Övriga depressioner

Deprimerad man- vad gör man?

2017-11-14 08:49 #0 av: Gia91an

Min man har varit sjukskriven från jobbet nu i en månad, och kommer vara det åtminstone en månad till. Han gick ur skolan som fritidspedagog för två år sedan, sedan fick han i stort sätt jobb direkt på en hemsk arbetsplats som höll på att knäcka honom på så många plan. Efter ett år fick han en ny tjänst på samma ort som vi bor (innan pendlade han dessutom tre timmar per dag vilket inte gjorde saker bättre!). 

Nu har det varit många sjukskrivningar på hans arbetsplats- som i grunden varit mycket bättre. Men iom att alla av de fyra i hans arbetslag varit sjukskrivna länge har han fått gå med som bäst en vikarie bredvid sig (som inte vet vad de ska göra) och då kommer "bagaget" från den gamla arbetsplatsen fram. Släng ihop det med att han haft självmordstankar sedan mellanstadiet i perioder, och egentligen inte mått bra förrän han träffade mig för sju år sedan.  

Han har aldrig varit "på väg" att ta livet av sig då han har väldigt hög moral och inte skulle kunna göra det mot de han älskar- vilket jag tror på att han menar. Men inte gör det mig som fru mindre orolig. 

Innan denna veckan blev han sjukskriven vecka till vecka vilket hängde över honom som ett moln. Han skulle egentligen börjat jobba på halvtid förra veckan. Helt idiotiskt. Gick inte alls!

Han får ångestanfall och "mörka tankar" typ var annan dag. Han har fått antidepp (Setralin) och ångestdämpande/sömnmedel (atarax) för fem veckor sedan nu. Vet att det kan ta lång tid innan han blir bättre och medicinen slår in efter ca 6 veckor har doktorn sagt. Han pratar med psykolog en gång i veckan. Han tycker dessutom om sin psykolog och har förtroende för denne vilket ju är bra. Men jag känner liksom bara NI BORDE GÖRA MER! Han sover mycket, men är hela tiden trött. Vågar knappt på till ICA för där är det folk och då får han ångest. 

Alltså vad GÖR jag? Hur kan jag hjälpa honom? Sköter det mesta hemma och om jag "muntrar upp" honom så får det motsatt verkan. Vad gör man liksom?

Anmäl
2017-11-14 17:18 #1 av: Calcifer

Fråga honom vad han vill att du ska göra, det är första steget tror jag. Om du inte redan gjort det.

"Help me Obi Juan whoever the fuck you are. You're my only ho."
- Carrie Fisher, Rest In Peace

Anmäl
2017-11-16 08:18 #2 av: Gia91an

Det är klart att jag frågat det. Han vet inte. Inget är bra för honom för tillfället.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.