Annons:
Etikettdiagnos
Läst 845 ggr
solskugga
3/12/17, 7:11 PM

Desperat

Är utbränd sedan flera år. Fick för nåt år sen på prov Concerta "för att prova vad som hände". Jag blev iofs lite piggare. Tog 1 tablett när larmet gick på morgonen. Somnade om. Vaknade sen efter nån timme, tog en till och kunde då stiga upp och få vissa saker gjorda under dagen.

Nackdelen var att jag fick extrema sömnsvårigheter. Blev tvungen att ta flera tabletter för att öht kunna somna (inkl lugnande, så att sömntabletterna kunde få en chans att verka). Det kändes allt sjukare att hålla på så, så jag avbröt själv "experimentet" efter drygt 1 år. 

Blev sen ännu mer trött och orkeslös än tidigare (antagligen för att jag "lurat" kroppen att göra mer än den orkat). Har sen försökt allt mer att lyssna på kroppen, låta den vila om det känns så, försöka släppa stress och måsten. Har upplevt att jag då börjat må bättre.

I höstas blev det omöjligt att bara låta kroppen bestämma, det var akut med att få en massa saker gjorda, så jag tog åter Concerta under ca 2 månader. Sedan "däckade jag totalt" som väntat. :-(

Har sedan återgått till att ta det lugnt, sova/vila då jag känner att jag behöver, gjort det jag tyckt varit roligt, sett till att få frisk luft mm.  Har både själv och av anhöriga märkt/hört att jag verkat gladare och piggare. Mer harmonisk.

Nu börjar det bli för stressigt igen för att jag bara ska ta det lugnt. Jag inser att om jag fortsätter i den här takten så kommer flera mkt viktiga saker att inte hinnas med. Det är saker som MÅSTE göras och som ingen annan, tyvärr, kan göra i mitt ställe. Då kan jag inte ens vila och känna att jag blir avslappnad. Jag blir bara stressad över hur tiden rinner iväg. 

Inser, YTTERST MOTVILLIGT, att jag nog måste ta Concerta igen. Någon månad, tills jag gjort det viktigaste. Jag vet att priset blir högt. Jag kommer att bli ännu mer slut. Och även riskerna med att ta Concerta. Förhöjt blodryck mm.

Men vad ska jag göra?

Idag tog jag först Koffein (lite snällt), men det gav ingen större effekt. Så efter ett tag tog jag Concerta (18 mg, lägsta dosen). Fick inget gjort för det… Blev yr, fick hjärtklappning, fick lov att ligga ner…

Någon som har erfarenhet av Concerta och utbrändhet?

Mina f.d. kontaktpersoner på psyket (+ läkaren) tyckte att det var bra att jag "fick effekt" Baksidan av det hela verkade de strunta i.

Frågade också på sjukvårdsupplysningen, men de svarade bara luddigt att Concerta kunde ordineras av andra orsaker än ADHD och att jag fick fråga läkaren som skrivit ut det (men han har för länge sedan slutat och jag har ingen ny).

Råd/tips nån?

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

  • Redigerat 12/18/20, 5:48 PM av Lia
Annons:
Calcifer
3/12/17, 8:43 PM
#1

Har du pratat ordentligt med en läkare kring vad det kanske skulle kunna finnas för alternativ om concerta inte fungerar som den "bör"?


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

solskugga
3/12/17, 10:12 PM
#2

Har försökt… Utan resultat. Numera har jag inte ens nån slags regelbunden kontakt med läkare. Pga neddragningar och omstrukturering så träffar jag i bästa fall en AT läkare en gång/år. :-(

Du har allt inom dig. Bara tro på din egen styrka! Låt INGEN trycka  ner dig!

Zadeira
3/13/17, 9:22 AM
#3

Min första tanke är att det inte är bra att självmant håller på att börja och sluta medicinering sådär. Jag kan inte riktigt hur Concerta funkar, men det är sällan bra att göra så utan läkares översikt.

Jag tycker att du ska boka till på vårdcentralen för att få prata med en läkare ordnetligt om din medicinering och alternativ som finns. Kanske kan du få annan medicinering, vid behovs medicin eller en annan som funkar bättre för dig. Men du borde absolut kontakta vårdcentralen i första hand.

Upp till toppen
Annons: