Annons:
Etikettrelationer
Läst 930 ggr
Pepp botar inte depp
2018-05-30 21:33

Har jag ens vänner?

Hej..

Ska nu börja på en skola helt utan vänner ingen vad jag vet från min skola ska börja här. Ännu mindre mina vänner.. Men känner att det kanske inte spelar någon roll då det känns som om dom slutat bry sig. Dom undviker mig.. Det känns som om min bästa vän (vi har varit kompisar sedan 6 månaders ålder) inte vill veta av mig längre.. Jag känner att hon tycker jag är för otrevlig.. Jag har börjat skippa lektioner.. Inte så det märks utan t.ex. språk som vi har på en annan skola som inte har tillgång till vårat schoolsoft eller skriver till lärarna. Så lärarna på vår skola / föräldrarna vet inte om att jag gör det.. Har typ lyckats "överlista" dom.. Det är både det att jag inte orkar och att jag hatar Spanska… Jag har alltid älskat tyska och alltid velat ha det som första språk men mamma och pappa tycker det är onödigt.. Så dom lät mig inte välja det jag ville ha: 1. Tyska, 2. Spanska. Dom valde 1. Spanska, 2. Franska… Jag vill inte ens prata spanska jag ska ju inte utomlands? Jag hatar att resa endast upp till linköping men ingen annan stans.. Jag känner att jag inte har några vänner kvar.. När vi ska gå någonstans går dom på ett led och jag bakom.. Och dom gör så hela tiden.. Dom ignorerar mig på rasterna.. Har en vän som jag bråkar med ena dagen och är bästis med andra dagen liksom.. Vi har alltid roligt på lektionerna tillsammans men aldrig utanför skolan.. Så fort skolan är slut så ignorerar hon mig och låtsas att hon typ inte känner mig. Jag sitter typ alltid ensam på lunchen (varje bord är 6 personer och vi är 7 så jag hamnar utanför) så jag hamnar alltid ensam sitter ofta vid våra lärare (som har ett eget bord) Har känt mig utanför jätte länge..

Vet att detta är fel och så, skippa uppläxningen om det som kommer nu, När jag var hemma hos min "kompis" så skulle hon göra något med sin bäbis-bror (typ mata eller så och byta blöja) så jag skulle väna på hennes rum (det tar ca 20 min) så fick jag syn på en bok (skippa uppläxningen okej vet att det var fel..) ,  det var hennes dagbok.. jag tog en penna och lirkade upp hennes lås.. Jag sa att jag skulle på toa så jag låste in mig på toan och läste lite ur dagboken.. Jag låste från 2012-2018. Det stod om hur hon tyckte och sånt, framförallt om mig… ända sedan 2012 har hon tyckt att jag var elak.. Hon har känt sig utanför p.g.a mig.. På bilderna hon ritat och i texten beskrevs jag som ett monster.. Bilderna var liksom.. Jag hade huggtänder och 2 meters armar liksom "onda" ögon och sånt.. skyndade mig ut satte på låses på dagboken och la tillbaka den så hon inte märkte något.. (vi är liksom vänner nu men jag känner mig så hemsk..) Jag har mått dåligt sedan dess över det.. 

Jag kan inte komma ihåg att jag varit så elak.. Jag vet att hon känt sig utanför men jag vet att jag kämpat med att hon inte ska känna sig utanför men jag lyckas inte.. 

Jag känner att mina vänner inte vill ha med mig och göra..

skriver ett stycke så som jag avslutat mina 3 senaste sidor i min dagbok

"jag behöver inga vänner, jag kommer klara detta själv. Jag ska bara komma på hur"

jag har gått till kuratorn när jag vart yngre (mådde såhär dåligt för ca 1 år sedan också) men vi har skaffat en ny kurator i skolan. En som jag inte litar på alls.. Känner inte att jag kan lita på henne.. Jag vill inte prata med mina föräldrar och eftersom jag inte riktigt har vänner så hjälper inte dom heller..

Något tips på vad jag ska/kan göra?

  • Redigerat 2020-12-18 18:23 av Lia
Annons:
Calcifer
2018-05-30 22:07
#1

Det jag gjorde när jag insåg att jag inte hade några vänner IRL var att söka upp folk på internet som jag hade nåt gemensamt med. Visst, det är inte samma sak som att ha vänner ansikte mot ansikte, men en del av mina internetvänner älskar jag mer än någon jag haft som vän IRL. Och de finns alltid där för mig, även om de inte direkt kan komma över på fika eller så. En del av dem har jag träffat också i verkligheten och varit vän med länge även om vi har svårt att träffas särskilt ofta. Så jag kan inte ge dig smarta råd om hur du ska hantera dina nuvarande vänner, däremot betyder det inte att du måste vara ensam. Det finns massor med människor som känner sig ensamma och de söker sig online, man behöver bara lyckas hitta dem så kan du få underbara människor i ditt liv som finns där genom allt i den mån de kan.

Sen tänker jag inte läxa upp dig angående din väns dagbok. Ja, det var fel av dig, men du vet redan det så varför banka in något du redan är medveten om? Däremot är det ju hemskt trist att hon ser dig som elak. Eftersom det är hennes privata dagbok så är det förmodligen något hon faktiskt känner, oavsett om det stämmer eller inte så verkar det ju vara hennes verklighet, så att säga. Tror du att du skulle kunna prata med henne någon gång, utan såklart avslöja dig kring det du gjorde om du inte känner dig redo för det, men ändå ta upp t:ex att du ibland undrar om hon kanske inte riktigt känner att du är snäll, om du gjort något fel, om det finns något som hon kanske missförstått som kan bli bra om ni får prata om det?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Upp till toppen
Annons: