Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1115 ggr
Emki
2017-04-03 04:47

Läsa gymnasium på distans pga psykisk ohälsa?

Som rubriken lyder, någon som vet om det skulle vara möjligt att läsa klart sista året på gymnasiet på distans då man lider av svåra psykiska problem? Har man rätt till det ens? Jag klarar inte av att vara i skolan längre helt enkelt, känns som att jag gått in i väggen.. är stressad över att jag är borta mycket från skolan. MEN jag klarar alla uppgifter galant, har t.o.m fått högre provresultat och resultat på uppgifter detta år än förra - för att jag har gjort allt skolarbete hemma - där jag känner mig trygg. Någon som kan hjälpa mig?? Vet ej vad jag ska ta mig till.. 

  • Redigerat 2020-12-18 17:47 av Lia
Annons:
Aleya
2017-04-03 08:10
#1

Fråga syon vad som krävs och om det är möjligt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Schhh
2017-04-04 14:22
#2

Mitt gymnasium erbjöd mig något i den stilen i tvåan. Troligtvis går det inte att läsa hela, men kanske delar av gymnasiet på distans. Om detta inte funkar för dig finns det möjlighet till folkhögskola då du fyller 18, finns även några sådana på distans (är annorlunda än gymnasium). Komvux på distans kan du söka först när du fyllt 20 tyvärr, om du inte har särskilda skäl t.ex. flyttat hemifrån och lever som en vuxen. 

Ett alternativ vore också att helt enkelt sjukskrivas på hel- eller deltid och fortsätta med gymnasiet då du mår bättre. Men jag tycker du ska höra med studievägledaren som säkert har koll på allt detta. Skolan har i alla fall ett ansvar att anpassa skolgången så gott det går, har jag för mig. Detta för att förhindra avhopp från gymnasiet.

[memoirsofaclone]
2017-04-04 15:28
#3

Kände en förut som skulle sluta i skolan (ettan gymnasiet) för att läsa resten på distans pga psykisk ohälsa, så ja det är nog möjligt. Men kanske just din skola inte erbjuder det. Nu har jag snart gått ut dessa tre år men känner att betygen nog varit bättre om jag hade gjort mer hemma och inte varit i skolan så mycket, även om alla säger att det är tvärt om. Det finns alltid undantag.

Emki
2017-04-06 02:41
#4

Tack för svar, ja på sista tiden har det inte alls funkat liksom. Förut har jag endå kunnat släpa mig dit även om det varit tungt, nu orkar jag inte ens försöka ta mig upp ur sängen när jag vaknar. Ska prata med syon sen så får man väl se vad dom kommer med för lösning, jag hoppas bara det går att lösa det på något sätt, då jag fortfarande vill gå klart skolan. Sen om måendet är likadant blir det väl att sjukskriva sig tills jag kommit på rätt väg..

Upp till toppen
Annons: