Annons:
Etikettsymtom
Läst 1325 ggr
filopa
11/9/18, 6:49 AM

Kommer inte upp ur sängen

Vet inte vilken kategori jag skulle lägga den på. Jag kommer inte upp ut sängen, det tar över en timma för mig på helgen och på skoldagar sjukanmäler jag mig ofta. Min mentor har sagt att jag behöver sjukintyg för att inte bli av med mitt CSN. Hur kan jag göra lättare för mig att kliva upp? Även när jag sovit bra så går det inte.

  • Redigerat 12/18/20, 6:18 PM av Lia
Annons:
SoulPain
11/9/18, 9:37 AM
#1

Om du har mobilen nära dig när du vaknar, så lägg den på andra sidan rummet eller i andra.rummet utanför. Så du måste gå upp för att hämta den och på så sätt starta upp kroppen, blodcirkulationen osv aka vakna.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime - Lao Tzu

taxarärbäst
11/9/18, 11:01 AM
#2

jag hade det lite samma för några år sedan men min hund hjälper mig att hoppa ur sängen men det bästa är att jag kan hoppa tillbaka i min mörka håla när Valentin har gjort allt sitt!

filopa
11/9/18, 11:49 AM
#3

Att behöva gå med hund funkar toppen! Dock så får jag inte ha hund hemma… och jag hade nog inte vaknat om mobilen låg på andra sidan rummet, eller bara legat kvar i sängen och skitit i den😂

Calcifer
11/9/18, 1:26 PM
#4

VAD exakt är det som gör att du inte kliver ur sängen? Är du trött och slö? Känner du ingen motivation till att kliva upp? Mår du fysiskt eller psykiskt dåligt?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

filopa
11/9/18, 11:29 PM
#5

Jag vet inte, ingen motivation tror jag. Det bara går inte.

Själshjärta
11/15/18, 8:42 PM
#6

Jag vet hur det känns… det kan ta jättelänge för mig innan jag kommer mig upp på morgonen - ibland två, tre timmar. 

Har det blivit lättare sedan du skrev inlägget? Jag vet att det bara har gått några dagar sedan du skrev och att det inte går över så fort, men har du märkt någon sorts förändring?

Welcome to the Black Parade

Annons:
filopa
11/15/18, 11:41 PM
#7

Nope, fortfarande lika svårt. Det har varit såhär i flera månader.

Tissetass
11/16/18, 11:13 PM
#8

Vilken tid går du och lägger dig? Vad gör du om nätterna mest?  Låter som ett läkarbesök är på sin plats, ta blodprov osv till en början.  Iom att du känner att det är ett problem så ska du ta det på allvar innan det går ut över annat.

filopa
11/17/18, 10:59 AM
#9

Det är väldigt varierat när jag går och lägger mig, men har lika svårt på morgonen oavsett hur länge jag sovit. Ska träffa en kurator på vc, kan ta upp det med honom.

91Marran
11/17/18, 4:53 PM
#10

Sov någon /några timmar på eftermiddagen och sen typ nio-tio timmar på natten. Det har hjälpt mig.

Mvh
Mig

filopa
11/18/18, 10:33 AM
#11

Kan försöka men mår oftast väldigt dåligt när jag sover på dagen.

Zadeira
11/19/18, 10:54 AM
#12

En av sakerna som rekommenderas vid sömnproblem är att man har fasta rutiner. Går och lägger sig samma tid varje kväll, och går upp samma tid varje morgon, oavsett om det är helg eller veckodag. Du skriver att du lägger dig väldigt varierande, prova att börja med fasta säng-rutiner.

BabyDragon
12/19/18, 10:34 AM
#13

Gå på toa. Vare sig du behöver eller inte, när klockan ringer, gå dit. Det fungerar för mig ibland.

Annons:
frer
3/28/19, 8:51 PM
#14

Tycker det låter som kanske dopamin/noradrenalin/kortisol brist.  Du kanske väcks många gånger under sömnen, då orkar man inte gå upp. Du kan pröva att lukta på nån stark doft på morgonen, eukalyptus, pepparmynta, citrondoft. Fin häst.

Upp till toppen
Annons: