Annons:
Etikettbehandling
Läst 1482 ggr
davidia
12/18/19, 7:14 PM

Ångest

Jag har i perioder när ja mår sämre mycket ångest. Har atarax att ta men den hjälper inte och nu har ja fått propavan.. Det är ju sömnmedicin och känns som att ja kommer va helt död 24/7 om jag tar den..🤔 Vad har ni som har ångest fått för medicin?

  • Redigerat 12/18/20, 6:06 PM av Lia
Annons:
Zadeira
12/18/19, 7:21 PM
#1

Jag har Theralen (dropparna) mot min ångest. En del upplever tydligen att de blir rätt dåsiga av den men jag har aldrig märkt det. Hade Atarax och den funkade inte, så jag fick prova Theralen och upplever den som helt ok, det tar liksom den värsta udden av det.

davidia
12/18/19, 7:34 PM
#2

#1 ja jag har provat den också för många år sen och blev rejält dåsig..

Calcifer
12/18/19, 7:54 PM
#3

Det kan vara väldigt svårt och verkligen vara annorlunda från person till person. Jag har noll effekt av varken theralen eller atarax, t:ex. Om jag var du skulle jag prata med min läkare och helt enkelt vara ärlig. Det fungerar det, vad finns det för alternativ, vad kan vi göra istället?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

davidia
12/18/19, 8:07 PM
#4

Ja jag har pratat med min läkare om detta å då ville han prova mediciner som inte är beroendeframkallande först. Har haft såhär i 11 år å provat olika.. Känner väl bara att sömntabletter mot ångest e sådär 😑 Och vet att det är olika för alla 🙂

Annielle
12/18/19, 8:22 PM
#5

Har du fått någon annan hjälp än mediciner? Terapi? Mediciner löser ju tyvärr inget, lindrar ju bara för stunden.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

davidia
12/18/19, 8:27 PM
#6

#5 jag har träffat olika psykologer och kuratorer under dessa år. Visst att jag klarar mig bättre och bättre men när jag hamnar i stora dippar så blir det väldigt jobbigt

Annons:
Calcifer
12/18/19, 9:59 PM
#7

Att de först helst inte skriver ut benso medicin är ju rätt självklart. Men kan du genom samarbete med läkare t:ex få benso vid behov? T:ex att du får något i stil med stesolid, i svag dos, som du BARA får ta när det är som värst? Annars skulle jag nog byta läkare om jag var du. Om du varken får medicin eller andra hjälpmedel att hantera ångest med så behöver du någon bättre att prata med.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

davidia
12/18/19, 11:04 PM
#8

Ja det förstår jag ju absolut ! Han sa att ja kunde få propavan och sen ta sobril om det var illa men ja fick inga sobril utskrivna i slutändan,så står här med propavanen bara. Och atarax sen tidigare.

Calcifer
12/19/19, 4:12 PM
#9

Låter helt knäppt att du får propavan mot ångest. Jag äter också propavan till natten, skulle jag ta dem på dagen skulle jag däcka och sova hela dagen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

davidia
12/19/19, 5:16 PM
#10

Ja jag vet. Så tänkte ju jag med å ja sover ändå okej så behöver ingen sömnmedicin, och ska jag ta den på dagen också då lär ja ju sova dygnet runt.. Men får väl ta tag i detta igen 😒

Calcifer
12/19/19, 5:20 PM
#11

Ja det tycker jag. Så här ska du ju inte behöva ha det. Det finns egentligen mängder med olika mediciner i skiftande styrka man kan prova mot ångest. Men sömntabletter känns ju lite konstigt. Att man kan bli dåsig av t:ex stesolid eller liknande benzo är ju en sak, men man brukar åtminstone inte klocka ut helt och sova bort hela dagen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
12/19/19, 6:14 PM
#12

För lindrig ångest tar jag Atarax eller Theralen. Theralen tar jag periodvis även mot sömnsvårigheter. Svårare ångest tar jag Stesolid, 2-10 mg. Det enda som hjälper när det är illa.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
1/22/20, 11:17 PM
#13

Jag tog Atarax men det hjälpte inte så jag började ta ketipinor för både ångest och sömnproblem

Annons:
Lona
1/23/20, 12:46 AM
#14

#13, Ketipinor/Quetiapin är dock en helt annan typ av läkemedel som inte (bör) ges enbart vid behov. Däremot kan den vara aktuell som mer långsiktig behandling i många fall, ofta i samband med bipolaritet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
1/23/20, 6:08 AM
#15

#14 det visste jag inte! Jag har tagit den i snart 5 eller 6år men ketipinor hjälper mycket Jag har lärt mig något nytt tack tack jag ska fundera på det där

Calcifer
1/23/20, 9:10 AM
#16

Jag äter också quetiapin, till natten, skulle inte kunna ta den mot ångest. Det är den medicinen som får mig att varva ner ordentligt så jag kan ta sömntabletter och somna. Om jag tog den på dagen skulle jag somna eller åtminstone tvingas lägga mig i sängen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

taxarärbäst
1/23/20, 2:44 PM
#17

#16 jag ska nog fråga en läkare om det där

Admantine
5/27/20, 6:51 PM
#18

Jag har också testat alla preparat ni nämner men de var helt värdelösa för mig, särskilt propavan som var en mardröm. Det kröp något fruktansvärt i hela kroppen, som miljarder myror och jag bara fladdrade runt i sängen med en fruktansvärd ångest innan det äntligen gick ur kroppen. Jag trodde jag skulle bli tokig på allvar.

Sen tog det flera år innan jag äntligen fick komma till vuxenpsyk. De tog mig på allvar och jag fick stesolid till att börja med och även en psykolog för samtal och utredning. De kom fram till att jag har ADD och fick medicinering för det. Det är väldigt vanligt med depressioner och ångest vid ADD för man stänger allt inom sig.

Jag sjönk djupare och djupare ner i en ångest jag aldrig trodde jag skulle överleva. Jag fick till sist Lyrica som fungerar otroligt bra mot ångest och oro, jag äter maxdosen 600 mg/dygn. Tack vare Lyrican har jag äntligen lyckats ta mig upp ur det värsta ångesthelvetet vilket jag inte trodde skulle vara möjligt.

Tyvärr tror jag att det har blivit svårare att få börja med Lyrica då det blivit narkotikaklassat vilket jag i mitt liv inte kan se någon som helst logik i, jag förstår inte hur någon ens kan få någon kick av det. Det tar lång tid innan det verkar och det är bara i början jag kände lätt dåsighet, inget speciellt alarmerande.

Sen äter jag Stilnoct insomningstabletter och Nitrazepam Sömntabletter för att kunna sova en hel natt utan att vakna 5-10 ggr, det har också hjälpt mig mycket.

Jag hoppas verkligen att du också kan få den hjälp du behöver för att må bra och få livskvalitet.

davidia
5/27/20, 8:36 PM
#19

#18 Ja har dragit på det och har inte ringt till läkare än… Tar sån energi att göra det:/ Jättebra att du har fått rätt hjälp! :) För det är ju inte meningen att man ska behöva må dåligt och sjunka för mycket. Man lider så otroligt mycket. Jag har iaf fått melatonin så att jag sover bättre,denna gången förnyade han receptet på en gång utan diskussion. Men innan så är det alltid krångel och diskussioner för att få ut nåt och det är därför jag drar mig för att prata med läkare för man orkar inte..

Admantine
10/16/23, 8:41 AM
#20

Nu är det år 2023 och plötsligt fick en läkare för sig att Ta bort Lyrikan utan anledning. Nu är jag tillbaka i det nattsvarta ångestmörker jag var i tidigare och vill inte leva längre!
Vad är det som händer i Sverige idag egentligen?
Vad ska jag ta mig till?
Snälla någon som vet var i Stockholm jag kan vända mig, en ångestmottagning med kunskap?

Annons:
Upp till toppen
Annons: