Annons:
Etikettbehandling
Läst 1023 ggr
Zadeira
2018-12-27 13:07

Valdoxan?

Är det någon som vet om Valdoxan ingår i högkostnadsskyddet? Glömde fråga på apoteket idag och jag har tidigare inte provat medicinen så det var första gången jag hämtade den. Svindyr var den, men glömde höra om den ingår i högkostnadsskyddet.

Annons:
Lia
2018-12-27 16:00
#1

Vad jag kan förstå ingår den endast om man inte tål någon annan antidepressiv medicin som ingår.

Zadeira
2018-12-27 16:02
#2

#1 Då har vi förstått det på samma sätt. Typiskt, den var så himla dyr att jag inte vet om jag kan ta den pga det.

Lia
2018-12-27 16:06
#3

#2 Åh, sånt är ju typiskt! Hur kommer det sig att du fick den tabletten istället för någon annan? Om du vill berätta såklart.

Zadeira
2018-12-27 16:14
#4

#3 Jag har en annan antidepressiv också, men min nya läkare tyckte att Valdoxan kunde vara en bra tilläggsmedicin eftersom den ska vara hjälpsam med mot mina sömnbesvär, kroniska värk och Depression som återkommer med jämna mellanrum där mina andra mediciner och vård inte är tillräcklig. En sekundär tilläggstablett kallade hon det. Men om den kommer kosta mig 1000 var tredje månad är det inte möjligt för mig oavsett om den är bra eller inte.

Calcifer
2018-12-27 16:38
#5

Usch, jag vet hur det är att ta sån dyr medicin. Jag har tagit en för rätt länge sen som inte heller ingick i högkostnadsskyddet och som kostade ungefär lika mycket. Det gick verkligen inte, jag fick sluta ta den. Läkaren jag hade då blev skitsur och skällde på mg. -.-


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2018-12-27 17:17
#6

#6 Det som gör mig mest arg och irriterad i detta fallet var att de inte informerar om sådant före man tar ut skiten. Att läkaren inte informerar om att det är en svindyr medicin som inte ingår i högkostnadsskyddet, och att de på apoteket inte kollar så att man vet om det innan man får hämta ut det när det är såna summor det handlar om. Det borde vara obligatoriskt att man får den infon både av läkaren vid utskrift och apotekaren vid uthämtning, för det är faktiskt inte alla som har råd med de summorna även om det är medicin som är bra.

Särskilt som i detta fallet då det inte är en livsavgörande medicinering jag måste ha för att överleva, utan "enbart" en tilläggsmedicin för att förbättra mina andra mediciner…

17 kr om dagen räknade jag ut att det kostar, vilket inte kommer vara hållbart för mig ekonomiskt. Så nu vet jag inte ens om det är värt att prova de 28 tabletterna jag har, om jag ändå måste sluta sen.

Annons:
Calcifer
2018-12-27 18:04
#7

#6 Nä jag är helt med dig. Jag har sån tur att på vårt lokala apotek så säger de till om något inte ingår i högkostnadsskyddet, då det är sån liten stad och de såklart känner igen en vid detta laget. När läkaren hade skrivit ut en medicin i en mindre förpackning någon gång så varnade personalen mig först och då kunde jag ringa läkaren och få det ordnat eftersom det var en medicin jag inte kunde vara utan.

Så tycker jag alltid det ska gå till, det behöver ju inte vara en lång procedur, om de ser att det inte går under skyddet räcker det ju med "bara så du vet ingår inte x i högkostnadsskyddet". Tar typ två sekunder att snabbt informera om det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Zadeira
2018-12-27 19:12
#8

#7 Ja, när man står där blir i alla fall jag helt låst i att fråga själv, först kommer liksom chocken att det är svindyrt och då har man redan bett om den och fått lappen påklistrad och allt så då måste man ju i princip köpa den. Sen säger de inget om högkostnadsskyddet, och i alla fall jag kommer inte i stundens hetta ihåg att kolla kvitto utan gör det när jag kommer hem, och då kommer liksom andra chocken att det inte går på högkostnadsskyddet. Det skulle inte vara svårt för dem att bara informera, särskilt när man som i mitt fall jag tydligt frågade "det är en helt ny medicin jag aldrig har provat förr, vad ska jag tänka på?"  Fick medicinska råd, men varför kunde de inte då också tala om vad som gäller med högkostnadsskyddet?

Calcifer
2018-12-27 19:49
#9

#8 Håller speciellt med dig när du tydligt sa till dem att du inte haft medicinen förut. Annars är det väl lätt att anta att du redan visste om högkostnadsskyddet om du ätit den i x tid. Men säger du att det är första gången kanske du inte vet, det vore ju rätt rimligt att du inte vet, då tycker jag absolut det kan nämnas.

Jag skulle också betalat oavsett priset i den situationen. Man fryser ju, liksom, och vill inte ställa till med en scen eller nåt genom att bråka om pris utan man vill bara betala och gå hem.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-12-28 01:27
#10

Vad knepigt, jag har fått det på högkostnadsskyddet trots att det var av andra anledningar som det skrevs ut, det är dock några år sedan så villkoren kanske har ändrats? Man kan tycka att det borde täckas om man testat andra läkemedel som tricykliska och SSRI men inte fått önskvärt resultat, inte bara för att man fått biverkningar.
Det beror iofs på din övriga medicinering, men vissa läkare skriver ut på andra indikationer än vad det egentligen är, med andra ord så med "rätt" läkare kanske hen tullar lite på sanningen så du ändå får det på högkostnadsskyddet… Det funkar förstås inte om du redan har ett SSRI-preparat som du inte får biverkningar av.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
2018-12-28 07:57
#11

#10 Jag tar ju SSRI också som jag inte får biverkningar av (och som är min primära medicinering), så det är lite kört för mig då med högkostnadsskyddet.

Upp till toppen
Annons: