Behandlingar

ECT

2018-04-05 18:56 #0 av: DiamondIce

Är det någon här som gått igenom ECT-behandling? Min läkare vill att jag ska göra det, men jag är helt ärligt lite rädd Ledsen 

Det vore skönt att höra från någon som gått igenom det hur ni tyckte det var? Och om ni mått bättre efteråt?

Anmäl
2018-04-05 20:14 #1 av: Lonaa

Jag har inte gjort det själv, men det har varit aktuellt av och till och jag har träffat några som gjort det.
Om jag säger såhär; det skulle vara min absolut sista utväg, det vill säga att jag mådde så dåligt att suicid var det enda alternativet som fanns (enligt mig själv alltså, läkarna lär inte rekommendera den "behandlingen"Lipar).
De patienter jag har träffat har i vissa fall mått bättre men samtliga har haft någon form av mer eller mindre permanenta hjärnskador. Minnesbortfall har väl varit det vanligaste, från att ha tappat gamla minnen till att ha dåligt minne i nutid.
En del av dem har fått svårt att känna igen/komma ihåg olika personer och på något sätt fått sämre förmåga att "uppleva"/tolka sin omvärld. Finns säkert någon fin benämning på detSkämtar. Svårare att läsa/förstå vad de läser och sätta det i sin kontext.
Ett par har inte mått ett dugg bättre, tyvärr.
Det är klart att jag bara har träffat ett tiotal och det utgör väl ingen direkt statistik, men åtminstone hälften ångrade att de gjorde det - då var det dock relativt nygjort på ett par och det kan ta tid för hjärnan att återhämta sig.
Ska väl tillägga att jag träffat de flesta inom just psykiatrin, de som har blivit helt återställda och mår bra har jag så att säga inte korsat vägar med.
De flesta mediciners effekt går att häva om man sätter ut dem, även om de kan ha förjävlig effekt medan man tar dem, men en skadad hjärna är ruskigt svår att få ordning på... Det går liksom inte att göra ogjort.
Sen vet jag heller inte om de fått någon form av uppfångning, man kanske borde få någon form av träning motsvarande den man ibland får om man haft en stroke eller annan hjärnskada?

Har även diskuterat det med flera läkare, den ena som var psykiatriker med lång erfarenhet var ytterst tveksam (han ville å andra sidan medicinera ALLT och hade bara farmakologiska lösningar), en annan hade en annan specialitet men avrådde mig. Hon kan väl inte ses som opartisk då det är min syster, men trots att hon inte hade något vettigt alternativ (möjligen slutenvård under en längre tid) så tyckte hon alltså inte att det var värt risken.

Sen har jag förstås pratat med läkare som varit positiva också, svårt det där. Men se till att du får ordentligt med information; hur ser prognosen ut, finns det några alternativ, hur ser "worst case-scenario" ut om du faktiskt får hjärnskador, hur bra kan du bli och är det i så fall permanent eller är det som att se som en behandling på kort sikt?

Jag tycker väl även att det delvis beror på hur länge man har varit dålig och hur dålig man varit/är. Det är möjligt att det är bättre prognos med ECT om man inte varit sjuk så länge, men då är det samtidigt större chans att man blir bättre så småningom av sig själv/med förbättrad medicinering.
Jag mår långt ifrån bra ens när jag mår som bäst, men har efter 30(!) år hittat den bästa farmakologiska lösningen hittills. En del av de medicinerna fanns förvisso inte för 30 år sedan men det är inte förrän nu som någon kom på den ljusa idén att kombinera dem. Egentligen ska de inte ges tillsammans och flera läkare har faktiskt nekat till det då det är kontraindicerat, men jag tar tusen gånger hellre den risken än mår som jag gör utan - eller gör en ECT.

Man ska väl dessutom ha i åtanke att det är fallen som inte blir bra eller som får biverkningar/komplikationer som man hör talas om, lyckade behandlingar har inte lika stor tendens att sprida sig, vare sig från person till person eller via olika media.

Hoppas att du hittar en bra lösning/behandling och mår bättre så småningom!Blomma

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2018-04-05 21:55 #2 av: DiamondIce

#1 Tack så mycket för att du tog dig tid att skriva ett så klokt svar, det är väldigt uppskattat Blomma

Jag försöker ta reda på så mycket jag kan, det är därför jag frågade här. Information i all ära, men ibland hjälper det mer att höra om andras upplevelser Glad 

Anmäl
2018-04-05 22:21 #3 av: Huygens

ECT ger minnesförlust och i många fall en hjärnskada. För hysteriskt sjuka patienter kan det var en lösning, ungefär som lobotomi. Mitt intryck är att ECT är som att få ett hårt slag i skallen, medföljande skada och så måste "datorn" starta om. ECT är lite som att rulla tärningar, hjärnan tar stryk och så hoppas läkaren på att den "ommöblerade", något skadade hjärnan inte uppvisar svåra mentala problem.

Här är en som tappade 30 % av minnet. SVT

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.