Annons:
Etikettbehandling
Läst 1800 ggr
taylor__lambert
4/8/17, 10:28 AM

Medicinering och vikt

När jag började med antidepressiva förändrades kroppen väldigt mycket på kort tid. Nu har jag ca 15kg övervikt och oavsett hur jag bär mig åt kan jag inte gå ned ett kilo! Någon annan som varit med om detta? Någon som haft svårt att gå ned i vikt men lyckats till slut? Tips och råd mottages.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

  • Redigerat 12/18/20, 6:43 PM av Lia
Annons:
Zadeira
4/8/17, 1:18 PM
#1

Går du fortfarande på samma medicin? Annars kanske det finns möjlighet att prova någon annan tänker jag.

För mig är det är svårt att säga för jag har hetsätningsproblematik, så kan inte avgöra om medicinen överhuvudtaget påverkat. Jag tar Fluoxetin som ska vara viktneutral, så både min läkare och jag tänker att min viktökning beror på min ätstörning och inte påverkas av medicineringen.

taylor__lambert
4/8/17, 3:40 PM
#2

Nej tar inte det längre. Slutade för ca 2 år sedan med medicinerna.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
4/9/17, 7:28 AM
#3

Rör du dig tillräckligt på dagarna?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Zadeira
4/9/17, 8:37 AM
#4

#2 Vissa mediciner sitter ju kvar i kroppen länge, så det kanske är så att det tar tid. Har du rådfrågat läkaren som skrev ut medicinen?

taylor__lambert
4/9/17, 10:55 AM
#5

#3 har idrott 2ggr/v med skolan där jag verkligen ser till att ge allt så jag får upp pulsen och svettas. Går 2-4 promenader med hunden varje dag så går väl kanske 1mil/dag. Tränar med hunden 1-2ggr/v #4 det ställe jag gick till förr har stängt igen tror jag.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Zadeira
4/9/17, 11:08 AM
#6

#5 Jag tycker du kan fråga på apoteket om de har något råd. De kan kanske hjälpa dig med vart du ska vända dig, vad du kan göra, hur länge medicinen kan påverka vikt osv. Apoteket brukar vara väldigt hjälpsamma tycker jag.  

Tyvärr har jag som sagt ingen egen erfarenhet då min viktökning beror på andra orsaker. Det låter ju som att du rör dig bra. Jag antar att du äter likadant som innan viktökningen och förklaringen inte sitter i ökat intag av mat. Min spontana tanke är att medicinorsakade åkommor ibland kan ta väldig tid innan kroppen återhämtar sig från.

Annons:
taylor__lambert
4/9/17, 11:22 AM
#7

#6 ja det kan ju vara värt att testa. Får se när jagbfår lite tid över för det :) I matväg har jag för övrigt i år försökt att ändra mina vanor. Tex försöker jag att äta lunch varje dag som mest består av protein. Dessvärre vet jag ju med mig att jag egentligen borde ändra resten av mina matvanor men svårt då jag dels har IBS och dels behöver en bättre ekonomi än CSN bidrag för att kunna köpa mer frukt och grönt tex. Så det kan ju säkert börja bli bättre så fort jag kommer igång med det. Men ska ta en sak i taget och prata med en apotekare först :)

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Schhh
4/9/17, 8:02 PM
#8

Min första tanke var förändrad ämnesomsättning (hypotyreos) men du är nog lite för ung för att det är troligt. Kolla upp om du är orolig, annars har jag inga tips. :(

Niklas
4/10/17, 12:27 PM
#9

#7: Äter du mycket färdigmat? I så fall är mitt tips att göra mat av råvaror i stället.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

taylor__lambert
4/10/17, 7:07 PM
#10

#8 ja, kan nog va lite för ung :p #9 nej. Äter normalt sätt extremt lite (alltid varit liten i maten) och har aldrig någon form av sås. Nu har jag dock som sagt börjat äta lunch så jag orkar träna på skolan 2ggr/v.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
4/11/17, 10:22 AM
#11

#10: Du skriver att du äter lite men du skriver inte om det är färdiga rätter eller mat ni lagar av råvaror.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

taylor__lambert
4/11/17, 5:08 PM
#12

#11 jo det skrev jag, jag skrev som svar på din fråga ett enkelt nej.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
4/12/17, 9:38 AM
#13

Ah, jag läste tydligen slarvigt. Sorry.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
[rumelle]
4/12/17, 10:32 AM
#14

Om du äter ganska lite så kan det faktiskt vara så att kroppen ställer in sig på svält och samlar då på sig allt du stoppar i dig, vilket medför att du inte går ner i vikt. Prova att räkna kalorier ett par dagar för att få ett hum om hur mycket/lite du äter på en dag.

taylor__lambert
4/12/17, 4:27 PM
#15

#14 ja enligt alla andra människor äter jag lite. Jag personligen blir mätt och vill ju inte trycka i mig mer mat. Kalorier äter jag för mycket av, har använt mig av matkalkyl.se förut och min kost har inte ändrats mycket. Men protein har jag inte ätit mycket av innan. Förutom nu då när jag för flera veckor sedan började äta lunchlådor som innehåller ca 40- 50g protein.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Schhh
4/13/17, 1:41 PM
#16

#15 Du skriver att du äter för mycket kalorier, och jag skulle väl tro att det är där problemet sitter? Någon slags kostförändring måste då till.

taylor__lambert
4/13/17, 6:17 PM
#17

#16 ändå har jag alltid ätit så även innan medicineringen.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Ary
4/14/17, 12:24 PM
#18

#1 Din läkare verkar inte särskilt påläst. Fluoxetin är inte viktneutral för alla. somliga går upp, ett fåtal men dock. Upp till 15-20 kg på ett par år.

Zadeira
4/14/17, 1:39 PM
#19

#18 Ingen medicin påverkar alla likadant, och bland biverkningar finns både viktökning och viktminskning är både min läkare och jag medvetna om. Fluoxetin är däremot en av de mediciner som sällan påverkar vikten till skillnad från många andra antidepressiva som har viktökning som vanlig biverkning.

Ary
4/14/17, 8:43 PM
#20

#19 Ja men  då förstår jag bättre. Har själv problem med ätstörning vilket Fluoxetinet inte hjälpte emot och på sikt inte effektivt emot Depression heller, på mig. Så nu har jag slutat med Fluoxetin och börjat med Topiramat vilket håller ätstörningen i chack.

Annons:
Schhh
4/16/17, 6:53 PM
#21

Om det inte finns någon naturlig förklaring till din viktökning vore det kanske värt att kolla upp det via något blodprov? Sen är det värt att tänka på att energibehovet förändras under livet. Oftast är det som högst under ungdomsåren och avtar sedan. Men 15 kg låter lite mycket med tanke på din ålder.

taylor__lambert
4/16/17, 10:22 PM
#22

#21 har kollat järn enbart och där var värdena lite högre än normala men fortfarande inom det normala. Togs för att de trodde jag hade järnbrist. Jag har haft tid för att ta massa andra prover, bland annat köldkörteln. Problemet är bara att jag verkligen inte klarar av den stressen och ångesten som uppstår. Vill ta itu med det förståss men det är så allvarligt att jag tror jag måste gå i terapi innan.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Niklas
4/18/17, 10:13 AM
#23

#22: Du kanske kan be att få ta lugnande innan du går och tar proverna.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Schhh
4/20/17, 2:36 PM
#24

Tror precis som #23 att oron kan gå att lösa på något vis. Ofta finns drop-in-tider vilket kan göra det mer flexibelt för dig om du har svårt att hålla någon specifik tid. Ta upp oron med läkare så kanske du kan få tillfälligt lugnande. 

EDIT: Om du är rädd för blodprov, kan det vara bra att ta allt på samma gång i stället för att sprida ut proven. Det bör gå att ordna.

taylor__lambert
4/21/17, 6:22 PM
#25

#23 fått lugnande samt bedövande kräm. Det är inte det som det stora hela handlar om även om stressen och ångesten är värst vid det tillfället. Jag stressar från dagen jag bestämt mig fram tills det är dags, väl där stressar jag ihjäl mig tills jag svimmar. Varit så större delen av mitt liv av ingen direkt anledning jag kan tänka mig förstå som triggar. Bara att vara på sjukhus får mig att stressa och ha små ångestattacker.

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Upp till toppen
Annons: