Depression iFokus

Depression

Etikettbehandling
Läst 792 ggr
sun maid
2020-04-18 02:02
0

hur långt?

godkväll!

tänkte bara fråga .. hur ''långt'' måste det gå, och hur dåligt måste man må för att faktiskt få hjälp?

Hoseok
2020-04-18 04:27
4

Det finns ingen sådan regel. Mår du dåligt och känner att du behöver stöttning: Kör på och kontakta någon. Hur snabbt du får hjälp och vad för typ av hjälp du får är baserat på flera olika faktorer. Hur du tar kontakt med vården, om du har självskadebeteende, om du inte kan fungera i vardagen, om du varit i kontakt med vården tidigare, etc. 

Är du under 18, gå till ungdomsmottagningen och be om att få prata med en kurator. Det brukar vara det smidigaste. De kan skicka vidare dig till BUP om de tycker det behövs. Det är deras jobb att avgöra vad för typ av hjälp du behöver, så tänk inte på att det måste "gått en viss tid" eller att du måste "må tillräckligt dåligt"!

Är du över 18 är det enklast och säkrast är att kontakta en vårdcentral för att be om att prata med en läkare om psykisk ohälsa. Då kan du få samtalskontakt och få medicin direkt av läkaren redan vid första samtalet om de anser att det behövs (Antidepressiva eller ångestdämpande).

Det kan ta ett tag innan du faktiskt får prata med någon, dock. Det kan ta allt mellan 1 dag till 2 månader (kanske till och med mer i vissa delar av sverige) beroende på vart du bor.

Calcifer
2020-04-18 10:53
2

Det finns ingen gräns. Inga specifika kriterier, för att du ska få söka hjälp. En del mår fruktansvärt, en del mår okej, men man får alltid söka hjälp ändå.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

sun maid
2020-04-18 14:50
0

tack hörni! anledningen varför jag frågar är eftersom att jag har haft väldigt svårt att få hjälp, och det blir lätt att man bara ger upp när det verkar som att man inte riktigt spelar någon roll och ingen riktigt tar en på allvar. men jag vet inte, jag kanske är dålig på att förklara för dem. 
kanske inte har hittat rätt ännu, jag vet inte. men tack igen! <3

Sigrun
2020-05-01 20:32
0

Jag gjorde som så att jag gick in på 1177 och kontaktade psykiatrin själv och skrev att jag mådde väldigt dåligt och behöver hjälp, jag har tjatat och tjatat nu äntligen har jag fått kontakt med dem och träffar deras läkare och psykolog stor förändring mot att träffa kurator och träffa de i närvården, (för min del tog de mig inte på allvar).

Det gör dock vuxenpsykiatrin

Så logga in på 1177 om du har med mobilt bankid, men dock om du är under 18 kan det ju kanske va knepigt, men annars kan du nog faktiskt vända dig till socialtjänsten med för att få rätt kontakt menar jag.

Hoseok
2020-05-01 22:47
0

#4 Enklaste vägen att gå som ung är genom ungdomsmottagningen eller skolan.

Lona
2020-05-08 13:23
1

Jag hoppas att du redan har fått kontakt med någon vårdgivare men kommer annars med den vanliga frågan: Är du vuxen och bor i Göteborg? I så fall, sök dig till någon av grannkommunerna! Oavsett var du bor annars så kan du söka hjälp via psykakuten om det blir riktigt illa. Det kan ibland gå snabbare om de skickar en remiss därifrån till vårdcentralen eller en psykiatrisk öppenvårdsmottagning. Du kan också skicka en egenremiss men börja helst med vårdcentralen, de kommer sannolikt ändå bara att hänvisa dig dit som ett första steg. Om och när du söker hjälp, se till att inte försköna hur du mår! Även om man VILL ha hjälp så är det lätt att man visar upp den där vanliga, glada fasaden - gör inte det utan låt det jävliga lysa igenom. Lycka till! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Hornslandet
2020-05-27 12:48
0

Ta hjälp, så tidigt du kan. Det finns inget "för tidigt" men det finns definitivt "för sent".

Det är svårt att få hjälp ibland, man måste liksom ta sig förbi några hinder alltför ofta.

taxarärbäst
2020-05-30 13:47
0

Jag åkte till akutmottagningen i 2 månader innan dom kom på att OJ DU HAR KANSKE DEPRESSION…. Kanske det funkar bättre i Sverige än hår :)