Övrigt

Ångest

2019-12-18 19:14 #0 av: davidia

Jag har i perioder när ja mår sämre mycket ångest. Har atarax att ta men den hjälper inte och nu har ja fått propavan.. Det är ju sömnmedicin och känns som att ja kommer va helt död 24/7 om jag tar den..🤔
Vad har ni som har ångest fått för medicin?

Anmäl
2019-12-18 19:21 #1 av: Zadeira

Jag har Theralen (dropparna) mot min ångest. En del upplever tydligen att de blir rätt dåsiga av den men jag har aldrig märkt det. Hade Atarax och den funkade inte, så jag fick prova Theralen och upplever den som helt ok, det tar liksom den värsta udden av det.

Anmäl
2019-12-18 19:34 #2 av: davidia

#1 ja jag har provat den också för många år sen och blev rejält dåsig..

Anmäl
2019-12-18 19:54 #3 av: Calcifer

Det kan vara väldigt svårt och verkligen vara annorlunda från person till person. Jag har noll effekt av varken theralen eller atarax, t:ex. Om jag var du skulle jag prata med min läkare och helt enkelt vara ärlig. Det fungerar det, vad finns det för alternativ, vad kan vi göra istället? 

"I think the problem with people like this is that
they're so stupid they have no idea how stupid they are."

Anmäl
2019-12-18 20:07 #4 av: davidia

Ja jag har pratat med min läkare om detta å då ville han prova mediciner som inte är beroendeframkallande först. Har haft såhär i 11 år å provat olika..
Känner väl bara att sömntabletter mot ångest e sådär 😑
Och vet att det är olika för alla 🙂

Anmäl
2019-12-18 20:22 #5 av: Annielle

Har du fått någon annan hjälp än mediciner? Terapi? Mediciner löser ju tyvärr inget, lindrar ju bara för stunden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Anmäl
2019-12-18 20:27 #6 av: davidia

#5 jag har träffat olika psykologer och kuratorer under dessa år.
Visst att jag klarar mig bättre och bättre men när jag hamnar i stora dippar så blir det väldigt jobbigt

Anmäl
2019-12-18 21:59 #7 av: Calcifer

Att de först helst inte skriver ut benso medicin är ju rätt självklart. Men kan du genom samarbete med läkare t:ex få benso vid behov? T:ex att du får något i stil med stesolid, i svag dos, som du BARA får ta när det är som värst? Annars skulle jag nog byta läkare om jag var du. Om du varken får medicin eller andra hjälpmedel att hantera ångest med så behöver du någon bättre att prata med.

Anmäl
2019-12-18 23:04 #8 av: davidia

Ja det förstår jag ju absolut !
Han sa att ja kunde få propavan och sen ta sobril om det var illa men ja fick inga sobril utskrivna i slutändan,så står här med propavanen bara. Och atarax sen tidigare.

Anmäl
2019-12-19 16:12 #9 av: Calcifer

Låter helt knäppt att du får propavan mot ångest. Jag äter också propavan till natten, skulle jag ta dem på dagen skulle jag däcka och sova hela dagen.

Anmäl
2019-12-19 17:16 #10 av: davidia

Ja jag vet.
Så tänkte ju jag med å ja sover ändå okej så behöver ingen sömnmedicin, och ska jag ta den på dagen också då lär ja ju sova dygnet runt..
Men får väl ta tag i detta igen 😒

Anmäl
2019-12-19 17:20 #11 av: Calcifer

Ja det tycker jag. Så här ska du ju inte behöva ha det. Det finns egentligen mängder med olika mediciner i skiftande styrka man kan prova mot ångest. Men sömntabletter känns ju lite konstigt. Att man kan bli dåsig av t:ex stesolid eller liknande benzo är ju en sak, men man brukar åtminstone inte klocka ut helt och sova bort hela dagen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.