Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 3658 ggr
[Van97]
6/30/17, 11:04 AM

Saknar livslust

Det är väl egentligen så att jag aldrig under hela mitt liv har haft någon större livslust. Men i nuläget så känner jag att det bara har blivit värre under senaste tiden. Jag känner mig utanför i alla olika situationer och känner mig väldigt ensam. Jag har väldigt få vänner vilket jag inte alls är nöjd med. Jag har en kille som jag inte alls litar på men det är väl bara en tidsfråga innan det tar slut igen. Jag har blivit sårad så många gånger nu av killar så att jag börjar tvivla på att jag någonsin kommer uppleva något fint gällande kärlek. Det känns som att alla i ens släkt och omgivning har stabila relationer, dem bor tillsammans och gifter sig, skaffar barn medan jag inte ens är nära det där. De få vänner jag har är populära och har massor vänner medan jag inte alls har många. Men jag tror inte största problemet handlar om avsaknad av vänner eller kärlek. Jag tror att det största problemet ligger kring att jag inte tycker om mig själv. Jag är nöjd med mitt utseende och har inte dåligt självförtroende direkt heller. Men jag kan ibland känna att jag är så annorlunda som person mot alla andra människor. Jag vet ingen annan människa som är 20 år och aldrig har varit på en fest. Jag dricker inte alkohol, lockas inte alls av att festa och ser ingen poäng med nattklubbar. Detta får mig att känna mig som att jag kom från en annan planet. Senaste tiden har jag bara legat i sängen nästan dygnet runt, och känt att jag har ingen vilja att leva längre. Jag har helt isolerat mig. Jag har varit inne så mycket så när jag går ut dagtid känner jag mig besvärad och bländad av solljuset. Jag känner ingen vilja att leva längre. Jag har ingen livslust över huvudtaget. Jag går till psykolog och får terapi, hjälp osv. Men det hjälper bara för stunden. När jag kommer hem vill jag bara lägga mig i sängen igen. Vad ska jag göra för att få livslust och vilja leva? Jag vill ta livet av mig men är samtidigt för rädd för att faktiskt genomföra det..

Annons:
lizton
6/30/17, 12:06 PM
#1

Tvinga dig att gå ut på långpromenader eller jogga. När din kropp jobbar med lite högre puls frigörs naturligt må-bra hormoner, endorfiner.  Googla på endorfiner och träning.

Att vistas i naturen gör att själen mår bra. Jogga, promenera i grönområden, i parker. i skog.

Att du inte gillar fester är inget konstigt. Många gör inte det. Tex så brukar ungdomar i kristna föreningar inte använda alkohol. Kan svenska kyrkan eller någon frikyrka ge dig stöd och hjälp? Googla på jourhavande präst eller besök en kyrka.

Calcifer
6/30/17, 12:13 PM
#2

Som många redan sagt så måste du ta tag i dig själv som person och vara singel ett tag för att bli stark i dig för din egen skull. Som det är nu är ingenting i ditt liv stabilt pga hur du väljer att ha det med förhållanden och så, och det hjälper inte. Ta kontakt med psykiatrin, be om att få veta hur du ska gå till väga för att prata med någon, och framförallt håll dig singel tills du kan lita på människor.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Van97]
6/30/17, 12:26 PM
#3

#1 Jag känner till det med träning och har prövat detta innan utan att uppnå resultat. Jag har social ångest så enda tidpunkten promenader fungerar på mig är under natten. Det låter ju bra men jag vet inte om jag är välkommen där. Jag är inte medlem i svenska kyrkan och är 100 % ateist.

[Van97]
6/30/17, 12:27 PM
#4

#2 Jag har haft kontakt med psykologer under så lång tid. Jag önskar bara att jag verkligen såg skillnad. Jag har varit Deprimerad sedan jag var 9 år gammal.

Calcifer
6/30/17, 12:28 PM
#5

#3 Du behöver inte vara kristen för att få prata med någon genom kyrkan.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Calcifer
6/30/17, 12:29 PM
#6

#4 Vad mer har gjorts då? Mediciner? KBT? DBT? Vad gör du och din psykolog ihop nu om ni inte jobbar på ditt mående och din självkänsla?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
[Van97]
6/30/17, 12:30 PM
#7

#5 Måste man inte ens vara medlem? Jag är lite rädd för kyrkan om jag ska vara ärlig för har aldrig haft kontakt med kyrkan. Man kan säkert få stöd och hitta bra vänner men jag hoppas jag inte behöver lyssna på massa tjat om gud då.

Calcifer
6/30/17, 12:33 PM
#8

#7 Nej, de tjatar inte om Gud. Jag har bara ringt jourhavande präst en gång, men de pratade om det JAG ville prata om. Jag var dessutom anonym och de lyssnade och gav råd men inget var "Gud menar", "Gud säger," "Gud skulle," eller nåt sånt. Googla på det åtminstone, och läs om det, och känn efter. Du måste ju inte kontakta dem men kan vara bra att veta vad det är och vad de kan göra och hur det fungerar om du vill prata med dem i framtiden.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Van97]
6/30/17, 12:39 PM
#9

#8 Okej, jag ska kolla upp det

Upp till toppen
Annons: