Depression iFokus

Depression

Etikettbehandling
Läst 2424 ggr
[Tilde]
2016-04-05 09:05
0

Lite frågor...

Jag har börjat inse att jag förmodligen är Deprimerad. Jag har varit "deprimerad" två gånger tidigare i mitt liv (sätter citationstecken då jag aldrig har träffat någon för det och därmed inte fått en diagnos)… Första gången var det rätt illa och var resultatet av att bli utfryst från min kompiskrets och de flesta i skolan. Andra gången kom det lite mer från ingenting och resulterade i att jag inte lämnade huset på drygt två veckor. Sen har det funnits där men inte i så stor grad. Det har påverkat min förmåga att skaffa nya vänner, men jag har fungerat i mitt vardagliga liv ändå för jag hade min pojkvän som alltid fanns där.

Mitt ex och jag gjorde slut i början av året och nu börjar min psykiska hälsa (eller ohälsa) påverka mitt jobb då jag ofta är sjuk och ibland inte klarar att gå till jobbet. Jag har pratat med min chef om det och hon är väldigt förstående och tipsade om KBT. Jag har lovat att försöka hitta en psykoterapeut och har lite frågor om det till er nu.

1. Vad kostar det ungefär att träffa en psykolog (för ett samtal)?

2. Hur ofta bör man träffas? Enligt era erfarenheter.

3. Hur har det hjälpt dig att träffa någon?

4. Vad ska man tänka på? Till exempel när man väljer en terapeut, eller att man inte ska hålla tillbaka under samtalen, osv. Alla tips är välkomna!

• Redigerat 2020-12-18 21:27 av Lia
Lia
2016-04-05 11:20
1

Jättebra att du vill söka hjälp! Om du går via öppenvården kostar det ca 200 kr tills man fått frikort, men det är kanske olika i landet. Går du privat däremot kan det blir dyrt. Bäst för mig är att gå 1 gång i veckan, men många går varannan vecka. Jag går främst kbt för social ångest och massa andra säker förutom Depression, personligen tycker jag det är bättre med vanligt samtalsterapi för min Depression. Och som du säger är det viktigt att berätta allt, då kan de koppla saker du kanske inte ens tänkt på :-) jag tycker det hjälper att ha en psykolog, inte minst förstår jag mig själv bättre :-)

[Tilde]
2016-04-05 12:13
0

#1 Tack för ditt svar! 200 kr eller däromkring låter ju inte speciellt farligt. :) Känns dock som om det är väldigt långa köer om man går genom sin husläkare för att få en remiss? Vet en som fick vänta i flera månader innan hon fick sin första tid. Vet dock inte om de bedömde det som inte så allvarligt eller om det är långa köer för alla. Jag känner dock att om jag måste vänta så länge har jag nog förlorat jobbet innan dess. 😕 Ska se mig om vilka möjligheter som finns här där jag bor.

Calcifer
2016-04-05 12:31
0

Problemet är att det oftast är långa köer nästan vart man än bor. Även när det är riktigt akut kan människor få vänta för det är akut för så många och resurserna är skrattretande, tyvärr. Jag har själv blivit bortvänd när jag bokstavligen precis kommit från akuten med ihopsydd arm och krävt att få bli inlagd. Fick en tid flera månader senare. Har vänner som tagit överdoser och sedan skrikit att de ska göra det igen och ändå fått en tid senare.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Tilde]
2016-04-05 12:39
0

#3 Låter hemskt… Galet att det inte finns fler att hjälpa och att man inte tar det på större allvar. Jag har själv aldrig skadat mig själv och kommer inte göra det, så det är väl inte ett akut ärende på det sättet. Men jag försöker att få hjälp både från allmänna och privata mottagningar och hoppas på det bästa. :(

Calcifer
2016-04-05 12:47
0

#4 Det är ju såklart inte så överallt eller för alla, så hoppas det går bättre för dig!

Lia
2016-04-05 13:42
0

Ja det är långa köer verkligen. Jag fick vänta 6 månader, och då hade jag ändå förtur eftersom jag kom fram bup. Min kille väntar på utredning, han har stått 1,5 år nu. Så bäst är då kanske att ställa dig i kö till vanlig, och tillsvidare gå privat också?

evelinafelicia
2016-04-06 00:21
0

De sa till mig att jag skulle få vänta åtminstone 3-6 månader, men så fick jag en tid drygt tre veckor senare i alla fall, så det är ju lite olika beroende på var i landet du befinner dig! Jag betalar 150kr och går ungefär en gång i veckan pga min ångest och Depression.

Sabinan
2016-04-06 10:42
0

Jag fick tid efter ca tre veckor. 

Betalar 50 kr per gång och går ca en gång i veckan till psykolog på vårdcentralen. Jag har även gått privat men det kostade 1000 kr/ timme,  så det är väldigt stor prisskillnad. Psykologen på vårdcentralen har också privatpraktik,så kompetensen är detsamma.

Sajtvärd för Balkongodling & Akvarell
"Big Journeys Begin With Small Steps"

[Tilde]
2016-04-07 17:42
0

Tack för era svar! Fick höra från en privat att hon tog 950 kr/h så det känns lite väl dyrt för mig just nu… Inväntar svar från allmänpsykiatriska så får vi se vad som händer efter det :) Förhoppningsvis kan jag få en tid som inte är om flera månader.

Calcifer
2016-04-07 17:43
0

#9 Skönt att veta hur mycket det kostar privat ändå, så du är förberedd och kan spara ihop till åtminstone några träffar om det skulle krisa.

evelinafelicia
2016-04-07 22:52
0

#9 För några år sen så gick jag privat till en som var mitt i att utbilda sig till gestalt terapeut och hon tog kring 400-500kr… det är ju ett alternativ, om du kan hitta någon!

Niklas
2016-04-08 10:28
0

#0: Jag tycker att du ska gå till en läkare som kan avgöra om du lider av Depression innan du börjar leta behandlingar. Ofta kan Depression ganska lätt avhjälpas med medicin. Därmed inte sagt att terapi är dåligt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lia
2016-04-08 13:07
0

#12 Å andra sidan är det lätt att skjuta upp problemen med mediciner. Det hjälper ju bara tillfälligt. Det bästa är att kombinera mediciner med terapi. Men du har rätt om att gå till läkare är det första steget :-)

[Tilde]
2016-04-08 15:06
0

#12 Jag undviker medicin till största grad och vill hellre få hjälp med att hantera allt genom terapi, annars kan man ju knapra piller hela livet. 😕 Skulle inte ens vilja ta medicin även om de sa att det kunde hjälpa. Jag vill satsa på terapi och är säker på att det skulle fungera för mig.

Fick precis avslag på min egenvårdsbegäran så jag fattar inte riktigt poängen med att ha en sådan funktion om det inte hjälper. Jag vill inte gå till husläkare med detta då jag 1. aldrig har träffat min husläkare 2. de är ej utbildade inom psykiatri och då ska jag alltså prata med en främling om hur jag mår som förmodligen inte förstår mig ändå och 3. de har över en månads väntetid för att boka läkarbesök där. 

Vad säger man ens när man vill boka läkartid för att få en sådan remiss?

Tänkte också träffa den privata terapeuten i alla fall en gång och se hur det känns. Hon hade tid inom några veckor och verkar väldigt bra. Så kan jag ju försöka prata med min husläkare under tiden… Men vem vet hur lång tid en sådan remiss tar.

Calcifer
2016-04-08 18:58
0

#14 När du träffar husläkaren säger du hur det är. Att du mår dåligt och vill ha en remiss till att få träffa en psykiatriker eller någon vid psykiatrin så skickar de en åt dig. Jag har aldrig varit med om att det är något problem faktiskt.

Neihna
2016-04-11 10:49
0

Boka en tid hos din läkare, där du förklarar läget. Då får du oftast en remiss till den psykolog som de har på plats, alternativt att de skickar en remiss vidare. Ett alternativ är också att besöka den psykiatriska akutmottagningen. De kan hjälpa dig vidare, så att du får en remiss skickad. Väntetiderna är extremt långa och man får nog tyvärr räkna med att det tar tid. Man får själv ligga i och tjata och försöka påskynda processen, men är man Deprimerad så är det ganska så förståeligt att den orken inte alltid finns där. 

Har själv fått en remiss skickad för fem månader sedan och ingenting har hänt. Blev lovad tid inom tre månader. Upplever att det går betydligt mycket snabbare att få tid hos en psykolog på vårdcentralen, även om man så får räkna med att det tar någon månad. Där ligger priset oftast mellan 150-200:-/besök.