Depression iFokus

Depression

Etiketterpositivitetövrigtdepression
Läst 177 ggr
[Undertaker]
4

Vad har du funnit som hjälper dig?

(Tror inte en sådan tråd finns?)

Tänker att här kan man dela saker som hjälper en att må bättre eller hålla ihop. Kan vara allt från något man gör till något man tänker på.

Pyttelite
2

Träning både konditionsträning och mindre krävande - problemet är att det är mycket motstånd att komma ut.

Fasta rutiner kan också fungera - att bara tvinga sig till aktivitet även om man inte vill.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-04-12 17:17 av Pyttelite
[Mulka]
1

Jag kör på yoga och meditation för jag mår väl en smula bättre av det.

[Undertaker]
4

För mig är det träning/yoga, meditation, fasta rutiner och något jag lärt mig med åren: Nyttja korta sekund jag kan få lust att göra något när jag mår dåligt. Istället för att ligga kvar försöker jag då alltid göra den grejen.

Sedan är det väl tankesättet kring att må dåligt och allt. Försöka minimera stress genom att inte sätta press på mig själv utan använda mig av andra metoder.

Herveaux
4

Boken Handbok för oglada av Lars Ström & Per Carlbring är min bibel för att hålla de djupaste dipparna borta. Jag jobbade med boken tillsammans med min KBT-terapeut för ett antal år sedan och den var suverän (både boken och terapeuten 🥰).

Det som hjälper mig är annars

• någorlunda vettiga rutiner för mat och sömn
  • fysisk aktivitet som träning, yoga eller att ta en promenad
  • vara kreativ; skriva, fota, virka, rita osv.
  • mindfullness, speciellt ute i skogen
  • se klipp/filmer/serier och läsa böcker jag tycker om och som (brukar) få mig att skratta
  • sjunga och dansa (kan ingetdera så tackolov att jag bor utan insyn)
  • umgås med djur

// Harley

[Shinigami]
0

har en vacker lista som jag har på mobilen och läser när jag behöver påminna mig om det

• Never get angry or disappointed at yourself for failure.
  • Wake up early, preferably before sun rises. Take some minutes for yourself before you start your day.
  • Get enough sleep.
  • Stay active. Anything from simple yoga and walks to more heavy training. (At least once every day.)
  • Eat healthy. (Not as in never eat sweets.) Keep a balanced diet and try eating at the same time every day. Make sure dinner isn’t too heavy.
  • Drink enough water (or unsweetened tea).
  • Practice being bored. (Not using the phone or doing anything, just existing.)
  • Meditating.
  • Always do it one more time. Keep going one more day.
  • Have a clear schedule or routine for simple tasks to not waste time and energy on them.
  • Never become too confident nor let others bring you down.

min lista innehåller saker jag lärt mig från buddhismen (som jag vill lära mig MYCKET mer om) och andra tips jag hittat som hjälpt mig. Srev till och med upp det vackert hehe

Niklas
3
  1. Bra matvanor.
  2. Bra sovvanor.
  3. Bra motionsvanor.

Känns det inte bra ändå behöver du bättre sociala relationer. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zadeira
2

Håller med #6 här. Det absolut viktigaste för mig är att se över grundbehoven. Mat, sömn, motion. Om något av det brister är sannolikheten större att jag har svårt att stå emot motgångar, känslostormar osv.

Jag mår dessutom som bäst när jag har djur i närheten som jag kan mysa med och fokusera på. Tar stort ansvar för djur och det får mig att minska mitt fokus på det jag mår dåligt över.

Niklas
1

#7: Djur kan antagligen till en del fylla samma behov som sociala relationer för dem som gillar djur.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zadeira
0

#8 Absolut är det så!

SkinAndBones
1

Matlagning, böcker, katten och yoga.