Annons:
Etikettbehandling
Läst 945 ggr
iza89
11/20/17, 4:06 PM

Biverkningar av medicin - tips?

Jag äter antidepp medicin och har precis ökat dosen. Detta har gjort att jag är ännu torrare i munnen än förut (har knappt nån saliv). Vad är det bästa för att motverka det, har ni något tips? Vet att det finns sugtabletter, tandkräm osv men vill gärna ha tips på vad som hjälpt er! Har även fått en hemsk smak av metall i munnen, har läst att det kan vara en biverkning oxå. Går det att bli av med det på något sätt? Någon som vet?

  • Redigerat 12/18/20, 6:29 PM av Lia
Annons:
Aleya
11/20/17, 4:12 PM
#1

Jag använde sugtablett. Och tuggummi. Metallsmak blir nog svårt att få bort dock.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Calcifer
11/21/17, 1:13 AM
#2

Det finns speciella tabletter hos apoteket man kan köpa som hjälper mot muntorrheten. Jag äter dem själv då propavan ger mig samma effekt. Sen smaken i munnen är svårt att säga. Jag får världens äckligaste smak i munnen av zopiklon men tuggar tuggummi och borstar tänderna flera gånger om dagen för att kunna stå ut.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

iza89
11/21/17, 4:07 PM
#3

Det är riktigt jobbigt att ha såhär i munnen! Man får ju för sig att man stinker också. Jag får gå på apoteket och höra om det finns nått bra.

[rumelle]
11/27/17, 7:41 PM
#4

Drick mycket vatten. Var noga med tandborstning. Be din tandläkare om recept på flurskölj. Man har högre risk att få karies vid muntorrhet, så det gäller att jobba extra för att undvika att få det.

Farwuq
12/20/17, 10:06 AM
#5

Jag tar liknade tabletter, jag har en lång rad mediciner på min lista bl.a. Zopiklon, Propavan och Zolpidem  för natten och Modafinil (centralstimulantia) plus opiater på dagen.

Alla dessa är destruktiva för tandhälsan,  du borde ansöka om särskilt tandvårdsbidrag hos FK.

Själv borstar jag mina tänder 2 ggr per dag och sköljer munnen med bikarbonatlösning.

Jag anser att du bör nog gå till apoteket och rådfråga dem, alternativt till din lokala tandläkare. Det finns t.ex. SB12 att skölja munnen med

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Lona
12/21/17, 6:41 PM
#6

Förutom tipsen du redan har fått så går en del av "salivmedicinerna" att få på recept = går på högkostnadsskyddet. Be antingen den som skriver ut psykofarmakan alternativt din tandläkare om recept.🙂

Det finns även andra, starkare  preparat än de vanliga för att förebygga eller behandla karies, hör med din tandläkare eller tandhygienist vad de rekommenderar.

Halvt OT men många av medicinerna som ger muntorrhet torkar även ut hud och andra slemhinnor. Det kan vara extra viktigt att tänka på om du tex använder ögonlinser då ögonen blir känsligare (jag blev avrådd av optiker från att använda linser eller att operera mitt synfel).
Går delvis att motverka med ögondroppar som finns på apoteket.
Man kan behöva "uppgradera sig" vad gäller hudlotion och liknande, behöva mer effektiva grejer än innan - i synnerhet nu på vintern.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: