Annons:
Etikettbehandling
Läst 1268 ggr
rebeckalena
2018-02-26 22:31

Bemötande inom psykiatrin vad gäller läkemedel

Hej alla :)

Jag har en fundering, och det är hur ni som sökt hjälpt för depression/ångest/nedstämdhet via psykiatrin eller VC blivit bemötta angående mediciner. Det är såhär att jag hade en ganska tuff uppväxt, har haft Depression och haft otroligt mycket ångest under mitt snart 22 år långa liv…jag hade ofta samtal på BUP som tonåring och listan över allt som har hänt kan göras väldigt lång men jag orkar inte dra i det…till ämnet är att jag en gång blev hänvisad till vårdcentralen för kanske 2 år sedan där jag fick prata med en läkare om mina ångestproblem, eftersom att min nedstämdhet och ångest ofta påverkar skola och arbete för mig. När jag mår dåligt tar jag inte tag i något och det påverkar helt klart hela min vardag för att förklara det på ett milt sätt bara. Läkaren skrev ut Atarax och skickade en remiss till vuxen psykiatrin. Jag hade några samtal hos vuxen psykiatrin men tyckte inte det gav mig något, testade Atarax men det är ju typ som att ta en Alvedon för smärta :( Med det menar jag att det kanske, kanske funkar mot lätt oro (om ens det) men inte riktig ångest. Inte för mig i alla fall eller någon jag känner. Förra vårvintern så genomgick jag en akut hjärtoperation, som ledde till att läkaren skrev ut Oxycontin mot smärtan efteråt. Jag tog Oxycontin dagligen från Mars förra året till början på Januari det här året, så nästan 1 år. Förutom att det tog bort smärtan så märkte jag hur positivt det var för min ångest också. Jag fick mer energi, blev mer harmonisk, gladare och motiverad. Nu tog en av mina läkare bort Oxyn från mig vilket förstås skulle hända förr eller senare, jag behöver ju inte dom för smärta längre.

Men min kraftiga ångest är ju kvar och det har blivit värre efter operationen och fler saker som hände och var skitjobbiga förra året. Så jag träffade min läkare för lite över 2 veckor sedan och diskuterade om detta och vi kom fram till att jag skulle testa Mirtazapin (tror det stavar så, stavar möjligtvis helt fel) som tydligen inte ska vara beroendeframkallande, men vid dubbel dos så ska den funka som serotonin höjande. Han sa att jag skulle testa 1 tablett på 15 mg först och fick jag ingen positivt effekt skulle jag höja till 30 mg, alltså 2 tabletter.  Han sa att dom ska göra att man sover bättre, försökte förklara att sömnen inte är mitt största problem…det är ångesten på dagen som tar över hela mitt liv. Men han hävdade att den här medicinen skulle ha god påverkan på ångest också. Jag gav det ett försök men jag har inte känt någon förbättring vad gäller ångesten alls, jag känner mig snarare mer orkeslös och håglös på dagarna. Så jag har slutat ta medicinen och kontaktat vårdcentralen för att få utskrivet något annat.

Jag förstår inte varför läkarna jämnt envisas med att skriva ut Atarax, Lergigan och denna skit medicin? Om dom nu är så erfarna och vana vid människor som har ångest problematik borde dom ju veta vid det här laget att sådana mediciner inte hjälper mot kraftig ångest och Depression. Nu hoppas jag verkligen att läkaren ger mig något starkare som verkligen fungerar. Då kanske man kan tycka att det inte är bra med starkare mediciner pga beroenderisk, och visst mediciner är ju inte den långsiktiga lösningen. Men när en medicin kan få en människa att stiga upp på morgonen och faktiskt sköta sin vardag med skola och jobb och orka göra saker så är det värt det till 100%, i kombination med till exempel KBT då eller liknande samtalsterapi (och motion faktiskt). Så jag blir upprörd ifall han vägrar skriva ut något starkare, det är det enda som kan hjälpa mig i nuläget.

Hur har ni blivit bemötta vad gäller medicinering för ångest/depression etc? Vad har ni testat för mediciner och vad har funkat? Har läkare vägrat skriva ut starkare mediciner åt er trots att ni testat svagare som inte funkade? Som jag förstår det SKA dom ju skriva ut starkare i fall patienten är i behov och dom första medicinerna inte fungerar, att man börjar med lättare och sen skriver ut starkare då om de ej fungerar. Men det finns ju läkare som vägrar skriva ut starkare mediciner åt sina patienter ändå. Någon som har erfarenhet av det?

Ha en fin kväll alla :)

Annons:
Sigrun
2018-02-26 22:47
#1

Hejsan!

Fick börja med Atarax funkade ish i 2 - 3 dar sedan funkade det inte alls. 

Då frågade läkaren om jag ville ha sk. stämningshöjande preparat som han kallade det, det vill säga antidepp medicin, Så fick då Sertralin, fick börja på 50 mg vilket är en ganska hög dos, den får man dock inte sluta tvärt med, då kan man få endel problem, dock upplevde jag att jag blev mycket sämre under igångsättningen, har nu fått öka dosen till 75 mg osäker på om den verkligen hjälper.

Visst kan tänka klarare nu, och har inte alla negativa tankar på samma sätt, men känner mer meh över allting, eller väldigt nerstämd lessen till och från, har väldiga humörsvängningar, har bara varit glad kanske 2- 3 gånger.

Har även som du fått lergigan för att kunna sova.

Min aptit är inte vad den borde, sover dåligt och har väldiga ångest tankar till och från, har även haft suicidal tankar vilket jag sade till dem, fick dem bland vid igångsättning utav Sertralin.

Ska dock nu tjata på läkaren så jag får komma till psykolog, har gått nu hos en kurator som jag bara träffar varannan eller var tredje vecka, de funkar fan inte..

vallhund
2018-02-26 23:14
#2

Antidepressiva medel så som Mirtazapin tar ca 4 veckor innan de börjar verka, innan dess mår de flesta sämre, konstigt att läkaren inte informerat dig om det?

Om du beskrev verkningarna av oxy för läkaren på samma sätt som du skrivit här så förstår jag att du inte fick några benzo utskrivna, det låter som att du har den typ av personlighet som har lätt för att bli beroende.

I primärvården är det mest antihistaminer o neuroleptika som skrivs ut mot ångest, såsom atarax (en del blir som zombies av dem), lergigan o theralen.

Psykiatrin tar i regel inte emot innan man testat 3 olika antidepressiva medel, som t ex cipramil, venlafaxin, escitalopram osv.

Vid akut kris kan du kontakta mobila teamet (om ni har något) eller akutpsyk.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sigrun
2018-02-26 23:31
#3

@ #2 Jodå jag är medveten om att det tar tid innan man märker av ngt, men har haft Sertralin i mer än 1 månad nu men tja, lite bättre är det men långt ifrån bra, kuratorn tjatar enbart om sömn och äta ordentligt och ut och gå, ut och gå funkar ej åt min ångest eller så, har varit ute och gått länge men hjälper föga, svårt att sköta maten när man inte har matlust, maten smakar knappt, och man i princip aldrig är hungrig..

Sömnen är väldigt varierande..

rebeckalena
2018-02-26 23:51
#4

#2 Nej givetvis beskrev jag inte på det sättet till läkaren…-.-

Problemet är att jag behöver en lösning nu, inte något som eventuellt fungerar om några veckor. Diskuterade om detta med sköterskan idag och hon förstod exakt vad jag menade och sa att hon skulle kontakta min läkare för att prova en annan medicin.

Och ja jag kan erkänna att jag har en beroende personlighet, men såhär orkar jag inte må varje dag. Har ett jobb att sköta och ett liv. Lätt att uttala sig kanske om man inte varit i situationen? Och jag ber om ursäkt i fall du har varit det och jag misstar mig, men då förstår jag inte varför du ska kommentera så syrligt. Jag frågade efter erfarenheter. Som jag sa är inte mediciner en långsiktig lösning, man måste  ta tag i problemet på annat sätt. Men mediciner är bra att ha vid sidan av ett tag när det behövs…gjorde förresten lite research på medicinen jag fick när jag slutade självmant med den, och folk som har tagit den länge säger bara att dom gick upp massa i vikt och kände sig orkeslös jämnt och den fungerar inte alls på ångest. Och att dom inte förstår varför läkarna fortfarande skriver ut den skit medicinen.

Och vad menar du med att psykiatrin inte tar emot förrän man testat 3 olika antidepressiva? Fattade inte den punkten.

Ha en fortsatt bra kväll

Zadeira
2018-02-28 09:41
#5

#2 Vad menar du med "Psykiatrin tar i regel inte emot innan man testat 3 olika antidepressiva medel, som t ex cipramil, venlafaxin, escitalopram osv." Jag fick komma till psykiatrin direkt.

Till TS. Jag har inte upplevt problem med att få prova nya mediciner om det är något som inte funkat för mig. Vad jag märkt är dock att de vill hellre att man provar anti-depp som kan ha långtidseffekt (och då kan man behöva prova ett par olika) istället för att man får ex bensodiazepiner eftersom det oftast är kontraproduktivt mot ångest. 

Får du någon annan behandling? Typ KBT? Annars kan du ju själv lägga upp det för läkaren att du vill prova någon form av terapi tillsammans med medicinering, det ökar ofta läkarens "tro" på dig.

rebeckalena
2018-02-28 14:28
#6

#5 Ja du har helt rätt i vad du säger, att de hellre vill prova anti-depp med långtidseffekt än tillfälliga ångestdämpande. Jag tror också att jag hade fått mer förståelse och bättre hjälp på en gång om jag vänt mig eller fått komma direkt till psykiatrin i stället och träffat en av deras läkare. Läkare på vårdcentralen har inte så bra förståelse för detta generellt…iaf inte av egen erfarenhet.

För att uppdatera så var jag i kontakt med vårdcentralen igår igen, jag sa till sköterskan som jag pratade med att jag kapar Mirtazapin nu för det ger mig ingenting, snarare bara förvärrar genom att göra mig orkeslös och håglös om dagarna och det fungerar inte. Då fick jag i stället utskrivet Circadin i stället. Innan jag hämtade ut medicinen så satt jag på jobbet och läste på om den. Och den verkar ju vara väldigt lik Mirtazapin…det stod på FASS att den är för insomnia, och återigen som jag försökt förklara för vårdcentralen tusen gånger, så är det inte sömnen som är problemet utan ångesten och nedstämdheten om dagarna! Så jag ringde upp vårdcentralen igen och sa det. Hon sa som svar att hon förstår men att vissa mediciner kan ta ett tag innan dom ger sin verkan, och då sa jag till henne att det har du ju helt rätt i…men dom medicinerna som min läkare håller på att skriva ut är sannerligen inte rätt mediciner för mig, jag behöver något som ger mig mer ork om dagarna så jag orkar fungera normalt på jobb och annars och samtidigt dämpar ångesten.

Då pratade vi först om bensodiazepiner (stavning), och hon sa att dom sällan vill skriva ut benso men det är ju upp till läkaren, och sen diskuterade vi om Lyrica också. Så hon förde vårat samtal vidare till läkaren och sen ringde hon upp och sa att läkaren tycker framförallt att Lyrica låter som ett bra alternativ men innan han skriver ut något starkare ångestdämpande/antidepp så vill han träffa mig igen och skriva ut medicinen efter ett besök i så fall. Dom brukar ju vilja göra så ofta när det gäller starkare mediciner. Så jag ska ringa om en jourtid imorgon när dom öppnar så får jag träffa han så hoppas jag att vi äntligen kommer fram till någon vettig fungerande lösning. Och ja KBT har jag varit inne på att testa en gång för några år sen, min dåvarande psykolog föreslog det. Det blev dock aldrig så men jag ska diskutera om att jag vill även ha samtalsbehandling tex. KBT med min läkare imorgon samtidigt som vi diskuterar medicineringen.

Angående Lyrica så har jag testat det förut och det hjälpte verkligen mot ångesten och gav mig energi och motivation, var som att vända helt på ett mynt :) Och den effekten fick man ju vid första dosen efter några timmar. Dock så ska avtändningen på den medicinen när man tagit den längre tid vara förfärlig, men då hjälper ju läkaren en att trappa ut osv. Och det är värt att ta starkare mediciner för min del under en period så att jag orkar med min vardag och får det lättare med min ångest.

Annons:
UlrikaD
2018-02-28 21:36
#7

Ser att du vet vad du ger dig in på med Lyrica. Jag önskar så vansinnigt att nån talat om biverkningar och utsättningssymptom innan jag började med den. När man sitter fast med en medicin som inte hjälper men man inte kan bli av med pga att man blir så dålig att man hamnar på sjukhus när man försöker. Så det är väl tur att det funkar på rätt sätt för någon. Jag skulle aldrig rekommendera den. Men som sagt, du vet ju hur den funkar iallafall. Många får inte reda på det.

Upp till toppen
Annons: