Depression iFokus

Depression

Etiketternedstämdhetdepressionsjälvskadebeteendesluta-självskada
Läst 96 ggr
Anonym
0

Hur tar man sig ur detta? [X]

Jag vill bara dö. Ångest hela tiden. Panikattacker och depressioner. Självskadebeteende och självmordsförsök. Vill bara dö. Jag har försökt ta död på mig jättelänge nu. Borde inte finnas. Varför finns jag?
Jag mår skit hela tiden. Ångestattacker och stress. Mobbning i skolan. Blir utstött. Gör alla arga för att jag inte fattar nåt. Från att varit smartast i klassen fattar jag inget nu. Gör fel hela tiden. Gör alla arga och sura då jag mår så dåligt. Jag vill bara dö. Jag orkar inte leva mer. Hur tar man sig ur denna skit?

Vet inte om X ska sitta där i rubriken, men annars får admin ta bort det.

Pilspets
0

Vet någon i den närhet om detta?
Har du pratat med bris,shedo eller liknande??

Finns ett PM bort om du vill Prata.💙

Anonym
0

#1: nej, det har jag inte. Vågar inte.

[Undertaker]
1

Varför finns jag?

Du finns av samma anledning som alla vi andra finns. Ren tillfällighet. Det är inget du kan ro för eller något som är ett brott. Ingen kan kalla en människas existens ett fel.

Jag mår skit hela tiden. Ångestattacker och stress. Mobbning i skolan. Blir utstött.

Kan du prata med dina föräldrar? Försök även få in en kurator eller annan person som förstår allvaret. Prata med lärarna.
Du mår dåligt vilket gör det ännu svårare att be om hjälp så bäst är om du finner en vuxen du kan lita på. Vänta inte! Det blir bara värre om man väntar. Och tro mig: Det är bara läskigt att be om hjälp tills man får hjälp och inser att man har rätt till hjälpen.

Gör alla arga för att jag inte fattar nåt. Från att varit smartast i klassen fattar jag inget nu. Gör fel hela tiden.

Om du ”varit” smartast gissar jag mest att du för det första aldrig fick lära dig hur man pluggar eller lär sig saker, dessutom blir det en enorm press på en om man är smart. Man förväntas bara göra rätt och klara sig själv vilket absolut inte alltid kommer att vara så.
Du kan säkerligen be om hjälp med saker här på iFokus eller fråga släktingar/familj.

Hur tar man sig ur denna skit?

Kontakta Shedo eller Bris. Alternativt leta upp en kurator. Shedo är anonymt och så länge dina föräldrar inte läser dina mejl är du trygg där. (Minns inte om de har chatt.)
Även Bris är anonymt.

Känns en riktig kurator läskig att prata med så använd dig av Shedo eller Bris till en början. Fråga dem öven hur du kan våga be om hjälp av din omvärld.

Ta hand om dig! Du kan må bra bara du får hjälp att hamna på rätt väg samt några bra tips. Tänk även på att läka tar tid och man gör baksteg ibland.

Du får även skicka ett PM till mig ifall du vill prata av dig. Jag är ingen psykolog eller motsvarande och kan aldrig ersätta en, men jag kanske har några ord eller trick som kan hjälpa. Undvik bara att vara helt själv med vetskapen kring hur du mår.

[Lilium]
0

Hoppas du tar hand om dig, säger som ovan att det är shedo eller någon annan hjälp du behöver ha..

Finns även jag på pm, tror jag vet vem du är 💜.