Depression iFokus

Depression

Etikettbehandling
Läst 118 ggr
[Mulka]
0

Melatonin? Ska jag ha det?

BUP har skrivit ut melatonin till mig. Mamma suckar (hon blir tillfälligt Deprimerad så fort jag tar en Ipren) och säger att det behövs nog inte. Läkaren säger att det ska vara bra mot

•Ångest
•Självskadebeteende/självskadetankar
•Sömnproblem
Har mycket problem med dessa saker, får flera ångestattacker om dagen och en tjej från vuxenpsykiatrin förklarade för mig att jag har något som kallas för paniksyndrom. Sover ofta oroligt. Jag självskadar mycket. Vad har ni för erfarenhet av melatonin (om ni tagit det)? Funkar det? Är det beroendeframkallande?
Symtom?
Tack så jättemycket för svar!

Calcifer
3

För mig fungerade det inte, men melatonin är något kroppen producerar av sig själv, så det är inte farligt på det sättet. Inte beroendeframkallande heller. Jag tycker absolut du ska prova, för det kan hjälpa många. Och om din mamma motsätter sig det så förklara att just melatonin är något kroppen producerar på egen hand, men att har man sömnsvårigheter, ångest eller liknande så kan det hjälpa att få en extra dos.

Men det är inte benzo, det är inte beroendeframkallande, och det är inte farligt att ta.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Syntium
3

Som #1 sa, det är kroppens egna sömnhormon och inget man blir beroende av. Och sova är verkligen jätteviktigt för att må bra i allmänhet och att kunna hantera ångesten bättre, så jag tycker det är en bra början. Hoppas det blir bättre för dig!

"I'm too old for this shit."

Zadeira
2

Melatonin produceras av kroppen själv, men har man sömnproblem så kan man behöva ta lite extra tillskott i form av tabletter. Det är alltså helt naturligt, men precis som tex om man har brist på vitaminer eller så kan man äta tillskott för att få rätt på balansen.

Många tar det tex om de reser och får jetlag och byter tidzoner, så kan man snabbare komma i fas med dygnet i landet man är i.

Pilspets
5

Säger som dom andra,msn blir inte beroende o det är ett ämne kroppen producerar.

För mig fungerar det utmärkt

[Mulka]
0

#4: så bra. Då hoppas jag att jag kan få mamma att fatta att medicin inte alltid är livsfarligt bara 😉

[Mulka]
0

Men mamma hade läst på om symtom man kan få om man tar melatonin. Är det sant att man exempelvis mår illa?

Syntium
0

#6 Kan ju finnas biverkningar med medicin men det är inte nödvändigtvis säkert att du får det och får du det så kan det också gå över när kroppen vant sig. Om biverkningarna blir för jobbiga får man ta ställning då om medicinen hjälper så pass bra att man kan stå ut med biverkningarna ändå.

"I'm too old for this shit."

[Shinigami]
0

#6: biverkningar kan vissa få ixh de måste anges men testa. står säker någonstans minsta tid man ska ta dem för att få en effekt och får du biverkningar i flera dagar så kan du sluta

[Shinigami]
0

när ska du ta dem? Fixk du någon exaktare beskrivning?

Calcifer
1

Jag tycker du ska sätta dig ner med mamma och förklara att just melatonin är något din kropp producerar ändå. Det finns dock de som inte producerar tillräckligt, och då kan det hjälpa på traven att få dem.

Du kan även förklara för henne att melatonin inte är något farligt att ta, det är inget man blir beroende av som man blir av benzo.

Det är ju inte omöjligt att få biverkningar, men skulle det vara så är det lätt att sluta. Sen beror det ju på dos också.

Visst kan man ibland må lite illa eller sådär, men då är frågan - mår du hellre illa en halvtimme men sover gott än att slippa illamående och sova kasst?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Suz69
0

Även jag har provat melatonin, mådde inte illa och kände inte av några biverkningar. Men dom funka inte på mig .

Lona
3

Jag tycker att Bup borde förklara det här med medicineringen för din mamma, varför de anser att du bör ta melatonin samt för- och nackdelar.
Som de andra redan har varit inne på så är melatonin ingen "farlig" substans som man blir beroende av.
Det har funkat bra för mig, enda biverkningen är att jag kan bli lite trött dan därpå. Det är dock inget gentemot om jag inte sover alls eller tagit någon annan insomnings/sömntablett.

Dock är det enbart hos barn och ungdomar 6-17 år som utreds för eller har diagnosen ADHD som det är subventionerat för (går på högkostnadsskyddet).
Det beror alltså på vilken indikation (orsak) som läkaren skriver ut det för och om hen eventuellt tänjer lite på diagnosen.
I många fall får man stå för hela kostnaden själv.
Totalt vrickat med tanke på att melatonin generellt sett är ett av de lämpligaste medlen för sömnsvårigheter som finns på marknaden.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com