Negativ spiral
Jag är en kvinna på snart 50 år, gift & barn. Jag har fastnat i ett negativt tänk, kommer inte vidare. Känns som att jag fastnat och kan inte vara tacksam över det som är bra i livet. Ser bara det som är dåligt. Vårt liv har & är inte varit ett enkelt liv på något sätt. Jag är kritisk till gamla vänner & kan känna mig avundsjuk på deras " enkla" & "okomplicerade " liv. Någon som känner igen sig? Hur kom du vidare?
- Redigerat 2020-12-18 17:31 av Lia
Det är en ganska lätt spiral att fastna i, och svår att ta sig ur eftersom man måste omprogrammera sitt tänkande - men det går. För min del hjälpte det att fokusera mer på sådant som jag tyckte om, och se till att göra mer av det. Att skapa positiva känslor för något kan absolut hjälpa till att vända ens tänk mot det positiva. Att börja dagen med att tänka på tre positiva saker är också ett sätt. Det behöver inte bara något grandiost, det kan bara vara "mina ben fungerar som de ska", "mitt nagellack är så snyggt" eller "vilken bra serie jag såg på tv igår".
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Det bästa för mig i sådana situationer är att åka bort från gamla rutiner , minst en helg. För att lite komma över ytan, att få distans på ens problem.
Behöver inte vara lyxigt, men det hjälper om det är någonstans utan massa 'kommunikations sätt'. Bara vara, inga krav.
det hjälper mig att komma ur gamla spår och få lättare översyn osv