Annons:
Etikettbehandling
Läst 2309 ggr
DiamondIce
2018-04-05 18:56

ECT

Är det någon här som gått igenom ECT-behandling? Min läkare vill att jag ska göra det, men jag är helt ärligt lite rädd 😕 

Det vore skönt att höra från någon som gått igenom det hur ni tyckte det var? Och om ni mått bättre efteråt?

Annons:
Lona
2018-04-05 20:14
#1

Jag har inte gjort det själv, men det har varit aktuellt av och till och jag har träffat några som gjort det.
Om jag säger såhär; det skulle vara min absolut sista utväg, det vill säga att jag mådde så dåligt att suicid var det enda alternativet som fanns (enligt mig själv alltså, läkarna lär inte rekommendera den "behandlingen"😛).
De patienter jag har träffat har i vissa fall mått bättre men samtliga har haft någon form av mer eller mindre permanenta hjärnskador. Minnesbortfall har väl varit det vanligaste, från att ha tappat gamla minnen till att ha dåligt minne i nutid.
En del av dem har fått svårt att känna igen/komma ihåg olika personer och på något sätt fått sämre förmåga att "uppleva"/tolka sin omvärld. Finns säkert någon fin benämning på det😉. Svårare att läsa/förstå vad de läser och sätta det i sin kontext.
Ett par har inte mått ett dugg bättre, tyvärr.
Det är klart att jag bara har träffat ett tiotal och det utgör väl ingen direkt statistik, men åtminstone hälften ångrade att de gjorde det - då var det dock relativt nygjort på ett par och det kan ta tid för hjärnan att återhämta sig.
Ska väl tillägga att jag träffat de flesta inom just psykiatrin, de som har blivit helt återställda och mår bra har jag så att säga inte korsat vägar med.
De flesta mediciners effekt går att häva om man sätter ut dem, även om de kan ha förjävlig effekt medan man tar dem, men en skadad hjärna är ruskigt svår att få ordning på… Det går liksom inte att göra ogjort.
Sen vet jag heller inte om de fått någon form av uppfångning, man kanske borde få någon form av träning motsvarande den man ibland får om man haft en stroke eller annan hjärnskada?

Har även diskuterat det med flera läkare, den ena som var psykiatriker med lång erfarenhet var ytterst tveksam (han ville å andra sidan medicinera ALLT och hade bara farmakologiska lösningar), en annan hade en annan specialitet men avrådde mig. Hon kan väl inte ses som opartisk då det är min syster, men trots att hon inte hade något vettigt alternativ (möjligen slutenvård under en längre tid) så tyckte hon alltså inte att det var värt risken.

Sen har jag förstås pratat med läkare som varit positiva också, svårt det där. Men se till att du får ordentligt med information; hur ser prognosen ut, finns det några alternativ, hur ser "worst case-scenario" ut om du faktiskt får hjärnskador, hur bra kan du bli och är det i så fall permanent eller är det som att se som en behandling på kort sikt?

Jag tycker väl även att det delvis beror på hur länge man har varit dålig och hur dålig man varit/är. Det är möjligt att det är bättre prognos med ECT om man inte varit sjuk så länge, men då är det samtidigt större chans att man blir bättre så småningom av sig själv/med förbättrad medicinering.
Jag mår långt ifrån bra ens när jag mår som bäst, men har efter 30(!) år hittat den bästa farmakologiska lösningen hittills. En del av de medicinerna fanns förvisso inte för 30 år sedan men det är inte förrän nu som någon kom på den ljusa idén att kombinera dem. Egentligen ska de inte ges tillsammans och flera läkare har faktiskt nekat till det då det är kontraindicerat, men jag tar tusen gånger hellre den risken än mår som jag gör utan - eller gör en ECT.

Man ska väl dessutom ha i åtanke att det är fallen som inte blir bra eller som får biverkningar/komplikationer som man hör talas om, lyckade behandlingar har inte lika stor tendens att sprida sig, vare sig från person till person eller via olika media.

Hoppas att du hittar en bra lösning/behandling och mår bättre så småningom!🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DiamondIce
2018-04-05 21:55
#2

#1 Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ett så klokt svar, det är väldigt uppskattat 🌺

Jag försöker ta reda på så mycket jag kan, det är därför jag frågade här. Information i all ära, men ibland hjälper det mer att höra om andras upplevelser 🙂

Huygens
2018-04-05 22:21
#3

ECT ger minnesförlust och i många fall en hjärnskada. För hysteriskt sjuka patienter kan det var en lösning, ungefär som lobotomi. Mitt intryck är att ECT är som att få ett hårt slag i skallen, medföljande skada och så måste "datorn" starta om. ECT är lite som att rulla tärningar, hjärnan tar stryk och så hoppas läkaren på att den "ommöblerade", något skadade hjärnan inte uppvisar svåra mentala problem.

Här är en som tappade 30 % av minnet. SVT

Lona
2018-05-05 00:10
#4

TS, hur går det för dig?🌺


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

DiamondIce
2018-05-06 17:37
#5

Jag sa till omvårdnadsteamet att jag inte ville göra ECT om det fanns andra alternativ, så de såg till att jag fick en tid hos en överläkare. Han sa ungefär som ni, att det är bättre att vänta med ECT, så länge jag känner att jag orkar prova vilka mediciner som fungerar för mig. Så får vi se hur länge det är 🙂

Tack för att du frågar, det var omtänksamt av dig 🌺

peterularsson
2020-11-19 15:29
#6

#0:

Tänk på att det finns en baksida till ECT-behandlingarna. Jag tycker att man skall söka sig till alternativa behandlingar istället.

ECT är en omstridd, kontroversiell metod. Många har fått svåra skador som de har anmält och skadestånd har betalats ut i flera fall. Flera har också vittnat i media om förstörda liv och till och med dödsfall. Det finns även åtskilliga vetenskapliga studier mot ECT: https://www.elchocker.se/

Det finns inget tvivel om att ECT-behandlingen kan ge bestående skador och förstöra liv.

Psykiatrin i Sverige är bland de värsta i världen med att ge ECT till bland annat barn, gravida, äldre och under tvång (ca 50 000 elchocker om året). Det finns länder i världen där denna behandling inte används eller mycket lite.

Psykiatrin ger till och med elchocker till barn i Sverige: https://www.forbjudelchockertillbarn.se/

Människor som mår dåligt behöver naturligtvis en riktig hjälp - kärleksfull, orsakshanterande, djupgående, långsiktig hjälp. Inte psykiatrins diagnoser, psykdroger och deras "quick-fix" elchocker. Satsa psykiatrins miljarder istället på att lyfta fram och erbjuda alternativa behandlingar. De finns även för riktigt dåligt mående: https://www.elchocker.se/hur-ma-battre/

Förstärk valmöjligheterna och de mänskliga rättigheterna för de som mår dåligt!

Annons:
Pyttelite
2020-12-12 09:52
#7

TS har det vänt? 💐


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


peterularsson
2021-08-25 21:23
#8

Det finns en obehaglig baksida till ECT-behandlingen. Många har anmält och vittnat om allvarliga skador - flera har fått skadestånd - till och med miljonskadestånd.
https://www.elchocker.se/

Lyft fram och satsa på alternativa behandingar till de som mår dåligt, riktig hjälp, inte psykofarmaka och elchocker.
https://www.elchocker.se/hur-ma-battre/

Det finns mycket bra alternativ!

Kostnadsfri hjälp att anmäla dina skador från Elchocker, ECT-behandlingar. Hundratals vittnesmål, filmer, artiklar och vetenskapliga studier!
Denna kommentar har tagits bort.
Niklas
2021-10-29 09:02
#10

#8: Jag vet att de har orsakat sämre minne ibland. Känner också en person som har fått skadestånd.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[TorpUffe]
2021-12-15 02:52
#11

#0: jag gick igenom ECT vid två tillfällen. 6 behandlingar vid varje tillfälle. För mej hjälpte det inte. Jag hade en Depression som aldrig gav sej. Men efter år av tjat och strul visade det sig att det var ADHD och depressionen var ett resultat av komplikationerna av det snarare än av allmän envis Depression

Niklas
2021-12-15 21:31
#12

#11: Blev det bättre då?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: