sertralin ranbaxy och alkohol
Hej alla! Nyligen fått sertralin ranbaxy utskrivet till mig! Äter 25mg och ska höja till 50mg nästa vecka. Jag dricker ofta inte alkohol men tänkte ta 2-3 4,5% cider på valborg. Jag är medveten om att man kan vara lite mer deppig dagen efter. Kan ni komma med egna erfarenheter eller tips?
- Redigerat 2020-12-18 17:28 av Lia
Jag hade inte oroat mig om jag var du :-) Visst, det är knappast bra att blanda mediciner och alkohol, men den mängden i den kombinationen lär knappast vara farlig. Personligen hoppar jag över min medicinering dagen jag druckit, men mina mediciner går absolut inte ihop med alkohol.
Som Lia säger ska man egentligen inte blanda, men det är en rätt låg dos och inte särskilt mycket alkohol så oroa dig inte för mycket. Däremot ska du absolut se till att ha nära vänner eller släkt till hands som kan hålla ett öga på dig och få hem dig om du skulle reagera extra starkt på alkoholen. Jag har en vän som är extremt känslig för alkohol och medicin och han kan inte blanda för fem öre, även i låg dos och med bara några öl. Antingen blir han jättesjuk och kräks, eller så blir han helt väck och ramlar omkring som om han svept en sjuttis vodka eller så däckar han. Men han är alltså extremt överkänslig.
Dock om du aldrig blandat förut så är det bra om det finns någon som kan ringa taxi eller till en vän/förälder ifall det behövs. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Det enda vettiga tips man egentligen kan ge är att aldrig blanda medicin med alkohol.
/Maria
#3 Håller med i teorin, tyvärr blandar folk ändå och då ser jag hellre att de vågar fråga om det än att de gör det i hemlighet. För det händer.
Visst är det bra att fråga men man vet aldrig vad som händer när man dricker och är ovan. Äter man dessutom medicin så så är det ännu lurigare och jag skulle aldrig våga mig på att säga att det går "nog" bra.
/Maria
#5 Precis därför jag ansåg att hen ska ha nära vänner/familj till hands. :)
Det är också bättre än att man inte säger nåt till någon, och så tror de att man "bara" är riktigt full och typ sitter och skrattar medan man snedtänder.
#6 Jag säger inte att du har fel men vilka ungdomar har familjen nära till hands vid festande? Det är snarare kompisar som kanske heller inte är så nyktra.
/Maria
Jag är inte ovan och inte känslig för alkohol, väldigt lugn är jag men förstår vad du menar maria. :) Att ta två cider är mest för trevlighetens skull och ville såklart fråga så tack så mycket för svaren Lia och Calcifer! Det uppskattas. 🌺 Jag har goda vänner som är medvetna om allt ifall något skulle hända. Men vill dock inte vara någon de måste ta hand om :)
#7 Det beror ju lite på vad det är för festande. Och hur gammal man är. Tar jag en cider nuförtiden så är jag oftast med familjen.
#8 Det låter bra. Som sagt "ska" man egentligen inte blanda men OM man nu gör det så låter det som om du åtminstone tänkt efter och är ansvarsfull kring det. Och angående att vänner måste ta hand om dig - sånt händer de flesta en gång eller två under sin livstid, medicin eller ej, det är inget fel i det. Shit happens, som man säger. :)