Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1683 ggr
Anonym
Anonym
8/18/18, 6:27 PM

Det blir värre...

Jag vet inte hur jag ska hantera det längre. Jag kan inte ens ropa på hjälp. Jag kan inte ens skriva om det. Det låser sig . allt jag gör blir fel. jag kan inte mer

jag veti nte vad jg ska göra…

  • Redigerat 12/18/20, 4:47 PM av Lia
Annons:
Tjeja
8/18/18, 6:59 PM
#1

ÅÅh…. skickar en stor varm kram till dig! (((((Anonym)))))

Vet inte vad som är rätt att skriva till just dig, men jag ska i alla fall försöka hjälpa lite med det lilla jag kan, därför att jag har också känt precis så några gånger och vet hur fruktansvärt det kan vara. 

Ett par gånger fick jag fullständig panik som gick över i panikångest, då gick det över för att jag tänkte "vad skönt nu dör jag så slipper jag det här".

Vid några andra tillfällen har jag varit så trött att jag inte orkat reagera ens en gång och jag har bara somnat ifrån och sov och sov och sov tills något ändrade sig, typ jag blev hungrig eller någon hörde av sig eller nåt annat vad som helst.

Men alla är vi olika och känner och reagerar på olika sätt på samma känslor. Det jag kan säga är att förr eller senare går det över, på ett eller annat sätt! Det handlar om att hålla ut tills känslan och ångesten vänder/lägger sig. Så länge du lever kommer du att komma igenom och förbi det! Det är fakta, hur långt bort och hopplöst det än känns! ❤️

Ibland har det hjälpt mig att bara fokusera på en tanke i taget, till exempel att andas. Ett andetag i taget orkar jag, och så tar man det, sedan nästa och sedan nästa, ta varje andetag som ett nytt steg.  Efter ett tag har man genomlevt och överlevt många andetag och känslorna börjar vända.. Antingen så att man lugnar sig, eller att man mår lite mindre dåligt eller att man till sist samlat kraft att ropa på hjälp i alla fall.

Kram igen!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
8/18/18, 7:04 PM
#2

#1 Tack. det betyder jättemycket att du tog dig tid att skriva det där

sova kanske hjälper. Det käns inte osm en dum ide.

Men om det inte finns någon hjälp eller ingen svarar när en ropar?

Calcifer
8/18/18, 8:51 PM
#3

#2 Då ropar man igen, högre. Hör ingen eller svarar fortfarande så gallskriker man tills man får gehör. Ibland är det tyvärr så det måste gå till. Inte för att ingen vill hjälpa, men för att inom t:ex psykiatrin är det så långa köer nästan överallt i landet och många kan bli nekade hjälp för att läkarna inte anser att det är akut nog för att man ska få hjälp. Då måste man med allt man har få dem att förstå att jo, det är akut, och jo, jag behöver hjälp.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Tjeja
8/18/18, 9:18 PM
#4

#2

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
8/18/18, 9:20 PM
#5

#2

Får man inte hjälp när man ropar första gången, -andas ett tag till-, hämta mer kraft. Efter ett tag orkar man skrika högre som Calcifer skriver, eller så mår man så pass mycket bättre att man orkar hålla ut lite till, andas lite till, hålla ut lite till, och för varje gång mår man en smula mindre dåligt tills det börjar kännas lite bättre istället och allt börjar vända.  Så fortsätter man tills man plötsligt upptäcker att man faktiskt har tagit sig igenom detdär djupaste hemskaste och man börjar se möjligheter igen, får ny ork och energi att göra något annorlunda än förut eller att ropa ännu högre.

Sådär kan det hålla på länge, men till slut är man igenom och livet är hanterbart och till och med så att man börjar uppskatta saker igen, kan känna glädje över saker igen, börjar känna hopp för saker man kämpar för att uppnå.

Det kan låta klyschigt, men det har i alla fall hjälpt mig många gånger. Ett andetag i taget, ett steg i taget, det orkade jag. Bara en gång till, ett andetag till, och ett till..o s v…

Ett annat annat knep som hjälpt mig många gånger när jag känt mig långt ner i djupet eller känt att hoppet och det man längtar efter är så förfärligt oändligt långt bort så det känns som att man aldrig kommer att komma dit.

Då har det hjälpt mig ibland att tänka "jag ska komma ihåg den här stunden, när jag är där, och mår bättre igen, nått fram till det som kändes omöjligt innan. Då ska jag tänka tillbaka och med tacksamhet till mig själv och den styrka jag inte visste innan att jag hade, för att jag tog mig fram dit. Och när jag är där jag vill vara ska jag njuta extra för att skicka energi till mig nu, när allt är som värst!

Av någon anledning har det fungerat för mig. När jag nu efteråt är förbi flera av de där hemska tillfällena så tänker jag ibland tillbaka på dem och liksom tänker/skänker värme till mig själv då, om om man kunnat skicka ett paket med energi till sig själv genom tiden liksom. Tröst till sig själv, styrka till sig själv då.

För ingen, ingen i hela världen känner dig så väl som du själv, och ingen annan vet och förstår så väl hur du känner och kände när det var så hopplöst. Så ingen annan i hela världen kan skicka värme och kärlek till dig igenom och förbi tiden som passar dig så precis som du! Ingen annan vet så väl vad just du behöver!

Så hämta styrka från ditt framtida jag, och lova dig själv att tänka tillbaka på dig själv då och skicka den tröst till dig själv med den förståelse som bara du i hela världen kan ha. ❤️❤️❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anonym
Anonym
8/19/18, 3:27 PM
#6

Tack både Calcifer och Tjeja Att ni tog tid att svara någon okänd på nätet 

jag tog ditt råd tjeja och sov tills allt kändes mindre hemskt. kom tillbaka, läste era inlägg flera gånger och fick mig själv att ringa min enda familj. Berättade allt. all jag kände och hur jag mådde och hon förstod och stöttade mig lovade att skrika och ropa åt mig om ingen lyssnar och jag inte orkar meer

Idag känns lite bättre. Tack

Annons:
Tjeja
8/20/18, 1:10 PM
#7

❤️ Vad skönt Anonym att vi kunde vara till hjälp och stöd så att du tog dig igenom den värsta svackan!  Ännu skönare att du orkade och lyckades ringa och berätta för din familj och att han lyssnade och förstod dig! ❤️❤️❤️  Då finns det hopp för framtiden! När man inte är helt ensam i sitt mörker utan att det finns någon där som bryr sig om en och finns där är av stor betydelse för hur man tar sig igenom djupet.  

Stor varm KRAM till dig och fortsätt hålla ut tills det blir bättre igen! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[11:11]
9/2/18, 8:21 PM
#8

🌺Vad du än gör så ge inte upp, det är inte värt det.

Anonym
Anonym
12/29/18, 12:04 AM
#9

Ville bara posta och skriva att jag hänger med än. hmande i en lite bättre period efter att ha pratat med henne och läst det ni skrivt och det håller i sig än men jag har inte fått någon hjälp. 

Vi har försökt att få tid och häjlp åt mig men psykiatrin har inga tider. Det var prat om att träffa en kurator på vårdcentralen efter aningen grövre självskadebeteende men det rann visst ut i sanden. De tittade inte ens på såren. fortsätta försöka är väl allt som gäller.. 

Hur som mår jag okej och vill önska alla er ett bra nytt år. Tack. 🌺

Calcifer
12/29/18, 8:03 AM
#10

#9 Tyvärr har psykiatrin oftast väldigt långa köer, men fortsätt att säga till att du vill ställas i kö åtminstone för att få prata med någon. Skönt att du hänger med än, även om jag förstår att det är tungt.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

NågonLi
12/30/18, 10:28 PM
#11

Känner igen mig. Jag orkar inte ens be om hjälp.. ofta får man ingen eller så mår man ännu sämre när man går därifrån.. och sen dessa väntetider..

Tjeja
12/31/18, 3:50 PM
#12

#9

Tack att du skrivit tillbaka igen! ❤️Och skönt att du hänger med och har haft lite bättre perioder emellan ❤️, även om det fortfarande är tungt och väntetiderna är långa! 💔

Jag önskar dig och alla här med dig också ett Gott nytt 2019 med hopp om bättre livskvalitét och mer glädje i livet! ✨❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: