Blir man glad av ljus i örat?
Med morgontidningen följde häromdagen en rejäl annonsbilaga från sportvaruhuset XXL . På en helsida reklamerades för Valkee; en liten apparat som med LED-ljus i öronen sägs kunna hjälpa mot årstidsbunden nedstämdhet. "Allt från lindriga depressionssymtom till svåra tillstånd av mörkerdepression kan förekomma. Valkee ljuslurar ökar mängden ljus lätt och effektivt genom att via örat tillföra ljuset ytterst nära den behandlade vävnaden, det vill säga hjärnan." (Samma apparat säljs även av den stora elektronikkedjan Elgiganten.)
Jag som piggnar till av konsumtion blir förstås gladare men ledsen igen när jag kollar saldot.
Någon som provat?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-01-03 17:38 av Lia
Valkee has sold almost 60 000 pairs its of ear-mounted bright light headsets. They are marketed with lies. How long can this start-up from Oulu keep up its war of information against science?
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Oj, det låter lite som Theranos.
#0:
Nääää…. det där hjäler inte. 😄😂😁
Ljus stimulerar ju kroppen till att bilda serotonin, men även om kroppen skulle reagera på att få ljus i örat (vad jag tvivlar på), skulle det inte funka. Kroppen bildar serotonin av aminosyran tryptofan när det är ljust, men när det blir mörkt bildar den i stället melatonin, alltså. sömnhormonet. Då gör ett par minuter ljus i örat inte mycket nytta.
Det är snarare dagslängden som är det avgörande. På vintern är det mest mörkt. Då är det bättre att skaffa sig starka lampor som har samma ljusspektrum som det naturliga ljuset.
Jag har en sån lampa i köket som man i vanliga fall använder för terrarium. Dom finns med och utan UV-B. Här kan du läsa:
http://www.exo-terra.com/de/explore/about_visible_light.php
Och sen kan man förstås äta livsmedel som är rika på tryptofan, t.ex. dinkel eller mörk choklad.
Tillägg:
Eftersom dom har så många olika sorters lampor, vill jag tillägga att det är den här som har det fulla spektrumet av ljuset:
https://www.fressnapf.at/p/exo-terra-reptil-20-vollspektrumlampe-13w-e27-1006698/