Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 931 ggr
NågonLi
2018-12-28 19:04

Ingen lust o ork till nåt

Vill inte, orkar inte, har ingen lust.. så ser mitt liv ut.. Orkar inte träffa kompisar, ingen lust och vill inte fira nyår. Nyår symboliserar för mig att ytterligare ett år har gott men jsg kommer ingenstans.. Jag blir mer isolerad och ensam. Jag trivs dock väldigt bra med att vara ensam, men bara om jag själv väljer ensamheten. Många gånger tänker jag - va faan är det för fel på mig? Varför vill jag inte träffa kompisar, fira nyår, halloween, gå på kalas/fest/dop, fira min egen födelsedag, träffa släkten, gå ut över huvud taget.. osv!! Varför kan jag inte bara fungera som alla ”andra normala människor”? Allting är en strid, höga trösklar, minsta grej blir ett stort projekt. Pluggar hemma då jag inte ens klarar av att åka till universitetet. Varför mår man såhär? Varför vill jag ingenting? Vad är felet? Nån som känner igen sig?

  • Redigerat 2020-12-18 16:47 av Lia
Annons:
Mooniq
2018-12-28 19:33
#1

Jag vet inte varför du mår som du gör men du måste nog försöka sätta fingret på spiken. Jag gick ur ett förhållande i april pga att min partner gick in i en enormt djup Depression för 2,5 år sen, nu när han började bli bättre så kände jag att jag bara inte orkade mer, utan var tvungen att satsa på mig själv -vi är vänner idag och umgås o fikar ibland och han mår än bättre. 

Du måste nog göra ett schema. 

går du ut varje dag? får du solsken? äter du D-vitaminer som boostar immunförsvaret och hjälper bra mot vinterdepression. Äter du bra mat eller blir det mycket skräpmat? - om det är mycket skräpmat så kan du ha vitaminbrist och mineralbrist - som kan likna Depression

Jag har själv varit utbränd två gånger i mitt liv och en biverkning som jag får dras med resten av livet är att jag är extremt känslig för höga, plötsliga ljud, typ bollstudsar, barnskrik, mopedknatter för att nämna några - jag har haft turen att kunna hyra en stuga på landet där tystnaden är total varje kväll/natt.

Sover du ordentligt? -dålig sömn är en stor faktor till att känna sig orkeslös och trött, snudd på depression-känsla. 

Börja skriv en dagbok - vad du äter, vilka aktiviteter du gör och när du träffar kompisar.. Att be en kompis gå med på promenad ett par gånger i veckan är riktigt bra för kropp och hjärna. 

Hoppas du hittar din väg. Skickar massa pepp och jävlar anamma.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Honestyisdead
2018-12-28 20:01
#2

Tycker du ska kontakta psykiatrin för hjälp. Du är inte ensam och det finns hjälp att få

VampireGirlElvira
2018-12-28 20:08
#3

Jag vet att antidepp medicin inte är för alla, men kanske du skulle börja med det? Jag var också i en deppresionsperiod på grund av allt som hände mig och min familj tills jag började med antidepp så blev jag stegvis bättre. Jag orkade inte heller fara och träffa mina vänner, min familj osv. Nu mår jag psykiskt bättre och jag är mer öppen när det gäller att prata med folk och prata mer med min familj om saker och ting. Förut var jag inåtsluten och allmänt trött på livet.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

NågonLi
2018-12-28 20:11
#4

Tack för era svar ❤️ Lidit av Depression, ångest, agorafobi och svåra sömnrubbningar i nästan 14 år nu. Varit långtidssjukskriven i många år tidigare. Nu pluggar jag heltid och har också en kronisk nervsjukdom. Det har gått så långt att jag orkar inte söka hjälp för jag får ändå ingen.. har oxå blivit väldigt illa behandlad av många läkare/psykologer/psykiatriker..

VampireGirlElvira
2018-12-28 20:13
#5

Aj då. 💔 Hoppas att du får det bättre med ditt liv tillslut, och att du hittar ett sätt att leva på ett tryggt och bra sätt.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

NågonLi
2018-12-28 20:24
#6

#3 Tack för ditt svar 💕 Jag äter dock redan antidepressiva och gjort i många år

Annons:
Honestyisdead
2018-12-28 20:27
#7

#4 Ett som är säkert är att ingenting kommer bli bättre om du inte söker hjälp. Du verkar behöva både samtal och medicin.

Upp till toppen
Annons: