Annons:
Etikettrelationer
Läst 2280 ggr
Lona
2018-12-04 17:56

Knasiga saker folk har sagt...

Vi har nog alla råkat ut för kommentarer som "Ryck upp dig!" och "Det är väl bara att…" (sätt in valfri aktivitet som man uppenbarligen inte klarar, hur 'enkel' den än tycks vara).

En del personer är dock värre stolpskott än andra.😟Vad har ni fått för knasiga kommentarer om Depression, hur man mår och så vidare?

Några från min lista:
"Mår du verkligen såhär dåligt eller är du bara lat?"
"Har man hund så kan man också jobba!"
"Se till att skaffa dig en partner /skaffa barn"
"Gå ut på krogen och sup och hitta dig ett ligg!" 
"Du är väl lesbisk? Inte konstigt att du mår dåligt!" 
"Du kan ju inte sitta och deppa och bli fet, du måste banta och vara aktiv, tänk på ditt blodtryck!" (Detta strax efter att ha varit inlagd på psyk i tre veckor. Om man funderar på om just den här dagen är lämplig att ta livet av sig så kanske blodtrycket inte känns så viktigt?)

Samtliga sagda av folk i "branschen", dvs läkare, psykologer eller folk på Försäkringskassan… Några som valt fel yrke här i livet?🤐


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

  • Redigerat 2020-12-18 21:38 av Lia
Annons:
tlover
2018-12-04 17:58
#1

"alla kan jobba”

l'm back

[RosieGem]
2018-12-06 07:55
#2

Jag  var med en ung tjej till psykakuten för nått år sedan och läkaren sa till henne att "drick lite te, ladda ned en app med lugna ljud och tänk på positiva saker som hänt under dagen". Tjejen hade varit med om ett grovt brott dagarna innan och så förtvivlad att hon inte gick att få att prata hela meningar.

serenas
2018-12-10 17:06
#3

Jag har en pojkvän med djupa depressioner i perioder, han är inne i en sådan nu. Han blockerar mitt nummer, och stänger in sig, om vi råkar mötas så behandlar han oss som luft. Vi når inte fram, han sköter dock sitt jobb. Vi har koll på att det tänds och släcks i lägenheten. Folk säger till mig , du är värd någon bättre, dumpa honom. Varför skulle jag göra det? Det blir inte bättre för det.

NågonLi
2018-12-28 19:13
#4

Du kan ju inte vara Deprimerad, du har ju målade naglar - av en psykolog Du som är så ung ska ju inte må dåligt - av flera läkare/psykologer. Du är ju överviktig oxå så inte undra på att du känner dig nedstämd - psykiatriker. Första gången (och den enda gpngen) jag blev ledsen och började gråta och psykiatrikern ryter: Vad är det nu som är så jobbigt? Efter det har jag aldrig visat att jag är ledsen och då får jag höra att jag är känslokall istället.. Bara för att jag är 35 år och inga barn så får jag ofta höra att: Det är ok att vara lesbisk Varför har du inga barn? Du behöver hitta en pojkvän ska du se att det går över. Jag har mycket mer att skriva 🤓

Zadeira
2018-12-28 19:37
#5

Har nån gång hört "Det finns de som har det värre än dig och ändå inte är deprimerade, så varför är du det?"

taxarärbäst
2019-01-15 09:11
#6

sluta va så fånig, ryck upp dig, finns folk som har det värre, klart du mår dåligt om du drar dig ifrån folk, du måste utsätta dig för saker du inte gillar (va runt folk som dricker) , livet blir bättre om du slutar fåna dig

Annons:
Kapitulerar
2019-01-15 17:39
#7

"Ta lite semester från tankarna" - sagt av en läkare på akuten när jag kom in efter att inte ha ätit på två veckor.
"Mår du bra?" - sagt av en psykiatriker från bup några timmar efter att jag kom in till akuten pga överdos.

91Marran
2019-01-25 16:02
#8

Jag berättade för två år sedan för en på en dejtingsida att jag jobbar två timmar och att det är för mycket. Fick höra att jag skulle upp i heltid för att man mår bra av att jobba. Han dissade jag direkt.

Mvh
Mig

Glassljus
2019-01-26 10:26
#9

Snackade med en kille som också mådde rätt dåligt och så sa han "men du är ju i alla fall snygg så du behöver inte må dåligt". Så min Depression är inte valid bara för att jag "är snygg"…

Silver83
2019-04-16 19:21
#10

"Släpp det/det får du släppa", är nog den vanligaste kommentaren jag fått. Hade det varit så lätt att släppa saker hade jag ju gjort det för längesen och förmodligen heller inte mått dåligt. Men tyvärr är det ju inget man väljer…

Soffan123
2019-05-19 22:02
#11

" Det kommer lösa sig "

Min tvillingsyster är det finaste jag har

A
2021-07-26 19:47
#12

"Folk överskattar din intelligens" sa en psykolog till mig under en ADHD-utredning

Niklas
2021-07-28 08:27
#13

#12: Det låter som en ovanlig kommentar.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Lussan20
2021-07-28 08:35
#14

Genom vänner och arbete i vården så har jag hört mellan personal och anhöriga.
Sedan när har någon blivit frisk av att bara ligga.
I Afrika svälter barn ihjäl, här månar de sitt ego.
Ta av offerkoftan.
En kvinna var så nere då hennes man utsatte henne för otrohet mm. Psykologen sade- även om din man kan äta oxfilé hemma, så är det gott med lite husmanskost då och då????
Jag undrar mera hur dum en människa får vara? Mvh/WL

A
2021-07-28 16:40
#15

#13: Han menade då att eftersom jag formulerar mig så väl när jag pratar/skriver så verkar jag vara smartare än vad jag är (enligt honom). Det var efter olika tester där min kognitiva förmåga visade sig vara väldigt låg, vilket inte är så förvånande för adhd

#14: herregud. De människorna i vården borde bara säga upp sig och jobba med något annat…

[pamm]
2021-11-02 21:54
#16

"Det finns ingen mening med att du blir inlagd, du kommer ändå aldrig att må bra." -Psykakuten
"Ät lite så mår du bättre." -Läkare psyk
"Alla som mår dåligt röker, du röker inte så du kan inte må dåligt." -Vän som själv hade stora psykiska problem och antagligen var inne i ett annat universum just när detta sas ;)
"Grattis på din nationaldag!" - Lärare åk. 6 eller 7 på skärtorsdagen
"Du har aldrig varit med om något, sluta tyck synd om dig själv." -Pojkvän
"Nu får du sluta med dom här fasonerna, varför ska vi fortsätta ta hand om dig när du håller på såhär? Antingen gör du det ordentligt eller så lägger du ner!" -Läkare efter självmordsförsök
"Du vill bara ha uppmärksamhet, annars hade du sett till att dö." -Pojkvän efter självmordsförsök

Ja, listan kan göras hur lång som helst.. Här var några smakprov iaf. :)

Pyttelite
2021-11-02 22:07
#17

Vad extremt taskiga kommentarer - att man som kompis eller anhörig säger tokiga saker är väl illa men ännu sämre är det när vårdutbildade fäller kommentarer till patienter som är i nöd.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[pamm]
2021-11-02 22:17
#18

#17: Tycker väl tyvärr det är mer regel än undantag. Förstår att man kan bli otroligt trött på en människa som har absolut noll respekt för livet eller en tanke på dom som får "städa upp" efter personen, men tänker att då kanske det är dags att byta yrke om det är så jobbigt att hålla det på en professionell nivå.

Pyttelite
2021-11-02 22:20
#19

#18: Det är väl inte någon som blir Deprimerad eller psykisk instabil för att det är skoj.

Den typen av vårdpersonal ska inte jobba med människor.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[pamm]
2021-11-02 22:24
#20

#19: Nej men precis. Håller med dig.

Annons:
Calcifer
2021-11-03 15:58
#21

Kan inte låta bli att hänga ut den läkare jag träffade i England när jag bodde där som när jag sa att jag hade diagnosen Asperger sa "why haven't your parents fixed you?"

Liksom wtf, vad fan pratar du om? Vadå fixat mig? Botat mig? Det går inte att bota Asperger, man kan bara få hjälp att lära sig leva med det. Spontant tänkte jag "ok jag ber morsan sätta på sig läkarrocken och fortsätta med sina medicinska experiment för det är ju verkligen vad hon brukar pyssla med".

Men sen har jag fått höra om att det finns de som har det värre, att du är ju åtminstone inte hemlös, du är fet och det är därför du är Deprimerad (för det kan ju inte vara så att jag är fet FÖR att jag är Deprimerad m.m.) och en hel del andra korkade kommentarer. De flesta kommentarerna kommer dessutom från personer inom vården och det känns ju helt sjukt egentligen. När jag vaknade upp på akuten efter en överdos satt det en sköterska i rummet och jag sa nåt i stil med att jag kände mig rastlös och uttråkad av att bara ligga där och vänta på läkaren som skulle komma under sin rond kanske fyra-fem timmar senare. Och hon snäste "ja men så går det när man gör som du gjort!"

Kanske låter det korkat sagt av mig, men det var en rejäl överdos och jag var fortfarande rätt borta och det jag menade var mest att jag kände mig sämre av att fortfarande vara påverkad av medicin och bara ligga där instängd med mina mörka tankar i huvudet.

Och ja just det. Hade en läkare som när jag erkände om min första överdos frågade om jag åkt in till sjukhuset. Jag sa ja. Jaha, höll de dig över natten? Nä, sa jag, därför att jag vägrade hjälp och krävde att få åka hem och min överdos var allvarlig men inte så pass att jag kunde bli tvångsinlagd. Då säger människan "jaha, men då var det ju inte på riktigt." Tio minuter senare när jag försökt förklara om hur dåligt jag mår säger hen "jaha… men tycker du om att gå ut och dansa då?" Som om det hade nåt med nåt att göra. Helt vansinnigt.

Är inte så konstigt att många som mår dåligt vägrar söka hjälp när det finns personer inom vården som behandlar en som en värdelös idiot.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[pamm]
2021-11-03 19:39
#22

#21: Hahaha förlåt, men vad i helvete…. Kan inte låta bli att skratta åt det översta. Inte själva situationen, utan bara att det var en så otroligt efterbliven kommentar!

Alla mina tankar till dig! Känner igen mig så mycket i det du beskriver. Jättekonstigt att man väljer att ha ett sånt jlbb som dom har när man uppenbarligen har svårt för de människor som jobbet innebär att du kommer att ha kontakt med!

Calcifer
2021-11-03 23:02
#23

#22: Jag förstår absolut varför du skrattar och jag gör detsamma nu. Då var jag mest chockad, men nu kan jag skratta åt hur korkat sagt det var.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

LiteAvVarje
2023-01-29 16:42
#24

#1: Eller hur! 🙄
Och vissa av oss FÅR inte ens jobba fast vi vill! Varje gång jag gjort uppriktiga försök att komma in i arbetslivet har jag mest blivit motarbetad av läkare, kuratorer, AF m.fl.
Samtidigt får man hurtiga påhejningar av folk som tror att det för mig bara är att köra på, säga upp sjukersättningen, söka jobb/börja plugga "och det kommer självklart gå jättebra!". Hmm.. Har man ingen utbildning, arbetslivserfarenhet, självförtroende eller kontakter så behöver man MYCKET hjälp och anpassning av myndigheter och arbetsmarknad, framförallt inte att man blir motarbetad! AF tex vägrar att ha med mig att göra så länge jag har sjukersättning, och då blir det svårt!!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2023-01-29 17:00
#25

#4: Usch, vilka hemskheter!! Beklagar att du tvingats höra såna saker!
Det är väl inget konstigt med att vara 35 och inte ha partner eller barn; finns jättemånga som är i den situationen! Alla vill kanske inte ens ha barn eller partner, eller kanske inte är rätt läge när man är Deprimerad!
Att någon spekulerar om ens sexuella läggning tycker jag är djupt gränsöverskridande och absolut inte OK!
När jag var ung och grät över att jag hade tankar och känslor som jag inte ville dela med någon, för att de kändes för privata, var det en som misstänkte att det handlade om att jag var lesbisk och ville vara med en tjej, och så berättade hon om när hon och hennes tjejkompis var intima med varann som tonåringar.. Jag tror att hon bara hittade på det för att få sanningen ur mig! Hon menade inget illa för hon var väldigt snäll, och jag mådde så fruktansvärt dåligt över att jag inte kunde berätta för någon om det som plågade mig mest..men det handlade inte alls om något sådant, jag är inte lesbisk och har aldrig velat vara med en tjej. Kändes väl inte så kul att någon trodde det var därför jag var ledsen. Om jag varit lesbisk så skulle jag ha varit öppen med det utan att skämmas!

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2023-01-29 17:07
#26

En klassiker, som jag tror är väldigt vanlig, är: "Det kommer att bli bra!"
När då??

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2023-01-29 17:16
#27

#5: Korkat sagt!
"De som har det värre", vadå värre? Vem kan mäta människors lidande?! Du är inte dem och de är inte du, så hur kan man jämföra?! Det var en tjej som skrev jättebra om just detta; hon skrev att det inte hjälper hennes eget lidande att veta att det finns många som har det värre, och att det är lite samma sak som att säga: "Du har ingen rätt att vara glad för det finns dem som har det bättre!"

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Annons:
LiteAvVarje
2023-01-29 17:33
#28

"Du är Deprimerad för att du dricker för mycket alkohol." Nej jag drack för mycket pga att jag var Deprimerad och mådde skit på alla sätt, och inget annat hjälpte!

Inom AA säger man: "Vi mår dåligt för att vi dricker, inte tvärtom". OMG; om folk hade mått bra från början så hade de ju aldrig börjat dricka så mycket att de tillslut blev tvungna att söka sig till AA!! 🙄

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2023-01-29 17:47
#29

"Är du FORTFARANDE Deprimerad?! Men tar du inte dina mediciner/ Men du har väl fått en samtalskontakt?"

"Det är inte så lätt att förstå att du mår så pass dåligt eftersom du är så verbal/intelligent/välklädd/ung och fräsch" etc…

"Men du är ju SNYGG!?" (Sagt av en i vården när jag berättat om allt som inte var bra i mitt liv. Jag fick ändå inga killar, trots att jag jämt fick höra att jag var så snygg. Och snacka om att folk är ytliga när de säger sånt, som om allt handlar om utseende och som om det är utseendet som avgör allt!)

"Och vad har du att vara Deprimerad över?!"

"Men du bor ju på ett jättebra LSS-boende!" (Just det ja, det var det att jag bodde på ett j-la LSS-boende som gjorde mig Deprimerad och fick mig att känna mig värdelös!)

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

LiteAvVarje
2023-01-30 14:31
#30

"Men du är ju en sån himla fin tjej!"
(Känns förlöjligande och som att de inte tar min sorg och smärta på allvar. Kan "fina tjejer" inte må dåligt???)

"Du är SÅ STARK!!"
(Hånfullt och kränkande så det skriker om det! Vad skulle jag ha gjort då?! Har jag haft något val?? Om jag aktivt hade VALT mitt liv, då hade jag varit stark! Men jag har inte valt det! Därför känns det som att det de säger är att jag borde tagit livet av mig för längesen! Det är ju faktiskt det de säger, om man tänker efter! Fast jag vet att de inte menar så!)

Om det varit meningen att jag skulle styras, då hade jag kommit med fjärrkontroll! 😋

Pilspets
2023-04-01 17:49
#31
  • Det blir bättre.
  • Jag vet hur det är
  • Känns precis samma för mig.
  • Folk har det värre.
  • Dubbla dosen medicin.
  • Det löser sig.
  • Ähhh,mer medicin bara
  • Allt löser sig
  • Det kommer bättre tider.
  • Prata med nån bara,sen löser det sig. Lätt!
  • Ta det lugnt
  • Vad sitter du där o ser ledsen ut för?
  • Muntra upp dig.
  • Hoppsan
  • Du ser ju glad ut

Har så mycket mer.
Har då Depression,svår ångest,misslyckade självmordsförsök och grovt självskadebeteende.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Vixxen
2023-04-01 18:31
#32

Samtidigt förstår jag folk även om det kan bli helfel. Det är inte lätt att veta vad de ska säga och då kläcker folk ur sig nåt när de blir osäkra.
Ibland blir det tokigt och det känns kränkande.

Zadeira
2023-04-01 18:39
#33

#32 Jag tycker det på många är ganska så tydligt om det bara är de som utrycker sig klumpigt och ändå menar väl. Har man ingen egen erfarenhet av psykisk ohälsa kan det ligga så mycket okunskap bakom som gör att uttalanden blir "fel". Jag brukar utgå från att folk inte menar illa och att alla gör sitt bästa utefter sina egna erfarenheter, så alla förstår helt enkelt inte vad psykisk ohälsa innebär.

Calcifer
2023-04-01 18:40
#34

#32: Så kan det absolut vara, och då tycker jag man kan erkänna det också. "Jag vet inte alls hur du känner eller hur jag kan hjälpa, men jag finns här om du behöver mig". Jag uppskattar när folk är ärliga och säger att de bryr sig men faktiskt inte vet alls hur de ska bete sig eller vad de ska säga eller hur de kan hjälpa. För det är ju inte som att alla med depression/ångest och liknande känner likadant heller.

Det kan vara jättejobbigt att vara vän med någon som är Deprimerad t:ex, för det känns som om man måste vara noga med varje ord så man inte triggar något. Jag har blivit lämnad av vänner för de helt enkelt inte kunde hantera det, och mina känsloexplotioner jag kunde ha då. Det klandrar jag dem inte för.

Däremot när folk förminskar med typ "ryck upp dig" eller "det är väl inte så farligt" så blir jag arg på riktigt. För det är inte okej att man "bestämmer" att den andra inte får känna si eller så. Att inte förstå eller kunna relatera är helt okej, men även om man själv inte skulle gråta i situationen så får den andre göra det bäst den behöver, typ.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Mulka]
2023-04-12 16:49
#35

Några jobbiga jag fått höra:
😢”Men gumman, det där kan man väl knappast kalla att vara Deprimerad?” (Vadå, bestämmer du det eller? 🤬 Jag kanske inte har berättat allt men du har ingen rätt att säga så bara för det!)
😢”Du borde distrahera dig själv istället. Du vet ju hur glad du blir när du rider, tillexempel!” (Okej…? Och hur gör jag med skolan som kanske är ORSAKEN till att jag mår skit?)
😢”Men vad nu, är du ledsen för DE HÄR SMÅSAKERNA?” (Ja, kanske faktiskt!)
😢”Men du är ju alltid så jätteglad när du gör saker du tycker om? Att vara Deprimerad betyder att man ALDRIG är glad, så du har nog bara tråkigt annars.”(🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬)
😢”Men ryck upp dig nu, vissa har det värre! Du har ju inte tagit självmord precis, eller hur?”

Pilspets
2023-04-12 17:12
#36

#35: Ooo,det hör jag flera gånger varje dag.


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


[Mulka]
2023-04-12 17:13
#37

#36: Stackars dig! Man blir trött på de här människorna. 😑

Undertaker
2023-04-12 17:51
#38

#37: Det bästa är, enligt mig, att göra sitt bästa för att inte ta till sig eller inte låta det reta upp en. Visst suger det när framförallt personer i ens närhet inte ser eller ”accepterar” att man mår dåligt men samtidigt så är det bättre att lägga sin energi på att må bra eller bara att leva.

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

Pilspets
2023-04-12 18:52
#39

#32: Exakt,det är så.
Jag har otroliga vänner som faktiskt erkänner att dom inte vet vad dom ska säga,bara att "jag finns här för dig."
DET hjälper så jäkla mycket.🥰


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


[Mulka]
2023-05-22 13:05
#40

Jag: visar mina självskadeärr för psykologen
Psykologen: ojdå, har din kanin rivit dig?
Jag: vi har pratat om detta i över en timme!!!
Psykologen lite senare: så du tycker att det HJÄLPER att göra illa dig själv?
S.U.C.K.

Calcifer
2023-05-22 13:15
#41

#40: Dåligt informerad psykolog, eller värdelös på att uttrycka sig. De flesta som självskadar vet såklart att det egentligen inte hjälper att självskada, men i stunden kan det kännas som om det gör det. Borde psykologen veta kan man tycka…


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Mulka]
2023-05-22 19:09
#42

#41: det kan man verkligen tycka! 😒
Har nu slutat gå hos henne.

Calcifer
2023-05-22 19:26
#43

#42: Jag förstår det. :/


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Pilspets
2023-05-26 07:11
#44

"Mår du dåligt? Sov,imorgon är allt bra igen."

Vaaa,wooow. Tack för hjälpen.🙄


Jag går på hästkraft.
Uppfödare av Maran's Hamstery
"Jag gör misstag,livet kom utan bruksanvisning."


Zadeira
2023-05-26 09:15
#45

#44 Nog för att det är bra att sova ordentligt när man mår dåligt, men det går liksom inte att sova bort psykisk ohälsa. Det finns ju till och med en risk att man blir värre om man sover för mycket.

[Mulka]
2023-05-26 20:43
#46

#45: precis. ❤️

Calcifer
2023-05-28 00:58
#47

#45: Jag lider av svåra sömnstörningar, och jag kräks av alla gånger folk sagt "men har du provat släcka lampan" eller liknande.

Nämen oj, under dessa 30 år har det aaaaaaldrig slagit mig tanken… -.-'


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mulka]
2023-05-28 06:41
#48

#47: stön o suck vad folk säger ibland 😮‍💨

Annons:
Lona
2023-05-28 19:30
#49

#47: 😂
Alltså, vilka idioter det finns!
(Jag skrattar givetvis inte åt dina sömnstörningar men en del borde lära sig tänka innan de öppnar munnen.)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2023-05-28 23:39
#50

#49: Ja de har även föreslagit att jag ska gå och lägga mig samma tid varje kväll och ställa alarm så jag kliver upp samma tid. Det kommer garanterat fungera. Jag TOTALVÄGRAR! Har jag "tur" somnar jag till kanske runt 6-7 på morgonen, inte fan i helvete tänker jag då ställa ett alarm på 9…

Och för att tillägga: Jag har provat den metoden. Eftertvå veckor var jag ett sånt vrak att jag fick akut bli inlagd för att inte göra nåt dumt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Undertaker
2023-05-29 08:46
#51

“Det släpper, så vila lite och därefter mår du bättre.”

//Neo 🏳️‍⚧️🏳️‍🌈 (hen/hens)

"Not all who wander are lost." - J.R.R. Tolkien


Värd för Autism, Gitarrer, Teckning och HBT iFokus.

Medarbetare på Tonåringar iFokus.

Tillfällig medarbetare på Barnlöshet iFokus.

~ Instagram teckning

~ Instagram fotografering

[Mulka]
2023-05-29 10:09
#52

#51: detta verkar vanligt. Hur tänker folk???! 😒

Pyttelite
2023-05-29 11:52
#53

#52: Enda trösten är att de aldrig har upplevt en Depression och det är ju bra men annars så kan de knipa käft!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Mulka]
2023-05-29 12:02
#54

#53: jepp.

Calcifer
2023-05-29 18:57
#55

#51: "Har du provat att sova bättre?"


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Lona
2023-05-31 16:25
#56

#53: De värsta är nästan de som har haft en väldigt lindrig Depression och tycker att det var minsann inte så jobbigt att ta sig igenom. (Eller, för den delen, de som har ställt sin "diagnos" själva genom att göra ett 10-frågorstest i en kvällstidning.🙄)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
2023-05-31 18:18
#57

#56: Ja Depression kommer ju i en hel del olika "grader" eller hur man nu ska säga det. Det kan vara helt knäckande för en del, och för andra mer lindrigt så de klarar av jobb eller skola eller liknande trots sin Depression. Men de ska såklart ändå få hjälp om de mår dåligt, även om de inte är så deprimerade att hela livet fallerar av det.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Ett anonymt konto som bara behöver hjälp!!!]
#58

Var nyligen hos en kurator på bup och försökte komma därifrån så fort som möjligt.
Kuratorn bad min bonuspappa berätta ALLT om mig (även mycket rätt privata saker) och hon kommenterade som om jag inte var där. Kände mig som en katt hos veterinären. ): sedan säger bonuspappa till mig att om det känns bra och jag vill fortsätta hos henne så kanske det inte blir så ofta då mamma och han är mycket upptagna och ”lillebror är för liten för att vara ensam hemma…” Kuratorn typ dänger till mig i huvudet och säger högt ”OCH DU ÄR FÖR LITEN FÖR ATT ÅKA SJÄLV ” jag: nej, jag är 11 inte fem. Kurator: haha, barn är så roliga… ALLT ÄR RELATIVT!!! Jag: snälla snälla lägg av… kurator: kolla på min (f@ck/ng enligt mig) lista här, tio vanligaste orsakerna till att barn är deprimerade, det handlar ALLTID om relationer. Punkt. Men just det du är inte Deprimerad. Det vet du väl knappt vad det är förresten…

Calcifer
2023-07-15 15:52
#59

#58: Detta är anledningen till varför jag vägrade BUP efter bara något möte. Jag var yngre än dig, 7, men blev totalt ignorerad. Psykologen pratade inte med mig utan över mig, ställde inga frågor direkt till mig, osv. Jag vägrade. Visst, jag var väldigt ung, men då handlar det ju om att möta mig där jag är inte låtsas som om jag inte ens är där. Jag sa till mamma att jag vill aldrig mer gå dit för han pratade ju inte ens med mig så vad skulle det hjälpa?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Mulka]
2023-07-15 16:10
#60

#59: Gud stackars dig 😓

Upp till toppen
Annons: