Depression iFokus

Depression

Etikettsymtom
Läst 866 ggr
[Sweetling]
2

Hjälp att förändra livet

Jag har tänkt skriva här flera gånger, men kommer aldrig på vad jag vill säga. Mitt liv känns meningslöst. Jag känner ingen inspiration och har svårt att hitta motivationen för att börja, fullfölja och avsluta saker. Jag är trött, samtidigt som jag egentligen knappt gör någonting. Jag kan sova hur mycket som helst känns det som, men jag mår inte bra efteråt. Saker jag tyckte var kul förut är inte speciellt lockande längre. Det jag saknar mest är att ha någon form av intresse/hobby att se fram emot. En anledning att kliva upp på morgonen. Det här har egentligen pågått i många år och jag vill få en förändring. Något som gör att jag tar hand om min kropp och hem bättre. Det är så oerhört svårt att få in någon ny rutin som jag även fortsätter med, då jag gärna skippar och tänker "senare", går och lägger mig för en tupplur osv.. Jag skulle behöva idéer om saker man kan göra och ändra på. Gärna saker som inte känns övermäktiga, så att jag kan börja med en (mindre) sak i taget. Jag har t.ex börjat med en bättre frukost och försöker att äta mer regelbundet trots att jag inte är hungrig. Men hur fortsätter man med det i längden?Ska man ha ett schema för hela dagen? Har ni några tips på någon kul hobby?

• Redigerat 2020-12-18 17:37 av Lia
91Marran
1

Har du testat boendestöd? De hjälper mig med att få till mat och städ. Har dem två gånger i veckan. De väcker även mig på morgonen. Man kan ha dem så ofta man vill. Det har hjälpt mig mycket.

Mvh
Mig

[SonjaG]
2

Skaffa husdjur, det kan vara  intressant och får en engagerad.

Eller samla på St Paulia eller hoyor eller ngn annan växt. Man blir gripen och vill bara fortsätta med fler.

Sindri
1

Jag tycker som #1 att du skall be om hjälp. För att göra en förändring så krävs det att man är motiverad och är villig att göra jobbet själv.
Men man behöver stöd utifrån som en "startmotor" och ett stöd, samt få praktiska tips av.
Samt hjälpmedel som arbetsschema, timstock mm. Och någon att bolla med och få gensvar av.
Kanske måste man även ha en diagnos, och det kan vara ett hjälpmedel till att förstå sina styrkor och svagheter.
Jag tycker du skall kontakta vårdcentralen (alt. ungdomsmottagningen om du är max 25 år) och be om en utredning som förklarar ditt dåliga mående.

Niklas
2

#0: Tre saker jag tycker du ska börja med:

• Kost

• Motion

• Sömn

Bra frukost är ett steg åt rätt håll. Regelbundna måltider och bra mat är viktigt.

För att kroppen ska fungera bra behöver alla tre punkter ovan fungera.

Motionerar du, exempelvis genom dagliga promenader? Minst 30 minuter i rask takt per dag behövs, men känns det jobbigt får du börja lägre och jobba dig upp.

Hur sover du? Jag gissar att det inte är så bra med tanke på vad du skriver. Se till att ha regelbundna tider då du går och lägger dig och vaknar.

En fjärde viktig sak är mänskliga relationer. Hur har du det med det? Umgås du regelbundet med andra? Människor är beroende av det. Det är viktigt att inte allt fokus ligger på en själv. Vi behöver få en inblick i andras liv också för att ha något att navigera med. Det är lätt att gräva ner sig i tankar om fel saker när vi inte har något att relatera till.

Du behöver inte besvara frågorna till mig, men skriv ner det till dig själv och läs det ibland och fundera över hur läget är och vad du kan förbättra för att må bättre.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

• Redigerat 2020-09-14 19:55 av Niklas