Annons:
Etikettbehandling
Läst 2931 ggr
Lona
4/12/18, 11:17 PM

Koffein?!

För några veckor sedan åt jag Bamyl/koffein i ett par dagar pga huvudvärk och tyckte att jag mådde mycket bättre psykiskt.
Testade sedan att ta 50-100 mg koffein på morgonen och mår löjligt mycket bättre!
Jag äter mina vanliga psykofarmaka också, givetvis, men koffeinet har lyckats "dra upp mig" ur den där seeega känslan jag har haft ett bra tag.
Tar dem inte varje dag och de dagar som jag är utan är jag rätt trött - men då sover jag istället mer "aktivt" än när jag bara segar omkring i grå smet dag efter dag.
Det känns faktiskt rätt skumt att det har så stor effekt.

Någon annan som upplevt liknande?
Funderar iofs på om det kan hänga ihop med mina NPF, som någon slags liknande effekt som psykostimulantia kan ha vid ADHD?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Lia
4/13/18, 1:01 AM
#1

Koffein gör ju att man blir piggare, och när man är Deprimerad blir det såklart ännu jobbigare och svårare när man är trött också. Då kan den där kicken av pigghet få en att må lite bättre. Det är min teori i alla fall. Men jag tror att det vore bättre att kanske hitta en källa till pigghet någon annanstans ifrån än just koffein för att få det att fungera på ett hållbart sätt.

parsley
4/13/18, 6:30 AM
#2

Dricker du kaffe? Har du jämfört mängden koffein du tar med en kopp kaffe`? Med tanke på hur mycket kaffe folk dricker, så….

Enligt Livsmedelsverket så innehåller kaffe ungefär så här mycket koffein

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein

Hur mycket koffein det finns i vissa drycker kan ge ett mått på hur mycket koffein man får i sig. En kopp vanligt bryggkaffe (15 centiliter) innehåller cirka 100 milligram koffein. En burk energidryck (25 centiliter) innehåller oftast omkring 80 milligram koffein. En burk coladryck (33 centiliter) innehåller ofta 30-50 milligram koffein.

Lona
4/25/18, 12:02 AM
#3

Tack för era svar! Mitt svar blev tydligen lost in cyberspace, så jag får skriva ett nytt.😉
#1, Faktum är att jag aldrig hittat någon annan metod för att få den här typen av pigghet. Det låter kanske som att jag blir helt "hög"/manisk av koffeinet, så är det absolut inte, jag skulle snarare säga att jag blir mer "normal" utan att traska omkring i det grå träsket, så att säga.
Det skulle väl möjligen vara när jag åt Voxra, men den effekten försvann tyvärr snabbt.

#2, Jag dricker sällan kaffe och har faktiskt aldrig märkt den effekten - fast mitt kaffeintag är kanske för lågt, med tanke på att jag dricker det sällan, bara tar en kopp och har mycket mjölk i.

Vad som är lite skumt är att det faktiskt minskar min ångest. Inte den som är riktad mot någon specifik händelse (åka buss, gå och handla, ringa till någon etc), men den där generella som ligger och puttrar hela tiden. Det är som att koffeinet gör att kroppen orkar ta itu med/kämpa emot ångesten på något sätt.

Ska ta upp detta med min vårdkontakt, men tills vidare får det bli koffein de dagar jag skall göra något. Dagar jag bara ska vara hemma får väl bli koffeinfria sovdagar…😊


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Zadeira
4/26/18, 8:58 PM
#4

Hur tar du koffeinet nu? Är det genom smärtstillande fortfarande eller tar du det som rena koffeintabletter?

Jag äter smärtstillande med koffein i (fast koffeinet påverkar mig inte alls) och på FASS står följande.

Koffein förstärker den smärtstillande effekten av acetylsalicylsyra. Koffein har även en smärtstillande effekt genom sin sammandragande verkan på utvidgade blodkärl i hjärnan t.ex. vid migrän. Koffein har även en uppiggande verkan.

Kanske är det så att koffeinet gör din hjärna mer alert och därför kan den kanske ta hand om saker på ett annat sätt än om du är lite slöare i huvudet. Dessutom brukar ju Depression göra att man i allmänhet är håglös och energifattig. Koffein kan kicka igång den där lilla extra energin man behöver för att göra saker. Dessutom sägs det ju att "ju mer man gör desto mer energi får man". Om du då får en hjälpande kickstart av koffeinet så kanske resten följer av sig själv liksom.

Lona
5/5/18, 12:09 AM
#5

#4, Jag tar det som "rena" tabletter nu. (Jisses, det där lät ju nästan som om jag tar droger!😃)
Ja, jag tänker också att det blir en liten kickstart - och kanske faktiskt även funkar delvis på min Asperger/ADD som inte går att medicinera med tex Concerta.

Min stödperson på ÖVM misstyckte i alla fall inte så jag kör väl på ett tag, åtminstone de dagar jag har något viktigt jag måste göra.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NiklasTyreso
5/31/18, 12:16 PM
#6

Koffein är uppiggande, vilket är motsatsen till den trötta håglöshet Depression kan ge, meeen… Koffein kan ge sömnsvårigheter och förvärra de sömnsvårigheter som Depression ofta ger. Halveringstiden för koffein i kroppen är 6 timmar. Dricker du kaffe kl 11.00 har du hälften kvar i kroppen kl 17.00 och 1/4 är kvar kl 23.00 när du ska sova. Energi drycker brukar innehålla galet mycket socker, perfekt för att gå upp i vikt. Viktuppgång är vanligt vid Depression p g a att man blir orkeslös och dessutom ger vissa mediciner viktuppgång. Då är det inte laga att öka viktuppgång en med energi dryck. Jag dricker kaffe, utan socker men aldrig efter kl 15.00.

Annons:
Lona
5/31/18, 8:02 PM
#7

Faktum är att jag ofta sover bättre på natten när jag tagit koffein på morgonen. Antagligen för att jag då orkar hålla igång under dagen så att jag blir TRÖTT, inte lullar runt i något slags semi-vegetativt tillstånd och varken får gjort något eller vilat ordentligt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

NiklasTyreso
6/3/18, 11:59 PM
#8

Instämmer, kaffe / koffein är bäst på förmiddagen.

Denna kommentar har tagits bort.
Choklad
6/11/18, 7:29 AM
#10

Ett annat sätt är att motionera- ut och gå eller annat som gör dig pigg, och det påverkar kropp och sinne positivt

U R us

Lona
6/19/18, 11:32 PM
#11

#10, Ja, fast det gör mig faktiskt inte pigg, utom möjligen just för stunden, när jag är mitt uppe i det. Sen blir jag istället ännu tröttare, lite beroende på vad det är jag har gjort. Möjligen kan jag slappna av bättre efter en aktivitet, men då vill det till att det varit precis rätt form av aktivering. Merparten blir jag bara utmattad av.😕


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: