Annons:
Etikettbehandling
Läst 686 ggr
NågonLi
10/28/18, 2:28 PM

När man behöver hjälp men inte orkar..

Min Depression är nu värre än den någonsin varit och jag vet ju innerst inne att jag behöver hjälp.. Problem är att jag inte orkar. Haft kontakt med psykiatrin i typ 14 år till o från. Jag har ofta blivit illa bemött, läkare som varit elaka, psykologer som är nedlåtande och inte lyssnar. Att alltid vara orolig för hur jag ska bemötas. Att alltid kastas fram o tillbaka mellan olika instanser och aldrig veta om jag får stanna. Alla dessa tester man ska svara på frågor innan man får veta om man ens är berättigad hjälp. Har gjort dom där j-väla testerna sååå många gånger.. allt detta resulterar att jag drar mig för att be om hjälp 😔 Nån som känner igen sig? Eller har några bra tips?

  • Redigerat 12/18/20, 4:48 PM av Lia
Annons:
Calcifer
10/28/18, 2:36 PM
#1

Har du någon du kan ta med dig, en förälder eller ett syskon kanske? När jag mått riktigt dåligt och inte orkat ta tag i det där med att be om hjälp ordentligt har jag ibland fått ta mamma med mig trots att jag är vuxen. Då kan hon fylla i där jag inte lyckas ge ordentlig information eftersom hon vet hur dåligt jag mår.

Det har varit riktigt hjälpsamt för min del.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

NågonLi
10/28/18, 2:53 PM
#2

Tack för din kommentar 🌹 Jag har nästan också har haft med min min mamma, förr i tiden. En del gånger har vi faktiskt fått skäll för att hon är med. Trots att jag poängterat att det är jag själv som har valt att ta med henne, hon har inte tvingat mig, Vissa har tyckt det varit jättebra att jag haft med henne. Men jag är nu 35 år och tycker nästan det känns skämmigt att ha med henne

Calcifer
10/28/18, 2:56 PM
#3

#2 Det är absolut inte skämmigt! Jag är 30 och har ibland haft med mamma nu också. 

Men om du inte vill ta med henne, kan du prova att skriva ner dina känslor, tankar, och det som gör att du mår dåligt på papper att ta med? Och säga typ "jag är ibland lite dålig på att uttrycka exakt hur jag känner så här, men jag skrev ner det för jag behöver verkligen hjälp"? 

Det dåliga med vården är väl tyvärr att de är underbemannade som tusan så ibland måste man verkligen kämpa för att få vård eftersom de annars gärna skickar bort en med minimalt med hjälp eller typ medicin och liknande utan andra resurser för att de helt enkelt inte kan hjälpa exakt alla som söker hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lussan20
10/28/18, 3:14 PM
#4

Lika illa inom all vård. Man betalar berättar hur man mår, så hör man inget mer. 200kr borta, ingen hjälp. Det drabbar oss äldre väldigt ofta.

Det var ett bra råd att skriva ner det du känner innan besöket. Du skulle behöva lite stärkande kraft och få lite trevligt i ditt liv. Kanske inte just då det är så tungt, men då det lättar lite. Önskar dig allt gott och lycka till i vården. Bara starka orkar kämpa sig till porten! Tror du är en av dom…Kram från WL🤗🌺

Upp till toppen
Annons: