Övrigt

Jag hör röster

2017-12-13 13:14 #0 av: alidaolsson

Hjälp mig.. Jag hör röster och jag vet inte vad jag ska ta mig till, de blir bara värre och värre, igår försökte jag hoppa från balkongen för att få tyst på dem.. men en god vän stoppade mig. Finns det någon medicin att få? Hur blir jag av med dem?

Hjärta Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig. // https://miraklets.weebly.com/

Anmäl
2017-12-13 13:16 #1 av: Niklas

Kontakta psykakuten. De kan säkert hjälpa dig.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Ta med iFokus på semestern. Ny app för iOS och Android.

Anmäl
2017-12-13 13:17 #2 av: Hera

Du ringer din vårdcentral och ber om hjälp.

Anmäl
2017-12-13 13:19 #3 av: alidaolsson

Jag har hört av mig till psykakuten, de ökade bara lite på min medicin.. Jag känner att jag behöver hjälp nu, innan jag tappar det helt. Är det någon mer här som hör röster? Eller är jag ensam?

Hjärta Det är skönt att veta att oavsett vad som händer i livet så har jag alltid mig med mig. // https://miraklets.weebly.com/

Anmäl
2017-12-13 14:47 #4 av: 2Sirius

Begreppet/Diagnosen Schizofreni, klingar neggativt i mångas öron, och det är väl i första hand det man förknippar med att höra röster.

Och Ja, det finns Mediciner för det.

Du är inte heller ensam om det,många med denna Diagnosen har samma besvär.
Huruvida man kan ha detta besvär, utan "Diagnosen", är jag osäker på...

Vill du skicka PM, så är det Ok ifall du vill prata om det/ventilera tankar.

Har själv funderingar kring ifall jag kan ha det, trotts att jag inte hör röster, jag har heller inga påtagliga Vanföreställningar,, som också kan vara ett symtom.

Jag är i nuläget Diagnostiserad med ADD (undergrupp i ADHD-spektrat), och Autismspektrumstörning/Autistiska drag.

Det är möjligt att ha många diagnoser, och precis som dessa 2 som jag nämnde, kan krocka, och "Bråka", med varandra, hålla nere varandra, så att ingen av dem blir direkt framträdande, utan mer difusa symtom, här och där.
Så ser jag det som fullt möjligt, ifall jag Tex. också skulle ha Schizofreni, att de symtomen skulle kunna trängas undan, och inte bli så framträdande, var på Läkaren inte satt den diagnosen på mig.
Men jag ska utforska det vidare, så har jag inte det, då är det ju bra.
Men har jag det, så kan jag få hjälp att må/fungera bättre.

Precis som en person med Cancer, vill ha Diagnosen för att kunna få hjälp och behandling.

Man måste heller inte vara psykotisk, psykopatisk, paranoid eller ha något extremt beténde, om man har diagnosen, i alla fall inte till en början.
Utan kan vara ganska så " vanlig", som andra...

Har du någon Diagnos nu, vad har du för Medicin 😕?

https://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Schizofreni/

Kan ju känna igen mig, i de flesta symtom som räknas upp på 1177.

Anmäl
2017-12-13 15:04 #5 av: 2Sirius

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

Anmäl
2017-12-13 15:34 #6 av: Lonaa

TS, vad får du för mediciner i nuläget? Har du någon kontakt inom öppenvården inom psykiatrin?
Beroende på diagnos och olika behandlingar så kan vissa symtom snarare förvärras än bli bättre av en del läkemedel.
Sluta INTE att ta den ordinerade medicinen, men jag tycker att du ska kontakta psykakuten igen, kanske be din kompis/familjemedlem el dyl att ringa åt dig?
Om du har en öppenvårdskontakt så försök att få tag på någon på mottagningen där.

Jag vet att #2 och jag diskuterat detta tidigare, men de flesta vårdcentraler är ingen större idé att ringa - om man ens kommer fram...
Ta hand om dig!!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie
Toktantens dagbok - Om hästar, hundar och livet i största allmänhetBlomma

Anmäl
2017-12-13 15:47 #7 av: 2Sirius

#6 Håller med ☺

Som vi båda var inne på...

En av orsakerna, utöver, Biverkningseffekt av Mediciner,
kan just vara ifall man Exempelvis skulle ha flera Diagnoser.
Om man behandlar och får bukt med en Diagnos, så kan Den/De andra, blomma ut, och visa sig tydligare, och därmed, upplevs symtomen starkare, eller som att något nytt uppkommit.

Anmäl
2017-12-13 15:50 #8 av: alidaolsson

#4 Får Lamictal, Levomepromazine, Cisordinol, Cymbalta, Zopiklon, theralen och lergigan just nu. Har kontakt inom öppenvården. Får kontakta psykakuten igen och se vad de säger

Anmäl
2017-12-13 15:52 #9 av: Lonaa

Hoppas att du får snabb hjälp, var rädd om dig!

Anmäl
2017-12-13 16:57 #10 av: 2Sirius

#8 Oj, det var några stycken, Lamictal är ju samma sak som Lamotrigin, som jag har, och den enda som riktigt hjälper mig igång.
Tyvär så får jag olidliga kväljningar av den oxå...
Den används bland annat till Epilepsi, Bipolära drag, Borderline men har även börjat användas bland ADHD patienter, vilket en sköterska jag talade med trodde skulle öka...

De andra är jag inte bekant med...

Va bra att du INTE hoppade ☺

Hoppas att du får komma i kontakt med någon som tar dig på alvar, så du får rätt medicinering...

Anmäl
2017-12-16 22:07 #11 av: alidaolsson

Tänkte uppdatera er lite om att jag är inlagd på psyk i Säter just nu och har fått Abilify

Anmäl
2017-12-17 00:21 #12 av: 2Sirius

Känns det bättre nu ☺ önskar dig lycka till med att få ordning på det ☺

Anmäl
2017-12-17 01:09 #13 av: alidaolsson

Nej, jag har fått panik flera gånger och blivit våldsam..

Anmäl
2017-12-17 01:24 #14 av: 2Sirius

Usch, är det något som du vill/behöver prata om?

Panik är ju inte alls trevligt, våldsam utav paniken, för att du kände att de inte tog den på alvar?
Eller var det andra orsaker 😕?

Anmäl
2017-12-17 03:12 #15 av: alidaolsson

Andra orsaker, jag skulle träffa en kurator i lugna rummet som är utanför dörren till avdelningen, men så fick jag panik och samtidigt så var den andra dörren öppen, så jag flydde. De fångade mig precis när jag hade kommit ut, stod bara i strumpor

Anmäl
2017-12-17 03:35 #16 av: Lonaa

Hemskt att du mår så fruktansvärt dåligt, men hoppas att de kan ta hand om dig ordentligt på avdelningen.
Håller tummarna för dig och att Abilify hjälper att få dig på rätt köl igen <3

Anmäl
2017-12-17 04:09 #17 av: 2Sirius

😐 känslor är inte lätta att styra, och ibland tar de överhand.

Försök att se det som att de bara vill hjälpa dig, hade det vart för 100 år sedan så hade än fler reagerat som du, i denna situationen.
Men idag är kunskapen så mycket större, och kurratorer har efter mina erfarenheter varit väldigt förstående och tillmötesgående, har du kanske andra erfarenheter efter tidigare möten.

Anmäl
2017-12-17 21:20 #18 av: 91Marran

Jag går på abilify och hör som du röster. Be att få clozapine. Det är ett bra komplement. Det blev min vändning när jag blev inlagd. Pma mig om du vill något. Man vill ju inte vara för personlig framför alla.

Anmäl
2017-12-18 04:20 #19 av: alidaolsson

#18 Hört att man kan gå upp i vikt av den och jag har en typ av ätstörning

Anmäl
2017-12-18 10:02 #20 av: 91Marran

Jag har gått upp 20 kilo på ett år. Även om det tar emot att säga det så är det värt det.

Anmäl
2017-12-20 09:46 #21 av: Farwuq

#0 Mycket tråkigt att höra.
Är rösterna hotfulla, är de ständigt återkommande, uppmanar de dig till något - självskada eller så?

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-12-20 11:21 #22 av: alidaolsson

#21 Ja på allt.

Anmäl
2017-12-20 11:41 #23 av: Farwuq

Tag emot den vård som erbjuds, det är första steget.

Men... samla dig likväl och försök få kläm på rösternas bevekelsegrund.
Kan du föra dialog med dem, eller är det bara något som kommer ut tomma intet, som en röst från en radio - som en enkelriktad kommunikation?

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi & Psykologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2017-12-20 14:44 #24 av: alidaolsson

Aldrig provat att prata med dem. Jag är inlagd på psyk med LPT för tillfället..

Anmäl
2017-12-20 15:01 #25 av: Farwuq

Jag saxar lite från Wikipedia. Det finns något som heter:

Synestesi,  ett neurologiskt tillstånd som innebär att två eller flera sinnen är sammankopplade. Vissa synesteter kan höra färger, andra kan se ljud; symptomen varierar. Frågan är om det han vara en liknade sak. D.v.s. om ett yttre stimuli ger upphov till något liknade.
Så... ge akt på när det händer, om det är en viss miljö eller liknade.

Prova att prata med rösterna, ger de inga logiska svar så kan det bero på något liknade ovanstående.

Anmäl
2017-12-21 07:04 #26 av: alidaolsson

Intressant, jag ska prova prata med dem..

Anmäl
2017-12-21 09:21 #27 av: Farwuq

Det finns så mycket det kan bero på, och det finns så många olika sätt som man kan reagera på dem, det går att nonchalera dem totalt även om de är lite tjatiga.

Anmäl
2017-12-21 14:56 #28 av: 91Marran

#27 hur nonchalerar man dem när de håller på i timmar och slutar inte fören man försöker få bort dem. Det tar så på krafterna och man kan bara sitta där och försöka vänta ut dem utan resultat.

Anmäl
2017-12-21 14:57 #29 av: 91Marran

Ja prata med dem, det underlättar oftast.

Anmäl
2017-12-21 15:18 #30 av: Farwuq

Det låter tjatigt, men man bör se om det finns någon "trigger".
Läs #25 och försök se om det finns någon slags logik i det hela och försök se om det finns logik i rösternas svammel.

Efter vad jag läst så har många konstnärer inom olika fält haft Synestesi, som artat sig på vitt skilda sätt.

Anmäl
2017-12-21 18:47 #31 av: alidaolsson

Jag kan inte ignorera dem, det blir bara värre.. ska försök prata med dem.

Just nu ligger jag inne på IVA med motgift då jag tog en överdos av alvedon.. mitt liv går inte så bra just nu..

Anmäl
2017-12-21 21:16 #32 av: Lonaa

Låter så futtigt, jag vet inte vad jag ska skriva för vettigt men...stor, stor kram!Hjärta
Hoppas att det vänder snart för dig!
(Fick du tag på Alvedonen när du var inlagd på psyk? Det borde i så fall verkligen anmälas, såvida de inte redan anmält det själva! Det är ju liksom till stor del därför man blir inlagd, i många fall - för att man inte ska kunna skada sig själv. Händer alltför ofta ändå, tyvärr.)

Anmäl
2017-12-22 06:53 #33 av: alidaolsson

Nej, jag hade beställt hem det och var hemma på permission

Anmäl
2017-12-22 13:09 #34 av: Farwuq

Usch...
Paracetamol borde receptbeläggas, det är väldigt farligt och skadligt.

Anmäl
2017-12-23 03:54 #35 av: Lonaa

#34, Ja, det är ett riktigt rävgift :-(
TS; hoppas att det går åt rätt håll för dig!

Anmäl
2017-12-23 17:09 #36 av: alidaolsson

Tyvärr blir det värre och jag kommer få ligga inne på psyk över jul..

Anmäl
2017-12-23 18:49 #37 av: Farwuq

Jag hoppas de - på psyk och de dina - gör vad de kan för att du ska ha det så bra som möjligt.

Anmäl
2017-12-28 15:49 #38 av: HamPaw

Jag hörde röster av att ta Concerta

Anmäl
2017-12-29 10:43 #39 av: Farwuq

#38 Vad sade rösterna?
Var det en »personlig« dialog, eller bara svammel  som inte kunde bindas till din egen person?

Anmäl
2017-12-29 14:01 #40 av: HamPaw

#38 det var som att två helt okända personer disskuterar om hur dom ska göra med mig.

ibland var det så att dom slutade prata om mig, utan istället med mig, allt negativt som var med mitt liv.

Anmäl
2017-12-29 14:59 #41 av: Farwuq

Märkligt.
Var det som så att de var väldigt insatta i din livsföring och dig som person?
Var det som om de kände till hemligheter om dig - saker som bara du känner till, som t.ex. s.k. »pinsamheter«?
De diskuterade således inbördes, »över huvudet på dig«, så som om de vore en grupp med »domare« eller så?

Anmäl
2017-12-30 12:00 #42 av: HamPaw

#41 som hemligheter och allt jag gömmer

Anmäl
2017-12-30 17:07 #43 av: Farwuq

Då är det som om ditt eget minne tar en vokal form och s.a.s. hörs via öronen?

Det är ju den principen som jag skrev om i #25, en form av »synestesi«.
Att det tar andra människors röst, kan vara som fenomenet när man själv hör en inspelning av sin egen röst och då inte känner igen den.
Funderar

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.