Annons:
Etikettnedstämdhet
Läst 1408 ggr
[chimpy]
2017-03-02 11:22

Orkar snart inte mer...

Hej.

Varför ska man som vuxen bli tvingad att göra saker som man inte mår bra av?
Jag minns inte att vi hade det såhär på min skola när jag växte upp.

Jag går en utbildning och vi har muntligt inom detta. Jag mår riktigt dåligt av sådant här då jag lider av scenskräck, jag tycker inte om när folk tittar på mig, jag fryser till och blir kallsvettig samt det blir tomt i skallen. Jag behöver inte stå framför klassen för att detta ska ske utan det räcker med att jag sitter vid ett bord och jag känner deras blickar vända mot mig.

Jag blev sjuk efter sista muntliga redovisningen förra terminen och försöker mitt bästa att inte låta det bryta ner mig totalt. Jag visste att det skulle komma fler muntliga redovisningar. I går fick jag veta en, men hann inte direkt smälta det innan jag får veta att vi ska ha en till. Så i dag bröt jag i hop, gråter titt som tätt, darrar. Vill bara dö - jag vet det låter töntigt att vilja dö bara för att man ska ha muntligt, men om ni vet något om fobier så vet ni hur det känns inombords!

Å ja jag vet jag klarar av det, men det hjälper inte.

Lärarna på denna skolan är ju kass. Jag vet när jag pluggade på en annan skola som vuxen så var lärarna väldigt förståeliga, och på en klass med 30 delade de in oss i grupper på 4-5 st och vi fick sitta i små rum runt ett bord och vi fick till och med lov att läsa från papper, men helst så lite som möjligt, när vi skulle göra muntligt.

Bästa lärarna någonsin!

Men här, skiter de i hur man mår och man måste stå framför hela klassen på 25.

Jag har verkligen inget minne av muntliga redovisningar i hög-eller gymn. Måste ha blockerat ut det för det varit så traumatiskt.

Jag mådde dåligt redan innan, mitt psyke är inte som det en gång var, jag blir lätt Deprimerad. Tack vare min rygg och alla läkare som behandlade mig som en hyperkondriker, för någon som varit frisk tills 28-års åldern och aldrig haft problem med depressioner.

Annons:
Niklas
2017-03-02 11:28
#1

Har du talat med lärarna om dina svårigheter? Boka annars ett möte om enbart det och förklara hur det är och be om hjälp.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Bill&Bull
2017-03-02 11:39
#2

Tycker också du ska prata med lärarna och förklara din situation och hur detta påverkar dig. Stå på dig! Kram

||My Love For Animals Is Immortal||

[chimpy]
2017-03-02 11:52
#3

Jag pratade med en lärare förra terminen om det. Hennes svar var:

Alla är lite nervösa, det kommer att gå bra, men du kan få sitta ner om du känner att du behöver.

Visst, jag hade panikattacker, började röka igen pga all stress, satt ner under redovisningen, tittade endast på en elev, vilket fungerade bra för mig. Men så fort jag försökte kolla runt så tappade jag allt.

Sedan fick jag skit för att jag satt ner från nån elev samt att läraren sa att ja bäst vore ju om man stod så man kunde se kroppsspråk.

Det känns som om lärarna tror att min form är en generell nervositet som de flesta har inför något som en muntlig redovisning.

Jag är inte den typ som gillar att prata i detalj om mina problem. Jag sa till läraren, sa jag har scenskräck och allt, men hon tog det som generell nervositet.

Den ena muntliga e ju grupp vi ska ha det i och jag vill ju inte få den andras betyg sämra bara för jag inte vågar stå framför klassen. Och den andra, jag har väl inte bästa närvaro eller betyg i det ämnet så det lär ju dra ner drastiskt om jag ska prata med henne om detta.

Bill&Bull
2017-03-02 12:13
#4

När jag gick i skolan hade jag som du, rena skräcken för redovisning. Mådde dåligt lång tid innan jag visste de skulle ske. Jag förklarade detta för lärarna och fick dom att förstå att jag kan göra en minst lika bra redovisning inför mindre grupp eller enbart läraren. Om du inte får göra det så kan ni komma överrens om att du fäster blicken på nåt annat istället när du ska titta upp. Att du kan strunta i att kolla alla elever i ögonen. Sen är det viktigt med paus. Tappar du bort dig så känns det som tiden rinner iväg och man får panik, men så är det inte! Ta god tid på dig. Tänk inte för mycket utan läs bara det du ska. Strunta i om du gör det bra eller inte. Klarar du dig igenom det bara är du kanon.

||My Love For Animals Is Immortal||

Niklas
2017-03-02 12:45
#5

#3: Boka ett nytt möte och be om hjälp. Säg att det inte fungerar som det är. Lämna fram texten i #0 om det hjälper dig att inte behöva prata så mycket.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Calcifer
2017-03-02 14:42
#6

Tycker också du ska ta hjälp av skolans kurator, berätta för dem om dina problem och be dem skriva ett intyg till läraren. Så gjorde jag när jag skulle hålla tal inför klassen, då slutade det med att jag fick sitta med bara läraren och hålla mitt tal. Det är inte säkert det fungerar, men du förlorar inget på att försöka.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Annons:
Upp till toppen
Annons: