Depression iFokus

Depression

Etiketterdepressionsjälvskadebeteende
Läst 105 ggr
Anonym
Anonym
0

Jag mår inte så bra… 😔

Jag har ett problem. Ett stort problem. Jag mår inte så bra. Jag kan liksom inte njuta av någonting vissa dagar. Hela världen känns meningslös och jag vet inte vad jag ska göra. Det här jobbiga går ofta ut över mig själv och utvecklas till självskadebeteenden. Jag känner alltid att jag måste göra något åt det och sluta må så kasst och göra illa mig själv. Jag har tänkt prata med min psykolog men jag kan liksom inte säga till henne för jag klarar inte av att prata om det här öga mot öga. 😕 När jag mår så här orkar jag heller aldrig med andra människor. Jag stänger in mig på mitt rum och gör vad det nu är. Jag känner mig alltid trött och orkar inte med att må så här kasst. 😣😣😣

[Undertaker]
4

Testa att skriva att brev till din psykolog och skriv allmänt ner dina tankar. Se även till att försöka finna alternativa metoder för att distrahera dig istället för att du fastnar mer och mer i självskadandet. Det kan vara allt från att gå på en promenad för att ta sig bort från allt eller springa slut på all energi till att kanske göra något kreativt. Se även till att, beroende på hur du skadar dig, göra dessa saker svåråtkomliga.

Exempel om man skär sig vinner man mer tid att avleda om man ser till att verktygen man kan använda antingen är långt borta eller inlåsta. Att vinna tid och även säga till sig själv att "nu väntar jag 5 minuter innan jag gör något mot mig själv" (och det då om och om igen) kan både ge en chansen att distrahera sig med annat men även att behovet just för den stunden försvinner.

Viktigt är att du verkligen berättar för någon du litar på (om du är ett barn så ska det vara en vuxen). Berätta att du mår dåligt och att du behöver hjälp. Ingen ska behöva må så eller skada sig och man ska inte vara själv med dessa tankar. Förklara vad du tror du behöver i just dessa stunder eller be personen hjälpa dig att hitta saker som hjälper.

Anonym
Anonym
0

#1: tack! Jag ska försöka skriva till min psykolog, det var en bra idé. Grejen är att jag har liksom ingen ork att distrahera mig själv som du tipsade om. 😔

[Undertaker]
1

#2: Jag förstår det. Det är oftast problemet. Därför brukar det kunna vara lättare att försöka skjuta upp det hela. Något du kan testa som är lite enklare en att distrahera sig med något helt annat (vilket är lättare om man reagerar tidigare och märker att man snart kommer må väldigt, väldigt dåligt). Till exempel räkna får för att försöka komma bort från destruktiva tankar.