Annons:
Etikettrelationer
Läst 832 ggr
Kiwi00
2017-11-15 12:16

Hur kan jag hjälpa min deprimerade man?

Hej! Min man har mått dåligt psykiskt ett tag och fick tid hos vårdcentralen igår där det konstaterades att han är Deprimerad. Han kommer att medicineras samt förhoppningsvis få någon psykolog eller kurator. Det jag som fru undrar över är hur jag kan finnas där på bästa sätt för honom? Vi har en 4-månaders bebis, så mycket av min tid går åt till henne. Det finns inte mycket energi över men vill ändå hjälpa på nåt sätt.

  • Redigerat 2020-12-18 18:29 av Lia
Annons:
Calcifer
2017-11-15 16:05
#1

Fråga honom! En del behöver olika stöd. T:ex en del behöver lite mer ensamtid, andra vill gärna ha "tyst" sällskap (dvs man är i samma rum men gör inte nödvändigtvis samma sak, en kanske läser och den andre kollar på TV) medan andra vill hitta på saker och helst inte känna sig så ensam. Fråga vad han känner att du kan göra för att stötta. Kanske ta lite mer tid med dottern så han får lite lugn och ro ibland, kanske tvärtom, att han får mer tid med dig och dottern så han känner sig behövd. Ja det är så himla olika och det är nog bara han som vet bäst. Om han är osäker så säg att du finns där, om han vill prata, om han vill göra nåt, eller om han bara vill att du ska vara närvarande.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Michis 08
2017-11-30 13:44
#2

Hej , Det låter som att det ni behöver är det som många småföräldrar behöver. 
Egen tid och vädra tankar kring den nya familje situation. 

Har ni testat att gå och prata med någon, Diakon är mitt tips.

Niklas
2017-12-14 09:56
#3

#0: Motionerar din man? Annars bör han göra det. Det behöver inte vara svårare än en rask promenad varje dag, minst en halvtimme. Skicka ut honom med musik eller en podcast i öronen. Sen är det viktigt att han äter bra och regelbundet samt att han sköter sömnen. Själv bör du framför allt koncentrera dig på ert barn och dig själv.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: