(x) Berätta för läkare om tankar, vad händer?
Om man berättar för en läkare om självmordstankar, vad händer då?
MVH Erika :)
- Redigerat 2021-04-25 22:49 av Lia
Det beror på en hel del olika saker. Det första som kommer hända är att de ställer fler frågor för att få en så klar bild kring hur allvarligt det är. Jag menar, massor med människor kan ha självmordstankar utan att för den delen vilja göra slag i saken eller bedömas som en fara för sig själva.
Så det beror helt enkelt på hur allvarligt de anser att situationen är. Sedan beror det på andra faktorer som ålder och historik. Men om du är rädd för att du t:ex ska bli inlåst så brukar det krävas rätt mycket för att något så pass drastiskt ska göras.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
#0: Om det är så att du funderar på att ta livet av dig nu är sannolikheten ganska stor att de vill att du får hjälp direkt, exempelvis genom att se till att du blir inlagd. Är det inte akut på det sättet är det mer sannolikt att du föreslås få hjälp med terapisamtal, medicin eller liknande.
Som #1 skriver är det relativt svårt att bli inlagd på psykavdelningar om man inte riskerar att ta livet av sig just nu. De har inte plats.
Oavsett vilket det gäller tycker jag att du ska kontakta läkare så att du får hjälp.
#0: jag gick med självmordstankar och relaterade bekymmer i flera år utan att berätta för någon, då jag var orolig för vad som skulle hända om någon fick reda på det. Jag önskar så mycket att jag sökt hjälp tidigare för vad som faktiskt hände när det blev så illa att jag blev tvungen att prata med en läkare var att jag faktiskt fick hjälp.
Så jag uppmuntrar dig av hela mitt hjärta… om du går med självmordstankar så prata med en läkare, det som kommer hända är att hen kommer försöka hitta sätt att hjälpa dig.