Annons:
Etikettkänsligt
Läst 1277 ggr
Kedi99
2017-09-21 09:44

(x) Vill dö, men psykologen säger att jag mår bra

Hej! Jag har haft återkommande depressiva episoder i ca.4/5 år nu, och har blivit behandlad med sertralin förut. Det hjälpte de första åren men sen så slutade tabletterna att funka. Jag har försökt att få en KBT behandling hos BUP när jag var yngre, men min läkare sa att det inte var möjligt (men hon förklarade aldrig varför) och skrev ut mer sertralin till mig även fast jag sa att tabletterna inte funkade längre. När jag sedan fyllde 18 år så skickade de mig vidare till Vuxen psykiatrin där jag fick prata med en psykolog som helt ärligt har fått mig att må mycket sämre.

Det tog mig 4 månader att ens få komma dit och träffa psykologen och en kurator som jag även ska prata med, och sedan så tog det ytterligare 2 månader tills första mötet. Jag var väldigt tydlig med att jag mådde dåligt och var väldigt stressad över skolan och så, men helt ärligt så tror jag inte att min psykolog förstår det. Jag har haft 5 möten med honom så länge, och det sista mötet var en absolut katastrof för mig. Jag har väldigt svårt att berätta för människor att jag är självmordsbenägen, och jag går i terapi just för att jag vill bli av med min Depression och mina stressproblem så att jag aldrig mer behöva hantera den här skiten. 

Jag försökte att förklara för min psykolog om hur det är jobbigt att ha återkommande depressioner och om jag kan bli av med de, och sedan så bad jag om att få en KBT behandling. Hans svar var att man i princip inte kunde göra mycket för att förhindra en Depression och att han inte ville starta en KBT behandling då man behöver något att arbeta med (vilket var konstigt sagt då jag har massor med problem att arbeta med). Sedan så fortsatte han med att säga att det känns som att jag egentligen inte har ett problem att det känns som att vi mer försöker att hitta problem, och att han inte såg någon anledning att träffas mer. Jag började gråta rätt så mycket när jag hörde det, och han blev förvånad, så vi bestämde att vi skulle träffas om en månad istället för att se hur jag mår då.

Jag är fan skit förbannad på jäveln.  Vilken jävla psykolog säger att deras patient mår bra när jag har sagt flera gånger att jag mår dåligt och har självmords tankar. Mötet är iallafall om en vecka, och jag undrar om jag borde konfrontera honom eller bara försöka att få en ny psykolog som är kompetent iallafall.

Jag är jättefrustrerad och väldigt nära på att ge upp. Jag har knappt fått någon hjälp alls under de 4 åren med BUP förutom tabletter (som knappt hjälper). Jag vill ha samtalsterapi så att jag kan lära mig att hantera mina problem istället för att förlita mig på andra människor eller tabletter för resten av livet, för jag tror på att mina problem kan lösas med samtalsterapi.

  • Redigerat 2020-12-18 17:54 av Lia
Annons:
Maria
2017-09-21 09:53
#1

Du skriver att du har svårt att berätta att du är självmordsbenägen. Har du klargjort för psykologen att du har dessa tankar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kedi99
2017-09-21 10:02
#2

#1  Ja det har jag, har sagt att jag vill dö och att jag mår dåligt, även fast det kanske tog 2 möten för mig att säga det :/
Har även berättat att jag har skadat mig själv förut, men han verkade inte bry sig så värst mycket, även fast det var väldigt svårt att berätta det…

Maria
2017-09-21 10:13
#3

Jag tycker du ska gå på ditt sista möte men sedan söka dig vidare till någon annan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Kedi99
2017-09-21 10:14
#4

#3  Tack för svar! Får nog göra det

Calcifer
2017-09-21 14:14
#5

Jag har bokstavligen åkt in akut med ambulans för att få armen ihopsydd, sen hemskickad tio minuter senare. Utan att någon ens kontaktade psykiatrin för något akut trots att det naturligtvis var akut. Jag har sagt att jag vill ta livet av mig och funderar på det varje dag och det har viftats bort, trots flera överdoser. Nu i sommar tog jag två överdoser inom en månad och fick ligga på intensiven, först DÅ, sa de att jag kunde få träffa en psykolog. Några gånger. Setts två gånger, nästa gång är om en vecka och det är sista mötet.

Jag mår inte bättre alls än jag gjorde innan, snarare sämre. Helt sjukt vad man ska behöva gå igenom för att psykiatrin ens ska låtsas bry sig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kedi99
2017-09-21 21:26
#6

#5 Det är ju hemskt, vet inte ens vad jag ska säga…förstår inte hur man bara kan vifta bort människor som säger att de vill ta livet av sig. Tyvärr så verkar inte vården bry sig om att förhindra att man mår sämre eller försöker att ta sitt liv, de reagerar efter, vilket är stört. Min psykolog sa ju själv att jag tydligen inte mådde tillräckligt dåligt för att få hjälp, även fast jag är Deprimerad och självmordsbenägen och det påverkar mitt liv starkt. Och det var egentligen ingen ny upplevelse för mig. Såna människor borde inte få ha kvar jobbet…de gör ju bara mer skada. Får jag fråga om varför du bara fick 3 möten?

Annons:
Schhh
2017-09-22 19:28
#7

#0 Låter som en minst sagt dålig psykolog. Utgångspunkten måste alltid vara att du är där av en anledning, att du behöver någon form av vård. Jag hade ett liknande möte med en psykiatriker nyligen, dock gällde bemötandet något annat, men jag kände mig lika arg efteråt. Jag skulle råda dig att byta psykolog om du inte vill träffa honom igen. Han är ju utbildad för detta, då duger det inte att bagatellisera och förminska patientens problem. Stå på dig - det finns bättre psykologer.

Kedi99
2017-09-22 22:06
#8

#7 Tack för svar!
Vill egentligen inte träffa honom mer, tänker gå på sista mötet tror jag men sen så vill jag få en ny psykolog. 

Och ja, tycker att det är konstigt när läkare eller psykologer tror att man hittar på eller överdriver :/
Deras jobb är ju att hjälpa en…

Calcifer
2017-09-23 03:38
#9

#6 För att de ansåg att jag inte behövde fler, tydligen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Kedi99
2017-09-23 23:50
#10

#9 Hemskt :/

Fattar inte hur de tänker…

Upp till toppen
Annons: