Semikolon - ett tecken för psykisk ohälsa.
För någon vecka sedan fann jag ett tecken för psykisk ohälsa. Det är en semikolon.

Det är alltså en trend där man ritar upp en semikolon på en kroppsdel om man haft/har ångest,självskadebeteende,självmordstankar eller liknande.
Nu har jag ritat upp 2 stycken,på vardera handled.
Väldigt fint tycker jag,vad tycket ni?
- Redigerat 2023-05-09 12:27 av Pilspets
Tycker det är fint att skapa en sådan sak :)
Det finns även upp och ner-symbolen som Henrik Wahlström skapat. Alla vinst på försäljningen av produkterna går direkt till organisationen Mind. Har sett på hans Instagram att det är många som tatuerar symbolen någonstans på kroppen, men det går ju lika bra att rita den. 😊
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#2: Just det,den finns oxå.
#0: Trodde det var om man överlevt självmordsförsök bara
Fattar inte riktigt grejen med detta?
#5: Det står i #0
Men nej vad hjälper det om alla som går förbi dig vet om att man självskadar?
#7: Nja, alla vet inte och det beror ju på vart symbolen sitter.
Den kan även vara till minne av någon eller visa att man överlevt. Tror symbolen ursprungligen bara stod för att man överlevt självmord, i alla fall det jag lärde mig får många år sedan i skolan, men kanske ändrats eller breddats.
Symbolen är ju ett semikolon som motsvarar ett komma och en punkt, egentligen. Det står för att även om ens resa/liv kunde ha slutat så valde man att fortsätta leva och kämpa vidare. Ett semikolon markerar att en mening kunde ha slutat där men att följande del är fortsättningen.
Som sagt: Betyder inte att man självskadar, det är mycket bredare än så.
#8: nu fattar jag! Tack!
Jag har "alltid" hört att semikolon används för att visa att man gått genom psykiskt trauma, sjukdom eller svårigheter där man kämpat/kämpar med att välja livet över döden. Att man kommit ur "levande" ur en situation där man lika väl kunde valt att inte göra det.