Annons:
Etikettrelationer
Läst 891 ggr
Tokyo
10/12/18, 5:32 PM

Deprimerad vän, droger

Jag har en vän (X) som jag lärde känna för bara några månader sedan och som jag är orolig över. För lite bakgrundsinformation är han Deprimerad och tar antidepressiva. Han har nyss bytt medicin vilket har resulterat i att han har varit självmordsbenägen (vet inte hur länge detta har pågått men han bytte medicin rätt nyligen). Vi bor i olika städer 10 mil från varandra.

Jag vet redan att han dricker och röker hasch i festsammanhang men nu har det gått ett (eller typ 50) steg för långt. Natten till onsdag smsade och ringde han mig vilket jag inte såg förrän jag vaknade på morgonen. Eftersom han betedde sig som att han var påverkad frågade jag hur han mådde. Detta var klockan 9 på morgonen. Timmarna gick och jag fick inga svar, vilket i sig inte är ovanligt eftersom han flera gånger tidigare har försvunnit i typ 12 timmar utan att det går att kontakta honom. En gång hade han t.ex åkt till sin pappa i en annan stad för att fira hans födelsedag och inte haft tillgång till mobilen på typ hela dagen. Den här gången var jag dock mer orolig eftersom han inte bara var okontaktbar utan också hade betett sig konstigt natten innan.

Jag uttryckte min oro till en annan kompis som också känner honom, så hon skickade till honom på snapchat och frågade hur han mådde samt bad honom svara på mina sms. Henne svarade han vid 2-tiden på dagen, vilket innebar att jag nu kunde se honom på snapkartan och såg att han var i skolan. Han skrev "jag mår nog bra" och lite andra grejer som var felstavade och osammanhängande. Han sa bland annat att han skulle svara mig, men det gjorde han aldrig. Min kompis försökte få honom att lyssna och han öppnade samt svarade på det hon skickade ett tag, men försvann sedan igen och hade fortfarande inte kontaktat mig.

När klockan var 9 på kvällen samma dag bestämde jag mig för att skriva till en av hans kompisar som bor i samma stad som honom, som jag personligen bara har träffat ett par gånger när vi druckit. Jag frågade om han hade pratat med X idag, vilket han sa att han hade gjort "lite". Jag frågade om han lever och hur han mår, och fick svaret "han mår bra tror jag, har lite för kul bara." Han berättade att de hade fått tag i benzo vilket de hade tagit med X kvällen innan.  Eftersom det senaste smset och även samtalet från honom kom kl 5 på morgonen och han uppenbarligen fortfarande var påverkad då antog jag att han höll på ensam hemma också, precis som han ibland röker på ensam. Att inte bara göra sånt ensam utan också mitt i en skolvecka (alltså inte för att festa) får en ju att undra hur han mår egentligen.

En timme senare fick jag äntligen svar från X. Han skrev fortfarande osammanhängande och felstavat, men sa iallafall att hans mamma hade skickat honom till akuten för att hon "trodde han var svårt sjuk" och för att hans ben hade skakat. Han sa att han var hemma nu. Jag frågade honom hur han mådde men fick inga svar på det utan han fortsatte bara skriva irrelevanta saker. Sedan slutade han svara på en drygt en timme igen och jag hann under den tiden somna. Jag vaknade kl 5 av ångest och såg då att han hade skickat en bild på snapchat på påsen. Somnade om och vaknade igen vid halv 8. Fick reda på att han hade skickat liknande bild till min kompis då hon hade frågat om han var hög, och skrivit "snart så!" (kanske på skämt, men oavsett är det inte roligt över huvud taget).

Under dagen på torsdagen fick jag inte någon kontakt med honom förrän nån gång mitt på dagen. Då hade han varit i skolan från 9 till 12 och var nu i stan för att förbereda för en studentfest han skulle på med sina vänner den kvällen. Han frågade om jag var i stan och sa att han ville att jag skulle vara med och "kom hit så chillar vi utanför med benzo och hasch". Jag frågade honom vad fan han håller på med och hur han mår om han går runt drogad varenda jävla dag (ursäkta språket :-)) och då sa han att "jag har 0 ångest, jag mår jättebra." Sa att jag menar hur han mår om han är nykter och då skrev han "ja, senaste gången undrade jag hur många piller jag skulle ta för att dö" och förklarade sedan det där med medicinen som gör honom självmordsbenägen. Han sa att "sånt här kanske gör dig orolig, men det är så jävla skönt att säga till dig för du fattar" och att han inte skulle ta livet av sig.

Min kompis hade också kontakt med honom via snapchat, och vid några tillfällen svarade han bara på det hon skrev men ignorerade mina sms och snaps. Samtidigt skrev han dock till henne att han "ville att jag skulle skriva sånt (vet inte exakt vad han menar med "sånt", att jag är orolig för honom antar jag) till honom för att han gillar det" vilket inte går ihop. Fortfarande väldigt trög och osammanhängande. Till slut skrev han till mig att han skulle ringa och ge mig updates under kvällen, att han mådde normalt nu och att jag inte behövde oroa mig. Jag skickade till honom under kvällen och väntade på att han skulle ringa men hans mobil hade dött enligt kompisen jag kontaktade på onsdagkvällen. Hade tidigare bett samma kompis hålla koll på honom och han skrev "ska försöka, jag lovar".

Jag tänkte först att jag var irrationell som var så orolig att något hade hänt, eftersom jag alltid oroar mig över saker som inte är värda att oroa sig för. Denna gången visade det sig ju dock vara väldigt rimligt att vara orolig för honom och det känns inte direkt som att någon i hans närhet riktigt tar det på allvar? Hans mamma skickade honom ju till akuten och jag vet inte riktigt vad de kom fram till där eftersom han bara åkte hem och fortsatte bete sig på samma sätt, samt gick till skolan som om ingenting hade hänt. Hans kompisar kanske eventuellt inte borde supa och ta grejer med honom när de vet att han var på akuten dagen innan och uppenbarligen inte mår bra.

Jag vet inte riktigt… Idag vaknade jag också vid 5, sedan halv 7 och till slut kvart i 8 och har försökt få kontakt med honom, men han har inte svarat hittills. Jag vill ju typ åka dit och hålla fast honom så jag kan ha koll på vad han gör. Samtidigt känner jag mig nästan jobbig när jag t.ex frågar hans kompis hur det går osv, trots att jag vet att det är befogat. Känns som att dom tycker att jag överreagerar och att det inte är en så big deal. 

X sa igår att han hade skola idag också, men han har som sagt inte svarat mig än och syns inte på snapkartan heller. Går ju inte att prata vett med honom när han är påverkad heller. Antingen har han varit i skolan idag och är hemma eller någon annanstans nu, bara att han av någon anledning inte har kollat på mobilen på hela dagen, eller så har han blivit inlagd igen. Jag vettefan och jag har jävligt mycket ångest över detta.

Tack

  • Redigerat 12/18/20, 4:48 PM av Lia
Annons:
serenas
10/15/18, 8:24 PM
#1

Hej Hur mår du själv? Jag frågar eftersom du är så ung och bär så mycket ansvar på dina axlar. Finns det någon vuxen på din skola som du kan vända dig till, och få råd. Om du vill så kan du skicka pm om du vill prata av dig lite privat.

Lona
10/18/18, 10:32 PM
#2

Hur gammal är X? Tänker eftersom du skriver att han är i skolan osv.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: