Övrigt

Knasiga saker folk har sagt...

2018-12-04 17:56 #0 av: Lona

Vi har nog alla råkat ut för kommentarer som "Ryck upp dig!" och "Det är väl bara att..." (sätt in valfri aktivitet som man uppenbarligen inte klarar, hur 'enkel' den än tycks vara).

En del personer är dock värre stolpskott än andra.LooserVad har ni fått för knasiga kommentarer om depression, hur man mår och så vidare?

Några från min lista:
"Mår du verkligen såhär dåligt eller är du bara lat?"
"Har man hund så kan man också jobba!"
"Se till att skaffa dig en partner /skaffa barn"
"Gå ut på krogen och sup och hitta dig ett ligg!" 
"Du är väl lesbisk? Inte konstigt att du mår dåligt!" 
"Du kan ju inte sitta och deppa och bli fet, du måste banta och vara aktiv, tänk på ditt blodtryck!" (Detta strax efter att ha varit inlagd på psyk i tre veckor. Om man funderar på om just den här dagen är lämplig att ta livet av sig så kanske blodtrycket inte känns så viktigt?)

Samtliga sagda av folk i "branschen", dvs läkare, psykologer eller folk på Försäkringskassan... Några som valt fel yrke här i livet?Tyst

"Glass löser allt!" /Källa Glassgård, Öland
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-12-04 17:58 #1 av: tlover

"alla kan jobba”

Vad vill du läsa om nästa månad? Rösta!

Anmäl
2018-12-06 07:55 #2 av: [RosieGem]

Jag  var med en ung tjej till psykakuten för nått år sedan och läkaren sa till henne att "drick lite te, ladda ned en app med lugna ljud och tänk på positiva saker som hänt under dagen". Tjejen hade varit med om ett grovt brott dagarna innan och så förtvivlad att hon inte gick att få att prata hela meningar.  

Anmäl
2018-12-10 17:06 #3 av: serenas

Jag har en pojkvän med djupa depressioner i perioder, han är inne i en sådan nu. Han blockerar mitt nummer, och stänger in sig, om vi råkar mötas så behandlar han oss som luft. Vi når inte fram, han sköter dock sitt jobb. Vi har koll på att det tänds och släcks i lägenheten.

Folk säger till mig , du är värd någon bättre, dumpa honom.
Varför skulle jag göra det? Det blir inte bättre för det.

Anmäl
2018-12-28 19:13 #4 av: NågonLi

Du kan ju inte vara deprimerad, du har ju målade naglar - av en psykolog

Du som är så ung ska ju inte må dåligt - av flera läkare/psykologer.

Du är ju överviktig oxå så inte undra på att du känner dig nedstämd - psykiatriker.

Första gången (och den enda gpngen) jag blev ledsen och började gråta och psykiatrikern ryter: Vad är det nu som är så jobbigt?

Efter det har jag aldrig visat att jag är ledsen och då får jag höra att jag är känslokall istället..

Bara för att jag är 35 år och inga barn så får jag ofta höra att:
Det är ok att vara lesbisk
Varför har du inga barn?
Du behöver hitta en pojkvän ska du se att det går över.

Jag har mycket mer att skriva 🤓

Anmäl
2018-12-28 19:37 #5 av: Zadeira

Har nån gång hört "Det finns de som har det värre än dig och ändå inte är deprimerade, så varför är du det?"

Anmäl
2019-01-15 09:11 #6 av: taxarärbäst

sluta va så fånig, ryck upp dig, finns folk som har det värre, klart du mår dåligt om du drar dig ifrån folk, du måste utsätta dig för saker du inte gillar (va runt folk som dricker) , livet blir bättre om du slutar fåna dig

Anmäl
2019-01-15 17:39 #7 av: Kapitulerar

"Ta lite semester från tankarna" - sagt av en läkare på akuten när jag kom in efter att inte ha ätit på två veckor.
"Mår du bra?" - sagt av en psykiatriker från bup några timmar efter att jag kom in till akuten pga överdos.

Anmäl
2019-01-25 16:02 #8 av: 91Marran

Jag berättade för två år sedan för en på en dejtingsida att jag jobbar två timmar och att det är för mycket. Fick höra att jag skulle upp i heltid för att man mår bra av att jobba. Han dissade jag direkt.

Anmäl
2019-01-26 10:26 #9 av: Glassljus

Snackade med en kille som också mådde rätt dåligt och så sa han "men du är ju i alla fall snygg så du behöver inte må dåligt". Så min depression är inte valid bara för att jag "är snygg"...

Anmäl
2019-04-16 19:21 #10 av: Silver83

"Släpp det/det får du släppa", är nog den vanligaste kommentaren jag fått. Hade det varit så lätt att släppa saker hade jag ju gjort det för längesen och förmodligen heller inte mått dåligt. Men tyvärr är det ju inget man väljer...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.