ens orkar tänka på, än mindre genomföra.

Allt det andra med att vara ledsen, deppad och ha ångest det är ju sådant som jag hade innan jag fick diabetes och nu efter det, så har det ju bara blivit mycket värre.

Calcifer
0

Har haft konstant huvudvärk i flera dagar pga hunger och får Ingen sömn. Härligt liv. ^_^

Zadeira
1

Är sjukt lätt-irriterad idag. Allt triggar dåligt humör. Inte så mycket depp och ångest, utan mer att jag blir frustrerad och irriterad på folk.

Tarotstollan
1

Jag har sovit hela helgen och missat det fina vädret men vad 17 skall man göra när tröttheten tar över allting och jag inte orkar göra någonting.

[Undertaker]
1

Ska börja en ny medicin. Problemet är att jag har förhöjd risk gällande vissa biverkningar. Framförallt då sådant som Depression, sömnstörningar, ångest, självmordstankar, koncentrationssvårigheter, etc. Ska bli… spännande.
Jag skulle helst avstå men det finns inga andra alternativ. Så nu gäller det att hoppas.

Calcifer
4

Mår bättre idag. Fick en matlåda idag pch hämtade ut en annan för några dagar sedan. Fick även ett anonymt brev med en slant i. Så otroligt tacksam över fina människor i världen. 😭❤️

Nu ska jag fixa mat och dricka saft!

Tarotstollan
1

#122. Usch, det låter jobbigt.
Det är biverkningarna som jag är räddast för och därför har jag tackat nej till de förslag på vissa mediciner de velat ge mig.
Jag har redan många av biverkningarna innan och de är inte orsakade av mediciner utan sådant jag redan har i mig naturligt, så därför vill jag inte förstärka dem och få det ännu jobbigare.

#123. Härligt!💖

[Undertaker]
1

#124: Jag kan tyvärr inte tacka nej. För jag måste bli av med problemet. Och annars är det operation, vilket är invasivt och även det utan någon garanti att det hjälper.

Tarotstollan
1

#125. Det blir som att välja mellan pest och kolera som de säger.

[Undertaker]
1

#126: Kändes så när jag fattade beslutet idag. Nu gäller det ju att hoppas att det kommer hjälpa.

Calcifer
3

#128: Grattis till 113 dagar ren. Om du snubblar, vet du vad du ändå har kvar då? Vetskapen om att du faktiskt kunde klara så många dagar ren. Det betyder att du kan göra det igen, även om du måste börja om på dag 1 igen. Det är inte illa pinkat ändå!

Calcifer
0

Mår 1000000000000 gånger värre än jag någonsin gjort. Inser att jag behöver bli inlagd men de nekade mig att skicka gratis hämtning och jag har inga pengar att ta mig någonstans för. Har ingen mat heller efter i morgon och inget att dricka och ingen cigg. Helt färdig med livet det kommer aldrig bli bättre bara att glömma det där med hopp om att inte hata allt någon gång.

Jag orkar inte mer.

Lona
1

#130: Jag antar att du redan gjort det men om du ringer 112 och ber om en ambulans? ❤️
Häng i och kämpa lite till, Calcifer, även om det känns helt åt helvete.❤️

Calcifer
0

#131: de tar mig isf till lokala akuten där de skickar hem mig. Vi har ingen egen psykakut.

Heddiz
1

#130: Om du har ringt ambulans eller inte spelar ingen roll, ring igen!--och igen om det behövs!
Det är olika människor som svarar i växeln varje gång på sjukhus(och därmed reagerar dom olika även om det är fel) …skulle jag säga.
För dom har ingen anledning att inte tro på dig och neka dig sjuktransport eller ambulans, om du berättar hur dåligt du mår..

OM dom ff inte skulle lyssna, så ÖVERDRIV så mycket du kan, skulle jag säga..men det ska ju inte behövas "egentligen"..

The more i get to know people.
The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

#133: Det spelar tyvärr ingen roll. Det enda de kan göra är att ringa sjuktaxi åt mig som kör mig 2 timmar till närmaste psykakut där de i princip alltid nekar en hjälp. Plus att jag inte har råd med det. De har skickat hem mig och hotat med polis när jag varit så suicid att jag skrikit att jag skulle göra x och y mot mig själv om de inte hjälpte mig. De hjälpte mig inte.

Lona
0

#134: Fy faan rent ut sagt.🥲❤️

Calcifer
0

#135: Ja, det är rätt tragiskt när de vägrar hjälpa någon som verkligen behöver det. En gång skickade de hem mig från psykakuten 4 på morgonen för att jag inte var Deprimerad eller nåt, jag var "bara full" och borde åka hem och sova av mig ruset. Full? Nja, jag hade tagit de tabletter jag hade kvar hemma och önskade det värsta men mamma ringde sjuktaxi till mig istället.

Och jag SA detta till dem. De skickade ändå hem mig…

Calcifer
0

Idag mås det ännu värre. Det är gött alltså nu. Åt min sista mat innan jag skulle ut med boendestöd. Nu har jag gråtit i några timmar och det blir väl inte roligare än såhär…

Fan vad jag hatar att jag lovade mamma…

Heddiz
0

#134: Det låter ju inte riktigt klokt, att dom inte vill hjälpa dig. 😮

Jag vet inte var du bor, men jag menade att du skulle ringa ambulans direkt= 112 så att dom tar dig till ett sjukhus, ingen "akut vårdcentral/psykakut" eller liknande , utan direkt till ett sjukhus..

Ringer man eller åker in till något sjukhus här i Stockholm så får man hjälp, och blir inlagd.. men det kanske beror på var man bor?
Det borde ju inte bero på var du bor om du ska få hjälp eller inte tycker man, men, men jag vet inte..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

#138: Alltså vi har bara ett sjukhus, som är litet, och de har stängt nästan alla avdelningar senaste åren. Ringer jag 112 och ger min adress är det dit de kör mig, finns inga andra alternativ, de åker inte bort med mig till någon annan stad som ligger 1-2 timmar bort. Och man blir i princip inte inlagd här längre, utom då kanske över natten eller några timmar på dagen. Har man blivit kollad av läkare och det inte finns något medicinskt de kan göra skickas man hem och ombeds ringa vårdcentralen nästkommande vardag och boka tid. Eller om man som jag åker in pga psykisk ohälsa så ombeds man ringa psykiatrin.

Sist tog det till tredje eller fjärde överdosen innan vanliga akuten själva ringde psyk och sa att min läkare får fan komma över till dem NU för hon ligger här igen och nåt måste ni ju för fan göra.

🤷‍♀️

Heddiz
0

#139: Att det ska skilja så pass mycket -om man får hjälp eller inte beroende på VAR man bor- tycker jag faktiskt är skrämmande.
Och ledsamt!

Jag har träffat många människor på olika sjukhus (bla psykavdelningar, IVA, mfl )- Ja jag har legat på sjukhus flera ggr för olika saker.😏
Psykiska var mer förr, senare pga att jag hamnade i koma pga blodförgiftning..

Iaf så hade alla olika storys om hur dom hamnade på sjukhusen..

Ett ex var en kvinna som drack lite för mycket och tänkte ta livet av sig, men innan dess så ringde hon begravningbyrån för att betala för en kista..😅- Sorry jag har lite "sjuk" humor., men. men..
Dom ringde i sin tur till sjukhuset och dom kom och hämtade henne.

Hon hade inte ens BETT OM HJÄLP, men fick det ändå..

Så det låter otroligt (jag säger inte att du hittar på eller något, absolut inte) men det ÄR otroligt att det ens existerar sjukhus som inte hjälper folk..

Jag har inget annat råd än att jag vet att om man är sjuk så får man många ggr "jobba hårt" för att få hjälp..Och be om hjälp som en trasig tape-recorder helt enkelt..

Ge inte upp. du har trots allt rätt till hjälp liksom alla andra. 🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
1

#140: Det är läskigt när det kan vara så otroligt stor skillnad beroende på vart man befinner sig fysiskt. Jag kan personligen inte förstå på någon nivå hur man väljer att skicka hem någon som inte kan prata för de gråter för mycket, och deras hysteriskt livrädda mamma som säger "men hjälp henne, jag vet inte vad jag ska göra, snälla" mitt i natten. Det var en av de första gångerna jag hörde min mamma svära, i bilen på väg hem till henne och hennes man då eftersom hon inte vågade lämna mig ensam hos mig och nä, jag fick ingen hjälp.

Jag har liksom varit extremt öppen till min läkare på psykiatrin att jag tänker på att avsluta allt dagligen. Alltså jämt. Jag lovade mamma på hennes dödsbädd att inte göra det, och det är enda anledningen till att jag inte gör det. Jag försöker inte skrämma någon eller låta dramatisk utan det är bara så det är. Men det förhindrar inte att jag tänker på det jämt. Och det är enligt mig inte ett rimligt tillstånd att permanent befinna sig i, och att neka någon som lever så att läggas in är helt vansinnigt.'

Tyvärr är väl sanningen helt enkelt att jag orkar inte försöka få hjälp mer. Utöver vad jag redan får. Alltså jag orkar verkligen inte. Jag vet att man måste ligga på och ligga på men jag orkar inte. Speciellt inte nu när jag varken sover eller äter. Då har jag varken psykiskt ork eller fysiskt ork.

Jag gråter mig så rå att kinderna mer eller mindre permanent svider, men mer orkar jag inte göra. Jag ber till gudarna att jag får mitt förjävla försenade arv snart så att jag åtminstone kan äta och kanske sova…

Tarotstollan
0

#141. Kan inte din samtalskontakt hjälpa dig till att få prata med någon annan eller ge dig tips på hur du skall få hjälp?

Heddiz
0

#141: Jag förstår verkligen vad du menar med att du inte orkar be om hjälp om och om igen..

Jag hade under lång tid fruktansvärd smärta i kroppen, men jag fick ingen hjälp under dom första åren. Även om jag gick till alla möjliga läkare på bla vårdcentraler, så sa dom bara " gå hem och ta en alvedon så blir det nog bättre.. 🙄 (inte förrän jag träffade en privat läkare, som verkligen trodde på mig, och jag fick rätt medicin, så blev det bättre.

Även om jag har fått hjälp direkt när det gällt mer livshotande situationer, (bara ett ex, som jag inte är speciellt stolt över, men det var efter jag hade försökt att ta livet av mig genom att springa ut i trafiken.)..
Hemskt gjort av mig egentligen, för jag hade ingen tanke på att den som skulle få "äran" att köra över mig (i mitt dåvarande tillstånd) OCKSÅ skulle påverkas.

En annan sak jag kom att tänka på att alla gånger jag har hamnat på sjukhus, vare sig det gällt det fysiska eller det psykiska, så har någon annan ringt in till 112.

Så med tanke på det, du har inte någon annan som kan ringa sjukvården/112 eller liknande?
För det kanske skulle funka bättre? Det kan vara vem som helst, grannen, en kompis, någon på gatan, osv..

Bara ngr tankar.. 🙂

Och du är inte ensam!

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Anonym
Anonym
0

Skriver anonymt, igen. Ni som vet vem jag är vet.

Då var det skit igen, ingenting kan någonsin gå bra. Julafton kommer bara aldrig mer kännas lika, jag känner mig som en trasig sak som ska flyttas runt och jag hinner aldrig ta en paus, varför ska det vara så jobbigt hela jävla tiden.

Calcifer
0

#142: Jag har ingen samtalskontakt och har inte haft sedan innan årsskiftet. Jag har en person som jag har en viss kontakt med som kan vara en kontakt mellan mig och olika ställen men han vet inte heller vad vi ska göra.

#143: Jag tror det svåraste för alla inblandade i röran är att visst må bra kommer jag såklart inte göra automatiskt men just nu har ALLT i mitt liv gått 100% i lås och kan inte röra sig en millimeter tills jag får mina pengar. När jag säger att det gjort mig paralyserad så menar jag det. Alla tankar och energi går åt antingen till att tänka på om jag kommer få mina pengar så jag kan äta och köpa medicin eller ens toapapper utan att antingen ha inget eller behöva benåda mig till andras godhet vilket jag skäms så jävligt över eller så tänker jag på hur mycket jag inte vill finnas mer. Det skulle stabilisera mig om jag lades in ett par dagar och jag fick åtminstone en liten paus från ena delen, men jag får ingen oavsett från tankarna och ångesten. Speciellt nu när jag inte har nåt som kan stjäla dem ens för en stund. Ingenting annat existerar just nu. Och det suger verkligen. Inga filmer inga serier inga spel inget.

Nu gråter jag bara hysteriskt igen för miljonte gången och jag vill inte mer. Pantade mitt allra sista igår och står inte ut mer. Känns så ovärdigt med allt. Att det är inte såhär det ska vara…

Fucking går otvättad och smutsig och gör aldrig nåt som är nåt värt eller betyder nåt. Sover inte äter inte dricker inte går på toaletten bara när det är dödligt allvar för är på sista rullen papper och bara… nä. När man önskar man hade ett mörkare förflutet så man hade connections och kunde vända sig till ett kriminellt liv för att få ihop pengar snabbt för man är så jävla desperat. Då är det läskigt.

Calcifer
0

Då var det fredag och inga pengar på kontot än så tidigast måndag kan jag äta, möjligtvis, blir en spännande helg. Hoppas jag får sömn nåt, för det har jag inte fått än och nu börjar tecknen på att det lär bli hallucinationer om 5-ish timmar om jag inte lyckas somna och det är alltid hemskt trevligt. Suck. Tur i oturen att jag inte har någon anledning att gå ut för skulle jag försöka lär jag krypa upp i famnen på en främling och gråtskrika efter en smörgås och en cigg…

Försöker åtminstone dricka kranvatten trots att jag måste kämpa mot att kräkas varje gång eftersom jag hatar smaken så jävligt. Haha, goa liv, tur jag föddes och allt det där……

Calcifer
0

Jahapp. Då får vi hoppas att jag inte bröt nåt i handen. Livet blir bättre och bättre. Av ren utmattning och hunger mitt i en gråtattack slog jag näven i väggen och tog sönder ett glas. Rivit sönder benen också och fått lägga undan allt vasst i lägenheten för min egen säkerhet.

Bra bra bra…

Tarotstollan
0

💖😢

Heddiz
0

#145: Det låter ärligt talat inte kul alls!

Men tror du att du kommer må bättre när du väl fått dina pengar?.

Ja självklart kommer det kännas mycket bättre både fysiskt och psykiskt när du först fått mat, dryck, cigg, osv..

Fast jag vet att det kan vara ett kortvarigt "rus" efter man fått det man velat, men det är ju olika från tillfälle till tillfälle och självklart från person till person.

Jag hoppas att pengarna få dig att må bättre dock..För det är ju trots allt en ganska viktig del i om vi mår bra, eller inte. (vad man än tycker om pengar)🙂

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Anonym
Anonym
0

#147: Perfekt att sluta röka nu!

Zadeira
2

#150 Det kan man tycka, MEN samtidigt mår Calcifer redan riktigt piss och är (ursäkta orden nu Calcifer) mentalt ostabil. Om man ska sluta röka krävs att man ändå är rätt stark i sig när man fattar det beslutet och orkar ta en abstinensperiod. Så ja, du har rätt i sak, rökning är onödigt men att sluta när man redan är på botten kan vara det som driver nån över kanten.

Calcifer
1

#149: Alltså 99,9% av min situation kommer ju vara exakt lika piss även när jag fått mina pengar, det vet jag. Magiskt kommer inte allt bli bättre och jag kommer inte bli "botad" eller vad man ska säga. Men jag kommer åtminstone kunna sluta tänka på det dygnet runt och vara lika instabil som jag är nu iom att jag inte längre har full kontroll över mina handlingar.

Calcifer
1

#150: Nej, att bli tvingad till att sluta röka i en situation man inte borde vara i är dömt att misslyckats. Sluta röka är något man ska göra i en stabil situation för att man väljer det och är redo att göra jobbet. Inte när man biter sig själv, river sig själv, och slår händerna i väggen av ren desperation och där man lätt skulle sno ett paket cigg från någon om man kunde.

Det här är inte då jag kommer sluta röka, det första jag kommer köpa när jag fått pengar förutom mat är cigg.

Zadeira
3

#152 Nä kommer definitivt inte göra dig magiskt lycklig, men det kommer ta bort pressen att inte ens veta när du kan köpa mat nästa gång. Alltså, har man aldrig stått utan pengar helt så fattar man inte den enorma pressen det är att inte ens få ihop till mat, att stå på helt bar backe.

Det enda jag tänker på Calcifer är att när du får dina pengar så HÅLL HÅRT I DEM! Tänk inte att "nu kom arvet, nu kan jag slappna av". Jag tror inte du är sån som person som skulle bli vårdslös med pengar så fort du får några, men vill ändå påminna. Är du smart tar du ut lite kontanter och "gömmer" i några väskor/fickor hemma också.

Calcifer
0

#154: Det läskigaste är att jag verkligen inte har någon kontroll alls över mina handlingar. Från en sekund till en annan går jag från att vara lugn och ligga död i sängen till att hysteriskt gråtskrika och smäller nävarna i väggen och biter blåmärken på mig själv. Blörgh.

Kommer definitivt få hålla hårt i pengarna och slappna av kan jag bara göra i den mån att jag åtminstone inte längre ligger efter med hyra och räkningar och sådär. Men absolut inte på det stora hela då går det en månad sen sitter jag i samma sits igen guuud alltså, det vet jag så måste vara extremt noga med varje krona.

Sitter och fulgråter för jag skriver säljannons av mitt älskade elpiano som jag haft så sjukt länge och älskat så högt, men jag måste, jag är desperat nog nu och tillräckligt rädd för vad jag kan göra mot mig själv så instabil som jag är. 🤷‍♀️

Crucio
1

#136: Jag fattar att du kanske inte orkar det som du mår nu, men om det skulle bli bättre så borde du anmäla dem till patientnämnden. De kan ju inte få behandla folk på det sättet. (Har själv erfarenhet av två besök på akutpsyk och båda var skrattretande dåliga och jag lär aldrig ge dem en till chans, men jag var åtminstone i mycket bättre skick än vad du beskriver.) Om du säger att du tagit tabletter i ett självmordsförsök och de bara säger att du är full, liksom… det är ju helt åt helvete. De har väl resurser för att testa folk för sådant?

Sajtvärd på Skrivlust

Calcifer
0

#156: Ja det får kanske bli om det kommer en dag då jag orkar.

Calcifer
0

Dagens mående är väl lika piss som vanligt. Både lättad och plågad över att ingen är intresserad av att köpa mitt piano. Jag både hoppas att ingen vill ha det och att det blir sålt. Suck.

[Mulka]
0

Förjävligt. Helt enkelt.

[Undertaker]
0

Mår skit. Varit stressigt på senaste med ny vardag och mycket resande. Dessutom håller min korniska smärta mig vaken… Kul.

[Mulka]
0

Inte så bra. Om man ska underdriva otroligt mycket.

Anonym
Anonym
1

Skit. Vill självskada… Men vill inte trilla tillbaka dit. Psyket är inte stabilt längre. Är rädd för att fall tillbaka in i min Depression och att de ska förstöra det jag lyckats bygga upp igen.

Pilspets
0

Förjäkligt.
Mycket självskada den senaste veckan. Ingen tar em seriöst direkt.

Anonym
Anonym
1

Hej igen.
Soc hjälper inte ett skit med alla problem, förstår inte. När ska någon förstå att problemet måste lösas? Är bara en tonåring med hormoner i kroppen och derför tas man inte på allvar , vågar inte säga till längre, de bara berättar för föräldrar kommer ju aldrig funka. Föräldrar som går in och inkräktar på privatliv, läser igenom mina sms, detta, skriva av sig texter. Kan jag bara inte få ha ett liv?
Det var idag det.

Calcifer
0

Börjar bli väldigt less på att vara hungrig jämt. Hittade några bitar knäckebröd igår men mätt blev jag inte direkt. En vecka kvar till pengar… Plus att jag börjat självskada igen, suck. Men nåt måste jag göra för att stå ut, tyvärr. Så livet är ett jävla skämt som vanligt.

Calcifer
0

Idag har jag så jävla ont i kroppen. Dels för att jag sovit för dåligt och dels för att det är så satans kallt. Speciellt händerna gör riktigt ont. Försöker virka men är inte så lätt när man knappt kan hålla i virknålen utan att gråta.

Plus att jag längtar sönder mig tills på onsdag. Har en kvarts portion pulermos kvar som… ja ska räcka tills dess… Suck. På onsdag får jag äntligen äta, men hur jag ska orka ta mig hela vägen dit vet jag inte. Har redan fått lägga undan allt vasst i lägenheten men det kliar i fingrarna att springa och hämta…

Pissliv.

Tarotstollan
4

#166. Gör du en matlista innan du handlar?
Försök att välja ut mat som står sig länge, konservburkar, grönsaker som är frusna, pasta, ris, havregryn eller andra gryn som du kan koka gröt av, bönor så du kan koka soppor och annat?

Det gäller att planera noga och räkna ut innan vad allt kan kosta innan man köper något.
Jag har haft det på det viset innan så jag vet vilket helvete det var, fick låna pengar ofta.
Sakta, sakta fick jag ordning på ekonomin efter några jobbiga år.

Calcifer
0

#167: Jag går med minus varje månad tills jag får mitt arv. Naturligtvis köper jag mat som är billig och räcker länge, och ja, jag gör matlista och jag kollar av om det lönar sig mer att handla på coop eller ica genom att jämföra veckans erbjudanden.

Oavsett hur jag gör så kan den lilla summa jag har kvar efter räkningar och avgifter inte räcka till mat för hela månaden. Ordning på ekonomin kommer jag inte få fören jag kan betala sena avgifter, komma ikapp med hyran, komma ikapp med övriga räkningar, osv.

Tarotstollan
0

Bra att du är sparsam och det är ledsamt att du skall behöva vänta så länge på dina pengar. Har du inte hört något nytt från när de kan tänkas komma?

Calcifer
0

#169: Minns inte om jag sagt det här eller inte men syrran fick till sist tag i överförmyndaren som skulle ta över, så att säga, så den gode mannens underskrift inte behövs längre. Men utöver det vet vi fortfarande inte exakt när pengarna kan tänkas komma. Kan trilla in på kontot vilken dag som helst eller så kan det dröja, är omöjligt att veta exakt. Frustrerande så det skriker om det.

Tarotstollan
0

Ja, det förstår jag.

Calcifer
0

Fruktansvärd huvudvärk idag, hela huvudet känns som om det blir krossat i ett skruvstäd. En av mina fina vänner har lånat mig en hundring till på onsdag men tyvärr får jag den inte fören i morgon då hon inte har swish och vi inte har samma bank. Så idag kommer bli tuff som satan. Mår redan illa av hunger och det bränner i halsen av törst. Suck.

Pilspets
3

#172: Kolla här.
Vet inte om det kan hjälpa nått eller så. Men prova, kanske?

LISTA: Föreningar och organisationer som ekonomiskt utsatt och de som inte har råd med exempelvis mat
Calcifer
1

#173: Tack är en bra länk att ha kvar ifall det kan hjälpa någon annan tyvärr kan jag personligen inte nyttja något på den listan. Men uppskattar länken ändå ^^

[Undertaker]
0

Jag känner mig tom… Sov dessutom uruselt då det är första natten som jag sovit ensam på länge. Blir en tuff vecka. Men är bara att bita ihop och kämpa på.

Calcifer
0

Mår lite bättre idag, fått lite mat i magen, men är så ledsen över att jag måste vänta till onsdag innan jag kan hämta ut medicin. Hade varit underbart att slippa ha vansinnig ångest i två dagar till. Men men.

Calcifer
0

Så vände dagen och blev ett helvete. Blev uppringd av hyresvärden vilket jag förstår och ingenting är ju deras fel, men nu vill de ha in den delen av hyran jag är sen med den 25e och ja då får jag ta av matbudgeten och i princip allt annat. Hade tänkt försöka åtminstone komma ikapp med interneträkningen så jag inte blir av med internet då jag använder det till allt men det kan jag bara glömma denna månaden. CSN kan jag glömma att jag ska kunna betala så då får jag straffavgift på 500kr extra där till nästa månad.

Hallelujah värt att leva nu alltså. Och så kan vi inte äta fören i morgon så magen tuggar på sig själv, men det är väl skitsamma egentligen. Kanske får bli kriminell och gå till coop och råna dem på lite käk… Jaja, whatever, jag bryr mig fan inte längre. Kan inte bli värre nu, orkar fan inte mer. Kanske är dags att ge upp ändå, bättre blir det ju aldrig så vafan kämpar man ens för.

Heddiz
0

#177: Jag vet att det inte är roligt att vare sig må dåligt eller vara utan pengar… 🤔

Vet iaf att du inte är ensam om att känna hopplöshet ibland, eller att bli utan pengar..då och då..
Det är ett rent helvete att vara utan pengar, gå hungrig, vara utan cigg, osv, osv..

Men det brukar iaf kännas lite bättre när man får pengar så det räcker till mat, osv..
Jag brukar tänka på något som jag ser fram emot, om det så är en film, pengar eller något annat..

Väntade du inte på ett arv förressten, om jag inte missminner mig..

Då har du ju iaf något att se fram emot.. (jag menar absolut inte att "minimera" dina känslor om hur du mår nu) men lite extra pengar mår man ju inte sämre av iaf..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

#178: Ja, jag väntar på min del av ett arv. När det kan tänkas komma har jag ingen aning om. Tills de pengarna kommer så finns det ingen chans att jag ska klara mig ordentligt. Ja, jag får pengar på onsdag, men då jag utöver mina andra räkningar nu måste betala mer än en och en halv hyra så kommer det inte finnas pengar till mat sen. Inte så jag kan äta mig mätt, åtminstone. Så inte ens på onsdag när jag får pengar kan jag gå till affären och storhandla så jag kan käka, eftersom jag inte kommer ha råd. Jag får fortsätta äta en gång om dagen eller varannan dag, så tidigare idag såg jag fram emot onsdag, nu gör jag inte det, då jag kommer vara i exakt samma situation då som jag är nu.

Hade den gode mannen inte försvunnit från jordens yta och skitit i att göra sitt jobb hade vi haft pengarna i juni, allra senast augusti. Nu är det snart november och vet fortfarande inte när de kan komma. Riskerar som sagt även att bli av med internet då jag ligger en räkning bakom och inte har råd att komma ikapp. Så finns ingenting att se fram emot.

Heddiz
1

#179: Det låter inget roligt alls…

Och tro mig jag vet hur det känns att vara HELT utan pengar, mat, osv..

Jag väntar också på pengar just nu, men är inte säker på NÄR dom kommer in..
Om det är den 25 e eller om det blir senare vet jag inte säkert..och 0 kvar på kontot.. (fick låna lite av min syster idag, t.o.m, men det räcker inte långt)

Det har kanske inte hänt 1000tals gånger att vi varit helt utan pengar..men det har hänt många ggr när man vet att pengarna kommer INTE räcka helt eller alls, tills vi får nya pengar..och så har man fått snåla, eller blivit helt utan…

Jag minns speciellt en gång när vi var tvungna att betala räkningar, osv för alla pengar och sen hade vi bara så det räckte till hundmat kvar under en dryg månad..

Men vi var överens om att hundarnas mat var viktigare än mat till oss…vi kunde ju äta frukt åtm, men jag lovar att jag höll på att explodera/implodera - av hunger, och söt/saltsug..fleeera ggr..under den månaden..😄

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

Nu är jag sådär körd igen. 17 kr som ska räcka till den 24e om jag inte får arvet innan dess. Och just ja hyresvärden ringde och krävde betalning jag kunde bara betala en del av vad de ville ha så de kan ringa närsom och kasta ut mig på gatan. Hemskt roligt liv. Frikort för medicin har gått ut så kan inte hämta ut någon medicin denna månad vilket kommer bli ett helvete.

Jag skiter fan snart i det här. Blir jag vräkt har jag ingenstans att ta vägen så det känns roligt. Jag har varit hemlös en gång tidigare och jag dör hellre än går igenom det igen. Finns ingen mening med livet alls längre. Jag ger upp.

Zadeira
1

#181 Jag tycker det är så himla hemskt att du är så beroende av att få arvet. Det är ju en inkomst du egentligen inte ens kan räkna med säkert är din fören du fått den. Önskar så man kunde göra något för att säkra upp till du i alla fall får möjlighet att komma ikapp för det är så sjukt att du inte får någon hjälp alls från hållen man tycker det här landet borde stötta upp.

Tarotstollan
4

Jag är trött även om jag sovit hela dagen och kroppen värker men den är mycket bättre än den var i går, för då kunde jag knappt flytta mig efter att jag varit ute hela dagen på olika ställen med olika ärenden.
Sen är jag ledsen men kanske inte så konstigt med tanke på att det är Alla Helgons helg. Jag saknar dem som gått över och också alla mina djur som gått över Regnbåge bron.💗

Lona
4

Så ledsen. Två veckor sedan jag förlorade Charlie och nu är det snart dags för min ena medryttarhäst att få springa vidare på de evigt gröna ängarna.❤️

Calcifer
0

#182: Ja jag känner mig så hemskt stressad. Jag kommer vara i en pissig situation sen också för är inte som om jag blir rik. Men att slippa vara rädd för att bli vräkt eller att jag blir av med internet är bättre än nu. Kan inte slappna av eller sova och är typ hysterisk dygnet runt. Fy fan.

Tarotstollan
0

#185. Finns det ingen du kan låna den summan du skall få och sen betala tillbaka lite varje månad till?

Calcifer
0

Nope. Jag har redan fått den hjälpen av någon som jag är vansinnigt tacksam för att de ställde upp. Men utöver dem står jag på egna ben. Detta har ju pågått så länge att jag har lånat av de jag kan. Och jag tänker inte direkt börja kontakta folk privat här för att tigga pengar.
Hade jag någon att låna av skulle jag göra det och betala tillbaka till sen såklart. Men…När man inte har någon fler att fråga…

• Redigerat 2023-11-05 23:29 av Calcifer
Calcifer
0

Jag är så fuckat less på allt nu. Hysterisk och självskadar och kan inte sluta gråta. Kul.

Anonym
Anonym
0

Jag bara orkar inte kämpa mer.
Jag kämpar och kämpar och kämpar och gör mitt bästa och får bara skit tillbaka, "jag trodde du kunde bättre"
"Nu får du sluta det finns folk som har det mycket sämre"
"Nu får du ta och ge dig och börja göra någonting "
Är bara de kommentarer jag får när jag faktiskt försöker mitt bästa.. Varför ska jag fortsätta kämpa om jag ändå aldrig blir tillräckligt.

Heddiz
4

#187: Jag kom och tänka på en sak som jag själv gör, vet inte varför jag inte tänkt på det tidigare..hmm..
Men Har du provat att tjäna lite extra pengar online? Man kan även få presentkort eller gratis produkter/mat..
Och så finns det ställen och olika kort som ger sk "cashback" på ALLT du handlar, så du får tillbaka lite pengar varje mån. på pengar som du ändå skulle ha handlat med..

Det finns flera olika saker man kan tjäna mer eller mindre pengar på online (eller presentkort/gratis prod/mat).
Tex vara affiliate, sälja saker, öppna en e-butik osv..

Men det enklaste är nog att fylla i enkäter/undersökningar…Det kanske inte ger SÅ mycket pengar, men lite extrapengar blir det..
Sen beror det ju på hur många enkäter man fyller i, såklart..
För att få mer pengar/presentkort och/eller gratis produkter/mat så bör man gå med i så många olika ställen som gör undersökningar som möjligt..

Du kan också ansöka för att bli "testätare" hemma alltså - nu hittar jag tyvärr inte länken till den sidan men jag ska leta lite..

Sen är det många ggr billigare att skicka efter mat eller matkasse online från tex Willys eller Coop..
Sen har "matkupong" tex rabatt kuponger på flera butiker som Ica, Willys, osv..
det är gratis och kostar ingenting att bli medlem…
https://matkupong.se/

Vissa skänker också ut matkassar..direkt till dörren..

Och jag vet att man kan få gratis mat/matkasse genom Facebook…

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Calcifer
0

#191: Jag har gjort allt det där, i månader, och nej, man får inte ihop några pengar som är värt nåt. Efter tre månader har jag fått ihop 8kr, som inte går att använda, och ett presentkort på willys värt 25 kr. Som inte går att använda då vi inte har willys.

För övrigt har telia nu stängt ner servicen på min mobil så kan inte använda den längre och kan inte logga in med bank id någonstans och snart försvinner väl internet hemma också.

Det är bra nu, jag skiter i det här, allt går åt helvete vad man än gör noll mening att leva. Bra bra fuck it all.

Zadeira
0

Mår fullständigt piss idag. Bara en extrem känsla av olust, ovilja och sorg. Helt orkeslös att stå emot och kroppen känns som sirap, gråter för minsta lilla.

Grymt orolig för en vän som jag verkligen önskar att jag kunde hjälpa. Det lilla jag har kunnat och faktiskt gjort räcker inte på lång väg och jag vill bara fixa situationen. DEt stressar mig att hjälplös se på.

Sen oroar jag mig för Morris (daghundens) matte. I helgen dog hennes nära vän i pankreas-cancer som diagnosticerades ca 6 månader sedan. Är rädd att hon inte tar sig tid att sörja, hon beskrev själv att hon förstår ju inte sorg-känslan så det är mer en analys än att hon faktiskt sörjer

Själv har man varit och pillar på tabletterna igen. Inget större återfall, men har dem ständigt i tanken.

Zadeira
0

Jag har varit ganska så fri från (eller haft mina symtom under väldigt stor kontroll) för min Borderline länge. Nu detta halvåret har saker bara gått neråt, ekonomin kraschar med ansökan hos kronofgden, jag är så fet att jag svettas av att gå på toa men får ingen hjälp av vården, missbruk som kommer ock går jämt och ständigt trots att omvärlkden tror jag är ren. Stulit medicin av min pojkvän.

Ikväll släppte det. Alla de där små sakerna jag har kunnat ha under kontroll bröt över ytan. Självskadeplaner. Sitter här och undrar om jag kan pilla sönder killens rakblad när han sover. Självmordstankar. Världen rasade och jag vill dö med den.,

Lona
0

#194: Sitter här och vill så gärna skriva något vettigt som stöttar men är tom i huvudet. Så tja, "Ta hand om dig så gott det går, kram!".
I vilket fall, jag tänker på er som mår så in i helv*ete dåligt just nu, ni är inte ensamma även om det kanske känns så.
Zadeira, jag vet att du haft så otroligt mycket att kämpa med och jag beundrar dig verkligen för att du fortsätter!! 🌻

Zadeira
0

#195 Jo tack Lona, det har varit en hel del. Det har ändå flutit på okej under en tid, men så plötsligt slår nåt back och man blir nästan på plats noll igen av rena föråvningen. Inget går spikrakt, men vissa svackor tar så mycket hårdare.

Lona
1

Jag har en väldigt kluven känsla. Mår pissigt men det är av ganska självklara skäl och det känns bakvänt på nåt sätt.
Att vara ledsen som en form av en normal sorgeprocess är liksom…ovant.
Igår hämtade jag Charlies aska och idag fick vi datum för när "min" häst skall få somna in nästa vecka. De kommer att lämna två ofantliga tomrum efter sig.😐❤️

Calcifer
0

Idag mår jag arsle. Hatar att jag har recept på sömnisar men inte kan hämta ut dem. Det är fan tortyr.

Calcifer
5

Mår lite bättre nu. Fick hjälp av världens bästaste så har hämtat ut sömnisar! Har tvättid om en timme som jag hade tänkt skippa men nu känner jag att jag åtminstone kan tvätta lite underkläder och sådär när jag vet att jag kommer få sova sen. Träffade för övrigt världens bästa tant när jag var och hämtade ut medicin som jag känner lite sen innan och hon gav mig ett halvt paket cigg så jag kan få röka lite igen. Guld värt med fint folk!💖💖💖

Lona
0

#200: Men åh, så bra! ❤️

Calcifer
0

Och där gick allt åt helvete. Arvet kan dröja till december eller nästa år.
Innan dess har jag hunnit bli vräkt. Gött gött gött.

• Redigerat 2023-11-10 12:20 av Calcifer
91Marran
0

#202: Tråkigt att det dröjer så länge. Vet du varför? Får du några pengar nu fram tills dess eller är du helt nollad?

Mvh
Mig

Calcifer
0

Får från fk men då jag ska betala sen hyra och dubbla räkningar för telefon och internet så räcker den inte. Så nästa månad blir värre än denna.

Calcifer
0

Mår kasst. Fryser ihjäl i min lägenhet men kan inte göra nåt åt det förutom att ta på lager på lager på lager. Sov kasst, fått ett utslag som kliar som jag blir vansinnig av, och så slut på cigg. Försöker sälja mammas skärm men än så länge har jag bara blivit kontaktad av scammers så det är ju hemskt roligt. Jävla skitliv.

Försökt låna pengar av varenda kotte jag känner men inget napp där heller. Suck. Blir till att lida fram till den 24e då.

Fick sälja mitt älskade piano för att de inte skulle slå av internet och telefon. Gråtit i timmar över det. Var den enda ägodel jag verklligen älskade.

• Redigerat 2023-11-14 08:36 av Calcifer
Calcifer
4

Mår bättre idag. På det stora hela sitter jag fortfarande i en rövig situation och jag vet att jag kommer dippa ner som en idiot i mörkret igen innan det är över. Men har fått hjälp av en helt fantastisk människa så jag klarar mig tills jag får mina pengar från fk denna månad, så oron över ekonomin kan jag åtminstone pausa tills dess.

Igår spelade jag Coral Island i nästan 10 timmar och jag hade så galet roligt, ska fortsätta spela nu. Blev klar med min första virkade mössa och är jättenöjd. Lite för tunn för att den ska duga ute nu när vi har -20, men inne fungerar den fint och kommer fungera på vår och höst också. Det enda jag behöver nu för att inte frysa ihjäl är ett rejäla par vantar. Men det får bli second hand då jag inte bryr mig hur de ser ut så länge fingrarna inte ramlar av.

Djupt andetag

Nu ska jag spela och dricka en kopp te och försöka få Nox att inte ligga bakom min rygg så jag blir helt krokig.

[Mulka]
0

#206: så bra att du mår något bättre ❤️ Många 💚💚💚 till dig

[Mulka]
1

Jag mår inte alls bra. Fick ny medicin nyligen och den funkar inte. Fick en ny utskriven idag och jag hoppas att den kan fungera något. Får hela tiden kraftig ångest, svårt att andas och det känns som att jag håller på att dö. Jag orkar inget alls längre. Tänker hela tiden att jag måste dö för jag orkar inte mera. Jag har så mycket självskadetankar och självmordstankar och jag orkar inte ens gå promenader längre. Spelar ibland sso för att distrahera mig, Tack Chocolatechip och Fireblaze för att ni orkar släpa runt på min gubbe

Tarotstollan
0

Har fått mera ångest nu, jag har bara två gånger kvar hos min diabetessköterska sen skall han sluta och det skall komma en ny.
Den förra som fanns på vårdcentralen var inte bra alls och det var många som sa att hon inte kunde någonting och jag håller med dem, nu först efter 2½ år med diabetes har jag äntligen börjat förstå vad det är jag skall göra med insulinet för att det skall fungera för mig och jag skall må bättre.
Alla vill ha kvar honom men det funkar inte så, eftersom han är anställd på lasarettet och skall jobba där, han fick bara hoppa in och hjälpa till när hon slutade hastigt.
Nu är jag orolig att den nya skall börja krångla och ändra på allt när det nu äntligen börjar fungera för mig.
Jag känner att jag måste prata med honom om det men det känns så jobbigt och pinsamt, en vuxen människa som inte kan hantera att det kommer en ny diabetessköterska.
Antar att det kan ha att göra med den första som var så dålig och inte förstod och kunde hjälpa mig med någonting och nu är rädd att den nya är lika dan!

Vixxen
2

#209: Fråga om du kan få ha fortsatt kontakt med honom även om han återvänder till sjukhuset.
Han arbetar som diabetessköterska även på sjukhuset antar jag?

Tarotstollan
0

#210. Det känns lite konstigt att fråga sådant, jag får se vad han svarar på alla mina andra frågor först.
Han har nämnt att han kanske får komma tillbaka om det barkar åt skogen igen på de olika vårdcentralerna där han fått hoppa in extra.
Vet inte riktigt vad det är som hänt men det är ju pengar som skall sparas samtidigt som fler människor blir sjuka och behöver hjälp.

Vixxen
4

#211: Sätt ditt behov först!
Strunta i att det känns konstigt!

Förklara att du känner dig bekväm med hans kunskap och att han är den första som klarat att hjälpa dig på ett bra, informativt sätt!

Tarotstollan
2

Mitt behov av stöd och hjälp är så stort och jag vet inte ens hälften av vad jag behöver veta, det är så mycket nytt nu sen han kom in och förklarade som har gjort mig så rent ut sagt förbannad på den diabetessköterskan jag hade innan.
Trodde hon verkligen att jag skulle klara detta ensam utan mer hjälp än "att hålla mig borta från socker och kolhydrater?"!🤬😢

Jag skriver frågor på en lista och kommentarer jag skall försöka fråga han om.

Zadeira
4

#213 Vill inte låta dum, men hur mycket info har du sökt själv? Det mesta av det jag vet om mina sjukdomar har inte vården talat om utan det har jag sökt upp själv. I vissa fall har jag till och med fått lära vården saker.

Jag vet att det är jättesvårt men försök att inte oroa dig. Det kanske kommer en ny sköterska som är superbra!

Tarotstollan
1

#214. Jag har läst i stort allt jag har hittat på svenska, följer bloggar med sådana som har både diabetes 1 och 2. Läser på diabetes informations sidor. Är medlem i Diabetesförbundet. Snackat med min kompis som haft diabetes 2 i över 25 år.
Köpt eller lånat de svenska böckerna som handlar om diabetes.

Det största problemet är ju att de inte pratar om de psykiska problemen, nämner de något så är det endast de fysiska problemen de tar upp med dålig blodcirkulation, blindhet amputering mm.
Ibland nämner de trötthet i någon kommentar, det är allt.

Pratar de om mat så är det bara för sådana som kan äta allt och små portioner som ser ut till 2-åringar och räkna kolhydrater.

Poängen är ju att de kan varken skriva eller förklara så man förstår vad de menar, de räknar med att folk skall leva på svältgränsen och ut och motionera som en blådåre varenda dag, alla varken kan, orkar eller vill det!

Caeli
0

#213: Det är kanske på tiden att du blivit lite förbannad? 😉 Jag tycker att det är en väldigt sund reaktion på hur de har behandlat dig.

• Redigerat 2023-12-03 12:01 av Caeli
Tarotstollan
3

#216. Tack men det hjälper ju inte att ta ut det på honom, han är ju helt oskyldig i detta fallet.

#217. Nej, lämna inte iFokus! Här inne har du folk att prata med, en del stöttar, en del förstår inte men oftast finns det någon som lyssnar på dig och försöker finnas för dig, så ge inte upp, du är en fin och älskvärd person.
Stanna kvar, andas och ta en timma i sänder, kanske bara minut för minut!🫂🤗💖

Pyttelite
4

#219: Men det är det minsta problem du har. Det finns inget tvång att vara aktiv jämt och det är få sajter som lever på topp under en längre tid.

Släpp tanken på alla måsten när det gäller iFokus-sajter.

Vi tycker alla att det är trevligt när du är här men du behöver inte bara här jämt och det är helt ok att ta en paus.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Tarotstollan
5

#219. Ta lite paus och låt dina Medarbetare ta hand om sajterna. Det är ingen som kräver att du skall vara tillgänglig 24 timmar om dygnet.

Calcifer
0

Själv är jag återigen så fruktansvärt less på allt. Efter att jag själv fått så mycket stöd av fina människor valde jag att hjälpa någon annan genom att låna ut till dem. Skulle fått pengarna tillbaka den 6e, men istället har jag fått lögner, hot, och annat vidrigt slängt i ansiktet på mig. Så nu står jag utan pengar och måste försöka hanka mig fram till den 22a. Så jävla pissigt när man väljer att faktiskt hjälpa någon och sen märker man hur de inte har någon skam i kroppen. Och så känner man sig såklart helt dum i huvudet för att man får skylla sig själv.

Har åtminstone lyckats kontakta admins i varenda grupp på fb där de är medlem där man kan be om pengar och fått dem utslängda med huvudet före så de inte kunde lura av någon annan pengar. Men så jävla pissigt ändå.

Går och lägger mig tills den 22a, medicin och mat får jag vara utan tills dess. Suck.

[Mulka]
0

#222: VA kanske olika men har de inte tystnadsplikt?!

Calcifer
3

#224: Det beror på vad som sägs. Tystnadsplikt gäller aldrig personer under 18 om situationen är farlig eller t.o.m. livshotande.

Calcifer
1

#226: Ett stort problem i den situationen är att det finns ingen brukshandvisning för dem att använda sig av som säger "om patienten inte självskadat på x tid får ni inte säga nåt", utan de måste använda sitt omdöme och det kan vara mer eller mindre strikt, beroende på hur situationen ser ut på det stora hela. Säger de för mycket till föräldrarna så kan de skada tilliten med dig, men säger de för lite så kan du råka illa ut. Sju månader är skitbra gjort av dig och det ska du vara stolt över, men det är inte säkert att de anser att faran är över för det. Speciellt om de är osäkra på hur mycket de kan lita på dig när det gäller tidslinjen, eller om du funderar på att göra det igen. Då blir det igen en personlig bedömning de måste göra. Ibland gör de absolut helt fel, och det är hemskt, så är det absolut. Men det är nog inte det lättaste beslutet att fatta, när de ska hålla information för sig själv och när de måste dela med sig av den.

Du måste ju såklart kunna lita på din psykolog att en del saker verkligen stannar mellan er. Men psykologen måste också kunna lita på dig att om du säger sju månader så ÄR det sju månader. En sådan tillit kan ta lång tid att bygga upp, från båda hållen.

När du får din nya psykolog tycker jag du ska skriva ner det du vill säga och ta med, och uttrycka att du förstår att vissa saker måste de berätta för dina föräldrar, men för att du ska kunna lita på dem så pass att du vågar vara ärlig med hur du känner och tänker, så måste en del saker även kunna stanna mellan er. Att dina föräldrar får en viss information efter varje möte är ganska standard, men hur mycket eller hur specifik den är borde bero på. Du kan uttrycka t:ex att om de vill berätta något för dina föräldrar vill du veta det innan, så du kan vara beredd på det. Säg att du vill känna dig så delaktig som möjligt i vad dina föräldrar får veta, men då gäller det även att du kan säga "jo, men det där får du berätta för dem" om en del saker som kanske inte känns jättebekväma. Ju mer ni kan bygga upp en relation och ju mer ni kan kommunicera desto bättre blir det för båda parter.

Med den långa texten vill jag inte förminska dina känslor, för jag förstår att det är skitjobbigt, och jag förstår att det blir nästan omöjligt att berätta nåt för dem alls när du inte känner att du kan lita på dem. Men det kan vara så att en del saker måste de berätta trots att det känns piss, och ju mer du kan lära dig acceptera det desto mindre ilska kommer du känna mot psykologen. Jag hoppas verkligen för din skull att din nya psykolog är villig att bygga upp tillit med dig, och är villig att jobba med dig på ett sätt som du känner dig bekväm med. Så att du kan vara mer öppen och ärlig. Försök så gott du kan att åtminstone ge dem en chans, för att se hur det skulle kunna gå.

Calcifer
2

#228: De gjorde såklart fel som lovade något de inte kunde veta om de skulle kunna hålla eller inte. Det var inte okej. Jag tycker som sagt 199 dagar är vansinnigt bra gjort och så sjukt starkt av dig. Problemet uppstår väl om risken finns från deras sida att du kanske får återfall. Då blir det också en sak de måste väga upp.

Psykologer generellt gör inte saker värre, det är nog ganska viktigt att du gör ditt bästa att försöker lära dig att tänka om kring det. Speciellt om du vill försöka jobba på ett bättre mående i framtiden. EN DEL psykologer kan definitivt göra saker värre, men inte dem som grupp som en regel.

Däremot är det helt rimligt att säga att du inte är stabil nog att gå in på djupet när det gäller ditt mående och när det gäller samtal. Det tycker jag i så fall du ska säga. Att tills du känner att du är mer stabil och du känner dig mer bekväm, vill du inte prata om tyngre saker utan bättre att ni pratar om ditten eller datten då. Med min tidigare samtalskontakt sa jag till i början av mötet om jag orkade ta tag i tunga saker eller om det var bättre att vi bara lite snabbt gick igenom vad som hänt sen sist vi sågs och därefter snackade om saker lite mer generellt. Ju längre jag gått hos dem desto oftare kunde vi peta i det som var viktigt utan att det blev för mycket.

Nåt annat som tyvärr är extremt vanligt är att det kan ta väldigt lång tid innan man hittar rätt person som klickar tillräckligt bra med en. Man kan träffa folk man tycker är pappskallar, folk man inte är bekväm med, eller de där det bara känns lite off. Sen kan man ha tur att hitta just "sin" person som det flyter på jättebra med. Problemet är att du aldrig kommer hitta den personen om du ger upp nu.

Vill du inte fortsätta gå hos psykiatrin, bup, ungdomsmottagningen, soc, eller nåt annat ska du såklart säga det till dina föräldrar. Vissa saker kanske du ändå blir tvungen att göra, oavsett om du vill eller inte, men du ska absolut vara ärlig med att du faktiskt inte vill gå dit mer så får du se vad de säger kring det.

Zadeira
3

#228. Jag är ledsen att du mår som du gör och upplever det som du gör. Jag vill inte förminska eller låta negativ, men jag minns också från tiden då jag var mycket ung hur hemskt det var att söka hjälp eller när saker sades över mitt huvud till mina föräldrar. Det kändes som ett enormt svek och man trodde dessutom att exakt alla inom vården var dumma och ljög, svek osv.

Vad jag däremot kan se idag som 36 åring, fortfarande med Depression, borderline och andra psykiska probelm (dock fri från självskada sedan kanske 7 år tillbaka) är att inget faktiskt gjorde för att skada eller göra det värre.

Är man väldigt ung har man begränsat med erfarenhet och det är lätt att fastna i tanken att ingen hjälp finns osv. Att alla är dumma och ljuger, sviker och berättar för föräldrar. Tyvärr är det också så att hjälp kommer inte automatiskt utan man måste öppna upp sig, man måste låta andra i omgivningen veta hur illa det är och man måste prova sig fram vad som funkar. Det kommer inte över en natt eller ens en månad utan kan ta lång tid. Och är man väldigt ung så måste föräldrar vara delaktiga i viss mån eftersom du dels inte är myndig, och eftersom det dels handlar om så pass allvarliga saker att du faktiskt kan dö.
Sen behöver de inte veta i detalj eller exakt vad som sades helt under ett möte med psykologen, men om psykologen är orolig för vissa saker som tex självskada, självmordsförsök eller liknande så är det faktiskt enlig lag så att de måste informera föräldrar.

Jag är som sagt 36 idag och började självskada som 13 åring, då hade jag redan varit Deprimerad i 3 år. Har fortfarande psykiska problem och är fortfarande inom psykiatrin, men idag har jag testat så mycket olika mediciner, terapier, psykologer osv och hittat strategier som gör att jag i perioder till och med mår väldigt bra. Men det innebär att jag också gång på gång blivit missnöjd med vården, inte fått tillräckligt hjälp, känt mig sviken osv. Men i slutändan är det ingen inom psykiatrin som medvetet vill att du ska må sämre eller göra det värre för dig. Det är som sagt lag på att de vid livsfara måste ta till saker som i stunden känns fruktansvärt.

[i_love_iller_2]
0

Skit. Har så himla mycket ångest för att behöva gå till skolan imorgon + självskade tankar.

Pyttelite
2

#232: Jag vill inte förringa dina upplevelser men du kommer att ha svårt att hitta kuratorer eller psykologer som inte väger in hormonpåverkan när man håller på att bli vuxen.

Det är svårt att påverka kroppens naturliga funktioner men man kan lära sig hantera när kroppen gasar och bromsar för att ställa in sig till ”vuxennivå”

De flesta har eller har haft ångest och det är kroppens sätt att hantera omvärlden - ångest är alltså inte nödvändigtvis fel - men man måste lära sig att hantera den och att man får eller har ångest innebär inte att man är dålig, värdelös eller dum.

När du mår dåligt påverkar det hela familjen. Klart att dina föräldrar behöver veta hur du mår för det påverkar ju också deras mående och de har ju både ansvar för sig själva och dig.

Fundera över varför det är så illa att dina föräldrar vet - var istället öppen med vad du vill ska förmedlas till dina föräldrar så att det blir en tydlighet och förtroende från båda håll.

Dina föräldrar behöver inte veta allt men om du stänger in dig så blir problemet att föräldrarkontrollen blir hårdare just på grund av att de är rädda om dig och rädda för att mista dig och oron ökar när man inte vet.

Oavsett - ta hand om dig och det kommer att bli bättre!❤️‍🩹

• Redigerat 2023-12-10 10:21 av Pyttelite
Zadeira
4

#234 Det är en turbulent tid även för de som inte lider av några psykiska problem. Men faktum är att det händer otroligt mycket i kroppen som påverkar måendet. Du har flera såna omgångar i livet då hormonbalansen rubbas, bland annat när du hamnar i puberteten och längre fram klimakteriet. Har du redan psykisk ohälsa kan det bli ännu svårare att få grepp om hur man ska behandla ditt mående för att på bästa sätt hjälpa. Det är svårt att avgöra vad som är naturliga svängningar i humör och mående mot vad som är på grund av andra faktorer som psykisk ohälsa. De måste ta sådant i beräkningen också.

Pyttelite
3

#234: Tror att du blandar ihop saker och dessutom uppfattar att omvärlden är emot dig.

Ångest är en naturlig del i hur kroppen fungerar oavsett om du tycker att dina föräldrar är dumma eller inte.

En väg är att hantera ångest är faktiskt att lära sig om hur den fungerar.

Jag tror att hela familjen och inte bara du har fått anpassa sig till de nya förhållanden en skilsmässa är och att det blir sår även för dom.

Tyvärr hamnar man som barn mitt i händelsen utan att kunna påverka och det finns väldigt många motstridiga känslor hos alla.

Till detta utvecklas du parallellt med alla händelser som kan hända vid en skilsmässa.

Jag antar att du inte är nio år idag

Pyttelite
0

#237: Absolut men du har oxå ett ansvar själv i att kunna må bra.

[solljust]
12

Egentligen har jag inte här på sajten att göra eftersom jag inte lider av det som så många av er tragiskt nog får gå igenom. Visst jag har väl mina dagar jag med och en gammal dement mor men det går inte ens att jämföra med det som många av er här inne genomlider.

Att jag skriver här är för att en ung människa Lillum valt att avsluta sitt medlemskap på i fokus och jag förstår varför men så här ska det inte vara mår man dåligt ska man inte behöva höra orden att det är sitt eget ansvar att må bra och mer därtill tvärtom där behöver en människa hjälp.

Vi kan göra mycket själva ja det kan vi men när det går så djupt så en människa inte längre hanterar det vem är andra att döma den som mår så jämmerligt dåligt jag blir faktiskt arg och vi talar om en ung människa som har hela livet framför sig och att behöva avsluta sitt konto jag tycker det är det värsta lågvattenmärke där man inte har förståelse för andra människors känslor öht.

Jag är lite lack nu och jag hoppas innerligt att Lillium kommer tillbaka och kanske reagerar jag starkt eftersom jag själv fördrivits från i fokus många gånger genom åren men jag har aldrig gett upp jag har kommit tillbaka många gånger och jag hoppas att Lillum gör detsamma för här finns så många fina människor fast allt är på distans så finns en gemenskap och den ska vi alla hålla ihop ❤️

Calcifer
1

#239: Nu vet jag inte om du syftar på någon specifik person, eller alla som hade något att säga. Är det någon specifik du mest hade problem med vad de sa så kontakta gärna mig via PM.

Jag kan bara prata från min egen sida. Jag skrev ingenting som jag ville skulle uppfattas som nedlådante eller som om jag trodde de överdrev. För det gör jag inte. Men en stor anledning till att många ger upp när det gäller att söka hjälp är för att får man inte exakt rätt hjälp på en gång så är det lätt att få för sig att det ALLTID kommer vara så. Som någon som själv sökte hjälp för första gången som 7 åring via BUP så kan jag säga dig att som vuxen har jag hittat några riktiga pärlor som jag litar på och öppnar upp med. Det har varit en lång väg hit men hade jag gett upp som barn och vägrat att försöka mer hade min situation idag varit ännu värre än den redan är. Om jag ens hade funnits mer. Det är viktigt att hjälpa speciellt yngre att förstå att det kan ta åratal innan man hittar just "sin" person, men ger man upp direkt så kommer det aldrig hända. Och den person som blir mest skadad av det är ju såklart en själv och ingen annan.

Att få hjälp att lära sig att tänka i banor att detta kan ta år, men det finns hopp så länge jag inte ger upp, är något som kan gynna en på det stora hela. Stänger man ner totalt och vägrar att ens försöka lite på någon mer eller söka hjälp eller ge det ens en liten chans - då kommer man fastna där man är. Och bättre blir det inte, däremot kan det bli sämre. Det kan vara svårt som ung att riktigt kunna se det på det sättet vilket är fullt normalt. Men i så fall kan det vara bra att få höra av de som är äldre att ibland måste man träffa stolpskott och känna att de här människorna är ju helt idiot, men ändå våga fortsätta be om hjälp om man vill ha en förändring. Det är inte lätt att se då, därför kan det som sagt vara bra att man får den informationen från någon som gjort denna dans med psykiatrin under lång tid. Det kan bli bättre, även om det inte är någon garanti såklart. Men det förutsätter att man försöker igen och igen.

Det är inte ens eget ansvar att lösa sina problem och läka sig själv. Det enda egna ansvar man har är just att man inte ger upp, utan vågar fortsätta försöka.

Hade jag gett upp hade jag inte funnits idag.

Zadeira
5

Kan vi sluta att nämna andra användare vid namn och anta att man vet precis varför de avslutar sitt konto eller hur de känner?

Crucio
9

Skriver detta för att om Lillium läser trots att hon har avslutat sitt konto så vill jag att hon ska veta att det finns folk här som förstår hennes situation och som hon kan prata med om hon kommer tillbaka. Jag reagerade på två saker med konversationen som föregick att hon avslutade sitt konto. Förvisso kan tonåringar ofta ha en vriden bild av olika situationer, särskilt mående o.s.v., och råd från vuxna, även "tough love" kan vara bra, vissa saker ni sa stämmer.

Men dels var det flera som uttryckte att det nog trots vad L sa vore bra om föräldrarna fick veta saker om hennes mående, alltså utöver risken för självmord vilket föräldrar såklart bör veta oavsett vad; men utöver det så är det inte alls säkert att hon har föräldrar som kan hantera mer info om hennes mående. När jag var i den åldern hade det varit bra om min mamma fick veta mer än hon gjorde, men däremot om kuratorerna jag pratade med hade velat prata med min pappa hade jag slutat i samtal direkt. Det finns föräldrar som är abusive som inte alls kan hantera den typen av info på ett vettigt sätt. Also, jag och flera vänner med självskadebeteende gick hos kuratorer/psykologer när jag var i den åldern och det var inte fråga om att våra föräldrar skulle behöva veta det eftersom det var på en nivå som handlade om att hantera ångest, inte att man ville dö. Så att hennes föräldrar skulle behöva veta det per automatik köper jag inte. Det var en av de jobbigaste händelserna under mina tonår när min pappa råkade få veta att jag självskadade, och han hanterade det på ett extremt respektlöst sätt som förstörde vår relation ytterligare.

Och ang. hormoner; ja man har mycket hormoner i gungning när man är tonåring. Dock inte så mycket när puberteten är över, och dessutom är det en myt att hormonsvängningarna i tonåren skulle ha ett naturligt samband med ångest och/eller Depression. Mycket dåligt mående hos tonåringar förminskas för att man tror att det är "en del av att vara tonåring" vilket inte alls stämmer. Majoriteten av tonåringar lider inte av psykisk ohälsa, och de som gör det har i regel lika mycket anledning till det som vilken vuxen som helst, och fortsätter att ha den psykiska ohälsan i vuxen ålder om de inte får hjälp.

Hon nämner att hon tvingas bo hos en eller två föräldrar som hon inte alls mår bra av att bo hos och att hon skulle behöva rent laglig hjälp med detta. Har man haft en problematisk föräldrer som man har tvingats ha kontakt med mot sin vilja förstår man hur psykiskt jobbigt det kan vara. Nej hon är kanske inte 9 år längre, men en svår skilsmässa kan påverka ett barn upp i vuxen ålder, särskilt om man tvingas bo hos 'fel' förälder. Jag upplever att dessa väldigt konkreta anledningar till dåligt mående förminskades en del i vissa av svaren till henne och även till synes av hennes psykologer. Att söka svar i hormonförändringar hos en tonåring som har så konkreta anledningar till dåligt mående? Hm. Om det inte fanns konkreta anledningar hade jag förstått det, men det är uppenbarligen inte fallet här.

Sajtvärd på Skrivlust

• Redigerat 2023-12-13 01:59 av Crucio
[solljust]
5

#240: Som sagt jag har inte på sajten att göra men inlägget skulle ha länkats till Pyttelite så nej Calcifer det här var inte riktat mot dig sen om tekniknisse var i farten eller Slarvmoster från mig någon av oss var slarvar men det är ointressant.

Intressant är hur Lillium blev bemött och det här måste du som Sajtvärd stärka upp du har ett ansvar för människor som mår dåligt när du driver en sajt i ämnet ingen ska lida men för fasen så många gör och det är ett ansvar.

Zadeira gud så dumt ;
Kan vi sluta att nämna andra användare vid namn och anta att man vet precis varför de avslutar sitt konto eller hur de känner?

Om du bara visste det finns människor som är tillbaka och det är dom med all rätt den makten har du inte. öht.

Zadeira
3

#243 Jag förstår inte vad mitt inlägg om att sluta anta varför folk avslutar konton och vad de känner har att göra med att folk kommer tillbaka med nya konton? Klart dom har rätt att komma tillbaka. Jag menar i mitt inlägg på att andra människor inte ska tillskriva känslor för de som avslutar sina konton.

Jag hade inte blivit glad om jag avslutade mitt konto här inne och folk fortsatte skriva om mig och anta att de visste varför jag avslutade kontot eller hur jag känner.

Crucio
5

#244: Min tolkning är att Vargnatt känner Lilium och dessutom skrev hon ett inlägg på en annan iFokus om att hon skulle avsluta sitt konto, detta direkt efter att denna diskussion tagit plats, så vi behöver inte låtsas som att Vargnatt bara antog saker som hen inte hade någon basis för.

Jag fick ett meddelande med ett tack från användaren i fråga för att jag hade stått upp för henne här i tråden, så det är ganska enkelt att anta att den hade med inaktiverandet av hennes konto att göra.

Sajtvärd på Skrivlust

Zadeira
5

#245 Faktum kvarstår, det är ingen här inne som sagt något elakt eller inte tagit någon annans mående på allvar. De flesta av oss som regelbundet skriver här har själv ganska lång erfarenhet av Depression och varit med om saker som liknar varandra. Faktum är också att vi i många fall är bra mycket äldre och faktiskt har gått genom över 20 år inom psykiatrin. Vi försöker påtala just hur mycket som krävs för att man ska bli rätt hjälpt och att det egna ansvaret ligger i att inte ge upp och att kräva sin rätt till hjälp som funkar.

Faktum är att när man är Deprimerad, har hög ångest, stress och mår skit så kan man tolka precis allt som att det är anklagande eller att det folk säger är för att vara dumma.

Nu talar jag för mig själv, men tror att många här inne känner samma sak när jag säger att vårt "jobb" här inne är inne att sitta och tycka synd om varandra och hela tiden bekräfta hur jobbigt allt är och hur dåligt vi mår. Vi vill lika mycket bevisa och förklara att det FINNS HJÄLP om man bara inte ger upp. Man kan inte linda allt i socker för att ingen nånsin ska ta illa upp.

[Undertaker]
3

Denna vecka har varit jobbig. Min medicin som ska hjälpa mot bland annat smärtan i lederna och annat har inte gjort sin grej. Och av att konstant ha ont så krävs det mindre för att dagen ska kännas helt eländig. Dessutom sliter det på psyket, och jag som ändå hade börjat må bättre.

Men det finns även bra nyheter! Jag har fått jobb, så jag är nu ett steg närmare min yrkesdröm. Nu behöver min partner och jag bara hitta en lägenhet.

Zadeira
1

#247 Får man fråga vad du fått för jobb! Alltid kul när det går på det hållet ju!

Tarotstollan
1

Jobbig natt med ett socker som bara sjönk och jag ville sova, var helt slut.
Det hjälpte inte med att äta banan och vindruvor.
Nu har jag tvättstugan och den är bara så jobbig med allt spring i trapporna och sockret som sjunker igen.
Bara längtar tills jag är klar och kan lägga mig igen.
Trött, hjärtklappning och ångest att jag skall svimma när jag är i trapporna eller nere i källaren.

[Undertaker]
1

#248: Ena jobbet, då det egentligen är två, som hjälp hos TCMS avdelningen hos ABB. En månad. Mer som överbryggning av tiden samt en liten extra slant.
Det andra som förhoppningsvis ska fortsätta även när jag upptar mina studier igen är en praktik som elektro ingenjör hos en rälsfordons firma. Men just den avdelningen gör allt från första ritningar till byggande, tester och mjukvara på fordonen. Så jag får då verkligen se alla områden, även om jag gärna vill gå mot mjukvara.

[Undertaker]
1

#249: Det låter inte bra. Nu har jag dålig koll på diabetes men du kanske bör ta upp det med läkaren? Att sockret bara sjunker? För det låter som ett lite väl långt tidspann för att vara ”normalt”.

Tarotstollan
2

#251. Jag var hos diabetessköterskan i går och det blev ändringar igen på insulin doserna, det kan ha med det att göra. Dessutom ansträngning, kallt och frös, trötthet och dålig sömn, allt spelar ju roll.
Märker om det blir bättre i kväll.

Lona
2

#252: Fasen vad jobbigt med diabetes som strular så! Inte för att det någonsin är en okomplicerad sjukdom men för många rullar det ju på hyfsat ok när man väl fått in rutiner och inställningar.

En rent konkret grej (som kanske inte brukar vara ett problem annars): har du möjlighet att skaffa tvättmaskin i lägenheten, antingen att köpa själv eller som tillval? Så slipper du en bit i alla fall. ❤️

Lona
1

Jag mår ok vilket är en stor lättnad. För några veckor sedan skulle jag börja med en ny epilepsimedicin och efter ett par dagar så slog det snett totalt psykiskt. Alltså, ep-mediciner strular ofta med en mentalt, de stökar till det ordentligt i hjärnan ibland, men jag var inte förberedd på näst intill en psykos.
Mamma fick hämta mig, stoppa i mig diverse lugnande och så fick jag bo hos henne i några dagar tills det lugnade ner sig.
I måndags var det dags att höja dosen så vi var mer eller mindre beredda på att mamma skulle behöva göra en "nödutryckning" men jag är inte knäppare än vanligt. 😉
Faktiskt så verkar den här medicinen ha en viss positiv effekt på hur jag mår, förutom när den slår totalt fel då.

Måste ändå säga att de är suveräna på min nya neurologimottagning, de har fångat upp det här fint. På tre månader har de gjort mer för mig än Sahlgrenska gjorde på två år.

[Mulka]
1

Jag sitter uppe och är trött fast klarar inte av att lägga mig. Huvudet är sprängfyllt med konstiga tankar och destruktivt om mig själv. Haft möte med lärare o styrelseordförande idag. De skrattade åt allt jag sa, förminskade det jag berättade vilket ledde till att jag inte kunde berätta all skit som några killar i klassen gjort, t.ex skickat taskiga sms, tafsat och slagits. Mår också mer och mer dåligt för att en kille från förra skolan spridit skit om mig. Sedan såklart allt den vanliga skiten. Stökigt. Ångest. Illamående. Migrän. Är också orolig att jag blivit allergisk mot medicinen jag tar som faktiskt är den enda som inte gör allt värre.

[Undertaker]
1

#255: Försök att skriva ner dina tankar. Få ner dem på papper. Det kan hjälpa att tömma huvudet.

Calcifer
1

Själv är jag redo att kasta bajs på soc. Ansökte om akuta matpengar i onsdags, efter att ha pratat med dem via telefon. Fick använda mina sista pengar till att skriva ut kontoutdrag etc. Visst, det är okej, får jag hjälp av dem så…

De skulle ringa sedan på eftermiddagen, men det gjorde de aldrig. Igår hade de stängt hela dagen. Jag fick aldrig några pengar, ringde igen i morse och fick inte tag i min handläggare men en annan på ekonomiska enheten. Bad att de skulle säga till min handläggare att ringa upp mig, med tanke på att det är fredag. Det gjorde hon aldrig. När jag försökte ringa igen så var hon inte där längre och den jag pratade med sa "du får ringa igen på måndag", som om det hjälper när man ska gå hela helgen utan mat…

Nu ligger jag och darrar i sängen. Fick i mig lite makaroner men sen blev jag så våldsamt illamående att jag fick kämpa emot att kräkas, då makaroner utan något till öht inte direkt glider ner i magen utan besvär. Samt att eftersom jag egentligen ska äta proteinrik mat pga operation för över 10 år sen så skakar jag i hela kroppen och blir så svag att jag knappt kan röra mig när jag äter nåt så näringsfattigt som bara makaroner.

Känns verkligen galet bra nu alltså, när allt snurrar och ens att skriva detta är som att bestiga ett jäkla berg. Får väl hoppas att jag inte kollapsar i helgen så jag kanske kan få hjälp på måndag. Annars blir det till att vänta tills på fredag. Gött gött gött. Medicin kunde jag inte hämta ut heller för det var för dyrt. Och jag som fått recept på helt ny antidepp som läkaren ville att jag skulle börja med asap. Trevligt liv.👌

Tarotstollan
2

#253. Sov en stund efter tvättstugan och nu mår jag bättre.

Möjlighet finns väl men det skulle bli nästan omöjligt att komma in i badrummet då.
Det brukar vara lite jobbigare de dagar jag har tvätt men det funkar för det mesta.

[i_love_iller_2]
1

Gjorde bort mig något rejält igår. Har ångest idag och självskadetankar men det är bättre än igår iaf. Vet inte om jag får skriva på sajten? Jag e ju inte Deprimerad. Men säg vad ni tycker om jag får det eller inte jag lyssnar då.

[Zefirka]
3

#259: i inlägget står det att man får skriva även om man har en bra dag, och det står inte heller att man måste vara Deprimerad för att skriva i denna tråd. Så jag uppfattar det som att du får skriva oavsett om du mår bra eller dåligt :)

Calcifer
2

#259: Man är välkommen på sajten även om man inte är Deprimerad, så det behöver du inte oroa dig för. Enda personerna som inte är välkomna är de som kommer för att förstöra eller trycka ner andra, men som tur är har vi inte mycket såna människor som dyker upp här.

Tarotstollan
2

Jag mår skit, min mamma dog i morse!😭

[Mulka]
1

#262: Herregud stackars dig! Låter så lamt, jag vet men stackars stackars dig. Så mycket <3 till dig.

Pyttelite
1

#262: Jag har inga bra eller tröstande ord att säga mer än att du måste ta hand om dig extra mycket nu.

Det är oerhört viktigt att du tänker på vad du själv orkar och vad du behöver för att orka.

Ta hand om dig väl!

• Redigerat 2023-12-16 18:37 av Pyttelite
Tarotstollan
0

Tack, allihopa. Ja, det är jobbigt och obegripligt. Hon kom in på lasarettet i torsdagseftermiddag och morse var hon borta.

Lona
1

#265: Så fort livet förändras 🥀
Beklagar din förlust, försök ta hand om dig. ❤️

Calcifer
1

#265: Beklagar så hemskt mycket, har ju varit där själv och vet hur hemskt det är. Ta hand om dig, tveka inte att skicka ett pm om du behöver prata av dig lite. 🌸

Tarotstollan
2

Tack! Jag äter, kollar sockret och tar insulinet men det rasar fort nu mellan varven.

Caeli
0

#265: Så tråkigt att höra. Extra jobbigt när det går så fort… 🩷

Vixxen
0

#262: Oj! Vad tråkigt! Beklagar!

Tarotstollan
0

Tack!

[i_love_iller_2]
0

#261: okej :)

NiklasTyreso
3

Jag har levt väldigt mycket för min dotter, som nu börjar bli vuxen.

Hon har varit otroligt mycket arg och sur på mig, särskilt sista året och jag kan sällan förutsäga vad som ska väcka hennes irriterat irritation.

Senaste veckorna har hon inte velat ha någon kontakt alls.
Jag saknar gemenskapen vi hade, jättejobbigt.

Med henne har jag haft anledning att åka och bada på sommaren, gå på bio ihop, boka trevliga semestrar, besöka konstutställningar som hon gillar mm…
Själv blir det inte riktigt av.

Och så har jag gillat glädjen tillsammans. Jag hoppas hon kommer tillbaka.

Ska det vara så här, att hon inte vill ha kontakt, då är det en riktig kris för mig.

Tarotstollan
1

#273. Det kanske bara är en fas hon går igenom, hon kommer tillbaka när hon tjurat färdigt. Hur gammal är hon?

Crucio
0

#273: Har du någon aning om vad det kan bero på? Medan tonåringar under vissa perioder kan vara sura på sina föräldrar utan några direkta anledningar p.g.a. att de går igenom fasen när man ska lösgöra sig från sina föräldrar, så får jag intryck av att din dotter är äldre när du säger att hon nästan är vuxen. Och att ni inte har kontakt tyder på att hon bor själv, såvida hon inte bor med sin andra förälder.

Min erfarenhet säger att det kräver mycket innan någon bryter kontakten med sin eller sina föräldrar, det är inget man gör lättvindligt. Själv ville jag eg. inte ha kontakt med min pappa när jag var yngre men klarade inte av att sätta ner foten och avbryta kontakten förrän jag var vuxen. Men att som förälder syna sig själv och se vad man har gjort fel kan vara svårt eller omöjligt. Min pappa var t.ex. inte kapabel till det. Familjeterapi skulle kanske vara aktuellt för er om ni inte kan kommunicera om vad som är fel.

Sajtvärd på Skrivlust

[Mulka]
0

Jag mår dåligt idag. Brorsan passar även på att vara extra jobbig mot mig, han gör alltid så när jag mår dåligt. Vill bara dö. Jag vet inte vad jag ska göra, jag har så mycket självmordstankar just nu. Är trött på min kropp och trött på min hjärna. Har dessutom blivit asförkyld, är rädd att få migrän igen och mår illa av att äta.

[Undertaker]
1

#276: Har du professionell hjälp? Någon vuxen du kan prata öppet med som kan stötta dig? Vet dina föräldrar om hur du mår?

[i_love_iller_2]
0

Skit helt enkelt.

Draken
3

Just nu är jag hatisk, arg och mår pissdåligt.

Vår jul blev inte som vi önskade. Våran ena hund blev ihjälbiten av en lösspringande hund på kvällspromenaden, en av de andra gick imellan så han blev biten i halsen, vi vet inte om han kommer klara sig, han behandlas just nu. Så vi tillbringade Julaftonens kväll hos veterinären.

Tiken somnade in i mina armar hennes underkäke var av och hon hade en spricka i huvudet. Hennes liv stod inte att rädda.
Jag har aldrig önskat livet ur varken djur eller människor, men jag hoppas den andra hunden blev riktigt skadad, han haltade kraftigt när han stack iväg. Ocj finge jag tag på ägaren så hade jag, i bästa fall, åkt på ett misshandelsåtal.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
0

#279 Det är så himla obehagligt och fruktansvärt! Jag lider med er och hoppas att i alla fall killen som gick mellan repar sig. Det är alltid hemskt att mista djur, men på ett sådant sätt måste kännas extra traumatiskt och verkligen oväntat. Som jag fattade det inne på hundar.ifokus så känner ni inte igen hunden heller? Det tyder kanske på att det är nån som varit på besök hos släkt/vänner på julen och så har hunden smitit lös på något vis.

Vixxen
0

#279: Förstår fullkomligt att du är arg och besviken! ❤️

Draken
0

#280: Nej vi kände inte igen hunden, och ägaren fanns ingenstans i närheten, inte vad vi såg i varje fall.

Jo jag tror att det kanske var någon som var på besök här under julhelgen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
0

#282: Har du polisanmält händelsen?

Draken
0

#283: Vi har självklart pratat med polisen, men de kan ingenting göra eftersom vi varken vet vad det är för hund eller vem ägaren är.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Pyttelite
2

#284: Det är ett dåligt svar av dom - händelsen ska dokumenteras och rapporteras - att de just nu inte hittar varken ägare eller hund är en annan sak.

Jag hoppas att ni fick anmälan dokumenterad.

• Redigerat 2023-12-31 11:59 av Pyttelite
TccT
0

#279 Å nej vilken mardröm😟 Måtte eran andra klara sig.

Draken
1

#285: Det noterade att vi hade ringt in och varför vi hade ringt. De fick även pappren från veterinären.

#286: Han hänger med än så länge. Han har dock svårigheter med rörligheten, vetten tror att det kan vara en skada i hals/ryggkotorna. Han går på behandling nu, så får vi se hur det bölir.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

#287: Hoppas han blir bättre!

Draken
0

Det ser bättre ut, men det verkar som han kan ha permanenta skador på halskotorna.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

#289: Vad kan det få för konsekvenser i förlängningen?

Draken
0

#290: I värsta fall avlivning. Eller så kan han ha fått permanenta men som kräver medicinering och fysioterapi/rörelseträning resten av livet.

Han skall på ny rtg den 22 så får vi se vad som sägs då. Är kotorna helt hopväxta, så är det stor risk att det bästa är att ta bort honom.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Vixxen
0

#291: Vad jobbigt!

Zadeira
0

#291 Hur gammal är han? Hunden som inte klarade sig var väl väldigt ung?

Calcifer
1

Men åh draken stor kram fy fan vad hemskt. Tänkte komma in och gnälla över samma gamla vanliga i tråden men fan kan knipa käft för jag har åtminstone hälsosamma djur och inte sån sorg och ilska. Förstår verkligen att du är arg och upprörd. Fy helvete för folk som har hundar lösa som inte kan bete sig.

Tarotstollan
1

Så fruktansvärt ledsamt.😢

Egentligen skulle ni prata med någon reporter, så de skulle kunna skriva om detta i dagstidningen. Folk behöver veta detta hemska och kanske personen med den lösspringande hunden hör av sig eller andra kanske vet vem det är.
Å andra sidan är det ju svårt att bevisa vilken hund det var men ändå…

Draken
0

#293: Han är 6 år. Tiken som blev ihjälbiten skulle fylla 7.

#294: Tycker du skall "gnälla" och skriva vad du vill och inte ta hänsyn till alla andra, du är för snäll 💖

Ja visst är det fruktansvärt det som hände och jag är både arg och ledsen. Känner mig även ganska mordisk fortfarande. Men det finns dom som har det värre, även fast jag egentligen inte ser det just nu.

#295: Jag funderade på att ta kontakt med tidningen, men jag kände/känner att jag inte orkar. Vill inte genomleva det traumat igen.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

Zadeira
1

Har haft en rätt jobbig natt. Mina föräldrar satt insnöade i sin bil tillsammans med ca 1000 andra på E22an några mil utanför Kristianstad sedan ca lunchtid igår. Inatt klockan 04 inatt grävdes de ut och evakuerades av räddningstjänst till sist. Det började med att trafiken stod stilla efter avåkningar och krockar, sedan ju längre tid som gick snöade vägen och alla bilar igen helt. Inatt påbörjades det röjning med bandvagnar och slutligen vid 04 kunde de ta sig tillbaka till Kristianstad.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/totalstopp-pa-e22an-over-100-bilar-star-stilla

Jag som normalt inte är särskilt nojig eller orolig av mig när det gäller min familj tyckte det var skitjobbigt. Det var ju aldrig fara för liv eller så men jag tyckte det var skitjobbigt att bara sitta hemma och veta att de var fast, insnöade och inte ens kunde ha värmen i bilen igång mer än korta stunder pga bensinen, med typ en cola och kanelbulle som enda de åt sedan frukost. Kände mig bara så hjälplös av att inte kunna göra ett skit.

Nu sitter de i Kristianstad och vägen beräknas inte öppna före lunchtid idag, om den ens gör det. Men nu är de i alla fall säkra med mat, toalett och värme så jag kan släppa oron.

Uppemot 1 000 bilar fastnade på E22 mellan Hörby och Kristianstad under onsdagen. Flera personer har varit i sina bilar sedan förmiddagen. Räddningsinsatsen har pågått under hela natten och kommer fortsätta under torsdagsmorgonen.
Zadeira
2

#296: Du skriver "Men det finns dom som har det värre, även fast jag egentligen inte ser det just nu." Det är sant, det finns alltid nån som har det värre. MEN det går inte att jämföra tragedier och mående heller. Man har all rätt att ha sina känslor och hur du har det tar ju inte bort eller förminskar nån annans lidande, så sörj du, var arg och allt med gott samvete.

Soligajag1
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

God morgon denna kalla Torsdag , -11 grader nu , brrr, , ,

Ingen lust att gå ut alls , men denna kurs gör att jag måste infinna mig.

Annars har jag inget att klaga på . Mår toppen.

Tar det lugnt med en kopp kaffe , ,

Njut av eran dag alla!

🤩🌻❤️

HH 🙂

[i_love_iller_2]
1

Helt ok faktiskt.

Tarotstollan
1

Ögonen går i kors och jag vill bara gå och lägga mig!
Har inte sovit en blund natten till idag och jag har varit ute och ansträngt mig, så nu vill jag bara sova.
Skall försöka hålla mig vaken tills jag sett på ett av mina favoritprogram, sen skall jag sova.

Zadeira
1

Hade en "trevlig" sömnparalys inatt och är fortfarande rätt skärrad.

Soligajag1
0

#301:

Hejsan !!

Hoppas du mår bättre idag Tarotstollan 😀🌻

Har fått sova gott !!

Kram // Soligaja1

HH 🙂

Calcifer
0

Idag är ett helsike, som vanligt. Loggade in på internetbanken och har minus 400kr på kontot till den 25:e. Det är 20 dagar. Jag har lite knäckebröd hemma men ingen annan mat. Har lite te också, så kan dricka det för att döva hungern. Men ja. Kommer bli 20 härliga dagar där jag bara kan hoppas att jag lyckas stå ut och det inte slår slint. Förra månaden fick jag ett totalt bryt där jag inte visste vad jag höll på med och slog sönder händerna mot betongväggen. De var alldeles svullna i flera dagar, är en jävla tur att jag inte fick några frakturer. Denna månad? Kan inte lova att detsamma eller värre inte händer när det slår slint sådär. Jag tappar totalt kontrollen då. Kul kul kul.🤷‍♀️

Heddiz
1

#304: Det låter verkligen jobbigt..
Jag vet hur det känns att hamna där..
När man inte har ngr pengar, mat cigg, osv..Så man blir tokig tillslut helt enkelt..

Så du är i varjefall inte ett dugg konstig om du skulle få någon sorts "psykbryt" pga det..

Jag önskar verkligen att jag kunde göra mer än bara att skriva här, men vet att du inte är ensam om att må dåligt iaf..

Många många människor mår rent ut sagt skit nuförtiden.

Det kanske inte gör att man mår bättre på det sättet, men samtidigt så hjälper det ibland att veta att man inte är helt ensam..

The more I love my Dog
"Mark Twain"

Draken
1

#304: Tänker på dig och skickar styrkekramar, för vad det nu är värt.

Januari är en skitmånad. Vi sliter hårt med ekonomin just i Januari. Vi har kvar 1759 kr, på kontot, och det skall vi klara oss på tills den 19……. på 8 personer 😏 Dock har vi mat i frysen åtminstone.

Mvh./ Draken

Kennel Teiashis

• Redigerat 2024-01-06 11:09 av Draken
[Mulka]
1

Jag mår skit. Är trött, har noll aptit och har fått biverkningar av en medicin som gör att jag blivit sjuk. Illamående, lågt blodtryck, huvudvärk… Urk.

Calcifer
1

#306: Ja januari är verkligen en hemsk månad. Fick minus på kontot efter att kortavgiften drogs. Fick slut på knäckebröd nu så det enda jag kan göra fram till den 25e är att dricka te och hoppas på att det lurar magen tillräckligt att jag är mätt. Men känner redan av proteinbristen (efter min op för tio år sen ska jag äta mycket protein) och har svårt att röra mig och fokusera blicken. Innan dagen är slut kommer jag inte kunna resa mig utan att det svartnar för ögonen. Suck. Och kan inte hämta ut medicinen nästa vecka som jag borde så blir ju hemskt kul där också.

Jag är så less på mitt liv. Less på att ha det så här. Är illa nog att min psykiska ohälsa är i toaletten sen jag förlorade mamma blir inte bättre av att jag inte kan äta normalt och går hungrig jämt. Det är fan inte ett värdigt liv. Jag klarar fan inte av det helt enkelt.

Calcifer
1

Det blir bara värre…
Grät mig till sömns igår, sen hade jag hemska mardrömmar. Huvudet exploderar och magen skriker. Har "bara" minus 140kr på kontot nu iaf, då en fin person ville hjälpa med mat men hade så mycket minus då att det inte nådde upp men är ändå jättegulligt att jag fick hjälp även om det inte blev någon mat från det.
Internet krånglar också och jag har fått mens igen och mensvärk såklart och är bara arg. Jag fucking hatar mitt liv så mycket.

Zadeira
0

#309 Och nu med din telefon också är det skitsvårt att stötta och peppa. Inte för att det hjälper så mycket, men då kunde du i alla fall fått spy ur dig när du behöver.

Calcifer
0

#310: Ja jag märker faktiskt att jag blir påverkad av det. Att inte kunna vräka ur sig till någon som förstår eller att inte kunna småprata om ditten och datten istället. Jag hoppas jag får nytt simkort på tisdag eller onsdag iaf.

Zadeira
0

#311 Det är inte konstigt, man blir dessutom så himla isolerad och bara den känslan är ju jobbig. Men du hör av dig så fort ditt kort kommer så får du lite peppbilder med Morris om inget annat 😉

Calcifer
0

#312: Jadå, du blir den som får det första sms:et när kortet kommit!

Calcifer
1

Har inte minus på kontot längre tack gode gud, om man nu bara hade några slantar till käk skulle magen vara glad också…😭

Calcifer
0

Det går stadigt neråt nu. Fy fan alltså. Så jävla hungrig jag skulle kunna käka katterna om jag orkade tillaga dem och de inte var så vassa vid tassarna om man skulle försöka få fatt i dem.

Nä men seriöst, tror aldrig jag varit så hungrig tidigare. Ligger permanent i sängen kan inte röra mig för blir yr direkt. Pissliv.

[Mulka]
0

Mamma kommer hela tiden på nya grejer som kanske är fel med mig. Om jag råkar tappa ett glas för att jag är typ trött och skakig så vill hon kolla upp ifall jag har nån hjärnskada. Hon utgår ifrån att jag mår sämre än vad jag gör. Jag vill komma tillbaka till skolan av olika anledningar, hon kommer att göra världens grej av det och säga till mina lärare att de ska typ ringa och säga hur jag mår eller hålla koll på mig osv. Hon tänker alltid att jag inte ska orka något eller mår sämre än vag jag faktiskt gör.
Hon får mig att må så dåligt, nu vill jag verkligen ta livet av mig. Hatar henne så så mycket och nu kommer säkert någon säga "det kan kännas så osv" men jag menar det.

Zadeira
2

#316 Här i trådarna skriver du hur dåligt du mår osv och att din mamma inte förstår, men sen skriver du att hon bryr sig för mycket och tror du mår sämre än du gör. Du har all rätt i världen att känna som du gör och INGEN kan ta ifrån dig din upplevelse och hur du känner, men det kan också vara bra för dig att försöka se det som att din mamma nog faktiskt gör det bästa hon kan i situationen. Att hon inte vet bättre och gör saker som hon tror är rätt.

Jag har haft en rätt tuff uppväxt med min mor och ett tag var jag extremt arg på henne för jag tyckte det var hennes fel att en massa saker blivit fel under min uppväxt. Efter att ha bearbetat vår trasiga relation nu som vuxen har jag insett att min mamma gjorde saker på det sättet hon trodde var rätt. Hon hade inga facit där och då. Hon visste inte hur man haterade en 13 årig dotter med borderline och självskadebeteende. Hennes sätt att hantera allt berodde dessutom på hennes egna psykiska ohälsa som jag då inte visste något om.

Så du har all rätt i världen att känna som du gör. Du får vara arg och ledsen och trött på din mamma hur mycket du vill och det är inget fel. Men försök också tänka på att du ser allt från din egen synvinkel. Du vet inte vad hon känner, tänker och vad hon går genom. Det finns kanske en förklaring till hennes beteende som du inte vet något om.

[Mulka]
0

#317: Det jag menar är att mamma inte bryr sig om vad jag känner utan bara vad hon ser vilket är ganska lite och helt fel. Jag försöker ju att förklara för henne att hon inte kan lösa allt, att jag inte behöver hjälp av bup, och att hon bara gör det sämre när hon försöker lösa allt och att det finns ett enkelt sätt om hon vill få mig att må bättre: lyssna på mig och försök att inte göra något åt allting!

Zadeira
3

#318 Då förstår jag mer hur du menar! Tack för att du förtydligade så jag inte misstolkar dig. Det som verkar vara svårast är att ni inte kan kommuncera lugnt, sansat och så att ni förstår varandra. Att ni inte är överens om hur du mår och på vilket sätt du vill ha hjälp typ.

Har ni gått till någon terapeut gemensamt? Det finns många familjeinriktade terapeuter (som inte är bup) som kan stärka din och din mammas kommunikation och hjälpa er ha konversationer som faktiskt hjälper er båda och kan öka stabiliteten mellan er så att ni hamnar lite mer på samma sida.

Tror det ligger i föräldrars natur att försöka fixa när nåt är fel. Sen gör de inte alltid det bättre eller på rätt sätt, men jag tror att de flesta föräldrar har som uppsåt att hjälpa, inte stjälpa. Så om ni två kan kommunicera bättre kan även hon kanske hjälpa på ett sätt som du känner är rätt för dig.

[Mulka]
0

#319:
Jag vet bäst själv hur jag mår, tror jag. Jag vet inte var jag ska ta vägen nu, orkar inte med någon förälder. Min pappa och jag har också hamnat i bråk eftersom jag inte får sova i mitt eget rum för att han tror att jag ska ligga och fippla med telefonen hela natten.

Zadeira
1

#320 Du vet bäst hur du mår, det stämmer. Men på samma sätt som dina föräldrar inte säkert vet hur du mår vet du inte hur dina föräldrar mår och varför de gör som de gör. Därför kan det vara bra om ni kan få hjälp tillsammans som en familj, inte bara var för sig. För att ni ska förstå varandra bättre allihopa och kunna leva ihop så att ni alla mår så bra som det går i situationen.

Calcifer
1

Mycket av vad Zadeira säger stämmer för mig och min tonårstid också. Mamma och jag kunde inte kommunicera, det gick inte. Vi skrek och grälade på varandra så mycket att jag till slut fick en stödfamilj genom soc som jag åkte till en helg i månaden. Hela tonåren var skrik, hätska ord, smällande i dörrar och totalt krig hemma. Jag tyckte mamma var helt dum i huvudet och jag hatade henne så galet mycket.

Sen blev jag vuxen, och vi hamnade mer i fas med varandra. Vi lärde oss kommunicera ordentligt, äntligen. Jag förstod att hon hade mått så fruktansvärt dåligt över att ha en dotter som självskadade, var suicid, och mådde dåligt, och mamma visste inte hur hon skulle hjälpa. Så det blev bara bråk istället för hon var desperat och ledsen och jag mådde dåligt och var arg.

Det stämmer att du vet bäst hur du mår, men din mamma vet också bäst hur hon mår, och det kanske du inte har någon aning om hur det faktiskt ligger till. Din mamma gör säkert så gott hon kan, precis som min mamma alltid gjorde, men det betyder inte att det blir rätt, tyvärr. Mamma sa att av allt hemskt hon gått igenom i sitt liv (fruktansvärda saker, med start i barndomen) var det allra värsta när jag mådde som sämst och hon inte visste vad hon skulle ta sig till för att jag skulle må bättre. Av allt folk gjorde mot henne var min psykiska ohälsa det värsta för henne att gå igenom. När vi lärde oss att prata med varandra så sa hon liksom att hon ångrade så myckete från när jag var yngre, där hon hade gjort om och gjort rätt om hon kunde, men att hon alltid, alltid, alltid försökte så gott hon kunde.

Din mamma kommer inte göra rätt jämt, för det går inte, men jag lovar att en dag i framtiden kommer du vara tacksam för att hon försökte. För det är mycket bättre än att man, som jag, har en förälder (dvs min pappa) som inte bryr sig för fem öre.

Tarotstollan
0

Jag mår illa både fysiskt och psykiskt, begravningen är i morgon.
Sitter just nu och skall försöka äta men det är jobbigt varje tugga hotar att komma upp igen men jag måste äta eftersom jag har tagit insulin.
Vill bara att allt skall vara över.

Calcifer
1

#323: Stora kramar. Jag vet hur det är dagarna innan mammas begravning kändes allt bara extra blä. Ville bara att… ja men att den delen skulle vara över så man kunde börja sorgearbetet. Även om det kanske låter hemskt när man säger det.

[Mulka]
0

Jag är så trött på allt just nu. Mina mediciner funkar inte men jag ska ta de ändå. Mamma vägrar släppa att jag mår dåligt, hon kan aldrig bara lämna mig ifred. Jag försöker förklara att jag inte behöver hjälp av bup men hon lyssnar aldrig. jag vill verkligen bara försvinna.

[Mulka]
0

Allt är så jobbigt just nu. Har ett bup besök idag för att få ny medicin. Jag vill inte ha det, det kan inte hjälpa mig, och ingen fattar att jag inte behöver hjälp. Mamma är starkt emot medicin (har jag trott hittills i alla fall) men om hon inte skulle försöka hjälpa mig eller blanda in bup skulle jag absolut inte behöva någon "ångestdämpande" skit.

Calcifer
5

#327: Men alltså. Jag förstår att det är jobbigt, men efter allt du skrivit om här så är det ju tydligt att du mår extremt dåligt, du har självskadat och du har önskat att du skulle dö osv. Det är klart du behöver hjälp, det är ju hur tydligt som helst. Din mamma gör faktiskt rätt som inte bara släpper hela grejen, oavsett om du sätter dig på tvären.

Du kan inte heller veta om medicinen kommer fungera eller inte, då det ibland kan ta ett tag att hitta rätt medicin och ibland kan det även ta ett tag för medicinen att verka och så ska man hitta rätt dosering m.m. Klart mamma din måste försöka hjälpa dig.

[Mulka]
0

Det finns dock en anledning till att jag mår dåligt och det är att jag inte orkar med med bla min familj och det är inte mammas fel men om hon ska "hjälpa" mig så mår jag bara sämre eftersom hon aldrig lyssnar på mig.

[Undertaker]
3

#329: Jag vill inte låta dum eller liknande men jag vill gärna komma med denna tanken:

När vi mår dåligt utan att hjärnan förstår varför, framförallt om det är en fysisk orsak så som hormoner och mycket mer, så blir det att huvudet letar förklaringar. Då kan helt plötsligt familj, vänner, hobbies man älskar, etc. bli skälen till ”varför man mår dåligt” även om det inte är så. Det är därför det är så viktigt att få hjälp att ta sig ur det hela så att man inte riskerar att göra något som kallas ”burning bridges”. Man putter bort och gör sig av med det man tror orsakar ens mående eller påverkar det. Och visst, är det orsaken är det ju inget fel med det, men allt för ofta är det saker hjärnan valt man gör sig av med.

Jag förstår att familjen kan vara intensiv och jobbig ibland men jag tror inte det är en av det större anledningarna till varför du mår dåligt. Och din mamma må kanske inte alltid göra allt rätt men hon verkar villig att stötta dig och hjälpa dig må bättre. Så ni måste nu lära er kommunicera och jobba som lag. Ibland är det då bra om hon får dig att göra saker mot sin vilja. Mår man dåligt vill man inte alltid göra det rätta. Min mamma tvingar mig än idag, och då är jag myndig och bor sällan hemma, att gå på promenad med henne eller äta med henne när jag mår dåligt. Hon vet att rörelse ger kroppen dopamin och det hjälper en för dagen att ta sig ur den där förlamningen. Hon vet även att mat är viktigt. (Obs! Mår man dåligt är rörelse något som kan göra susen. Ingen lösning på problemet men ett bra stöd!)

Så ja, din mamma kanske känns som en fiende i dagsläget men att hon försöker få dig att sluta kämpa med att överleva och sakta istället kunna leva igen är inget fel. Ni behöver nog båda framförallt bli öppnare med kommunikationen.

Zadeira
3

#327 En viktig aspekt som du i dagsläget inte ser är ju din mammas synvinkel på det hela. Så länge ni inte kan kommunicera er två emellan kommer relationen mellan er alltid vara jobbig och kännas fel. Hon vill ditt bästa men vet inte hur hon ska göra, du vill må bättre men inte ha hjälp. Du har inte bemött min tidigare kommentar om ni inte kan gå i nån form av familjeterapi med fokus på att ni ska lära er kommunicera på ett sätt ni båda mår bra av. Att ni som familj får stöttning tillsammans, inte bara att du ska gå på bup, få mediciner osv, utan hur ni kan göra er hemmiljö så bra som det går för att hjälpa.

Då kommer förmodligen din mammas sätt att hjälpa dig förändras också och kan bli så som du vill ha det. Men då måste ni kommunicera.

Zadeira
2

Själv mår jag sådär. Är inne i en envis kamp med vården och är så jäkla trött på att inte bli tagen på allvar. En överviktig kvinna på 36 år med diagnoser som fibromyalgi och borderline, med en historia av missbruk. Ja ni hör ju själva… Precis allt jag söker för viftas bort. Jag skulle kunna komma in med en bruten arm och skulle få höra att det är för att jag är fet och psykiskt ostabil, de kan inte göra nåt.

[Mulka]
0

#330: Nej, jag mår dåligt delvis pga min familj eftersom jag inte tycker om de. De är motsatsen till vad jag är och det får mig att må så dåligt eftersom
de (säkert inte medvetet) fått mig att fastna i en stereotyp för vem jag är som jag inte kan ta mig ut ur. Nu är jag den där trötta, korkade och gnälliga personen och jag får liksom inte vara något annat. Alla ifrågasätter liksom det och jag mår verkligen skit över detta.

#331: Jag orkar inte prata med henne. Det fungerar inte. Hon får mig att vilja ta livet av mig, hon ger mig skitmycket ångest och lyssnar aldrig på mig. Seriöst jag orkar inte. Om hon försöker att hjälpa mig är det inte mitt fel att jag mår ännu sämre.

Zadeira
2

#333 Det är därför jag menar på att ni ska gå till någon gemensamt! Att ni får stöd genom en neutral samtalskontakt som kan leda en konversation mellan dig och din mamma så att ni i alla fall kan reda ut vad som skaver mellan er.

Sen visst, du vill inte ha hennes hjälp och ingen kan tvinga dig. Det är helt rätt ditt val. Men för att göra det lättare i hemsituationen kanske du kan vinna något på att ni i alla fall kan prata om det.

[Mulka]
0

Mitt uppe i ett bråk med mamma. Hon vill att jag ska prata med bup men jag klarar inte det. Jag har redan gjort det och det enda någon gör är att försöka tvinga på mig värdelös medicin eller säga att jag borde bli inlagd på sjukhus.
Jag orkar inte med någon av mina föräldrar och jag orkar inte prata med någon som vill ändra på mig ännu mer. Mamma förstår inte något, hon försöker tvinga mig att åka dit och höra hur mycket fel det är på mig eller hota med att jag blir inlagd. Mamma säger bara att jag måste få en jävla massa medicin men jag är så trött på det, och på att alla säger att jag är allvarlig psykiskt sjuk bara för att det finns människor jag hatar.

Tarotstollan
2

Jag är så trött och ledsen. 😫😢
Mammas begravning var igår och jag vill bara sova. Men jag måste städa och plocka i skiten här och röja undan och kasta för att jag skall få plats med en del av mammas möbler och saker.
Sen måste vi städa och ta hand om sakerna i mammas lägenhet så fort det bara går och det är jättesvårt, både psykiskt och svårt för ingen av oss är friska och ingen av oss mer än jag kan bära lite.
Så halva släkten är inblandad om hur vi skall kunna fixa det här med sortera, köra iväg, hämta, bära, städa och få tider att passa med varandra, myndighets kontakter och samtidigt försöka sköta våra sjukdomar.

Mitt socker var skyhögt i går och jag mår skit i dag och skulle bara behöva vila, tyvärr har jag tvättstugan också, men jag varken orkar eller hinner tvätta mer än två maskiner för sen måste jag ut varken jag vill eller orkar och handla.

Calcifer
5

#335: Bup letar inte "fel" på dig och inte din mamma heller. De söker efter svar på varför du mår så dåligt som du gör, ifall det finns diagnoser bakom det, som de i så fall kanske kan behandla så du får må bättre. Att utreda ifall det finns diagnoser är inte att leta "fel" på någon. Vi är många här i gruppen som har diverse diagnoser och det är definitivt inte "fel" på någon av oss.

[Mulka]
0

#337: Det menar jag inte. Det jag menar är att jag förklarat att det finns en anledning till att jag mår dåligt vilket varken mamma eller bup verkar ha fattat. Jag gillar bara inte att om jag säger "jag hatar min familj för de får mig att må dåligt" så är alla igång och tjatar om mediciner och behandlingar. Det är jag trött på.

Zadeira
4

#337 Men om det finns en anledning till att du "hatar din familj" så måste det också finnas lösningar. Jag tror du är uppe i en väldigt negativ spiral och då ser man verkligen inte meningen med något eller en ljusning längre fram, men absolut inget blir bättre om du inte själv kämpar för det. Och då måste du kämpa för att få RÄTT behandling. Hur ska de veta att du inte behöver läggas in eller ha nya mediciner om du inte öppnar upp dig om varför du mår som du mår? Om du inte själv är lite tillmötesgående och visar att du faktiskt bara vill få RÄTT behandling.

[Mulka]
0

#339: Jag gör ju det.

Anonym
Anonym
0

Mulka.
När jag mådde som värst så sa jag till min samtalskontakt att det är ingen fara med mig. Han tog det jag sagt på allvar och "tvingade" mig att träffa en läkare. Det gick jag med på. Hon, läkaren såg till att jag blev inlagd. Det var 2020. Det var vändningen i mitt liv.

Ingen ville lyssna på mig som liten. Och de som lyssnade ville inte förstå. När jag var 25år togs jag på allvar för första gången. Det var en samtalskontakt som hjälpte mig. Hade jag fått hjälp som liten hade det inte blivit så allvarligt 2020. Jag hade fått en bättre uppväxt och troligtvis med medicin.
Nu hade jag en bra uppväxt så men den hade varit lättare om jag fått hjälp.

Nu är jag snart 33år och önskar att någon såg mig när jag var liten.

Jag är född med en kronisk psykisk sjukdom. Där jag fick diagnosen som 25 åring. Hade jag fått den som liten så hade det varit enklare för mig.

Jag vill inte säga att du måste be om eller ta emot hjälp men det gör det lättare för dig fram i tiden.

[Mulka]
0

Orkar inte förklara mer nu. Alla säger att jag måste ta emot hjälp men alla som försöker hjälpa mig får mig inte att må bättre. Jag söker inte heller hjälp i denna tråden, jag skriver bara av mig om hur jag mår. Jag vet varför jag mår dåligt och även om jag har någon diagnos/psykisk sjukdom så får jag hata/bli dåligt påverkad av min familj.

[Undertaker]
6

#340: När man mår som sämst får man inte lita på sig själv. Man ser världen ur ett väldigt fast perspektiv medans de runt om kring dig ser det betydligt bredare. Det är inte för att du är ett barn eller för att något är fel med dig utan för att hjärnan gör så när man mår dåligt. Därför är det viktigt att få hjälp och ha folk runt om kring sig som håller koll på ens förändring när man testar mediciner och andra behandlingsmetoder.

Du är i en känslig ålder vilket gör det ännu svårare för både dig och din omvärld. Det är återigen inget du kan ro för utan helt naturligt. Men det påverkar din syn på saker ytterligare. Och ja, jag hade många år under framförallt tonåren då jag hatade min familj eller tyckte de gjorde allt för att första för mig. Nu flera år, en del terapi och många samtal med mina föräldrar senare så umgås vi äntligen som vuxna och som en familj. Men då visste och kunde jag inte bättre för jag förstod inte hur jag fungerar och varför jag mådde som jag gjorde. Min familj blev min yttre fiende och bilden av det jag kämpade med inom mig. Man söker ofta något man kan se och ge skulden (jag säger inte att din familj gör allt rätt eller aldrig gör något som får dig att må sämre). Det kräver tid, tålamod och kommunikation. Du måste absolut inte acceptera hjälpen du erbjuds eller ta in råden folk ger dig här, men vi gör det med en god baktanke. Vi försöker ge dig möjligheten att undvika de fel vi gjort eller missa chanser vi delvis aldrig hade. Och ibland ser man dessa saker först när man tagit sig igenom kampen eller tagit sig en bit på vägen.

Jag är långt ifrån frisk psykiskt. Jag kommer aldrig vara det. Men jag har lärt mig att hantera det och accepterar den hjälp jag erbjuds när jag vet att jag är i ett tillstånd när min hjärna försöker intala mig saker. Jag har lärt mig acceptera min funktionsnedsättning och att, framförallt när psyket ger upp, behöver jag extra stöd som för stunden bara är jobbiga. Men det är i längden jag märker skillnaden. Skillnaden av att nära och kära tvingar i mig mat, ser till att jag gör saker, hjälper mig att städa och reda ut saker som blir extra jobbiga när jag mår dåligt. Jag hatar fortfarande att gå i terapi och varje gång jag sitter i väntrummet undrar jag varför jag är där. Jag behöver ju inte hjälpen. Hon vet ju inte allt. Hon förstår inte allt. Men det behöver hon inte. Hon ger mig verktyg för att förstå mig själv. Hon erbjuder stöd och medicin för att jag ska kunna läka och fungera själv. Hon är ett stöd. Även om hon i sig bestämmer vad jag ska göra så är hon där för att hon vill hjälpa mig och leta reda på metoder som funkar för mig.

[Mulka]
5

Jag ska inte vara otacksam för era kommentarer men jag vill kunna skriva av mig utan att alla bara säger att jag inte har rätt.

[Undertaker]
6

#344: Vi försöker inte säga att du har fel och ja, tanken är att man ska skriva av sig. Men vi vill försöka stötta dig och ge dig några råd i hopp om att du sakta men säkert kan få må bättre. ^^

Zadeira
2

Är så förbannat trött på psykiatrin nu. För tre månader sedan förnyades min sjukskrivning och de skulle boka in en tid nu innan sista januari när sjukskrivningen måste förnyas. Idag visade det sig att de GLÖMT boka in mig så jag fick en tid den 15 februari. Ja, visst kan de sjukskriva retroaktivt och jag lär få igenom sjukskrivningen från FK. MEN det stressar mig. Att vara osäker, att saker drar ut på tiden. Framförallt för att de GLÖMT mig….

MEN inte nog med det. De har bokat in mig hos en ny psykiater igen. Alltså, de fyra senaste gångerna har jag fått 4 olika psykiatrer. Detta trots att samma är kvar på kliniken. Det är alltså inte nya pga att det är omsättning på personalen, utan för att de verkar tycka det är skitroligt att flytta runt mig. Är det ingen som pallar med mig eller? Är det så jävla jobbigt att sjukskriva mig och ge mig medicin var tredje månad?

Tarotstollan
2

#346. Fy så jobbigt att inte få samma psykolog.

En grej du kan köra med när du väl kommer in och han/hon vill att du skall berätta om dig, så kan du säga "det står i pappren, du får läsa för jag orkar inte prata".
Jag var ännu värre när jag skulle tala med en läkare, jag sa "läs mina tankar för jag orkar inte berätta igen", snacka om att vara trött!😉

Crucio
2

#347: En psykiater är inte en psykolog utan en läkare specialiserad inom psykiatri, d.v.s. de som skriver ut medicin och skriver sjukintyg m.m.

Sajtvärd på Skrivlust

Lona
1

#346: Känner igen det där alldeles för väl - för att inte tala om att man får olika besked varje gång. Psykiatrin är skit helt enkelt.
Hoppas det löser sig, Zadeira!

Lona
2

@Calcifer, den här tråden börjar bli väldigt seg, kan det vara dags för nummer två? 👍🌻

Calcifer
2

#350: Det har du så rätt i!

Här är en länk till nya tråden, ni är varmt välkomna att skriva där:
https://depression.ifokus.se/discussion/1576497/x-hur-mar-ni-idag-del-tva

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer