Annons:
Etikettrelationer
Läst 923 ggr
Herveaux
1/25/17, 10:54 PM

Kan ni glädjas åt andras lycka när ni är nere?

Scenario: Du har en riktig skitdag, allt är nattsvart och pest och pina.
En vän/släkting/familjemedlem berättar en glad nyhet för dig, tex att hen har fått ett nytt jobb/träffat någon/ska gifta sig/väntar barn/etc.

Hur reagerar du eller hur tror du att du skulle ta det?
Kan du glädjas och muntras upp av andras lycka eller får det motsatt effekt?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

  • Redigerat 12/18/20, 9:09 PM av Lia
Annons:
Herveaux
1/25/17, 10:55 PM
#1

Jag hade för ett par dagar sen en sådan pest-dag, min bästa vän ringer (Vi har inte hörts av så ofta de senaste månaderna eftersom jag mår som jag gör) och berättar att dels har hon fått fast anställning och dels har hon träffat en kille som det känns riktigt bra med.

Det var som att få en injektion av rent solsken i blodet. Min vän har kämpat så hårt i mer eller mindre hela sitt liv med både psykisk ohälsa och ätstörningar, kastats runt som en vante på arbetsmarknaden och längtat efter att träffa någon i så många år… att hon äntligen får känna lite "lön för mödan" gjorde mig så otroligt glad.
Det påminde mig om att det är värt att kämpa. Hjärta


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

melonglass
1/25/17, 11:09 PM
#2

Jag brukar alltid försöka se det som inspiration :) 

Vid vissa tillfällen när man kan vara som svagast & minst mottaglig för andra människor kan jag väl behöva övertala mig själv att vi är 2 helt olika personer & min glada tid förhoppningsvis kommer snart. Men då kan det väl mer handla om att jag på ett sätt är avundsjuk, fast ändå inte avundsjuk om du förstår haha.

Även om jag inte för stunden känner mig glad över nyheten som en vän ger mig, så vet jag ju att det är en bra grej för den och på något sätt kan jag glädjas även om inte humöret direkt ändras. 

Men ja, det kan vara lite olika.

Oftast blir jag glad med & för personen!

Herveaux
1/25/17, 11:21 PM
#3

#2 Förstår precis vad du menar!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

ivanhoe81
1/25/17, 11:21 PM
#4

För mig får det motsatt verkan och jag tänker varför ska alla andra få ha det bra medan jag själv alltid ska må skit

VildaVittra
1/25/17, 11:57 PM
#5

Jag har aldrig haft en avundsjuk ådra i kroppen, så jag glädjer mig när något bra händer någon annan. 🙂 Mitt liv är mitt liv och andras liv är deras egna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: