Annons:
Etikettbehandling
Läst 2287 ggr
500
2018-10-12 07:07

Erfarenheter av sertralin?

Hej, igår fick jag sertralin utskrivet och jag undrar helt enkelt om någon annan har provat dem och kan bidra med lite erfarenheter?

Annons:
Lona
2018-10-12 08:47
#1

Jag har ätit Sertralin i drygt två år och det har gjort jättestor skillnad! Både ångesten, nedstämdheten och tvångstankarna har minskat. Nu äter jag iofs inte bara Sertralin utan annan psykofarmaka också, det är kombinationen som ger effekt för mig. Biverkningarna är lite svårt att veta vilket som beror på vilken medicin, i synnerhet som de ofta är likartade med tanke på att medicinerna delvis går på samma receptorer. Muntorrhet och viss darrhänthet, men det hade jag innan också. Jobbigaste biverkningen är att jag får tyngre att andas, om jag enbart äter Sertralin är det rätt ok på 150 mg, men ihop med Anafranil (som egentligen är kontraindicerat med Sertralin) får jag knappt luft när det överstiger en viss gräns. Tillsammans med astma är det ingen höjdare… Lite intressant är att vissa SSRI-preparat ger olika biverkningar beroende på varför man tar dem. Lycka till, hoppas att de hjälper!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Niklas
2018-10-13 16:27
#2

Verkar kunna ge kraftigt sötsug.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

RobinEH
2018-10-25 19:08
#3

Sertralin är en tidig testmedicin som i många fall har effekt. Av folk som inte haft effekt av tidigare antidepressiva så är sertralin ofta med i deras historik.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lona
2018-10-25 21:56
#4

#3, Hur menar du?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

RobinEH
2018-10-25 22:04
#5

#4
Sertralin är en antidepressiv i form av SSRI. Det är i de flesta fall den typ av läkemedel som skrivs ut tidigt i behandlingen. Sertralin eller Citalopram har de flesta fått inledningsvis. Erfarenheterna kring dessa preparat blir således många, dels många med positiva erfarenheter men även många för vilka preparaten inte haft någon effekt.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Lona
2018-10-26 07:23
#6

#5, Ah, nu är jag med! Min förvirrade hjärna fick inte riktigt ihop det igår. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: